احمد جعفری ندوشن

ماه رجب، فرصتی برای خودشناسی، خداشناسی، خودسازی و تهذیب نفس است؛ ماهی که باران رحمت الهی جاری است و تشنگان زلال حق و معرفت به خوبی می توانند از آن سیراب شوند.        

رجب، ماه شریف و برکت است که اعمال بسیاری از سوی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) برای آن ذکر شده است.

رجب، ماه آسمانی خدا، ماه دعا و نیایش، ماه نماز و استغفار و آمرزش، ماه تهذیب اخلاق و رفتار، ماه پاکی جسم و جان، ماه ذکر خدا، ماه بیعت و صلوات بر پیامبر و خاندان پاک او، ماه اعتکاف، ماه روزه داری و احسان و نیکوکاری و ماه شب زنده داری است.

اولین شب جمعه ماه رجب، لیله‌الرغائب زیباترین و معنوی‌ترین شب سال است  که با شبهای قدر برابری می کند. شبی که ملائکه الهی در آسمان و زمین در رفت و آمدند و شبی که عطا و بخشش خداوند فراوان است.

رجب ، ماه رحمت خاص الهی که مقدمه‌ای برای رسیدن به ماه شعبان و رمضان است. ماهی که در آن آسمانیان به زمینیان نزدیک می‌شوند.

روزه ماه رجب، گام بلند پالایش نفس، سکوی پرواز و تمرین خودداری برای تربیت نفس و بهترین مقدمه برای پیراستن خویش از گناهان و آماده شدن برای حضور در میهمانی ارجمند رمضان است.

از حضرت موسى بن جعفر(ع) روایت است که "هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌شود. "

امام صادق (ع) در مورد كرامت و فضیلت این ماه می‌فرماید: آنگاه كه قیامت بر پا شود منادی الهی فریاد می‌زند أین الرجبیون؟ كجایند آنان كه ماه رجب را گرامی داشتند و از آن بهره‌ها بردند از آن انبوه جمعیت، گروهی برخیزند كه نور جمالشان محشر را روشن كند بر سر آنان تاج‌های شاهی كه مرصع به در و یاقوت است قرار دارد و در طرف راست هر نفر از آنان هزار فرشته و در سمت چپ نیز هزار فرشته به او كرامت و تعظیم الهی را تبریك گویند؛

رسول اکرم (ص) فرموده ‏اند: " رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد. "

امام هفتم (ع) فرموده ‏اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است؛ هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.

از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است.

پیامبر(ص) فرمودند: رجب برای امّت من ماه استغفار است پس در این ماه به محضر پروردگار از گناهان خویش پوزش طلبید که خداوند بخشنده‏ ای مهربان است.

امام صادق(ع) فرمود: روزه بیست و هفتم رجب را از دست مده که آن روزی است که مقام نبوّت به محمّد(ص) داده شد و ثواب آن برای شما به اندازه ثواب شصت ماه است.

ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد؛ نام‏هایی مثل ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛ ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا