ایسنا - رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا – ضمن اعلام آخرین وضعیت باروری در کشور گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده میزان ناباروری در کل کشور 20.2 درصد اعلام شد.

 

  دکتر محمدمهدی آخوندی در حاشیه دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی درباره طرح ملی «بررسی وضعیت باروری در کشور» گفت: بر اساس این بررسی‌ها میزان ناباروری در کل کشور 20.2 درصد، در مناطق شهری 19.9 درصد و در مناطق روستایی 22 درصد گزارش شده است. این موضوع به معنی آن است که به طور میانگین در کل کشور یک زوج از میان هر پنج زوج نابارور است.

 

 

عامل ناباروری مردان در ایران به مراتب بیشتر از زنان است

 

به گفته آخوندی، بر اساس آمار جهانی حدود 40 درصد عوامل ناباروری مردانه و 40 درصد آن زنانه است، همچنین حدود 15 درصد عوامل مشترک و حدود پنج درصد نیز عوامل ناشناخته هستند. اما آنچه که در این زمینه مهم است آن است که مشاهدات ما حاکی از آن است که عامل ناباروری مردان در ایران به مراتب بیشتر از زنان است.

 

وی در این باره افزود: اما اکنون نمی‌توانیم آمار دقیق و مستند در این زمینه ارائه دهیم. به این منظور بررسی‌ها و اقدامات لازم آغاز شده است و در آینده‌ای نزدیک این موضوع هم مشخص خواهد شد.

 

20 تا 32 سال بهترین زمان برای باروری است

 

رییس پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به این سوال که آیا سن هم در میزان باروری زوجین موثر است یا خیر؟ افزود: بررسی اخیر ما نشان داد که سنین حدود 20 تا 32 سال بهترین زمان برای باروری است و میزان ناباروری در این گروه سنی از تمام سنین دیگر پایین‌تر است. به طوری که میزان ناباروری در سنین 20 تا 32 سال حدود 16 درصد است، اما هرچه باروری از سن 20 سال پایین تر و از سن 32 سال بالاتر رود با افزایش میزان ناباروری مواجه خواهیم شد. در عین حال میزان نتیجه درمان ناباروری نیز در این سنین به شدت کمتر از سنین دیگر است.

 

وی در عین حال گفت: آمار کسانی که در طول یک سال تلاش برای باروری، بارور نمی‌شوند حدود 20 درصد است اما اگر این تلاش برای باروری دو سال به طول انجامد این آمار به آمار حدود 12 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

درمان ناباروری ، بحثی جدا از مبحث کنترل جمعیت است

 

آخوندی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت در انجام بررسی اخیر پژوهشگاه ابن سینا چه کمکی کرده است؟ گفت: وزارتخانه در این زمینه کمکی به ما نکرد. به دنبال سیاست‌هایی که پیش از این به وزارت بهداشت تکلیف شده بود، این وزارتخانه سیاست تنظیم خانواده را دنبال می‌کرد بر این اساس تصور می‌کردند که کوچکترین کمکی در جهت درمان ناباروری، کمک به افزایش نرخ جمعیت کشور است این در حالی است که درمان ناباروری بحثی جدا از مبحث کنترل جمعیت است.

 

 

افزایش 15 درصدی میزان استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در کشور

 

وی در این باره افزود: اما اکنون سیاست‌های جمعیتی تغییر یافته است. اما با این حال بررسی‌های ما نشان داده که میزان استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری نسبت به 10 سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. بر این اساس این موضوع حاکی از آن است که جمعیت عمومی کشور علاقه‌ای به افزایش جمعیت ندارد. حال که سیاست‌های جمعیتی نیز تغییر یافته لازم است دستگاه‌های مسئول نیز از این فرصت استفاده کرده و بر روی 20 درصد جمعیت نابارور کشور که علاقه دارند بچه دار شوند، کار کنند و به شکل بیمه درمان ناباروری و یا هر عنوان دیگری به این افراد کمک کنند تا بچه دار شوند، به این ترتیب هم سیاست‌های آنها موفق خواهد شد و هم کسانی که زندگی‌شان به دلیل نداشتن بچه تحت تاثیر قرار گرفته، به آرزوی خود می‌رسند.

 

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی – ابن سینا – در پایان بر لزوم پوشش بیمه‌ای درمان‌های ناباروری تاکید کرد.

 

گفتنی است، همزمان با افتتاح دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی، از نخستین گزارش طرح ملی «بررسی وضعیت باروری در کشور» رونمایی شد و مهمترین نتایج این طرح نیز محاسبه شیوع ناباروری و سایر شاخص‌های بهداشت باروری است که برای نخستین بار در کشور و به همت پژوهشگاه ابن سینا انجام شد. بر این اساس محاسبه شیوع ناباروری با استفاده از تاریخچه باروری افراد (شامل 31 استان کشور به تفکیک) میسر شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا