شاید برای مخاطبان سایت طرح ملی حفظ جالب باشد که بسیاری از دانشمندان و شاعران قرون پیشین حافظ کل قرآن کریم بوده اند.گویی در میان آنان حفظ قرآن کریم جزو ملزومات و مسلمات هر علم وتخصصی بوده است. در ادامه این تحقیق با این دانشمندان و شاعران آشنا شوید.

 

دانشمندان حافظ قرآن

ابن سینا

 دانشمند نامی قرن پنجم هجری که در پزشکی،فلسفه و...سرآمد عصرخود بود پیش از ده سالگی قران مجید را حفظ کرد.

سیدبن طاووس

سیدبن طاووس،رحمة الله علیه ،یکی از دانشمندان شیعی، ازشاگردان خواجه نصیر طوسی و علامه حلی است که در یازده سالگی، تمامی قرآن را به خاطر سپرد.

رودکی

این شاعر پرآوازه ی سده ی چهارم ایران ،درعصر سامانیان می زیست، وی حدود یک میلیون و سیصد هزار بیت شعر سروده است. شعر پارسی را به کمال خود رسانده است. رودکی از نعمت بینایی بی بهره بود،ولی درهشت سالگی ،تمام قرآن را حفظ کرد.

حافظ شیرازی

این شاعرو دانشمندایرانی درنهایت فقرو تنگدستی به فراگیری دانش پرداخت او تمامی قرآن را با چهارده قرائت ،ازحفظ بود.

ناصرخسرو

ابومعین ناسرخسرو قبادیانی، شاعر، عارف،حکیم و نویسنده زبردست بود؛وی درنه سالگی، قرآن و بسیاری از احادیث را حفظ کرد.

آیت الله خویی

آیت الله مکارم شیرازی دردرس خارج فقه می فرمود:«مرحوم آیت الله خویی ،در دوران پیری به حفظ قرآن مشغول شدند.»

ابوالعینا

محمدبن قاسم بن خلاد بن یاسر اهوازی مشهور به ابوالعینا از ادیبان بزرگ روزگارعباسی شمرده می شد او در کودکی قرآن را حفظ کرد.

ابن اثیر جزری

ابوالفتح ابن اثیرجزری از دانشمندان مذهب شافعی بود که درلغت، نحو بیان و نیزفنون انشاء وکتابت مهارت بسیار داشت .وی قرآن را درکودکی حفظ کرده بود.

جبرتی

ابوالتهانی جبرتی ازدانشمندان معروف حنفی شمرده می شد.وی دراکثرعلوم روز سرآمد بود و درکناردانش، به تجارت نیز می پرداخت.ابوالتهانی درده سالگی،،قرآن مجید را به خاطر سپرد.

ابن اللبان

ابومحمدعبدالله مشهوربه ابن اللبان،ازفقیهان و محدثان معروف شافعی است.وی که قرآن را به چندین روایت تلاوت می کرد،در پنج سالگی به حافظ قرآن پرداخت و در446هجری قمری در اصفهان گذشت.

ابوالحسنات

محمدعبدالحی بن حافظ انصاری،ازدانشمندان حنفی قرن چهاردهم است.اوحفظ قرآن را ازپنج سالگی اغاز کردو در10 سالگی به پایان رساند .ابوالحسنات در یازده سالگی به تحصیل دانش پرداخت و همه علوم رایج معقول و منقول را نزد پدر آموخت.

شهاب الدین

این دانشمند شافعی که به ادبیات، بسیارعشق می ورزید، در ده سالگی، قرآن را حفظ کرد.

فخرالدین

ابراهیم بن شهریارملقب به فخرالدین،درشمارشاعران وعارفان پیرو شیخ شهاب الدین سهروردی،جای دارد.او درکودکی به جمع حافظان قرآن پیوست .

فرزدق

این شاعرشیعی عصر بنی امیه ،ازاصحاب امام سجاد ،علیه السلام،بود.پدرش او را درکودکی نزد علی، علیه السلام ،آورد گفت:فرزندم شاعراست.امام علی فرمود:« او را قرآن بیاموزکه بهترازشعراست.»این سخن چنان در فرزدق اثرکرد که برخود قیدهایی بست و سوگند خورد تا قرآن را حفظ نکندآن قیدهارا نگشاید .به این ترتیب،همه ی قرآن را به خاطر سپرد.

ملک المحدثین

محمدبن طاهرملقب به ملک المحدثین ،ازدانشمندان اواخرقرن دهم هجری است او در کودکی قرآن را حفظ کرد و دربسیاری ازفنون ،بردیگران تقدم یافت. محمدبن طاهر،اموال بسیاربه ارث بردو همه را به دانشجویان علوم دینی بخشید.

انتاکی

داود بن عمر انتاکی ملقب به بصیر ازدانشمند ان شیعی اوایل قرن یازدهم است.وی در کودکی حافظ قرآن شد و توانست در پزشکی و فلسفه شهرتی چشمگیر به دست آورد. انتاکی از نعمت چشم بی بهره بود، ولی به شهرهای بسیار سفرکرد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا