سرهنگ پاسدار محمد حسن باقري

 سرهنگ پاسدار محمد حسن باقري" معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد"آسيب‌هاي اخلاقي ناشي از اطلاعات غيراخلاقي در فضاي مجازي همه جوامع پيشرفته و در حال رشد را تهديد مي‌كند.

رشد فناوري اطلاعات و ايجاد فضاهاي مجازي و سايبري در كنار مزايا و وي‍‍‍ژگي‌هاي خاص به سادگي مي‌تواند آسيب‌هاي جبران ناپذير اخلاقي،فرهنگي و اجتماعي را به جوامع انساني تحميل كندآسيب‌هاي اخلاقي ناشي از اطلاعات غيراخلاقي در فضاي مجازي همه جوامع پيشرفته و در حال رشد را تهديد مي‌كند.

آمارها نشان مي‌دهد حدود 5/1 درصد اطلاعات در فضاي مجازي،غيراخلاقي است اما تعداد زيادي از كاربران علاقه دارند از آن استفاده كنندو متأسفانه بيشتر اين كاربران جوانان و نوجوانان هستند.

از طرفي رفتن به اتاق چت آسيب ديگري است كه جامعه را تهديد مي‌كند زيرا افراد با هويت‌هاي كاذب و مقاصدي همچون كلاهبرداري،اخاذي و . . . هم در اين فضاها وجود دارند.

براي مثال مرد 60 ساله‌اي كه خود را پسري 20 ساله معرفي كرده بود با دختر 20 ساله‌اي آشنا شد و آنقدر به هم وابسته شدند كه با وجود روشن شدن هويت‌شان،ناگزير به ازدواج شدند كه ظرف مدت كوتاهي به طلاق و جدايي انجاميد يا به كرات ديده شده اطلاعات شخصي،عكس هاي خصوصي با هدف اخاذي و . . . در فضاي مجازي منتشر شده است.

علاوه بر آسيب‌هاي اخلاقي،آسيب‌هاي پزشكي كاربراني را كه مدت زمان طولاني را صرف كار با كامپيوتر مي‌كنند تهديد مي‌كنددردهاي كمر،بازو،مچ دست،كيست مفصلي،افتادن شانه‌ها،دفرمه شدن ستون فقرات و درنهايت اختلال بينايي از جمله اين آسيب‌هاست.

آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي يكي از بزرگترين تهديدات استفاده نادرست از فضاي مجازي است منزوي شدن اين قشر خصوصا دسته‌اي كه از دوران كودكي تنها دوست آنها تلويزيون و برنامه‌هاي كارتوني بوده،همانند‌سازي آن‌ها با قهرمانان دنياي تخيلي،كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي،ازدواج ‌هاي اينترنتي ناموفق و آسيب‌هايي كه به دنبال دارد و اعتياد رايانه‌اي،همه از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است كه جبران آن به سختي صورت مي‌گيرد.

براي مقابله و رهايي از آسيب‌هاي ناشي از حضور جوانان و نوجوانان در فضاي مجازي،والدين در نخستين گام بايد سواد ديجيتالي و رسانه‌اي خود را بالا ببرند تا بتوانند بر فعاليت‌هاي فرزندانشان نظارت داشته و آن‌ها را كنترل كنند .

ركن توسعه هر كشوري آموزش خانواده همزمان با آموزش بچه‌ها است زيرا اگر خانواده‌ها به رسانه‌هاي ديجيتال مسلط شوند در حقيقت به منابع اطلاعاتي دسترسي خواهند داشت.

هيچ وسيله‌اي في‌نفسه بد نيست بلكه شيوه استفاده از منابع ديجيتال مي‌تواند آن را خوب يا بد جلوه دهدتعيين ضوابط و مقررات و حتي مشخص كردن ساعت خاصي براي استفاده مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

تغيير سبك و شيوه زندگي هم بسيار مؤثر است والدين بايد با فرزندانشان ارتباط چهره به چهره برقرار كنند،در اين صورت است كه مي‌توانند آن‌ها را از اينترنت جدا كرده و به سمت كتابخواني و استفاده از برنامه‌هاي فرهنگي ديگر سوق دهند.

آموزش انتقادگري و مديريت زمان به كودكان و اعضاي خانواده باعث مي‌شود كودكان نقد سالم را بپذيرند زيرا در غير اين صورت روحيه مقاومت در آن‌ها بيشتر شده و سعي مي‌كنند دور از چشم والدين از اينترنت استفاده كنند. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا