اتحادیه سراسری کارگران در ترکیه نیز با فراخوان اعتصاب برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه از کارگران و کارمندان دولت خواسته تا دو روز آینده را به نشانه اعتراض به دولت اردوغان سرکار خود حاضر نشوند.

ناآرامی ها و اعتراضات خیابانی در شهرهای ترکیه از جمله استانبول امروز وارد چهارمین روز خود شد و با کشته شدن یک نفر از زخمی شدگان اعتراضات ، به نظر می رسد اعتراضات ضد حکومتی در ترکیه وارد مراحل حساس تری شده است. به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه های ترکیه امروز در چهارمین روز از اعتراضات ، همچنان درگیریها در بخش هایی از شهر استانبول و شهرهای آنکارا و ازمیر ادامه داشته و پلیس از شب گذشته تا کنون صدها نفر را دستگیر کرده است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که تبغ تیز اعتراضات مخالفان متوجه دولت اوست امروز با حمله به احزاب مخالف و معترضان، کشور را برای سفری 4 روزه به مقصد مغرب و تونس ترک کرده است. همزمان خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر از دیدار " کمال کلیچدار اوغلو" رهبر حزب اپوزیسیون " جمهوریخواه خلق" با " عبدالله گل" رییس جمهوری ترکیه را داده است. طبق گزارش این خبرگزاری در این دیدار رهبر مخالفان ترکیه از رییس جمهور ترکیه خواسته تا با توجه به اختیارات قانونی خود برای فرونشاندن خشم معترضان و بازگرداندن آرامش به جامعه کابینه اضطراری تشکیل دهد.

دیدار رهبر حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق ترکیه با عبدالله گل عبدالله گل

پس از این دیدار در نخستین واکنش رسمی خود به اعتراضات 4 روز گذشته در یک موضعگیری متفاوت با اردوغان ، اعتراض را حق شهروندان دانست و با اشاره به اینکه او پیام معترضان را دریافت کرده است،گفت:دموکراسی فقط رای دادن نیست بلکه حق اعتراض نیز در دموکراسی ها وجود دارد. این در حالی است که اردوغان امروز قبل از ترک ترکیه به مقصد مراکش در یک نشست خبری با اشاره به اینکه ناآرامی های داخلی ترکیه در نتیجه تحریک احزاب و گروه های مخالف است، گفت :آنهایی که نتوانستند از طریق صندوق آرا ما را شکست دهند و در انتخابات شکست خوردند حالا با چنین روش هایی می خواهند بر ما غلبه کنند. همزمان اتحادیه پزشکان ترکیه اعلام کرد که امروز (دوشنبه) یکی از معترضان زخمی در جریان ناآرامی های چند روز اخیر کشته شده است. اتحادیه سراسری کارگران در ترکیه نیز با فراخوان اعتصاب برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه از کارگران و کارمندان دولت خواسته تا دو روز آینده را به نشانه اعتراض به دولت اردوغان سرکار خود حاضر نشوند. بنا به گزارش سی ان ان ترک همزمان با غروب آفتاب روز دوشنبه، جمعیت معترض بار دیگر در میدان تاکسیم استانبول برای چهارمین شب متوالی جمع شده اند و با سردادن شعارهایی خواهان استعفای دولت اردوغان هستند. بخش عمده ای از معترضان اردوغان را به اعمال دیکتاتوری متهم می کنند، عده ای دیگر از مخالفان می گویند دولت حزب اسلامگرای ترکیه می خواهد الگوهای اسلامی مورد نظر خود را بر جامعه لاییک ترکیه تحمیل کند و این انتقادها در حالی است که بخش عمده ای از افکار عمومی ترکیه نسبت به سیاست های دولت ترکیه در قبال سوریه و دخالت بیش از حد آنکارا در بحران داخلی سوریه و حمایت همه جانبه دولت اردوغان از مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، انتقاد دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا