يزدفردا :مدير كل محترم دفتر فني استانداري در روزهاي پاياني كار خود به نكته اي بسيار مهم اشاره نمودند و آنهم در مورد محور طبس و نمي دانيم آيا در مدت طولاني تصدي ايشان اين موضوع ديده شده بود يا خير و اگر ديده شده بود چرا در سفر رياست  جمهوري به يزد اعتبار آن تامين نشد ؟؟!و اين در حالي است رئيس جمهور هم به يزد تشريف آورد و رفت ولي جاده طبس و بافق از نعمت اعتبارات ميلياردي بي نصيب ماند و تاسف بار تر اينكه نماينده محترم يزد دكتر پاكنژاد با اشاره به اظهار نظر یکی از وزیران در نشست استانی هیات دولت در يزد  گفته بود " اعتبارات میلیاردی از یزد به تهران بازگشت داده می شود، و ؟؟به هر صورت انشالله كه خير است ؟

مدیر کل دفتر فنی استانداری یزددر آخرين روزهاي تصدي خود  گفت: برای ارتقا شهرداری طبس از درجه شش به هفت هیچ مشکلی نداریم و مدارک مورد نیاز را با نظر مساعد به وزارت کشور می‌فرستیم و احتمال خیلی زیاد می‌دهیم با توجه به وسعت، جمعیت و شرایط جدید شهر طبس این کار عملی باشد.

مهندس مهدی سالاری در گفتگو با ایسنا -در طبس اظهار داشت: یکی از منابع در آمد شهرداری عوارضی است که از محل قانون تجمیع توسط اداره کل دارائی جمع آوری شده و به صورت متمرکز از طریق سازمان شهرداری‌های کشور بر اساس شاخص‌های جمعمیت، وسعت، میزان توسعه یافتگی، سهمیه ای به شهرداری‌ها داده می‌شود و مستقیما بعد از هماهنگی با استانداری به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، هر سال رقمها متفاوت است و رشد دارد.

وی افزود: 700 تا 800 میلیارد تومان در سال اعتبارات تجمیع است که توسط سازمان شهرداری ها متمرکز می‌شود و آنجا سهم استانها مشخص شده و به استان ابلاغ می شود که بر اساس شاخص‌های توزیع در استانداری و با هماهنگی شهرداریها تعیین می‌شود و مستقیما از طریق سازمان شهرداری‌ها به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: روح قانون تجمیع عوارض کمک به شهرها و شهرداریهای کوچک است و چند سالی که اين قانون در حال اجرا است و نسبت به گذشته سهم بسیار مناسبی به شهرداریهای کوچک اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری افزود: 22 درصد از اعتبارات عمرانی استان به فصل عمرانی شهری و به شهرداری‌های استان اختصاص یافته است.

وی در مورد سردرب باغ گلشن طبس نیز گفت: پیمانکار پروژه قول داد که تا دهه فجر سردرب باغ گلشن به بهره برداری برسد.

مهدی سالاری یاد آور شد: ساخت و ساز در طبس مناسب است به دلیل اینکه بعد از زلزله سال 57 اکثر شهر دچار تخریب شد و ساختمان‌ها در طبس با مجوز ساخته می‌شود و نسبت به سایر شهرستان‌هاي استان از وضعیت بهتری برخوردار است.
وی گفت: طی سال‌های اخیر دولت و سازمان مسکن و شهرسازی به نمایندگی از دولت واگذاری زمین در شهرستان طبس نداشته و به همین دلیل ساخت و ساز کم بوده و قیمت زمین رشد فزاینده ای داشته است.

وی متذکرشد: قصد داریم در استان یزد در قالب طرح مهر يا مسکن 99 ساله، 17500 واحد بسازیم.

وی از جمله مصوبات سفر خود به طبس را اینگونه بیان کرد: طرح مناسبی برای ساماندهی ورودی طبس از سمت عشق آباد در محل میدان دانشگاه آزاد تهیه شده و درحال تصویب است.
وی افزود: ورودی شهر از سمت دیهوک، بلوار عباسپور، میدان بزرگی در طرح پیش بینی شده و طرح در دست بررسی است و کارفرما شهرداری طبس است و طی ماه های آینده این طرح نیز نهایی خواهد شد.
سالاري گفت: ورودی شهر از سمت یزد نیز غیر ایمن و تاریک است و تصادفات زيادي نیز تا کنون آنجا اتفاق افتاده و چون محل اتصال بلوار راه آهن به جاده هست ورودی شهر طبس و ورودی آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم مکان مهمی است که تداخل آنها باعث حادثه آفرینی محل شده است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری گفت: طرح ساماندهی ورودی طبس از موقعیت پلیس راه تا میدان دانشگاه توسط دفتر فنی استانداری تهیه می‌شود تا با مشارکت ادارات اجرایی شده و امیدواریم تا آخر سال 87 به بهره برداری برسد.

وی متذکر شد: محور یزد به طبس در آماری که در استانداری هست پر حادثه ترین محور ترانزیتی استان است یعنی بیشترین تصادفات و تلفات را در سال دارد که کارهای خوبی در طی چند سال گذشته در اين محور صورت گرفته و بخشی از راه ارتقا پیدا کرده و اجرا شده است و الان وضعیت نسبتا مناسب تری دارد.

وی خاطر نشان ساخت: بالغ بر ده هزار نفر شتر در این مناطق رها هستند و چرا می کنند و اداره راه و ترابری موظف شد در محل‌هایی که تردد شتر وجود دارد، کاناهایی حفر شود و خاک در کنار کانال ریخته شود تا بدین ترتیب شتر برای ورود به جاده مجبور باشد از عرض کانال و خاکریز عبور کند و همچنین مقرر شد، بخشی از کانال فلس کشی شود و ساربانان نیز متعهد شدند که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، آبشخورهای جدیدی ایجاد کنند تا شترها به خاطر آب به کنار جاده نیایند.

وی از مردم و رانندگان نیز خواست سرعت مطمئنه را رعایت کنند و به علائم توجه نمايند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: محور یزد به طبس روکش آسفالت گرم آن مورد توافق وزارت راه و ترابری صورت گرفته است.

وی در مورد محور دیهوک اظهار داشت: این محور جزء محورهای اصلی نیست و اگر حادثه ای هم اتفاق بیفتد به دلیل اینکه امکانات امداد و نجات در مسیر کمتر وجود دارد، امکان اینکه بتوانیم به سرعت خدمات بدهیم وجود ندارد.

سالاري افزود: این محور جزو محورهای ترانزیتی است که توسط وزارت راه به صورت ملی پیگیری می شود و نقش ما پیگیری است و وزارت را ه هم تعهداتی دارد که امیدواریم به موقع انجام شود تا مشکل آنجا نیز حل شود.

وی در مورد حقوق عقب افتاده کارگران شهرداری طبس گفت: از نظر ما اصلا قابل قبول نیست که قشر ضعیف کارگر کار کند و حداقل مطالبات آنها که حقوق است پرداخت نشود و افزود: همکاران ما در شهرداری باید مدیریت می کردند تا این اتفاق نیفتد و این مطالبات ایجاد نشود.

وی در ادامه با بيان اينكه در مرحله اول باید فورا مطالبات آنها پرداخت شود و بعد به نوعی نسبت به بهینه سازی اقدام شود، گفت: توافق شد که سهم اعتبارات عمرانی شهرداري افزایش یابد، شورا مجوز بدهد و با اصلاح بودجه شهرداری بخشی از اعتبارات عمرانی شهرداری به جاری منتقل شود و هرچه سریعتر مطالبات این قشر زحمتکش و ضعیف جامعه پرداخت شود.

