جلوگیری از انتشار کتب خرافی وارداتی وظیفه پلیس است
یحیی‌زاده فیروز آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فردا» گفت: کتاب‌های خرافی حتی اگر به صورت قاچاق وارد کشور شوند، نباید بگذارند وارد شهرها شود و در دست مردم بیافتد. این کار پلیس است که از انتشار کتاب‌های خرافی وارداتی جلوگیری کند.

باید شعور فرهنگی، اعتقادی و دینی مردم را بالا ببریم و این کار ساده‌ای نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر کتاب‌های دینی نظارت کند و در صورت لزوم اجازه چاپ صادر نکند.

سید جلال یحیی‌زاده فیروز آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سرویس فرهنگی «فردا» با بیان اینکه اصولاً آن چیزهایی که گاهی به اسم دین به خورد مطالعه کنندگان داده می‌شود، جزء دین نیست، درباره مقابله با انتشار کتب خرافی، گفت: کتاب‌هایی که اغلب با عنوان دین و اعتقادات دینی منتشر می‌شود، دینی نیست. این کتاب‌ها افرادی را که به سمت دین می‌خواهند بروند، گول می‌زند. به نحوی که از زمینه فکری اجتماعی مردم عوام سوء استفاده می‌کنند و چیزی به نام دین به خورد آنها می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه همیشه در کنار هر چشمه زلالی مسائلی به این شکل وجود داشته است، بیان کرد: مسائل خرافی درباره دین و در ارتباط با موضوعات اعتقادی مثل کربلا همواره وجود داشته است. این مسائل در موضوعات کلامی،‌ اعتقادی و عرفانی نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس افزود: جامعه در بعضی شرایط دچار عوامزدگی می‌شود و در این شرایط خرافات بهتر می‌تواند ترویج شود. اما تا زمانی که زمینه اجتماعی برای حضور این جور افراد و افکار و کتب وجود نداشته باشد، این افراد نمی‌توانند میدانی برای انتشار افکارشان پیدا کنند.

یحیی‌زاده با بیان اینکه انتشار کتب خرافی مردم را در چاه می‌اندازد، گفت: بالاترین ضربه‌ای که انتشار این کتب وارد می‌کند این است که مردم را از راه هدایت، به اسم هدایت منحرف می‌کند. بدترین ضرر انتشار کتب خرافی، جدا کردن و دور کردن مردم از راه و طریق درست است.

وی افزود: آن‌هایی که فریفته‌ی این کتاب‌ها می‌شوند، خوشحالند که راه را درست می‌روند و مدت‌ها در همین طریق باقی می ‌مانند. تا اینکه یک نفر چراغ به دست بیاید و بگویید این راه اشتباه بوده است.

یحیی‌زاده با اشاره به اینکه برخی افراد گمراه بالاخره یک روز سرشان به سنگ می‌خورد، بیان کرد: بعضی از این افراد نفس زنان راه را طی می‌کنند و بعد می‌بینند چیزی که می‌خواستند، پیدا نکرده‌اند. این افراد سرخورده و ناامید می‌شوند. این امر باعث می‌شود که دیگر آن آموزه‌های ناب و صحیح را هم ن‌پذیرند و به مرشدان و راهنمایان واقعی هم اعتماد نکنند.

وی همچنین ادامه داد: انتشار کتب خرافی باعث به وجود آمدن این افراط و تفریط می‌شود و سبب می‌شود که مردم راه‌های صحیح را هم نپذیرند و به افراد عالم در این زمینه اعتماد نکنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بالا بردن شعور فرهنگی و دینی مردم به سرعت و سادگی اتفاق نمی‌افتد، گفت: باید شعور فرهنگی، اعتقادی و دینی مردم را بالا ببریم و این کار ساده‌ای نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر کتاب‌های دینی نظارت کند و در صورت لزوم اجازه چاپ صادر نکند.

وی افزود: کتاب‌های وارداتی هم اگر دارای مشکلاتی است نباید اجازه بدهند منتشر شود. حتی اگر به صورت قاچاق وارد شد، نباید بگذارند وارد شهرها شود و در دست مردم بیافتد. این کار پلیس است که از انتشار کتاب‌های خرافی وارداتی جلوگیری کند.

یحیی‌زاده با شاره به اینکه در کشورهای دیگر هم که دم از دموکراسی و آزادی حقوق بشر می‌زنند، اجازه‌ی ورود برخی کتاب‌های ما را به کشورشان و بازار کتابشان نمی‌دهند، گفت: همه کشورها این خطوط قرمز را دارند. ما هم باید داشته باشیم. انتشار این کتاب‌ها موجب تخریب دین و فرهنگ مردم است.

سید جلال یحیی‌زاده فیروز آبادی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید درک فرهنگی و دینی مردم را بالا برد، گفت: کار اساسی، کلیدی و زیربنایی که باید انجام دهیم این است که جامعه دچار فهم بالایی شود. مردم ما بعد از انقلاب درک معنوی و عقاید خوبی کسب کرده‌اند. باید این درک و اعتقادات را تقویت کنیم و بالا ببریم

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا