رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از استفاده از آب آلوده و سموم غیر استاندارد در تولید محصولات کشاورزی جنوب تهران، گفت: اگر اتفاقاتی چون حادثه مرگ 2 میلیون ماهی در سد فشافویه و همچنین استفاده از سموم غیراستاندارد در هر جای دنیا رخ می داد، مسئولان آن کشور استعفا می‌دادند.

محمدرضا تابش در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از استفاده برخی زمین های کشاورزی اطراف و جنوب شهر تهران از آب فاضلاب و همچنین سموم غی استاندارد برای آفت زدایی، گفت: متاسفانه با بی توجهی مسئولان جان و سلامتی انسان ها با خطرات جدی مواجه شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بارها از سوی فراکسیون محیط زیست مجلس به مسئولان سازمان محیط زیست درباره استفاده از فاضلاب برای کشت سبزیجات در اطراف تهران تذکر داده شده است، افزود: متاسفانه انگیزه انباشت ثروت از سوی برخی افراد اجازه تفکر درباره خطرات استفاده از آب آلوده برای آبیاری و همچنین سموم غیراستاندارد در زمین های کشاورزی را نمی دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه باید با هر نوع اقدامی که سلامت مردم را تهدید می کند برخورد شود، تصریح کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس بارها درباره استفاده از سموم قلابی و غیراستاندارد، آب آلوده و همچنین ورود مواد شوینده حاوی فنول به زمین‌های کشاورزی به مسئولان هشدار داده، اما هیچ پاسخ درخور توجهی تا کنون دریافت نشده است.

 
وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن وتجارت پاسخگوی سلامت مردم باشند

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید  پاسخگوی چرایی کشت محصولات کشاورزی با آب آلوده باشند، گفت: وزارت صنعت باید با نظارت بر رعایت استاندارها و همچنین فعالیت تولیدکنندگان اجازه ورود محصولات آلوده به چرخه مصرف را ندهد.

تابش با تاکید بر اینکه استفاده از مواد شوینده حاوی فنول باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی می شود، تاکید کرد: با وجود تذکرات پی در پی به مسئولان برای ممانعت از تولید مواد شوینده حاوی فنول اما متاسفانه به علت به صرفه بودن این نوع تولید، تاکنون تذکرات به هیچ نتیجه بازدارنده ای ختم نشده است.

وی با یادآوری استفاده از سموم و کودهای شیمیای بیش از میزان مجاز در برخی از مزارع و باغات، افزود: توجه صرف به تولید بیشتر و کسب درآمد از سوی برخی افراد انواع و اقسام بیمار‌ی‌ها را در جامعه رواج داده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت سنگینی در قبال تامین سلامت جامعه بر عهده دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در آن بخشی که با آب آلوده و همچنین کود و سموم غیر استاندارد محصولات کشت می شود مسئو لیت دارند.

تابش با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید با انجام اقدامات بازدارنده از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند، افزود: نظارت جدی بر تولیدات و همچنین توجه به چگونگی کشت محصولات لازمه تامین سلامت جامعه است.

وی با ضروری خواندن حذف فنول از مواد شوینده، گفت: باید در تولید مواد شوینده از ترکیباتی استفاده کرد که علاوه بر تضمین کیفیت به سلامت محیط زیست نیز آسیبی وارد نشود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: باید تا حد امکان برای تولید محصولات کشاورزی از سموم ارگانیک استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه کود و سموم  مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی باید تابع استاندارهایی لازم باشند، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت باید با مسئولیت پذیری وظایف خود را در این راستا به خوبی انجام دهند که در صورت لزوم مجلس نیز آماده همکاری با این دو وزارت خانه است.

 

تنها پاسخ مسئولان در برابر فجایع زیست محیطی فرافکنی است

تابش با یادآوری فاجعه سد فشافویه و مرگ دو میلیون ماهی، گفت: اگر این فاجعه در هر جای دیگر دنیا رخ می داد بی شک مسئولان آن کشور استعفا می کردند این در حالی است که مسئولان کشور ما مشغول فرافکنی هستند.

نماینده مردم اردکان در مجلس نهم، با انتقاد از بی توجهی و فرافکنی مسئولان، گفت: متاسفانه انداختن تقصیر بر دوش دیگری مشکلی است که منجر به تکرار این نوع فجایع می شود.

وی ادامه داد: در حادثه دریاچه فشافویه یک مقام مسئول کمبود آب را مطرح می کند و دیگری آب آلوده را عامل فاجعه زیست محیطی می داند در حالی که بی توجهی عامل اصلی آن است.

 

مسئولان از مردم عذرخواهی کنند

تابش تاکید کرد: من خواهش می‌کنم مسئولان دولتی به مسئولیت و تکالیفشان عمل کرده و پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه مسئولان باید روشی را انتخاب کنند که مردم قانع را کنند، گفت: اگر اشتباه و خطایی رخ داده مسئولان باید از مردم عذر خواهی کرده و استعفا بدهند که به این ترتیب از آلام و دردهای مردم کم شود.

 

ضرورت ورود قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان و تهدید کنندگان سلامت محیط زیست

وی با تاکید بر اینکه باید قوه قضاییه در فاجعه دریاچه فشافویه و همچنین استفاده از آب و سموم غیراستاندارد در باغات و زمین‌های کشاورزی ورود کند، گفت: زمانی که قتلی رخ می دهد قوه قضاییه حد شرعی را اجرا می کند چرا در موضوعات زیست محیطی که جان صدها انسان را تهدید می کند وارد نمی شود و با متخلفان برخورد نمی کند.

تابش تاکید کرد: قوه قضاییه باید به عنوان دستگاه مسئول در قضیه تلف شدن ماهی‌ها و همچنین استفاده از آب و سموم آلوده  در تولید محصولات کشاورزی وارد عمل شده و با خاطیان برخورد کند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه باید با استفاده از قوانین متناسب با استاندارها، معیارها و با علم روز با هر نوع تخلفی که تهدیدی برای جان انسان ها است، برخورد کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس از آمادگی قوه مقننه برای اصلاح قوانین در ارتباط با حفظ محیط زیست خبر داد و گفت: اگر قوانین فعلی نیز با دید زیست محیطی عملیاتی شود وضعیت بهبود می یابد./

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا