تندر ایران‌خودرو همچنان با ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قابل معامله است و تندر پار‌س خودرو نیز ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما برخلاف تندرهای دنده‌ای، مدل اتومات این خودرو نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشته تا به قیمت ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد.

به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در این بازار «کند و خالی از رونق» است، اما در عین حال نگاهی به تغییرات قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که بازار این هفته نسبت به هفته‌های قبل با اندکی نوسان‌ همراه بوده است. در حالی که طی هفته‌های گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند، اما در این هفته چند مدل از خودروهای داخلی اندکی بازگشت قیمت داشته‌ و حتی رشد را نیز تجربه کرده‌اند.

همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرویی است که با کاهش قیمت همراه بوده است. قیمت این محصول از خانواده ایران‌خودرو، با ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت در هفته جاری به ۳۲.۱ میلیون تومان رسید. اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودرویی است که در هفته جاری ثبات قیمت نسبی داشته؛ این خودرو همچنان روی ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مدل صندوق‌دار این خودرو؛ یعنی V8 نیز در این هفته بدون تغییر بوده و ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته است.

دیگر فرانسوی‌های بازار؛ یعنی تندرهای دنده‌ای نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته‌اند. تندر ایران‌خودرو همچنان با ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قابل معامله است و تندر پار‌س خودرو نیز ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما برخلاف تندرهای دنده‌ای، مدل اتومات این خودرو نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشته تا به قیمت ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد. تولید تندر ۹۰ که به دلیل فشار تحریم‌ها با افت شدیدی همراه شده بود، طی ۴ ماه گذشته با رشد ۴۹.۲ درصدی همراه بوده است. این میزان رشد تولید پس از توافق اولیه ژنو و رفع نسبی تحریم‌ها علیه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد این خودرو، روند صعودی قیمت آن در بازار متوقف شود.

آن‌طور که از دیگر فرانسوی‌های بازار خبر می‌رسد، پژو ۴۰۵ در هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با یک خیز کوچک، افزایش قیمت را تجربه کرده است. پژو ۴۰۵ بنزینی تک ایربگ در بازار این هفته همچنان ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و داشبورد جدید دو ایربگ آن ۲۹ میلیون ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه‌سوز دو ایربگ این خودرو نیز روی ۳۱.۴ میلیون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس داشبورد جدید اما با رشدی ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید تا در کنار تندر اتومات، دیگر فرانسویی باشد که رشد قیمت داشته است. پارس دوگانه‌سوز تک ایربگ نیز طی هفته جاری ثبات پیشه کرده و بدون تغییر روی قیمت ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی مانده است. سمند ال.ایکس ۲ ایربگ هم دیگر محصولی است که در هفته جاری روی قیمت پیشین خود ثابت بوده و همچنان با ۲۹ میلیون تومان قابل معامله است.

اما نگاهی به خانواده پراید و تیبا نشان می‌دهد که قیمت در این خانواده روندی صعودی داشته است. پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ دو مدلی هستند که در این خانواده ثبات قیمت داشته‌اند و به ترتیب روی ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی مانده‌اند، اما بر خلاف این دو مدل، پراید ۱۳۲ با ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و تیبا نیز به‌عنوان نخستین خودروی ملی سایپا با ۲۰۰ هزار تومان رشد قیمت، رقم ۲۳.۹ میلیون تومان را برای خود به ثبت رساند. مگان نیز که حالا مدت‌ها است تولید آن متوقف شده در بازار این هفته هم نایاب بود و اگر مدل ۹۳ فول ( تیپ ۲ ) آن در بازار یافت میشد فروشنده قیمتی بین ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیون تومان را پیشنهاد میداد و نیسان تیانا نیز که سرنوشتی مشابه مگان دارد، همچنان قیمتش سربالا میرود و امروز مدل ۹۲ آن روی ۱۶۳ میلیون تومان ثابت شده است.

آن‌طور که نمایشگاه داران تهرانی ها می گویند ، هم‌اکنون هیوندای سوناتا فول وارداتی ۲۰۱۵ ( اتاق جدید ) ، قیمتی برابر با ۱۶۶ میلیون تومان دارد، اما هیوندای آزرا ۲۰۱۴ شرکتی روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر ۲۳۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. هیوندای در مدل النترا ۲۰۱۵ ، اما ۱ میلیون تومان کاهش قیمت را به خود دیده و هم‌اکنون ۱۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر مدل‌های هیوندای، مدل IX55 که تعداد کمی از آن در بازار یافت میشود قیمتی برابر با ۲۶۸ میلیون تومان داشته و IX35 فول شرکتی هم ۱۵۶ میلیون تومان به‌فروش می‌رود. همچنین سانتافه و i20 مدل ۲۰۱۵ نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۸۹ میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات قیمت آنها حکایت دارد.از سویی اما خبر می‌رسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل ۱۵۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اپتیما و سراتو ۲۰۱۵ نیز به ترتیب قیمتی برابر ۱۴۸ و ۱۲۲ میلیون تومان را دارا هستند.در بین محصولات تویوتا نیز کرولا وارداتی در فول ترین تیپ خود (GLI) در مدل ۲۰۱۵ معادل ۱۲۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و کمری GLX هم ۱۵۱ میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا RAW4 هم که افتی دو میلیونی داشته، در حال حاضر ۲۰۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا