زمان : 08 Aban 1394 - 16:44
شناسه : 113082
بازدید : 9734
رئیس سازمان مدیریت یزد خبر داد:  عزم جدی دولت برای واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی  آب و بزرگراه یزد بعنوان دو طرح بزرگ زیرساختی قابلیت واگذاری دارد رئیس سازمان مدیریت یزد خبر داد: عزم جدی دولت برای واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی آب و بزرگراه یزد بعنوان دو طرح بزرگ زیرساختی قابلیت واگذاری دارد

یزدفردا:نخستین جلسه کمیته توسعه امور سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد برگزار شد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ابتدای این نشست با بیان اینکه دولت عزم جدی دارد تا پروژه های نیمه تمام خود را به بخش خصوصی واگذار کند، از تصویب دستورالعمل اجرای این موضوع در شورای اقتصاد خبر داد و تصریح کرد: کارگروه ساماندهی به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متولی این واگذاری هاست.

حمید رضا نصیری زاده افزود: کارگروه ساماندهی در استان به ریاست استاندار محترم و دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مسئولیت هماهنگی، پشتیبانی، راهبری و نظارت در مراحل واگذاری پروژه شامل راه اندازی فرآیند سرمایه گذاری، ساخت و بهره برداری پروژه های جدید، نیمه تمام و آماده بهره برداری، تجمیع اطلاعات، تسهیل اخذ مجوزها و تضمین ها و اطمینان از پرداخت تعهدات سرمایه گذار مطابق فرآیند دستور العمل ابلاغی را بر عهده دارد.  

وی بیان داشت: دستگاه های اجرایی می بایست پروژه های واجد شرایط خود را به کارگروه واگذاری معرفی نمایند.

نصیری زاده در این رابطه توضیح داد که بر اساس ماده 24 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران وجود دارد.

آب و بزرگراه یزد بعنوان دو طرح بزرگ زیرساختی استان قابلیت واگذاری دارد

در ادامه جلسه، رئیس کمیته توسعه امور سرمایه گذاری و مشارکت های سازمان مدیریت با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام دولت و عدم وجود اعتبار کافی برای تکمیل آنها، بیان داشت: دولت از این رو و در راستای کاهش تصدی گری خود، سیاست واگذاری این پروژه ها را به بخش خصوصی در پیش گرفته است.

محمد حسین جعفری افزود: دولت در این اقدام، قصد دارد تا سهم حداقلی در پروژه ها داشته باشد و سهم حداکثری را به بخش خصوصی واگذار کند و بخش خصوصی همزمان، منافع خود را در قبال این سرمایه گذاری تعریف کند.

وی گفت: این کمیته می تواند پروژه های واجد شرایط را به بخش خصوصی معرفی کند و در جهت توسعه استان قدم بردارد.

جعفری اضافه کرد که کمیته همچنین وظیفه دارد تا سرمایه گذار جدید برای طرح های متوقف شده در اختیار سرمایه گذاران قبلی، انتخاب کند و تحرک خوبی در استان ایجاد کند.

محمد حسین جعفری تصریح کرد که آب و بزرگراه یزد بعنوان دو طرح بزرگ زیرساختی استان برای واگذاری به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین بهره گیری از سرمایه های خرد مردم استان را راه دیگر برای اجرای پروژه های حیاتی عنوان کرد و گفت: ظرفیت این روش نیز در استان وجود دارد.

لزوم بهره گیری از تجربیات اقدامات گذشته

سیروس اشرف زاده از اعضای این کمیته در ادامه به بیان تجربیات سال های قبل در خصوص اجرای طرح های انتقال آب، گاز و ... به استان پرداخت و خواستار بهره گیری از این تجربیات در اقدامات آینده شد.

وی بر پیاده سازی مدیریت بر مبنای هدف (MBO) و مشارکت دادن همه صاحبنظران در این خصوص تاکید کرد.

تاکید بر اولویت بندی پروژه های مهم و قابل اجرای استان در واگذاری ها

رئیس اتاق بازرگانی و عضو کمیته توسعه امور سرمایه گذاری نیز آمادگی اتاق بازرگانی را برای ارتباطات بین المللی در راستای اجرای طرح های مهم استان اعلام کرد.

محمد رضا قمی گفت: لازم است در مذاکرات با شرکت های خارجی، طرح های مورد نظر با مشخصات دقیق و توجیه فنی اقتصادی ارائه شود.

وی با تاکید بر اولویت بندی پروژه های مهم و قابل اجرای استان، افزود: کشورهای مختلفی در حال حاضر داوطلب ورود به حوزه سرمایه گذاری ایران هستند.

حوزه اختیارات طرف ایرانی و تضمین اجرای تعهدات، دو پیش شرط سرمایه گذار خارجی برای ورود

مسعود فانیان از اعضای کمیته نیز در این جلسه به رایزنی های صورت گرفته در دوره های قبل برای جذب سرمایه گذار خارجی در استان یزد پرداخت و گفت: حوزه اختیارات طرف ایرانی و تضمین اجرای تعهدات، دو پیش شرط سرمایه گذار خارجی برای ورود به ایران است.

محمد علی خاکباز عضو دیگر این کمیته نیز بر ارائه پلتفرم طرح های مهم استان یزد در هنگام جذب سرمایه گذار تاکید کرد و افزود: شرایط پروژه ها می بایست در مذاکرات مشخص باشد تا زمان تصمیم گیری سرمایه گذار کوتاه تر شود.

وجود پتانسیل جذب 4 هزار میلیارد تومان پول خرد در استان

محمد رضا رضایی نژاد نیز در این جلسه، بررسی مشکلات فعلی صنایع را پیش نیاز حرکت به سمت توسعه در آینده ذکر کرد و گفت: اگر در دوران پساتحریم، واردات اجناس مصرفی رونق بگیرد، تولید داخلی با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

وی افزود: جذب سرمایه های خرد، می تواند راهکاری برای اجرای طرح های بزرگ استان یزد باشد.

رضایی نژاد در این ارتباط پیشنهاد داد تا یک شرکت سرمایه گذاری باحضور حدود صد نفر از اشخاص معتبر تاسیس شود و با مشارکت مردم استان بتوان 4 هزار میلیارد تومان سرمایه خرد جذب کرد و این اعتبار با تضمین های لازم در اختیار طرح های بزرگ استان قرار گیرد.

گفتنی است کمیته توسعه امور سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، وظیفه بسترسازی در زمینه‌های: توسعه مشارکت‌های عمومی و خصوصی، سرمایه گذاری و تامین مالی در امور زیرساختی، ارائه مدل‌های تامین مالی، کاهش ریسک و پیشنهاد مجموعه مقررات کارآمد در حوزه‌های یاد شده را بر عهده دارد.