مدیر کل دفتر فنی استانداری در مورد منطقه دیهشک گفت: در خصوص خیابان جدیدی که از شهر طبس به منطقه دیهشک وصل می‌شود توافقاتي صورت گرفته است، تا سازمان همیاری شهرداری استان هرچه سریعتر پروژه را تکمیل و آسفالت کند تا به بهره برداری برسد و سالهای آینده شهرداری مطالبات سازمان همیاری را پرداخت نماید تا بخشی از آلام و مشکلات مردم این منطقه حل شود.

مهدی سالاری بيان داشت: طرح سهمیه بندی بنزین یکی از طرح های لازم، ضروری و مهمی بود که دولت نهم شجاعت کرد و به این مسئله وارد کرد.

وی افزود: این طرح چیزی حدود 25 درصد در کاهش مصرف بنزین در استان موثر بوده و همچنین در کاهش تصادفات و ترافیک در استان خیلی موثر بوده به گونه ای که در سه ماهه اجرای طرح 8.7 درصد تصادفات جاده ای و هم فوتی های جاده ای استان با كاهش همراه بوده است.

وی گفت: سهمیه ویژه‌ي یک میلیون لیتر در ماه توسط ستاد تبصره 13 در اختیار استانداریهای کشور قرار گرفت که سهم استان یزد 16 هزار لیتر در روز است و ما موظف شدیم بخشی از آن را در اختیار کشاورزان، صاحبان صنایع و معادن، جانبازان و معلولان، فعالان فرهنگی و صاحبان حِرَف، پیمانکاران استان و افرادی که در راه مانده‌اند ارائه دهيم.

مهدی سالاری این سهمیه را مخصوص نیازهای مردمی دانست و گفت: بخش‌های دولتی حق استفاده از آن را ندارند.

وی در خصوص سهمیه خبرنگاران گفت: در رابطه با فعالان فرهنگی و خبرنگاران سهمیه در اختیار اداره کل ارشاد قرار گرفته و ما برای خبرنگاران هیچ محدودیتی نداریم و خبرنگاران اول به فرمانداری شهرستان مراجعه کنید و آنها حتما باید تامین سوخت نمايند.

مدير كل دفتر فني استانداري يزد افزود: همه فعالان فرهنگی و همه خبرنگاران اگر در این بخش دچار مشکل شدند، اگر به دفتر فنی استانداری مراجعه کنند به هر میزان که سوخت نیاز داشته باشند در اختیارشان می گذاریم و در این بخش هيچ مشکلی نداریم.

سالاری اذعان داشت: طبق ارزیابی که بعد از سه ماه از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین صورت گرفت نیاز ما در موارد خاص چیزی نزدیک به 45 هزار لیتر در روز است که رسما به ستاد تبصره 13 هم اعلام شده و فعلا 16 هزار لیتر در روز به ما تعلق مي‌گيرد ولی با توجه به روحیه قناعت مردم استان مشکل خاصی به صورت حاد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بر اساس جمعیت و عملکرد سالهای گذشته سهمیه بندی صورت گرفته و هدف طرح هم جلوگیری از قاچاق سوخت بود که تا حدودی به اهداف خود نیز رسید و حتی گزارشهایی هست که از کشورهای دیگر سوخت به داخل کشور قاچاق می‌شود.

مدیر کل دفتر فنی استانداری يزد در پايان با اشاره به اينكه در بخش پروژه‌های عمرانی، استان یزد جزو شش استان اول کشور است که بهترین کیفیت را دارد، خاطرنشان ساخت: ما در استان در بخش زمانبندی پروژه‌های عمرانی مقداری مشکل داریم یعنی اینکه عمدتا پروژه‌ها در زمان‌های تعیین شده انجام نمی‌شود و این مسئله در طبس هم وجود دارد که پروژه‌های شهرداری‌ها به خاطر مشکلات اعتباری در بهره برداری دچار تاخیر است که بیشتر باید کار کنیم.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا