مدير آموزش و پرورش طبس، خواستار ساماندهي رفت وآمد دانش‌آموزان روستايي اين شهرستان شد 




مدير آموزش و پرورش طبس در استان يزد، خواستار ساماندهي وضعيت رفت و آمد دانش‌آموزان روستايي اين شهرستان شد.

علي هاشمي روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگار ايرنا افزود: دانش‌آموزان روستاهاي "ديهوك، چيروك، سرند، مودر و درزهي" براي رفت و آمد به مدرسه با مشكلاتي مواجه هستند.

به گفته او اين وضعيت در روستاهاي "پيكوه، امامزاده علي، دهشور، دهنو، مرغوب، زردگاه، قواميه، فاطمه برات و خراوان" نيز حاكم است.

وي اظهار داشت: اين شهرستان‪ ۱۴‬هزار دانش آموز دارد كه در‪ ۲۰۳‬مدرسه تحصيل مي‌كنند كه از اين تعداد‪ ۵۲۴‬دانش‌آموز مقطع متوسطه و‪ ۴۰۰‬دانش آموز مقطع راهنمايي از‪ ۶۶‬روستا براي تحصيل، مجبورند به مدارس شبانه روزي مركز شهر مراجعه كنند.

او فاصله بعضي روستاها تا مركز شهر را‪ ۲۵۰‬كيلومتر ذكر كرد و گفت: آنها مجبورند در محل تحصيل خود بمانند و هرازگاهي به محل سكونت خود برگردند.

هاشمي گفت: اين دسته از دانش آموزان با استفاده از وسايل نقليه مختلف و حتي وانت بار، خود را به مدرسه مي‌رسانند كه امكان بروز هر نوع حادثه يا مشكلاتي براي آن وجود دارد.

او افزود:هم‌اكنون فقط سه دستگاه اتوبوس و ميني بوس در اين مسيرها تردد مي‌كنند در حالي كه به‪ ۵۲‬دستگاه اتوبوس نياز است.

هاشمي گفت: البته در صورت تامين حداقل‪ ۱۵‬دستگاه، مي‌توان بخشي از مشكلات موجود را حل كرد.

وي كشته شدن شش دانش‌آموز در ديماه امسال در مسير ديهوك‌به طبس را يادآور شد و گفت: آنها در حال بازگشت ازمدرسه بودند كه دچار سانحه شدند.

به گفته او اين موضوع به قدري تلخ و ناگوار بود كه حتي هيات دولت را نيز به واكنش واداشت.

مدير آموزش و پرورش طبس اظهار داشت: نبود دسترسي به جاده آسفالته مناسب و وجود جاده‌هاي خاكي از ديگر مشكلات دانش‌آموزان اين مناطق است كه سرماي سخت زمستان در اين منطقه نيز مشكل را دو چندان نموده است.

هاشمي گفت:هر چند مدارس شبانه روزي كه اين دانش آموزان در آن تحصيل مي كنند داراي امكانات خوابگاهي و رفاهي لازم است اما آنها نياز دارند هر چند يكبار براي ديدار با خانواده‌هاي خود به منزل بروند كه همين امر، ممكن است موجب بروز هر حادثه‌اي شود.

وي اضافه كرد: براي جلوگيري از بروز حوادث به تمام مدارس اعلام كرديم كه از رفت و آمد دانش‌آموزان با وانت جلوگيري كنند، ضمن آنكه از والدين نيز خواسته شده نسبت به تامين سرويس اياب و ذهاب فرزندان خود اقدام كنند كه بخشي از هزينه آن توسط اين اداره، تامين خواهد شد.

وي خواستار توجه مسئولان ذيربط براي رفع اين مشكل و اختصاص بودجه لازم براي خريد وسايل نقليه ضروري شد.

رييس طرح و برنامه سازمان آموزش و پرورش استان يزد،حد نصاب دانش آموزان براي تشكيل كلاس درس در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه در يك منطقه را به ترتيب پنج‪ ۱۰‬و‪ ۱۵‬نفر اعلام كرد.

علي رضا مصباح فر در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هر چند تشكيل كلاس در مناطقي كه اين شرايط را نداشته باشند، امكان پذير نيست با اين حال در بعضي مناطق اين شهرستان كه با مشكل رفت و آمد و دوري راه، روبرو بوده‌اند كلاس‌هايي كمتر از اين حد نصاب نيز تشكيل شده است.

او گفت:در صورتي كه دانش‌آموزان، بعلت منحل شدن كلاس يا ادغام، مجبور باشند مسافتي را براي حضور در كلاس، طي كنند بخشي از هزينه رفت و آمد را آموزش و پرورش، تامين خواهد كرد.

فرمانده پليس راه استان يزد هم گفت:سوار كردن مسافر در عقب وانت بر خلاف قوانين و مقررات رانندگي است و با متخلفان برخورد مي‌شود.

سرهنگ سيد عباس حيدري با اشاره به حادثه ديماه امسال در مسير ديهوك به طبس كه‌به منجر به كشته شدن چند دانش آموز شد افزود: حضور پليس در محورهاي اصلي شهرستان طبس، شبانه روزي و در محورهاي فرعي به ويژه ديهوك به صورت مقطعي است اما پس از حادثه اخير، حضور خود را بيشتر كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه جاده‌هاي فرعي روستاهاي اين مسير، خاكي است، خواستار بهبود وضعيت راههاي اين منطقه شد.

حيدري اضافه كرد: در صورتي كه راههاي فرعي، آسفالت شوند خودروهاي بزرگ جمعي، بيشتر مايل به رفت و آمد در اين مسيرها هستند و به تبع آن مشكلات دانش آموزان هم كمتر مي‌شود.

بخشدار ديهوك طبس، چندي قبل گفته بود كار مطالعاتي احداث جاده آسفالته روستاهاي اين بخش در دست اقدام است.

علي حامدي افزود: براي بهبود وضعيت جاده‌هاي روستايي اين بخش به‪۴۵ميليارد ريال اعتبار نياز است.

وي از شهرستان طبس به عنوان بزرگترين شهرستان در كشور ياد كرد كه بايد نگاه ويژه به بحث اعتبارات و بودجه آن بشود.

طبس با‪ ۵۵‬هزار و‪ ۴۶۰‬كيلومتر مربع وسعت در‪ ۳۷۰‬كيلومتري شهر يزد واقع شده است.

‪ ۴۵‬درصد از كل جمعيت اين شهرستان در‪ ۲۱۸‬روستاي داراي سكنه اين منطقه، ساكن هستند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا