وارده به یزدفردا "ا.ح.ف:اردكان بواسطه بخش خرانق  در حال حاضر پهناورترین شهرستان است  و همین موضوع امتیازات ویژه ای را برای آنجا به ارمغان آورده است اینكه وجود بخش وسیعی بنام خرانق با بیش از 20 هزار كیلومتر مربع و حمعیت كمتر از 5 هزار نفر اصولا مبنای مدیریتی دارد یا نه جای بحث است، اما از دیدگاه سیاسی الان وجود دارد و در حوزه سیاسی اردكان است  و همین موضوع در تقسیم بودجه ها ی استانی و عوارض و درامدهای معدنی موثر بوده و هست .
اما چرا خرانق به اردكان ملحق شده است؟ یك دلیل و علت، به سالهای اولیه تاسیس استان یزد برمی گردد، چرا كه برای ایجاد استان لازم بود چند شهرستان با جمعیت حداقل 100 هزار نفر وجود داشته باشد و برای فراهم نمودن این شرط قانونی هرچه آبادی در نیمه شمال شرقی استان بود ،بنام بخش خرانق ودر قالب یك شهرستان به مركزیت اردكان ایجاد شد.

ولی متاسفانه با وجود تغییرات جمعیتی و شكل گیری شهرستانهای جدید این منطقه زرخیز همچنان در تابعیت اردكان مانده است و با وجود ارتباط نزدیك تر به یزد و اشكذر و یا میبد و بافق و بهاباد  این شهرستانها سهمی از جغرافیا و منافع آن نبرده و نمی برند ؟

این سوالی است كه پاسخش را هم باید درسالهای گذشته جویا شد!

كه مسولان استانی آن هنگام یا در خواب بوده اند یا از سر مصلحت های شخصی سكوت كرده اند وگرنه از نظر كارشناسی و منطق مدیریتی برای اداره بهتر و عادلانه استان لااقل این بخش باید به مركز استان ملحق می شد و یا بین شهرستانهای مجاور تسهیم می شد.

البته راهكار دیگری هم برای برقراری عدالت وجود دارد و آن اصلاح قانون  است كه گاهی می تواند گره گشا باشد .

مثلا توزیع در آمدهای معدنی به نسبت محرومیت - جمعیت و فاصله.  ولی برای توزیع بهتر خدمات و مدیریت بهتر بویژه در حوزه هایی مانند منابع طبیعی، راه، پلیس راه و یا بحران ها، تقسیم عادلانه جغرافیای استان  می تواند بهترین  راه چاره باشد.

البته بحث حوزه های انتخاباتی و نماینده هم تا حدی تحت تاثیر این جغرافیا قرار گرفته است كه اگر این دو مشكل همزمان حل شود تنش های ناشی از بی عدالتی در استان خاموش می شود و استاندار هم از هر شهری كه باشد بهتر می تواند منافع همه استان را تامین كند.
 امیدوارم نمایندگان استان با در نظر گرفتن این دلایل برای تامین عادلانه منافع كل استان در این زمینه همكاری داشته باشند واستاندار محترم هم با نگاه كلان و بلندی كه داشته ودارند در روند اجرایی آن تسهیل فرمایند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا