یزدفردا :کشته شدن پلنگ ها در ایران کم کم به قصه ای تکراری تبدیل می شود و البته نکته ای که هیچ مسئول و وکیلی به آن توجه نمی کند مردم ساکن در مناطق  حفاظت شده هستند .

یکی از ساکنین منطقه به یزدفردا گفت"هیچ قانونی در جهت احقاق حق مردم ساکن در مناطق حفاظت شده وضع نگردیده و هیچ کس به فکر آن روستایی محرومی که دسترنج یکسال دام پروری اش  توسط این سلطان بیابان های ایران کشته  می شود ،نبوده و قانونی وضع نگردیده تا خسارت روستاییان را پرداخت نماید و اگر قانونی هم وجود داشته باشد تا به حال به کسی خسارت پرداخت نشده است .

وی افزود:زمانی که گوسفندان  یک روستایی که  تمام زندگی او در کویر است  توسط یوزها و یا دیگر حیوانات وحشی کشته می شوند و هیچ مرجعی حاضر به جبران ضرر و زیان او نیست، راهی جز از بین بردن حیوانات وحشی برای روستای باقی نمی ماند و امید واریم متولیان امر همانگونه که پیگیر حفاظت از حیوانات وحشی کمیاب هستند به فکر راه حلی برای جبران خسارات وارده به مردم هم باشند .

این فر مطلع ادامه داد:قطعا روستاییان مناطق کویری هم ارزش حضور حیوانات کمیاب را درک کرده و خود نقش پلیس محیط زیست را بدون هیچ انتظاری به عهده می گیرند .

یکی دیگر از اهالی به یزدفردا گفت:و جالب ترین نکته در گزارش های مرگ یوز پلنگ ایرانی مطرح کردن احداث جاده گزوییه است و برای اینکه تنها راه مردم محروم منطقه را همچنان مسدود نگهدارند تصویری دروغین از بافق ارائه می دهند که روزگاری بهشت گربه سانان بوده است و البته همه می دانند 30 درصد از مناطق ایران محل زندگی این گربه سانان بوده و در اکثر نقاط کشور که زیست گاه پوز است ،اتوبان هم احداث شده است ولی در منطقه دور افتاده سبزدشت احداث راهی با قدمت دویست سال به حیات وحش لطمه می زند و مرگ یوز با سم را هم به جاده مرتبط می سازند و در تعجبیم رسانه ها که باید حق و حقوق مردم را رعایت کنند  هم بدون اینکه مطالعه ای در این زمینه داشته باشند مقدمه ادامه ظلم به مردم منطقه را می نویسند .

وی افزود :البته دوستانی که در مناطق شهری نشسته اند هرگز مشکلات مردم منطقه را درک نکرده و 50 کیلومتر اضافه شدن به راه تردد مردم منطقه سبزدشت را درک نمی کنند و متاسفانه باعث تحریک مردم منطقه بر علیه یوزها می شوند که عامل عقب افتادگی منطقه و خالی از سکنه شدن روستاهایشان را یوز بدانند و نه تنها از مرگ یوزها ناراحت نشوند بلکه برای نابودی آنها دست به دعا شوند .

خبرهای ناگواری که این روزها از استان یزد منتشر شده حاکی از آن است که یک قلاده یوزپلنگ ایرانی  کشته شده است که با هم مرور می کنیم .

یک پلنگ دیگر به قتل رسید
به فاصله تنها پانزده روز، سومین پلنگ ایرانی این بار در منطقه بافق کشته شد. به دلیل مفقود شدن لاشه پلنگ، هنوز چگونگی کشته شدن این جانور و دلایل آن نامعلوم است. بافق روزگاری بهشت گربه سانان ایران بوده است. اما در حال حاضر و با ساخت جاده گزو در این منطقه، پلنگ ها و یوزپلنگ‌ها بیش از پیش در معرض خطر قرار دارند.
 
به گزارش CHN و به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، بعد از ظهر روز جمعه، 22 آذرماه یکی از اهالی روستای قطرم واقع در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مرگ یک پلنگ در این روستا را به اداره محیط زیست شهرستان بافق اطلاع داد.
 
در پی این اطلاع نیروهای یگان محیط زیست عازم روستای مذکور شدند اما نشانه‌ها حاکی از آن بود که پس از تاریک شدن هوا و پیش از رسیدن محیط بانان، لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس مفقود شده است.
 
منطقه حفاظت شده بافق به بهشت گربه سانان ایران معروف بوده است. با این حال آخرین پلنگ کشته شده در این منطقه گزارش شده است.
 
کشته شدن این پلنگ در منطقه بافق بیش از پیش زنگ خطر ساخت جاده گزو را به صدا در می‌آورد. کارشناسان معتقدند با ساخته شدن جاده و بهره برداری از آن گربه سانانی مانند پلنگ و یوزپلنگ در معرض خطر شدید قرار می گیرند.
 
اما یک هفته پیش، پلنگی دیگر در منطقه لرستان کشته شده بود. این پلنگ مادر در جاده خرم آباد- الشتر در اثر تصادف کشته شد. سینه های پر شیر این ماده پلنگ نشان می داد که او توله داشته است، هرچند سرنوشت توله های این پلنگ ماده هرگز مشخص نشد.
 
در حدود دو هفته پیش نیز در روز جمعه هشتم آذرماه 92 مرگ یک پلنگ در اثر خوردن طعمه سمی در استهبان گزارش شد.
 
این رخدادها و بیش از همه تصادف حیوانات وحشی با خودروهای عبوری نشان از تجاوز انسان به زیستگاه این جانوران دارد. این تصادف نشان می‌دهد که تجاوز انسان به محدوده پلنگ‌ها تنها به از بین رفتن قلمرو و طعمه آن ها که موجب تمایل این جانور به نزدیک شدن به آبادی ها و سکونت گاه‌های انسانی می شود، بلکه تا کشته شدن آن ها در جاده ها نیز گسترده شده است.
 
در سال 91، کشتار پلنگ ها مجلس را وادار کرد از سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد در این زمینه پاسخگو باشد. این ماجرا البته هیچ گاه به سرانجام نرسید.
 
در نهایت با سکوت سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی، پلنگ ها کماکان در ایران کشته می شوند و هیچ مرجعی نمی تواند از این کشتار جلوگیری کند.

رئیس محیط زیست بافق از پیدا شدن لاشه پلنگ مفقوده شده در روستای قطرم بافق خبر دا.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافق اظهار داشت: روز جمعه گذشته لاشه پلنگی در اطراف روستای قطرم بافق پیدا شد اما زمانی که ماموران محیط زیست بافق به دنبال گزارش‌های مردمی راهی محل شدند لاشه‌ای در کار نبود و پلنگ کشته شده ربوده شده بود.

وی افزود: از تصاویری که مردم از لاشه این پلنگ تهیه کرده بودند مشخص شد که تصویر متعلق به پلنگ بالغی بوده که بدون گلوله و احتمالاً با طعمه مسموم کشته شده است.

رئیس محیط زیست بافق اظهار داشت: گشت ماموران محیط زیست در بافق با دقت در حال انجام بودند تا اینکه امروز متوجه شدیم، لاشه پلنگ به محلی که مردم از آن خبر داده بودند، بازگشته است.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد شخصی که لاشه پلنگ را ربوده نتوانسته آن را از روستا خارج کند و از آنجا که متوجه گشت‌زنی ماموران محیط زیست شده لاشه را در فرصتی مناسب به طور مخفیانه به محل بازگردانده است.

موسوی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با اکیپی عازم محل هستیم تا از کم و کیف ماجرا مطلع شویم.

 

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا