زمان : 08 Aban 1394 - 20:53
شناسه : 113066
بازدید : 7375
عبدالعظیم پویا  نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی در یزد و میبد عبدالعظیم پویا نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی در یزد و میبد

یزدفردا: مراسم تجلیل از نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی جناب "عبدالعظیم پویا" در یزد برگزار خواهد شد.

 حسین مسرت از فعالان فرهنگی استان یزد با اعلام این خبر افزود: عبدالعظیم پویا با انتشار بیش از ده‌ها جلد کتاب و صد‌ها مقاله و یادداشت، نقش کم نظیری در معرفی داشته‌های فرهنگی دیارمان ایفا نموده و در روزگاری که کمتر کسی در فکر پاسداری و نگهداری میراث فرهنگی بود، وی بار سنگین مسئولیت نگاهبانی از میراث ارزشمند فرهنگی را بعهده گرفته است و با ثبت و ضبط و تدوین میراث ماندگار تاریخی این سرزمین و مقاومت در برابر تخریب و نابودی آن‌ها، حق بزرگی به گردن فرهنگ و تاریخ این دیار کویری دارد.


وی اضافه کرد: از این رو به اهتمام جمعی از اهالی فرهنگ استان و با مشارکت بیش از ۲۰ نهاد و مؤسسه فرهنگی از جمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه میبد و در آذر ماه سال جاری در میبد و یزد مراسم نکوداشتی در ذکر پاسداشت خدمات بی‌شائبه استاد عبدالعظیم پویا برپا می‌شود و از وی تجلیل بعمل خواهد آمد.


مسرت در ادامه افزود: به همین مناسبت کتابی تحت عنوان «پویای فرهنگ» توسط اینجانب در حال تدوین است که در بردارنده مجموعه مقالات تقدیمی صاحبنظران و دوستداران استاد پویا به ایشان می‌باشد و علاوه بر آن به همین مناسبت فیلم مستندی نیز از زندگی و آثار ایشان نیز در حال تهیه است.


باز چاپ برخی از آثار برجسته استاد پویا نظیر کتاب «سیمای باستانی شهر میبد» و همچنین آثار جدیدی از ایشان درباره فرهنگ پوشاک و تغذیه در میبد و... از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم خواهد بود.


حسین مسرت، حضور اساتید و بزرگان فرهنگی نظیر دکتر اسلامی ندوشن، دکتر شیرین بیانی، موسوی گرمارودی، محمد بهشتی و... در این مراسم را نیز یادآور شد و از علاقمندان و آشنایان استاد عبدالعظیم پویا خواست خاطرات و یا یادداشتهای خود در مورد ایشان و یا فرهنگ و تاریخ میبد را جهت انتشار به آدرس hmasarrat@yahoo. com بفرستند.

گفتنی است عبدالعظیم پویا محقق و نویسنده و کار‌شناس خبره میراث فرهنگی در حالی در آستانه هفتاد سالگی است که بیش از هر محقق و پژوهشگر فرهنگی در احیاء تاریخ و میراث فرهنگی استان یزد بخصوص شهرستان میبد طی نیم قرن گذشته کوشیده است. چه بسیار است آثار تاریخی و فرهنگی این خطه باستانی که به همت مجدانه این کوششگر عرصه تاریخ و فرهنگ این سرزمین احیاء و مرمت و معرفی شده اند.