زمان : 13 Mordad 1394 - 15:27
شناسه : 108769
بازدید : 12502
انجمن حامیان محیط زیست و حیات وحش استان یزد راه اندازی شد انجمن حامیان محیط زیست و حیات وحش استان یزد راه اندازی شد

اولین نشست هیات مدیره انجمن حامیان محیط زیست و حیات وحش استان يزد با حضور معاون محيطزيست استان برگزار و در آن پيرامون تعامل بین شکارچیان و محیط‌بانان بحث و تبادل‌نظر شد.

حسن اکبری" معاون محيط طبيعي اداره كل محیط زیست استان در اين نشست پیرامون مسائل و مشکلات محیط زیست و حيات وحش استان، خواستار احترام شکارچیان به طبیعت و تمایز شکارکش‌ها از شکارچیان شد.

وي عنوان كرد: سازمان حفاظت محیط زیست از خدوم‌ترین ارگان های دولتی در بحث اجرای وظایف سازمانی است چرا که هر ساله تعدادی از حافظان و پاسداران این عرصه‌های طبیعی با جانفشانی و نثار خون خود، دین خود را به نحو احسن ادا می‌كنند.

اكبري با بیان این که رودروی شکارچی ایستادن اشتباه است، گفت: بايد با شكارچي تعامل کرد و از طريق آموزش‌های مستمر و توجیه پذیر سعی كرد كه وي را نیز همراه و همیار طبیعت کرد.

به گفته وي، تعامل بین محیط‌بان و شکارچی باید متقابل باشد و اگر کاری می‌خواهد انجام شودف باید انتظاراتمان را از همدیگر معقول کنیم.

معاون محيط زيست استان افزود: البته انصافاً در مدت گذشته نيز شکارچیانی بودند که با سازمان در حفظ و احیاي حیات وحش استان همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

وي در بخش ديگري از سخناش اظهار كرد: انجمن حامیان محیط زیست و حیات وحش استان یزد باید پلی بين محیط زیست و شکارچیان باشد و با اين ارتباط تنگا‌تنگ، جامعه شکارچی استان را مدیریت كند.

اين مسئول به مسئولیت انسان از دیدگاه قرآن و بشریت در قبال طبیعت اشاره كرد و از شکارچیان خواست نگهبانان و حافظ حقوق انفال الهی باشند و وظیفه انسانی خود را به عنوان حیوان مخیرالعقول در پیشگاه عدل الهی رعایت كنند.

وي همچنين خواستار مشارکت فعال دوست‌داران طبیعت در حفظ انفال الهی و ایجاد تعامل سازنده بین شکارچیان و حفاظت محیط زیست استان شد .

اکبری در پایان نيز با اشاره به شغل محیط‌بانی، از این شغل به عنوان یکی از مشاغل پرخطر و سخت نام برد و خواستار توجه و همکاری عموم مردم با اين افراد شد.

"محسن رمضانی زاده" ريیس هیات مدیره اين انجمن نيز در اين نشست با بیان اهداف تشکیل اين انجمن، گفت ارتباط بین دوستداران محیط زیست و حیات وحش و حضور مستمر در آبادانی و احیاي منابع طبیعی و حیات وحش از اولویت‌های این انجمن است.

وی افتتاح انجمن را نویدگر آغاز نگرشی نو در جهت آموزش و تنویر افکار عمومی و سازماندهی شکارچیان، تحت تشکل انجمن حامیان محیط زیست و حیات وحش استان یزد دانست.

رمضاني ‌زاده افزود: اعضاي این انجمن با تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه تصمیم گرفته‌اند تا دست دوستی محیط زیست و شکارچی را محکم‌تر به هم پيوند دهند و در حفظ و احیاي حیات وحش تمام تلاش خود را انجام دهند.

وی از همکاری بین محیط زیست و تشكل‌هاي مردم نهاد اين حوزه قدرداني كرد و گفت: حضور مردم و شکارچیان در اين تشكل‌هي مردمي منجر به همکاری، هماهنگی و تعامل بیشتر می‌شود و همه از این تعامل استقبال می‌كنند.

"مهدی تیموری" رييس اداره محيط زيست شهرستان مهريز نیز در اين نشست با بیان این که تنها راه حفظ محیط زیست و حیات وحش، حضور مردم در این بخش است، گفت خوشبختانه استان یزد از اولین‌های مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست کشور بوده و الگویی برای همه كشور شده است.

"فلاح" یکی از فعالان محيط زيست عضو اين انجمن هم با بیان این که شکارچیان انسان‌هايي پر انرژی هستند كه بر اثر تبلیغات و باورهاي اشتباه و ناآگاهی، از آنها به عنوان افرادي بی‌احساس و بی‌منطق ياد مي‌شود، عنوان كرد: از اولویت‌های کاری این انجمن بايد برداشته شدن دیوار بلند بي‌اعتمادی بین شکارچی و محیط‌بان باشد.

وی ايجاد باشگاه تیراندازی در استان را یکی از خواسته‌های اکثر تفنگ‌داران و شكارچيان مجاز استان دانست.

"میرجلیلی" يكي ديگر از اعضا نیز با اشاره به نقش تشكل‌هاي مردمي در حفظ محیط زیست، اظهار كرد: حفاظت از محیط زیست و حیات وحش باید به سمت و سویی برود که به خود مردم واگذار شود چرا كه بهترین حافظان طبیعت، خود مردم هستند و تشکل‌های زیست محیطی پتانسیل فراوانی در اين رابطه دارند.