هلند، نروژ و سوئد آزادترین رسانه‌ها را دارند و کره شمالی درست پیش از ترمنستان و ازبکستان در رده آخر قرار دارد.


  به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مطالعه‌ای آمریکایی که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام می کند آزادی مطبوعات سیاه‌ترین سال خود در یک دهه اخیر را به ویژه در مصر، ترکیه و اوکراین همینطور در آمریکا در ارتباط با مسائل امنیت ملی سپری می کند.

بر اساس گزارش سالانه سازمان غیردولتی فردیدام هاوس، تنها 14 درصد مردم جهان معادل یک هفتم آنها به مطبوعات «آزاد» دسترسی دارند.

44 درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی می کنند که مطبوعات «آزاد نیستند» و 42 درصد در مناطقی زندگی می کنند که رسانه‌ها «تا حدودی آزاد» هستند.

این سازمان غیردولتی در گزارش خود آورده است: «ما شاهد پسرفت کلی آزادی مطبوعات هستیم، با دولت‌ها و بازیگران خصوصی‌ای که به خبرنگاران حمله می کنند، چه با جلوگیری از دسترسی آنها به رویدادها، چه با سانسور کردن آنها و چه اخراج آنها با انگیزه‌های سیاسی».

فریدام هاوس افزود از 197 کشور و سرزمین که در سال 2013 آزادی رسانه‌ها در آنجا مورد بررسی قرار گرفت، 63 کشور «آزاد»، 68 کشور «تاحدودی آزاد» و 66 کشور «غیر آزاد» هستند.

ارزیابی کلی سالانه از آزادی مطبوعات به پایین‌ترین سطح از سال 2004 افت کرده و شمار افرادی که به رسانه‌های آزاد دسترسی دارند به پایین‌ترین سطح از سال 1996 رسیده است.

وضعیت در چین و هند که تقریبا بیش از یک سوم جمعیت جهان را دارند در نتیجه این ارزیابی تأثیر زیادی داشته است. در این گزارش چین کشوری «غیر آزاد» و هند کشوری «تا حدودی آزاد» در
زمینه آزادی رسانه‌ها معرفی شده‌اند.

رتبه آمریکا نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. فریدام هاوس در گزارش خود در مورد آمریکا آورده است مسئولان بلندپایه این کشور تمایل اندکی به ارائه اطلاعات به اصحاب مطبوعات دارند و خبرنگاران در این کشور در تحقیقات جنایی هدف قرار گرفته می شوند.

بر اساس این گزارش هلند، نروژ و سوئد آزادترین رسانه‌ها را دارند و کره شمالی درست پیش از ترمنستان و ازبکستان در رده آخر قرار دارد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا