زمان : 25 Dey 1394 - 19:43
شناسه : 116660
بازدید : 6662
"بحران کار در معادن طبس"600 کارگر اخراج یا بی کار شدند!!! "بحران کار در معادن طبس" "بحران کار در معادن طبس"600 کارگر اخراج یا بی کار شدند!!! به ناچار شرایط اقتصادی موجب اخراج کارگران معادن طبس شده است/صدها کارگر معادن طبس طی دو ماه اخیر اخراج شدند؛ برخی معادن طبس هم تعطیل شده و روند اخراج کارگران همچنان ادامه دارد؛ تعداد زیادی از کارگران اخراج شده از کارفرمایان خود شکایت کرده‌اند؛ پرداخت حقوق بسیاری از کارگران شاغل هم تا 3 ماه معوق است.

یزدفردا"قلی زاده:از ابتدای آذر امسال تاکنون حداقل 200 کارگر معادن طبس متعلق به 2 شرکت معدنی اخراج شدند؛ این در حالی است که برخی آمار حکایت از اخراج بالغ بر 600 نفر کارگر دارد.

کار استخراج از برخی معادن طبس عملاً تعطیل شده و برخی هم در آستانه تعطیلی است؛ روند اخراج کارگران معادن طبس نیز همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه بیش از 20 نفر از کارگران اخراج شده معادن از کارفرمایان خود شکایت کرده‌اند.

نفس تعداد زیادی از کارگران شاغل در بخش معادن طبس نیز از تعویق طولانی‌مدت پرداخت دستمزدشان به شماره افتاده است؛ پرداخت حقوق کارگران برخی از این شرکت‌ها حتی تا 3 ماه معوق است.

یکی از این شرکت‌های معدنی که حدود 400 نفر کارگر دارد طی چند روز گذشته هنوز حقوق ماه مهر نیروهای خود را پرداخت کرده است.

مهدی قاسمی‌زاده، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس ضمن تأیید موضوع اخراج کارگران معادن طبس، از ارائه آماری در این زمینه خودداری کرد و گفت: تعداد قابل‌توجهی از کارگران معادن طبس اخراج شده‌اند اما آمار تعداد کارگران اخراج شده محرمانه بوده و انتشار آن نیازمند مجوز حراست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی است که این مجوز صادر نشده است.

این در حالی است که محمدعلی عبداله‌زاده نماینده فعلی مردم طبس در مجلس طی سخنانی که در برخی رسانه‌ها نیز منتشر شده، ادعا کرده است که موضوع اخراج کارگران معادن طبس شایعه‌ای برای برهم زدن جو کشور در آستانه انتخابات بوده و حتی یک نفر از کارگران معادن طبس اخراج نشده است.

همچنین در برخی خبرها موضوع تکذیب اخراج کارگران معادن طبس به نقل از رمضان کریتی‌ثانی، مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس بیان شده است؛ در این خبرها مسئولیت کریتی‌ثانی اشتباهاً به‌عنوان مجری طرح تجهیز معادن زغالسنگ طبس ذکر شده است.

رمضان کریتی‌ثانی، مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس در این باره تصریح کرد: این موضوع که برخی شرکت‌های معدنی طبس تعداد قابل‌توجهی از کارگران خود را اخراج کرده‌اند قطعی است؛ من مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس هستم و آنچه که اعلام کرده‌ام و برخی از آن سوءاستفاده کرده‌اند این بوده که حتی یک نفر از نیروهای شاغل در معادن شرکت زغالسنگ پروده طبس اخراج نشده است و در مورد سایر شرکت‌ها اظهار نظری نکرده‌ام.

قائم‌مقام خانه کارگر تشکیلات طبس نیز در این باره خاطرنشان کرد: اینکه تعداد زیادی از کارگران معادن طبس اخراج شده‌اند، موضوعی نیست که بخواهیم آن را بپوشانیم؛ بلکه باید آن را مطرح کرده و به‌دنبال چاره‌ای باشیم؛ درباره اینکه گفته شده موضوع اخراج کارگران معادن طبس برای برهم زدن جو کشور در آستانه انتخابات است باید بگوییم که ما حامی نظام و دولت هستیم؛ تمام تلاش ما این است که در آستانه انتخابات شرایطی پیش نیاید که مردم نسبت به دولت بدبین شوند؛ اما متأسفانه برخی برخلاف گفته‌هایشان طوری مسیر را پیش می‌برند که به نفع دولت و نظام نیست.

علی محمدی افزود: اگر بپذیریم که هر کدام از مسئولان، خادمان مردم هستند و رسیدگی به مشکلات مردم را جزو وظایف خود دانسته و مسایل را سیاسی فرض نکنند، قطعاً بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد.

وی یادآور شد: کارگران در مبارزات قبل از انقلاب و ابتدای انقلاب، جنگ تحمیلی، مسایل پس از جنگ و به‌طور کلی در تمام ادوار انقلاب، حامی انقلاب و نظام بوده و همواره یار و مددکار دولت‌ها بوده و هستند؛ برخی باید بدانند که کارگران، به‌ویژه کارگران شریف منطقه کویری طبس همیشه با بردباری و صبر بر مشکلاتشان فایق آمده و حتی در بدترین شرایط قطعاً به نظام و انقلاب پشت نخواهند کرد؛ اما این حق آن‌هاست که مسایل و مشکلاتشان را به اطلاع مسئولان برسانند و وظیفه مسئولان هم رسیدگی به امورات آن‌هاست، نه کذب و شایعه خواندن آن.

یکی از کارگران معادن طبس که اخیراً اخراج شده است گفت: بیش از 3 سال در یکی از شرکت‌های معدنی طبس و در داخل تونل زغالسنگ مشغول به کار بودم؛ دارای همسر و 2 فرزند هستم؛ اما اکنون اخراج شده و 2 ماه است که حتی حقوق هم نگرفته‌ام؛ بیمه من نیز قطع شده است.

وی ادامه داد: مستأجر هستم و پرداخت اجاره‌بهای منزلم 4 ماه به تأخیر افتاده است؛ البته چون بخشی از معدن ما تعطیل شده، مسئولان شرکت وعده داده‌اند که به‌زودی با بهبود وضعیت مالی شرکت، به سر کار برمی‌گردیم.

 مشکل اصلی شرکت‌های معدنی طبس که منجر به اخراج کارگران شده، عدم نقدینگی ناشی از عدم پرداخت وجه محصولات خریداری شده به‌ویژه زغالسنگ از سوی خریداران و در رأس آن شرکت ذوب‌آهن اصفهان است.

عدم پرداخت وجه زغالسنگ از سوی خریداران نیز به دلیل کاهش میزان ساخت و ساز در کشور و کسادی بازار فولاد و آهن است.

برخی از شرکت‌های معدنی طبس برای پرداخت حقوق کارگران و کارکنان خود ناچار به دریافت وام از بانک‌ها با کارمزد بسیار بالا شده‌اند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های معدنی طبس که اخیراً تعدادی از کارگران آن اخراج شده‌اند، ضمن عدم اعلام تعداد نیروهای اخراج شده، گفت: شرکت ما به شدت دچار کمبود نقدینگی است و حتی برای پرداخت حقوق کارگران‌مان به مشکل جدی خورده‌ایم و چاره‌ای جز اخراج نیروها نداشتیم.

عضو هیأت‌مدیره یکی دیگر از شرکت‌های معدنی طبس نیز بیان کرد: هیچ کس مایل نیست کارگران بیکار شوند و ما هم با اخراج حتی یک کارگر مخالفیم، اما به ناچار شرایط اقتصادی موجب اخراج کارگران شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه گرچه رایزنی‌های زیادی از سوی مسئولان برای جلوگیری از اخراج کارگران شده اما مسئولان و نهادهای دولتی هیچ حمایتی از شرکت‌های معدنی نکرده‌اند.

وی گفت: خواستار پرداخت وجه زغالسنگ از سوی خریداران هستیم و این وعده را می‌دهیم که در صورت پرداخت وجه زغالسنگ، تمام مشکلات حل شده و کارگران اخراج شده نیز به کار باز خواهند گشت.

 در این زمینه گفتگو با فرماندار ویژه شهرستان طبس بی‌نتیجه ماند؛ اما به گفته رییس هیأت‌مدیره یکی از شرکت‌های معدنی طبس، اخیراً برای رسیدگی به این موضوع جلسه‌ای با حضور فرماندار ویژه شهرستان طبس برگزار شد که تأثیر خاصی نداشت.

غلامرضا محمدی، مدیر خانه کارگر تشکیلات طبس هم در این باره گفت: تعداد زیادی از کارگران معادن طبس اخراج شده‌اند اما آمار دقیقی در این زمینه جمع‌آوری نشده است؛ پرونده‌های متعددی مبنی بر شکایت کارگران اخراج شده نیز تشکیل شده است؛ ما هم به نوبه خود پیگیریم تا مطالبات معادن طبس پرداخت و این بهانه کارفرمایان معادن رفع شود.