حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات در پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی به موضوعات مختلفی در عرصه بین‌المللی از جمله بحران سوریه، پرونده هسته‌ای ایران، روابط ایران با کشورهای همسایه و عربستان و ارتباط با آمریکا اشاره کرد.
به گزارش نامه، رسانه های مختلف غربی و عربی پس از برگزاری نخستین کنفرانس خبری رئیس جمهور منتخب ایران به بازتاب سخنان وی و انتشار تحلیل و گزارش های مختلف در این باره پرداختند.

حسن روحانی اعلام کرد که قصد دارد مذاکرات با گروه «1+5» در رابطه با حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را فعال سازد.

وی همچنین از تلاش برای گسترش و بهبود روابط با تمامی کشورهای همسایه ایران و عربستان بر پایه منافع مشترک سخن گفت.

در جدول زیر نگاهی داریم به اهم مطالبی که از سوی شخصیت ها و رسانه های جهان پس از کنفرانس خبری حسن روحانی منتشر شد.


رسانه/شخصیت

مطلب/اظهار نظر

 

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا

رئیس جمهور منتخب ایران از آمریکا خواست که به آینده بنگرد. روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا در باره اینکه ایران وارد گفت وگوهای مستقیم با آمریکا می شود یا نه؟ لبخندی زد و گفت این سوال بسیار پیچیده است.وی پاسخ داد نباید به گذشته نگاه کنیم بلکه باید به آینده خیره شویم.

 

روزنامه دیلی میل انگلیس

رئیس جمهور جدید اعتدال گرای ایران در نخستین کنفرانس خبری از شفافیت بیشتر در موضوع پرونده هسته ای ایران خبر داد و تاکید کرد که غنی سازی اورانیوم متوقف نخواهد شد. وی وعده داد که مسیر اعتدال گرایی را در پیش بگیرد.

 

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

وی در مورد ایران ابراز خوش بینی کرد که با این انتخابات جدید که برگزار شد پیشرفتی در گفتگوها با ایران حاصل شود که اجازه دهد مشکلات مربوط به برنامه هسته ای ایران حل شود.  وی افزود: درخصوص مسئله سوریه دارای دیدگاههای متفاوتی هستیم  اما در زمینه کاهش خشونت ها و اطمینان خاطر از بکار نبردن سلاح های شیمیایی و این که این نوع سلاح در سوریه تولید و تکثیر نخواهند شد، هم عقیده هستیم.

 

وب سایت شبکه خبری العربیه

اعراب رسیدن روحانی به جایگاه ریاست جمهوری ایران را از یک منظر مشترک مشاهده نمی کنند، برخی به رئیس جمهور جدید ایران که خود را یک معتدل از جبهه محافظه کاران میخواند خوش بین و برخی دیگر نگاهی بدبینانه دارند. «روحانی در چشم اعراب» یک نظرسنجی است که تلاش می کند وضعیت جدید ایران مورد بررسی قرار بگیرد و احتمال تغییر در سیاست ایران در موضوعات مهم و اساسی که در راس آن موضوع سوریه قرار دارد و همچنین موضوع پرونده هسته ای مورد بررسی قرار بگیرد.

 

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کاترین اشتون اعلام کرد که به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران به درخواست‌ها از تهران برای اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌یی‌اش ادامه خواهد دادوی تاکید کرد: ما اکنون منتظر برقراری دولت جدید ایران خواهیم ماند و من به تلاش‌هایم برای درخواست از ایران به منظور همکاری نزدیک با من و جامعه اروپایی با هدف اعتمادسازی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌یی‌شان ادامه خواهم داد. 

 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه

وی با ادعای اینکه ایران آمادگی دارد تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و غرب باید واکنش مناسبی داشته باشد. گفت که پایان کار غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد می‌تواند به کمتر شدن تنش‌ها کمک کند. این در حالی است که «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این مورد گفته بود که دوران توقف غنی‌سازی اورانیوم به سر آمده است.

 

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه

پوتین در پایان مذاکرات شب گذشته خود با "باراک اوباما" همتای آمریکایی خود به خبرنگاران گفت: من امیدواریم که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، امکان تازه‌ای برای حل و فصل مسئله هسته‌ای این کشور پیدا شده است و رئیس‌جمهوری منتخب ایران اکنون می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که در این رابطه مسکو هم قصد دارد نهایت تلاش خود را بکار ببرد تا چه در سطح دوجانبه و چه در چارچوب جریانات بین‌المللی به رفع مشکلات در این زمینه کمک کند.

 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص

یکی از مشخص‌ترین نتایج انتخابات ایران که منجر به برگزیده شدن یک فرد نسبتا میانه‌رو به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران شد، این بود که هرگونه تصمیم اسرائیل مبنی بر اقدام نظامی علیه ایران را حداقل تا سال آینده به عقب خواهد انداخت. یک‌سال پیش و تحت فشار شدید اسرائیل و متحدین آمریکائیش، باراک اوباما اعلام کرد که آمریکا قصد دارد از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند و تصمیم به مهار یک ایران هسته‌ای ندارد. اما در خصوص اینکه او بخواهد در عمل نیز گفته خود را جامه عمل بپوشاند تردید وجود دارد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با طرح این ادعا که اوباما تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه ایران اعمال کرده و همین تحریم‌ها نیز در پیروزی روحانی در انتخابات به وی کمک کرده است، اذعان کرده است که اوباما اشتیاقی به اقدام نظامی علیه ایران توسط آمریکا یا اسرائیل نشان نمی‌دهد. این گزارش همچنین ادعا کرده است که آقای روحانی در بیانیه‌های خود که پس از پیروزی صادر شده‌اند، گوش‌های غربی را هدف قرار داده است و پیام او این است که برای مذاکره، مسائلی از جمله مساله هسته‌ای وجود دارد.

 

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط

اما موضع رئیس جمهوری منتخب درباره مسائل دیگر کمتر واضح بود زیرا برغم اینکه گزارش‌ها از افزایش دست داشتن ایران در نبرد در سوریه حکایت دارد، روحانی گفت که وی مخالف دخالت خارجی در این درگیری است و مشکلات سوریه را سوری ها حل می کنند.» الشرق الاوسط افزود: روحانی گفت که ما علیه تروریسم و جنگ داخلی و دخالت در امور داخلی سوریه و کشورهای دیگر هستیم و کشورهای دیگر باید برای حل بحران سوریه همکاری کنند. این روزنامه درحالی ادعای دخالت ایران در امور داخلی سوریه را مطرح و اظهارات روحانی را براساس خواست خود تفسیر کرد که روزنامه اشپیگل از تصمیم عربستان برای تحویل سلاح های دوش پرتاب ضد هوایی به افراد مسلح برای مقابله با نیروی هوایی سوریه خبر داد.

 

روزنامه لبنانی السفیر

در مقاله‌ای به قلم «مصطفى اللباد» با عنوان «ایران بعد از پیروزی روحانی: تجدید نه انقلاب، می‌نویسد: جامعه بین المللی از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران استقبال بسیاری به عمل آورد و واکنش‌های بین المللی اثبات کننده این مدعاست.  پیروزی «حسن روحانی» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برای بسیاری غافلگیری بزرگی بود، چون این پیروزی تنها معنای یک موفقیت را به همراه نداشت، بلکه به معنای تایید وی بود. نتایج انتخابات ایران به این حقیقت نیز اشاره می‌کند که پیش بینی‌ها و برآوردهای غربی و بین المللی درباره ایران پس از انقلاب هیچ‌گاه درست و یا حتی نزدیک به درست و دقیق نبوده و دلیل این امر پیش بینی‌های مراکز تحقیقاتی و رسانه‌های بزرگ آمریکا پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی بود که نشان می داد یکی از نامزدهای اصولگرایان پیروز این دور از انتخابات ریاست جمهوری است. اما پس از آنکه «حسن روحانی» توانست نگاه‌ها را به خود جلب کند، رسانه‌های غربی پیش بینی کردند که پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری «انقلابی» علیه جمهوری اسلامی و اصول و مبادی آن خواهد بود. در حالی‌که این برآورد و پیش بینی این واقعیت را نادیده می‌گیرد که نتیجه این انتخابات بیانگر کثرت گرایی در جامعه ایرانی است و حدود نیمی از آرا نیز به صندوق اصولگرایان ریخته شده است.

 

روزنامه «النهار» لبنان

روحانی در سخنان خود در کنفرانس خبری پیام «گشایش و اعتدال» را برای همسایگان و جهان فرستاد و تأکید که ایران مخالف دخالت در سوریه است. این روزنامه همچنین تأکید کرده که اولویت دولت آینده برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای جهان از جمله 15 کشور همسایه به ویژه عربستان است.

 

روزنامه مصری المصریون

رئیس جمهور منتخب ایران بر لزوم تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم خود این کشور را عنوان کرد و با رد دخالت خارجی در بحران سوریه مخالفت با تروریسم و جنگ داخلی در سوریه خواستار همکاری کشورهای جهان و منطقه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا