چینی‌های محبوب بازار چین حالا قرار است از طریق شبکه گسترده نمایندگی‌های فروش سایپا در بازار کشورمان عرضه شوند. به همین بهانه، نگاهی داریم به این چینی‌های تازه‌وارد 

به گزارش دنیای خودرو، چینی‌های محبوب بازار چین حالا قرار است از طریق شبکه گسترده نمایندگی‌های فروش سایپا در بازار کشورمان عرضه شوند. به همین بهانه، نگاهی داریم به این چینی‌های تازه‌وارد.

Changan Eado
ایدو از نظر ابعاد بدنه در کلاس سدان‌های خانوادگی کامپکت تعریف می‌شود؛ کلاسی که در حال حاضر در بازار کشورمان از تنوع قابل قبولی برخوردار است. یک سر این کلاس را سدان‌های ارزان‌قیمت ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی همچون لیفان ۶۲۰، ولیکس C30 و MVM 530 گرفته‌اند و سر دیگرش، ختم می‌شود به نسل جدید سراتو، الانترا و کرولا که در مدل فول، ۱۲۴ تا ۱۳۸ میلیون تومان قیمت دارند. ایدو با برچسب قیمت ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی‌اش، نقطه وسط این کلاس را نشانه رفته؛ جایی که جیلی با Emgrand7 خوب در آن جولان می‌دهد.

چهره اروپایی، کابین ژاپنی
آنچه که ایدو را در همان نگاه اول، از هر چینی بازار کشورمان متمایز می‌سازد، طراحی شکیل بدنه آن است که درست مثل سدان‌های اروپایی، در عین سادگی، آن پویایی و خوی تهاجمی را نیز در چهره خود دارد. همچنین برای شیک‌تر جلوه دادن این چهره اسپرتی، طراحان مرکز طراحی چانگان در تورین ایتالیا، جزئیات کرومی خوش‌ساختی را در جلوپنجره، قاب شیشه‌های جانبی و زِه زیر در‌ها کار کرده‌اند که هماهنگی خوبی با چرخ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی دارند. این کاراکتر اسپرتی و جذابیت بصری چهره ایدو با ورود به کابین، پررنگ‌تر هم می‌شود. مدرنیته خوش‌ترکیب کابین خوش‌ساخت ایدو. سوار بر این سدان خانوادگی کوچک چانگان، داشبورد مدرنی را پیش روی خود می‌بینید که اگرچه به نظر با تزریق فرم جلوداشبورد نسل پیشین ساخته‌های اینفینیتی و نیسان در قالب داشبورد شورولت کروز طراحی شده، اما خوش‌ساخت و خوش‌ترکیب جلوه می‌کند. تزئینات طرح فلز و صفحات تزئینی سیاه براق، برعکس تصوری که از خودروهای چینی داریم، کیفیت بصری بالایی دارند. تریم بژ و تضاد آن با سیاهی پلاستیک بخش فوقانی داشبورد و رودری‌ها نیز احساسی دلبازتر و راحت‌تر به کابین داده است.

مجهز
ایدو در ۴ تیپ دستی و ۳ تیپ اتومات در چین عرضه می‌شود که سایپا تیپ ۲ اتومات آن را برای بازار کشورمان انتخاب کرده. این تیپ شاید به اصطلاح بازاری‌ها، تیپ نیمه فول این سدان خانوادگی کوچک باشد اما گستره امکاناتی که در آن گنجانده شده، در مقایسه با قیمت تمام شده‌اش، قابل توجه است. چراغ‌های ‌هالوژن با قابلیت تغییر ارتفاع، چراغ‌های مه‌شکن عقب، آیینه بغل‌های برقی مجهز به گرمکن، سانروف برقی، فرمانی خوش‌دست با غربیلک چرمی با قابلیت تغییر ارتفاع و کلید‌های کنترلی چندگانه روی آن، روکش چرم صندلی‌ها، صندلی عقب با قلاب صندلی بچه ISOFIX، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD/MP3 و پورت USB، مجهز به ۶ بلندگو، به همراه کامپیوتر اطلاعات سفری، بخشی از امکاناتی هستند که چانگان به صورت استاندارد برای این تیپ در نظر گرفته.
قفل مرکزی با ریموت کنترل تاشو، گرمکن شیشه عقب، باز کننده در باک و صندوق بار از داخل کابین، شیشه بالابر‌های برقی جلو و عقب، آیینه دید عقب با قابلیت مات شدن، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور‌های پارک دنده عقب و قفل شدن اتوماتیک در‌ها در حرکت را هم می‌توانید به این لیست اضافه کنید؛ هرچند این روزها خودرو‌های به‌مراتب ارزان‌قیمت‌تر از ایدو هم به‌صورت استاندارد مجهز به این امکانات پیش پا افتاده هستند.

۵ ستاره ایمنی با ۶ اِیربگ
آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشومان، زنگ خطری است برای ما تا هنگام خرید خودرو، به راحتی از کنار فاکتور تاثیرگذار ایمنی نگذریم. با افزایش روزافزون تقاضای بازار‌های جهانی برای خودروهایی با ایمنی بیشتر، حتی یک خودرو اقتصادی همچون ایدو نیز با هدف حداکثر ایمنی ممکن توسعه می‌یابد. چانگان با افتخار بر ۵ ستاره‌ای تاکید می‌کند که این سدان خانوادگی کوچک با اتکا به ساختار مستحکم بدنه و گستره سامانه‌های ایمنی فعال از جمله ۶ اِیربگ، از تست‌های تصادف موسسه ارزیابی خودرو‌های جدید چین، C-NCAP گرفته.
ایدو‌های بازار کشورمان نیز همچون ایدو‌های تست شده در C-NCAP، مجهز به ترمز ضدقفل، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، همیار ترمز، کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل هرزگردی و کمربند‌های ایمنی مجهز به مکانیسم پیش‌کشنده جلو هستند اما فاقد ایربگ‌های جانبی جلو و پرده‌ای مدل‌های فول هستند و تنها از ۲ ایربگ جلو راننده و سرنشین جلو بهره می‌برند.

پیشرانه‌ای دوستدار محیط زیست
۱.۶ لیتر شاید حجم موتور بالایی نباشد، اما پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ایدو، با فناوری دوستدار محیط زیست چانگان موسوم به BlueCore، ۱۲۲ اسب بخار قدرت را دارد که برای سدان خانوادگی کوچکی در این ابعاد، کم قدرتی نیست مخصوصا اینکه در سیکل ترکیبی، صدی تنها ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند. این پیشرانه برای یک سواری بی‌دغدغه، به یک گیربکس ۴ سرعته اتومات متصل شده که محرک چرخ‌های جلو است. همچنین انتظار می‌رود ایدو با سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و بازوی کشنده در محور عقب، فرمان هیدرولیک با مکانیسم کمکی و عایق‌بندی مناسب کابین، ارائه‌دهنده یک سواری نرم و راحت باشد.

Changan CS35

تب شاسی‌بلند‌های کوچک شهری به زودی با آغاز عرضه رنو کاپتور و پژو ۲۰۰۸ توسط ایران‌خودرو و احتمالا پُشت‌بند آنها، ix25 جدید هیوندای، به جان بازار خودرو کشورمان نیز خواهد افتاد اما تنورِ این بازارِ تا به امروز دست نخورده را سایپا با CS35 چانگان داغ خواهد کرد.

ژست یک شاسی‌بلند واقعی
CS35 با طول ۴ متر و کمی بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر و عرض یک متر و ۸۱ سانتی‌متری، جا پای‌ هاچ‌بک‌های کوچک امروزی را دارد اما با تناسباتی که سعی در تنومند‌تر و بزرگ‌تر جلوه دادن این اتاق جمع و جور دارند، همچون پهنای کمتر اما ارتفاع بیشتر جلوپنجره و چراغ‌ها، گلگیرهای بادخورده با خطوطی تیز و مشخص، بخش‌های پلاستیکی محافظ بدنه، گارد‌های طرح فلز زیر پوزه و سپر عقب، ریل باربند روی سقف و مشخص‌تر از آنها، چرخ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی و ارتفاع سواری بیشتر، می‌خواهد ژست یک شاسی‌بلند واقعی را به خود بگیرد. البته برخلاف بعضی کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت که با طراحی عجیب بر سر زبان‌ها افتادند، مثل نیسان جوک، CS35 بیشتر با جذابیت تناسبات ساده اما شیکی که دارد، جلب نظر می‌کند. دیگر مشخصه بارز در طراحی پُف کرده و خواستنی این شاسی‌بلند کوچک چانگان، احساس شناور بودن سقف است که با کشیده شدن باریکه پلاستیکی امتداد قاب شیشه‌های جانبی‌ روی ستون عقب، ایجاد شده؛ مشخصه‌ای که نه تنها پویایی بیشتری به نمای جانبی می‌دهد، بلکه سعی در جادار‌تر جلوه داده کابین نیز دارد.

کابین جادار و کاربردی
با طول بدنه ۴.۱۶ متری، نمی‌توان انتظار کابینی آنچنان جادار از کراس‌اووری در ابعاد CS35 داشت اما به لطف اوورهنگ‌های کوتاه جلو و عقب، ۲.۵۶۰ میلیمتر بین دو محور فاصله افتاده که همین فاصله فضای جاداری به کابین می‌دهد. طراحی کابین نیز به گونه‌ای انجام شده که این احساس جادار‌تر بودن کاملا در آن مشهود باشد، مثل تاکید بیشتر بر فرم‌های عمودی‌ روی داشبورد و به نوعی، فاصله‌دادن آن با کنسول میانی که نُرم طراحی خودروهای شاسی بلند است برای بیشتر نشان دادن ارتفاع کابین. از دیگر المان‌هایی که طراحی کابین مدرن و جذاب CS35 را به کابین شاسی بلند‌های بزرگ‌تر نزدیک می‌کند، فرم بیرون زده و خوش‌دست دستگیره‌هاست با قاب طرح فلز، تضاد خوبی با سیاهی رودری‌ها ایجاد کرده‌اند. همچنین بیش از ۳۰ محفظه بار کوچک و بزرگ در جای جای کابین تعبیه شده که در کنار صندق عقب جادار و قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب به نسبت ۶۰:۴۰، کاراکتری کاربردی CS35 را چه در سواری‌های روزمره و چه در مسافرت‌های طولانی‌مدت، تقویت می‌کنند. با عایق‌کاری مناسب، صندلی‌های دربر‌گیرنده اسپرت و ارگونومی بهینه کابین نیز انتظار راحتی بیشتری به سرنشینان می‌دهد.

مجهزترین مدل
سایپا از بین ۳ تیپ CS35 در بازار چین، مجهزترین مدل یعنی ۱.۶ Luxury اتومات را برای عرضه در بازار کشورمان انتخاب کرده. به عبارت بهتر، CS35‌های بازار ایران با قیمت ۸۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، مجهز به تمامی تجهیزات استانداردی هستند که چانگان برای CS35 در نظر گرفته. چراغ‌های‌ هالوژن جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، آیینه بغل‌های برقی با تاشو خودکار و راهنما، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، فرمان با غربیلک چرمی، قابلیت تنظیم ارتفاع و دکمه‌های کنترلگر چندمنظوره به همراه سیستم پخش CD با ۶ بلندگو و اتصال USB و AUX-in، از جمله امکاناتی هستند که در لیست بلند‌بالای تجهیزات استاندارد CS35 خودنمایی می‌کنند. طبیعی است که در کنار این امکانات، خروجی برق ۱۲ ولت، سنسور پارک دنده عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه البته با کنترل دستی، سنسور پارک دنده عقب، بازکننده در‌ باک و در‌ عقب از داخل کابین، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل تاشو و سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) نیز به‌صورت استاندارد در این لیست گنجانده شده‌اند.

۴ ستاره ایمنی
CS35 به همان نسبت که تنومند جلوه می‌کند، ایمن نیز هست. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت چانگان به لطف زیر‌سازی مستحکم و ۴ ایربگ (جفت ایربگ جلو و ایربگ‌های جانبی راننده و سرنشین جلو)، موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده. با سامانه‌های ترمز‌ ضدقفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، همیار ترمز، کمربند‌های ایمنی مجهز به مکانیسم پیش‌کشنده جلو و دیسک ترمز‌های خنک‌شونده جلو (در محور عقب، دیسکی ساده)، این سطح ایمنی بالای CS35 در سواری‌های روزمره نیز کاملا مشهود خواهد بود.

۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
بدون سامانه انتقال قدرت به هر چهار چرخ، نمی‌توان انتظار قابلیت‌های آفرودی از CS35 نداشت. با ۱۴ثانیه فاصله‌ای هم که تا تندی ۱۰۰کیلومتر در ساعت دارد، نمی‌تواند کراس‌اووری سریع لقب بگیرد. اما پیشرانه ۱۲۲ اسبی BlueCore، متصل به گیربکس ۴ سرعته اتومات، این شاسی بلند کوچک را به خودرویی کم‌مصرف، مناسب برای سواری در شهر و جاده تبدیل می‌کند، مخصوصا با سیستم فرمان برقی که مانورپذیری و پایداری قابل توجهی به آن می‌دهد. مصرف سوخت این پیشرانه در شهر، ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در جاده، به ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد. درضمن، مشترک بودن مجموعه پیشرانه و گیربکس و برخی تجهیزات با سدان ایدو، موجب سهولت در خدمات‌رسانی و در نتیجه آن، کاهش هزینه‌های نگهداری در بلندمدت می‌شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا