(انتخابات مجلس هشتم 159)

توكلي :در بررسي صلاحيت‌ها اصل بر عدم برائت نيست

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: تاريخچه عملكرد شوراي نگهبان در دوره‌هاي مختلف قابل دفاع و تقدير است. 


احمد توكلي روز يكشنبه درگفت و گو با خبرنگاران در شيراز افزود: شوراي نگهبان بايد كساني را در معرض آراي مردم قرار دهد كه صلاحيت ورود به مجلس را داشته و با معيارهايي كه قانون قرار داده است، سنجيده شوند.

وي در تفسير واژه تندرو گفت: كسي كه تحصن مي‌كند و يا راهكارهاي غيرقانوني براي بيان مطالبات به‌كار مي‌بندد و در نهايت ساختار شكني مي‌كند، تندروست، كه البته تاييد صلاحيت اين افراد قانوني نيست.

توكلي افزود: نمي‌توان به كسي كه عصبي مزاج است و يا صراحت لهجه دارد، يا از الفاظ پرخاشگرانه در صحبت‌ها استفاده مي‌كند، عنوان تندرو داد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: در بررسي صلاحيت‌ها اصل بر عدم برائت نيست، بلكه اصل بر احراز صلاحيت داوطلبان است.

وي اظهارداشت: تلقي نادرستي در جامعه شكل گرفته كه همانند مسايل حقوقي كه اصل را بر عدم برائت مي‌داند، در بررسي صلاحيت‌ها نيز عدم برائت را ملاك قرار مي‌دهد در حاليكه اينجا اصل بر احراز است.

توكلي خاطرنشان كرد: البته شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه به كسي ظلمي نشود و هر كس شرايط را دارد، بتواند در انتخابات شركت كند.

وي افزود: در هر حال بررسي نهايي صلاحيت‌ها به عهده شوراي نگهبان است و ما اطمينان داريم كه شورا با تلاش مضاعف حق را اقامه مي‌كند و در صورتي كه مشكلي باشد، آن را بر طرف خواهد كرد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه زمان رسيدگي به صلاحيت‌ها ناكافي است، گفت: اين زمان را قانون تعيين كرده است و شايد اين نقص قانوني باشد كه زمان براي بررسي صلاحيت‌ها اين قدر كوتاه است.

توكلي افزود: كم تجربگي برخي از مسوولان اجرايي و تغيير روش نام نويسي اينترنتي نيز از جمله مسايلي است كه موجب شد قدري نابساماني در اين دوره از انتخابات به وجود آيد.

يزدفردا

وي گفت: البته تنگ نظري‌هايي هم بوده است كه موجب شد ميزان ردصلاحيت‌ها قدري زياد شود اما اميد است شوراي نگهبان در فرصت باقيمانده نقص‌ها را جبران كند.

وي با بيان اينكه عنوان رد صلاحيت در نظر عموم مردم تفاوتي با عدم احراز صلاحيت ندارد، اظهارداشت: در حقيقت كسي كه صلاحيتش احرازنمي‌شود هم نمي‌تواند در رقابت انتخاباتي شركت كند از اين رو داوطلبان بايد در فرصت باقيمانده مدارك خود را تكميل كنند تا عدم احراز صلاحيت‌ها كمتر شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا