معاون علمي و پژوهشي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوري با اشاره به اينكه استان يزد جايگاه نخست نسبت نخبگان به جمعيت در سطح كشور را دارد، گفت:بهترين استعدادهاي كشور يزدي هستند.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "علی وطنی" در نشست مشترك مديران دانشگاه ها و صاحبان صنايع در حوزه علم و فناوري كه در استانداري يزد برگزار شد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي رتبه پانزدهم دنيا از نظر توليد علم را دارد، اين درحاليست كه مجموع بار علمي ايران و عراق در سال 1362 سي و سه هزارم از كل جهان بوده است.
وطني همچنين رتبه هشتم كشور در زمينه نانو در سطح جهان را يادآور شد و خاطر نشان كرد: نقش نخبگان يزدي در به دست آوردن اين جايگاه هاي كشور غير قابل انكار است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جايگاه 85 كشور از نظر فناوري در سطح دنيا، خواستار توجه جدي به اين مقوله مهم در دستگاه هاي اجرايي مرتبط شد.
وطني ادامه داد: 14 ستاد توسعه فناوريهاي راهبردي در سطح كشور وجود دارد كه يكي از اين موارد ستاد آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست است و استان يزد مي تواند به عنوان مرجع و الگويي براي ساير استان ها در اين زمينه باشد.
اين مقام مسئول تاكيد مقام معظم رهبري در خصوص تشكيل و تقويت شركت هاي دانش بنيان را يادآور شد و گفت: در دو ماه گذشته هزار و هشتصد ميليارد تومان خط اعتباري براي حمايت شركت هاي دانش بنيان توسط معاونت علمي و فناوري رييس جمور در نظر گرفته شده است.
وي افزود: اگر كسي با توجه به شرايط فوق بگويد براي شركت هاي دانش بنيان و توسعه فناوري اعتباري نداريم به دولت تدبير و اميد جفا كرده است.
وطني خاطر نشان كرد: دولت در هفته گذشته مصوبه اي را به تصويب رساند كه اگر شركتي دانش بنيان محصولي توليد كند، واردات كالايي كه توليد آن در داخل است، غير قانوني و ممنوع است.
معاون علمي و پژوهشي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معافيت شركت هاي دانش بنيان تا 15 سال از پرداخت ماليات را يادآور شد و گفت: پارك فناوري پرديس وابسته به معاونت علمي و فناوري از بدو تاسيس تا كنون 40 ميليارد تومان هزينه در راستاي تامين زير ساخت هاي خود كرده است در حاليكه در يك سال گذشته يك هزار ميليارد تومان كالا توسط شركت ها تحويل داده شده است.
وي همچنين انعقاد قرارداد 100 ميليون دلاري گياهان دارويي در نمايشگاه در كشور چين توسط يكي از ستادهاي مرتبط با معاونت را در سال گذشته خاطر نشان كرد و گفت: استان يزد در زمينه كشت گياهان دارويي پتانسيل بالايي دارد.
وطني در ادامه گفت: در شوراي اداري استان ها كارگروه علم و فناوري وجود دارد كه قرار است در سطح ديپلماسي كشور نيز هر هيات وارد شده به كشور و اعزامي به ساير كشورها، موضوع علم و فناوري را در دستور كار خود قرار دهد.
وي اضافه كرد: اجداد مردمان يزد در گذشته فناوري قنات و بادگير را در دست داشتند كه هم اكنون نيز با در نظر گرفتن استعداد و پتانسيل موجود در استان توسعه فناوري مي تواند منجر به پيشرفت اين خطه گردد.
وطني با اشاره به اينكه تمام پتانسيل هاي توسعه فناوري استان از برنامه هاي در نظر گرفته شده دستگاه هاي اجرايي استان يزد استخراج شده است، بر تلاش همه جانبه در راستاي اجرايي شدن آن تاكيد كرد.
اين مقام مسئول در ادامه از تشكيل دفتر امور فناوري استان ها در معاونت علمي و فناوري رييس جمهور خبر داد و اظهار اميدواري كرد: كارگروه علم و فناوري زير نظر مديريت ارشد استان تشكيل گردد تا با در نظر گرفتن سند چشم انداز استان و استفاده از ظرفيت هاي قانوني جايگاه مناسبي را براي استان يزد شاهد باشيم.
وطني در پايان خواستار توجه هر چه بيشتر مسئولان مرتبط در راستاي توسعه شركت هاي دانش بنيان در استان يزد شد.

 


 


 


 


 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا