زمان : 28 Dey 1394 - 18:01
شناسه : 116971
بازدید : 7983
 زاکانی به دادسرا احضار شد / زاکانی: خبر ردصلاحیتم پر از دروغ است(1  نظر) زاکانی به دادسرا احضار شد / زاکانی: خبر ردصلاحیتم پر از دروغ است(1 نظر)
زاکانی به دادسرا احضار شد

یزدفردا" علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه پس از اظهاراتش پیرامون پرونده کرسنت به دادسرا احضار شد.


زاکانی پس از حضور در دادسرا در گفت‌وگو با فارس، خواستار برپایی هرچه سریعتر دادگاه برای "افشاگری" پیرامون پرونده کرسنت شد.

وی اضافه کرد: من از برپایی دادگاه کرسنت استقبال می‌کنم زیرا ما می‌توانیم در این دادگاه ناگفته‌های خود را بیان کنیم.
زاکانی: خبر ردصلاحیتم پر از دروغ است
 
۲۱ دی ۱۳۹۴
 نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به خبر منتشره مبنی بر ردصلاحیتش از سوی هیئت‌های اجرایی گفت: خبرسازی درباره ردصلاحیتم نشانگر هراس باندهای قدرت و ثروت از بیان حقایق است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر رد صلاحیتش توسط هیئت‌های اجرایی انتخابات اظهار داشت: از طریق رسانه‌های مجازی و زنجیره‌ای متوجه این شوخی شدم؛ البته دروغ‌گویی کار خوبی نیست و به‌فضل الهی این حربه نیز رسوا خواهد شد.

وی افزود: خبر منتشر شده پر از غلط و دروغ است و بیانگر یک سازماندهی پشت پرده است.

نماینده مردم تهران گفت: بنده متوجه شدم که پافشاری ما روی حق و حقوق ملت و مبارزه با مفاسد اقتصادی مؤثر واقع شده و نعره‌های بلندشده نیز ناشی از درست بودن این هدف‌گذاری است.

زاکانی با بیان اینکه "معلوم می‌شود که قبیله‌هایی که ید طولانی در مفاسد اقتصادی دارند، به‌صورت سیستماتیک دارای رسانه و قدرت هم شده‌اند"، افزود: این موضوع آشکار می کند که باندهای قدرت و ثروت از بیان حقایق ترسیده‌‌اند.

وی ادامه داد: این جنگ روانی و رسانه‌ای تأثیری بر ما ندارد و اگر می ترسیدیم، لباس خاکی رزم به تن نمی کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس گفت: به عنوان نماینده مردم وظیفه خود می دانم تمام همت خود را صرف مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و دفاع از منافع ملّی نمایم.

زاکانی افزود: به قبیله قدرت‌طلب توصیه می کنم که دست از بی اخلاقی ها بردارند و صادقانه و قانونی رقابت نمایند.

وی با بیان اینکه "این بازی ها در مردم اثری ندارد و مردم هوشیارتر از آنی هستند که تسلیم جنگ‌های روانی شوند"، تأکید کرد: این خواب آشفته که ما از صحنه کنار بکشیم هرگز تعبیر نخواهد شد.

پیش از این کانال تلگرام روزنامه ایران نوشته بود: گزارش های تازه از روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات حاکی است که صلاحیت علیرضا زاکانی دبیر جمعیت رهپویان تایید نشده است.

این دومین بار است که صلاحیت زاکانی در مراجع انتخاباتی تایید نمی شود بار اول او در خرداد 92 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که شورای نگهبان صلاحیت اش را رد کرد و اکنون خبر می رسد که صلاحیت وی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید نشده است.

علیرضا زاکانی در کارنامه خود سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم (مجلس فعلی) را دارد .

او از اولین اعضای جمعیت ایثارگران تحت مدیریت حسین فدایی بود که بعدا جمعیت رهپویان انقلاب تشکیل داد. او علاوه بر این مدیریت سایت جهان نیوز و نشریه پنجره را بر عهده دارد. زاکانی طی یک سال گذشته بویژه بعد از ریاست کمیسیون برجام بیشترین تلاش را برای متوقف ساختن توافق هسته ای انجام داد. او هم اکنون یکی از اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان به ریاست حداد عادل است

خبر عدم تایید صلاحیت این نماینده جریان اصولگرا در حالی اعلام شده که وی یک روز قبل با تشکیل نشست خبری در خبرگزاری مخالف دولت (فارس) اتهام های تند گروه های تندرو علیه وزیر نفت (بیژن زنگنه ) تکرار کرد.

روزنامه های وابسته به جبهه پایداری امروز  سخنان زاکانی علیه وزارت نفت را با عنوان افشاگری تیتر کردند زاکانی تبلیغات علیه وزارت نفت روحانی را در حالی آغاز کرد که رئیس جمهوری با عزیمت به پارس جنوبی، یکی از موفقیت های چشمگیر وزارت زنگنه در پارس جنوبی را جشن گرفت و اعلام کرد که به ثمر رسیدن دو فاز استراتژیک 15و 16 عسلویه بزرگترین گام وزارت نفت در دوران تحریم می باشد که حاصل برنامه ریزی و تلاش های وزیر نفت و همکاران او است.
زاکانی: گزارش آمانو سیاه ترین گزارش علیه ایران است
 
۲۶ آذر ۱۳۹۴
 
فرارو - رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفته است که گزارش آمانو سیاه‌ترین گزارش علیه کشور ما است، 
 
به گزارش فارس، علیرضا زاکانی، نماینده مجلس، همچنین گفته است: آمانو دروغ‌های گذشته را که غرب علیه کشور ما مطرح می‌کرد، دوباره تکرار کرد و به این دروغ‌ها دوباره مشروعیت بخشید و حتی بستن PMD را لطف جدید کشورهای استکباری به ما می‌داند.
 
 علیرضا زاکانی در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ساری و نیز بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ساری، با موضوع «نفوذ در دوران پساتحریم»  با اشاره به حضور آمانو در کمسیون برجام مجلس در پاسخ به سوال نمایندگان سعی داشت که از جواب دادن به سئوالات آنها خوداری کند و جواب بسیاری از سئوالات نمایندگان را نداد.
 
وی با اعلام اینکه آنها حتی از تهدید اتمی کشور ما نیز ابایی نداشتند و این موضوع را نیز مطرح کردند، افزود: تنها رئیس جمهوری که ما را تهدید اتمی کرد اوباما بود، البته توان و اقتضای آن را ندارند و ضعیف‌تر از چیزی هستند که کاری کنند و معادلات جهانی به آنها اجازه این اقدام را نمی‌دهد.
 
وی در پایان گفت: آمریکا قدرتمند قطعی نیست، نفوذ امری جدی است و نیاز است مسئولان نهایت دقت و جدیت را داشته باشند.
شجاعی کیاسری:
"شکایت صدا و سیما باید در گینس ثبت شود"
 
۲۵ آبان ۱۳۹۴
عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره‌ شکایت این سازمان از او توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا، سید رمضان شجاعی کیاسری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس گفت که شکایت صدا و سیما جزو شکایت‌هایی است که باید درگینس ثبت شود.

او همچنین ضمن ابراز بی اطلاعی از محتوای شکایت سازمان صدا و سیما گفت: من از این مساله خبر ندارم مگر این که به دادگاه بروم و بدانم که محتوای این شکایت چیست؟

او درادامه توضیح داد: روزنامه ایران مطلبی از من درباره‌ی دوگانگی صدا و سیما راجع به برجام مطرح کرده بود. آقا تاکید کردند که جامعه دو قطبی نشود. من هم مصاحبه کردم که صدا و سیما نباید زمینه‌های این دوگانه سازی را فراهم کند.

شجاعی کیاسری افزود:‌ بعد از این که آقا در 9 ماده الزامات خود رامطرح کردند ، صدا وسیما در یک برنامه از آقای زاکانی و در برنامه جداگانه‌ای از آقای عراقچی دعوت کرد که این دو هر یکدیگر را زیر سوال بردند. من گفتم بعد از فرمایشات آقا صدا و سیما باید هر دو را در یک برنامه دعوت می‌کرد تا صحبت‌های یکدیگر را کامل کنند و خروجی نیز این باشد که همه چیز تمام شود، صدا و سیما با این برنامه‌های جداگانه انگار دوباره نقطه از سر خط شروع کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی درباره‌ی این که اقدام صدا و سیما می‌تواند برای ممانعت از تشکیل هیات بازرسی در شورای نظارت و سازمان صدا و سیما باشد گفت: احتمال دارد که این هیات بازرسی تشکیل شود اما باید اول به تصویب برسد، این اقدام فرار رو به جلو است که باید بررسی بیشتری بشود.
پاسخ دفتر هاشمی رفسنجانی به اظهارات زاکانی

۱۳ آبان ۱۳۹۴
دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی پاسخ داد.

به گزارش تسنیم،‌ در جوابیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است:

با توجه به سخنان طنزآمیز و البته بغض‌آلود یکی از مدعیان ارزشمداری و اصولگرایی که ادعا کرده، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صراحت!! گفته بود: «من قائلم انتخابات محدود و کنترل شده باشد و آدم‌ها را حساب شده از صندوق بیرون بیاوریم، اما رهبری قائلند که انتخابات با حضور گسترده مردم باشد» یادآوری مواردی چند ضروری است:

1 ــ کسی که فقط با 399199 رأی از 2میلیون و 335هزار و 124 رأی مردم در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر وارد مجلس شده، خود را برآمده از «مشارکت حداکثری» می‌داند و اخیراً نیز با تمام تلاشی که برای عدم‌تصویب برجام در مجلس انجام داده، با رأی قاطع نمایندگان و سپس تأیید رهبری و مردم مواجه شده است و شاید از نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مسیر اطلاع دارد که از شدت ناراحتی، برای خود این حق را قائل شده تا به بزرگان نظام توهین نماید.

2 ــ جالب‌تر از دروغ‌گویی‌های خشم‌آلود این شخص، ذوق‌زدگی یک روزنامه است که دروغ‌ها را با تیتر در صفحه اول منتشر کرده است.

3 ــ اگرچه دروغ بودن سخنان منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آشکار است و نیاز به تکذیب ندارد، اما جهت تنویر افکار عمومی، مطالبی را به اطلاع عموم می‌رساند.

مطالب منقول در خصوص انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بارها درباره آن گفت: «در جلسات روحانیت مبارز در آستانه مجلس پنجم اکثریت آنها مایل بودند هر سی نفر نامزد مورد حمایت در تهران از یک جناح و آن هم جناح راست انتخاب شود. اما من می‌گفتم این درست نیست و باید این سی نفر بین دو جناح تقسیم شود تا روحانیت تقسیم نشود، چرا که روحانیت نفوذش در این وحدتی است که تا به حال داشته، حالا اگر در مقابل هم قرار بگیرند و رقابت کنند، این چیز خوبی نیست. آنها قبول نکردند و کم‌کم از 15 تا آمدیم پایین. از آن طرف آقای دکتر حبیبی هم از اعضای کابینه برای من پیغام آورد که آقایان می‌گویند: "اگر برای ما سهمی به این جناح داده نشود، ما خودمان جداگانه لیست می‌دهیم"، من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. به هر حال هرچه گفتیم کار پیش نرفت تا اینکه رسیدیم به 5 کاندیدا. این پنج نفر هم از معتدلین جناح چپ مانند آقایان دعایی، انصاری، محجوب و کمالی بودند. جامعه روحانیت این موضوع را پذیرفتند و تصویب شد. اعضای کابینه هم برای من احترام قائل بودند و به تصمیم اعتراضی نکردند.

بعد از دو سه روز آقای ناطق نوری پیش من آمد و گفت: "آقایان نمی‌پذیرند این 5 نفر نامزد شوند و می‌گویند چرا ما باید رأی خود را به دیگران بدهیم؟". من گفتم: ضرری که به روحانیت می‌خورد، برای شما اهمیت ندارد؟ گفتم: در این صورت این پنج نفر و دوستانشان می‌روند در لیست دیگری وارد می‌شوند. نمی‌گویم که همه لیست شما شکست می‌خورد، امّا قطعاً آنها مؤثرند و بخشی از آرا را به‌سمت خود می‌برند. آقای ناطق گفت: "من دوباره می‌روم با آنها صحبت می‌کنم". ایشان رفت و صحبت کرد و گفت: "نمی‌پذیرند". من گفتم: "چون کار دارم و نمی‌توانم دیگر در جلسه بیایم می‌توانیم این موضوع را به قضاوت «آقا» محول کنیم". ایشان رفت با رهبری صحبت کرد. رهبری هم گفتند :چرا دست آنها را ببندیم؟ خوب آنها بروند تشکیلات خود را داشته باشند.

وقتی این 5 نفر از حمایت جامعه روحانیت مأیوس شدند و به آنها هم چراغ سبز داده شد، خودشان اعلامیه دادند. من به آقا گفتم: هنوز هم دیر نشده است، می‌توان کاری کرد که انتخابات با وحدت انجام شود. آقا به من فرمود: چرا باید ناراحت باشیم؟ قرار است نمایندگانی به مجلس بروند که می‌روند».

با توجه به این سخنان صریح که در طول سالیان اخیر بارها از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تکرار شده و با کمترین جست‌وجو در فضای مجازی و بایگانی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها قابل دسترسی است، جای شگفتی است که شخصی مطالبی را با نقل قول مستقیم به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت دهد و برای سندسازی دروغ‌هایش، سخن از «دو دیدار یکی از تشکل‌ها در سال 79» می‌گوید.

نکته دیگر اینکه با همه دروغ‌ها و بی‌اخلاقی‌های سیاسی، طلب استغفار می‌کند که چرا «تا به حال درباره هاشمی با مردم حرف نزدیم!!»، مطمئناً مردم شریف می‌دانند و خواهند گفت: دیگر چه می‌خواستید بگویید و نگفتید؟!

امیدواریم مدعیان دنیای سیاست و دیانت به‌گونه‌ای سخن نگویند که مضحکه کوچه و بازار شوند و این برای کسی که عنوان نمایندگی مردم را دارد، اصلاً خوب نیست.
پاسخ معاونت مطبوعاتی به زاکانی
 
۰۹ آبان ۱۳۹۴
در پی انتشار خبری مبنی بر شکایت از مدیر مسئول هفته نامه پنجره، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی توضیحاتی را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این توضیح به شرح زیر است:

«آقای دکتر علیرضا زاکانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته است که معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل انتشار مطلبی در نشریه پنجره، از نامبرده شکایت کرده است.

اگرچه ایشان به عنوان یک مدیر مسئول نشریه، تفاوت‌های میان هیات نظارت بر مطبوعات، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت حقیقی معاون مطبوعاتی را می‌داند اما احتمالا لغزش لسانی رخ داده است زیرا پرونده‌ای که از مدیر مسئول نشریه پنجره در دادگاه مطرح است بر اساس مصوبه جلسه مورخ 93.8.5 (یک سال پیش) هیات محترم نظارت بر مطبوعات است که بر اساس وظایف و اختیارات این هیات فرادستگاهی صورت گرفته است و نامبرده نباید انتظار داشته باشد که در حق او تبعیضی روا داشته شود.»
شکایت معاون مطبوعاتی از زاکانی
 
۰۹ آبان ۱۳۹۴
با شکایت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد علیرضا زاکانی فردا به دادگاه می‌رود.

علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول سابق هفته‌نامه پنجره در گفت‌وگو با تسنیم از شکایت معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خبر داد و گفت: آقای انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل انتشار مطلبی علیه آقای هاشمی رفسنجانی در نشریه پنجره از بنده شکایت کرده است.

وی برهمین اساس اظهار داشت: جلسه دادگاه ما فردا ساعت 10 صبح برگزار می‌شود.
درخواست اعلام جرم علیه زاکانی
 
۲۹ مهر ۱۳۹۴
پایان ماراتن هسته‌ای در بهارستان، پایان مخالف‌خوانی‌های اقلیتی که همه توان خود را برای عملی‌نشدن توافق به کار بسته بودند، نبود. پس از آنکه رئیس مجلس در چند سخنرانی پی‌درپی، جزئیات روند بررسی و تصویب طرح نحوه اجرای برجام را تشریح و از توافق هسته‌ای دفاع کرد، بازهم علی زاکانی که یکی از لیدرهای مخالفان برجام در مجلس بود، در سخنانی، مصوبه مجلس را ناشی از سطحی‌نگری نمایندگان دانست و نقل‌قول‌های رئیس مجلس را از جلسه حساس شب تصویب طرح کذب محض خواند، اما این ادعای زاکانی با واکنش تند برخی اعضای سرشناس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همراه شد و در ادامه جعفرزاده ایمن‌آبادی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز به سخنان زاکانی پاسخ داد.

تکذیب  تکذیب
براساس گزارشی که روز گذشته خبرگزاری خانه ملت، از واکنش‌های نمایندگان به زاکانی منتشر کرد، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مجلس با اشاره به اینکه زاکانی تأکید داشته گفتن اینکه پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است، ظلم است، توضیح داد: «از آنجایی که پرونده هسته‌ای در سال‌های گذشته اهمیت ویژه‌ای داشته است مسئولیت آن به شورای‌عالی امنیت داده شد، نه ارگان دیگری. از آنجایی که مصوبات شورای‌عالی امنیت بدون تأیید مقام معظم رهبری ارزش ندارد، اینکه دکتر لاریجانی بگویند پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است، از این باب کاملا صحت دارد». او همچنین با بیان اینکه زاکانی تلاش دارد بگوید دیدار دکتر لاریجانی، شمخانی و حجازی دروغ است، توضیح داد: «در دیداری که با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی داشتم، آقای شمخانی تأیید کرد چنین دیداری انجام شده و دروغ‌بودن آن کذب محض است. شمخانی جلسه سه‌جانبه را صراحتا تأیید کرده است؛ بنابراین قابل تکذیب نیست».

 زاکانی پیراهنش را  در  بیاورد
همچنین منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به سخنرانی علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان بسیجی، خطاب به این نماینده توصیه کرد: «علیکم بالتقوا» را سر لوحه سخنرانی‌ها و اقدامات آینده‌اش قرار دهد و با بیان این جمله خطاب به زاکانی که درست نیست برای نیل به اهدافمان به هر وسیله متوسل شویم، یادآوری کرد زاکانی زمانی خطاب به منتقدان گزارش برجام کمیسیون، عنوان کرده بود: «همه حرف‌های این افراد، جواب دارد و نشان می‌دهد اینها می‌خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیندازند. من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من پیراهنم را از تن درمی‌آورم و در خیابان به همه مردم خواهم گفت، شما چه می‌خواهید بکنید». حقیقت‌پور پس از اشاره به این موضوع گفت: «بهتر است آقای زاکانی پیراهنش را دربیاورد و کاری که می‌خواست را انجام دهد!»

مردم تهران در انتخاب‌هایشان دقت کنند
اما واکنش عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از دو مقام قبلی تندتر بود و او صراحتا خواستار اعلام جرم علیه زاکانی شد. حیدرپور در پاسخ به اظهارات علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان بسیجی گفت: «واکنش زاکانی به طرح یک‌فوریتی مربوط به برجام در واقع تحریف یک جلسه تاریخی در قوه‌مقننه است. زاکانی هم جلسه علنی رسیدگی را تحریف کرده و هم به امضا‌کنندگان طرح توهین کرده است».

این عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت تأکید کرد: «با رأی نمایندگان مجلس، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برجام تشکیل شد و ریاست آن برعهده زاکانی قرار گرفت، اما به نظر ما آن کمیسیون مسیر انحرافی را طی می‌کرد که خدا را شکر مأموریت آن تمام شد، بنابراین او حق ندارد، مجلس، نمایندگان و قوه ‌مقننه را دروغ‌گو خطاب کند». حیدرپور افزود: «آقای زاکانی چه مسئولیتی دارد که موضوعات مطرح‌شده در صحن علنی را تکذیب می‌کند؟ مردم تهران در تصمیم‌گیری‌هایشان در انتخابات آینده باید توجه داشته باشند که به چه کسی رأی می‌دهند».

علیه زاکانی اعلام جرم شود
حیدرپور در ادامه با بیان اینکه زاکانی به خود اجازه داده مجلس را تنها به این دلیل که به هدف خود نرسیده است، به چالش بکشد، ادامه داد: «زاکانی تصور می‌کند مجلس خانه شخصی اوست».

او همچنین از لاریجانی و دفتر حقوقی مجلس خواست علیه زاکانی اعلام جرم کنند تا دادگاه به اتهاماتی که این نماینده به رئیس مجلس و قوه ‌مقننه زده است، رسیدگی کند.

حیدرپور با بیان اینکه زاکانی دکتر لاریجانی را دروغ‌گو نامیده، گفت: «این نماینده باید در دادگاه اظهارات و اتهاماتی را که به مجلس، رئیس قوه قانون‌گذاری و وکلای مردم زده است اثبات کند، اگر نتواند ادعاهای خود را ثابت کند، باید محکوم شود. اگر به اتهاماتی که زاکانی به مجلس وارد کرده رسیدگی نشود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. او ادعا می‌کند دیدار لاریجانی با شمخانی و حجازی دروغ است، این در حالی است که دفتر مقام معظم رهبری این دیدار را تأیید و تأکید کرده که حجازی مستقل و مجاز از دفتر نیست. باید با طرح شکایت از زاکانی در مرجع قانون دقیقا اتهاماتی که به مجلس وارد کرده است، رسیدگی شود».

توهین زاکانی به مقامات عالی‌رتبه نظام
حسین سبحانی‌نیا، از اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با انتقاد از اظهارات زاکانی درباره سطحی‌نگری نمایندگان مجلس در تصویب طرح برجام، گفت: «بیش از ١٦٠ نماینده به تصویب این طرح رأی دادند، ازاین‌رو سطحی‌نگرخواندن این اقدام به طور حتم توهین به کل نمایندگان مجلس است».

او همچنین با اشاره به اظهارات زاکانی مبنی‌بر رد نشست سه‌جانبه رئیس مجلس، شمخانی و یکی از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری گفت: «متأسفانه این طیف از افراد مدام چشم خود را بر حقایق می‌بندند و تنها تفکرات ذهنی خود را تکرار می‌کنند، حال اگر زاکانی اعلام می‌کند که رئیس مجلس در این رابطه خلاف واقع گفته، قطعا من هم می‌توانم بگویم که زاکانی اشتباه می‌گوید». سبحانی‌نیا ادامه داد: «این موضوع قابل‌توجه است که بعد از گفته دکتر لاریجانی درباره نشست سه‌جانبه با شمخانی و یکی از مسئولان دفتر رهبر معظم انقلاب، هیچ‌کدام از مقامات این مسئله را تکذیب نکردند که این نشان‌دهنده صحیح‌بودن این موضوع است، ازاین‌رو اظهارات زاکانی درباره کذب‌بودن این نشست، به‌نوعی توهین به مقامات عالی‌رتبه نظام است».

هشدار نسبت به تشنج‌آفرینی به بهانه برجام
هم‌زمان با این واکنش‌ها، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هم در واکنش به اظهارات زاکانی مبنی‌بر زیرسؤال‌بردن عملکرد مجلس در مسئله برجام، گفت: «این افراد از ابتدا به فرامین رهبر معظم انقلاب عمل نکردند و در جهت دوقطبی‌کردن جامعه در موضوع برجام حرکت کردند. رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این دست اقدام و اظهارات هشدار داده بودند و به اعتقاد من معظم‌له همواره نگران رفتار همین نیروها بوده‌اند».

جعفرزاده هشدار داد: «مشخص نیست که اصرار برخی نمایندگان مجلس برای تبدیل مسئله برجام به یک موضوع تشنج‌آفرین و آوردن این مسئله به کف خیابان‌ها با چه هدفی صورت می‌گیرد، ازاین‌رو من تقاضا دارم که این افراد برای یک‌بار هم که شده نصایح رهبری را مطالعه کنند و از پرخاشگری به مقامات عالی‌رتبه کشور و از بروز تنش و فتنه در کشور اجتناب کنند». او افزود: «افرادی مانند زاکانی در ٤٠ روز کار کمیسیون ویژه برجام، به اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پرخاش و توهین کردند، بنابراین این افراد با ادامه‌دادن این سیاست‌ها به‌نوعی خود را زیر سؤال می‌برند. این افراد به چه حقی به نمایندگان توهین می‌کنند، چه کسی اعلام کرده که این افراد از دیگر نمایندگان، نماینده‌تر بوده و حق توهین به دیگران را دارند؟ واضح و مبرهن است که دغدغه‌های مردم به‌هیچ‌وجه دغدغه‌های این افراد نیست و آنها نمی‌توانند خوشحالی مردم را ببینند».
ادعاهای تازه زاکانی درباره مذاکرات هسته‌ای
 
۲۷ مهر ۱۳۹۴
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه می‌گویند پرونده مذاکرات، پرونده رهبری است حرف نادرستی است، مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند در جزییات دخالت نمی‌کنند، مسئولیت پرونده هسته‌ای به گردن لاریجانی و روحانی است.

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پشت پرده برجام که به همت معاونت سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بزرگ در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تغییرات جهان از سال 1370 تا به امروز گفت: از سال 1370 که شوروی فروپاشید بوش پدر نظم نوین جهانی را اعلام کرده بود. از اینکه دهکده‌ای به کدخدایی آمریکا و جود خواهد داشت. بعد از 10 سال حادثه برج‌های دوقلو اتفاق افتاد که بوش پسر ذهن خود را از سطح جهان به شمال آفریقا و غرب آسیا معطوف کرد و گفت به دنبال خاورمیانه بزرگ هستیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در ادامه وقتی به حزب‌الله حمله کرد خانم رایس (وزیر خارجه وقت آمریکا) اعلام کرد که به دنبال خاورمیانه جدید هستیم و تغییر را در چند کشور محدود از جمله لبنان، سوریه و ایران دنبال می‌کنیم که در اینجا نیز ناکام ماندند. در واقع آمریکا از سال 1991 تا 2009 میلادی همه تلاش خود را معطوف به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی کرده است.

زاکانی ادامه داد: آمریکا در سال 2009 به حدی رسید که این سیاستش نه تنها فایده ای نداشته بلکه زیان جدی برای آن کشور به وجود آورده از جمله اینکه در جوامع اسلامی منفور شده است. به همین خاطر جنگ را به درون خانواده اسلام آورد و دوقطبی شیعه و سنی به راه انداخت تا یک جنگ تمام‌نشدنی را کلید بزند و وقت خود را بر روی دیگر قدرت‌ها از جمله چین بگذارد.

وی افزود: در همین راستا تلاش کرد سرمایه‌گذاری در چین را ممنوع و خروج سرمایه را از این کشور تسریع کند تا چین را درگیر حوزه منطقه‌ای خودش کند تا ازاین طریق سرعت اقتصادی چین را مهار کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: بر همین اساس آمریکا به سمت روسیه رفت و تلاش کرد جای پای خود را در اکراین محکم کنم اما به صورت قهری چین و روسیه به هم نزدیک شدند و یک پیمان انرژی با هم بستند و برای خود قطبی شدند.

زاکانی با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی در کنار دو قطب آمریکا- روسیه و چین گفت: در اینجا به یک ضلع دیگری می‌رسیم که از انقلاب اسلامی نشات می‌گیرد. یعنی دو قطبی سال 1991 به سه‌قطبی تبدیل شد و آنان منتظر بودند که ببینند انقلاب اسلامی می‌خواهد چه کار کند. بعد از 36 سال ایران میدان‌دار انقلاب اسلامی در صف منطقه و جهان شده بود که بیداری اسلامی امکانی فراهم کرد تا ایران حامل پیام‌هایی باشد.

وی افزود: در این وضعیت هم آمریکایی‌ها از مسقط به ما پیغام دادند که می‌خواهند مسیر جدیدی را نسبت به ما تنظیم کنند و هم روسیه و چین به ما پیغام‌های متعدد دادند.

زاکانی در ادامه گفت: چین و روسیه پیام دادند اسلام عقلانی و صحیح اسلام ایران است نه اسلام ترکیه و عربستان، این پیام رسما به ولایتی داده شد.

زاکانی افزود: روسیه اعلام کرد ما دیدیم اسلامی که برای آینده خطرآفرین نیست بلکه دقیق و خردمند است اسلامی است که در ایران پرچمداری می‌شود و نه اسلام ترکیه و عربستان. این پیغام را هم به آقای ولایتی که به روسیه رفتند اعلام کردند و هم وقتی مسئولان روسی به ایران آمدند گفتند به جای اینکه عناصر تکفیری سرمایه‌گذاری کنند و اسلام غلط را معرفی کنند شما می‌توانید مروج اسلام در کشور ما باشید.

وی افزود: تعبیر آنان این بود اسلامی که ما به ازای آن یک تمدن شکل می گیرد را قبول داریم تا ترویج شود و حاضریم این میدان را به شما واگذار کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل سه‌ضلعی قدرت انقلاب اسلامی، آمریکا و روسیه اظهار داشت: این سه‌قطبی تداعی‌کننده سه‌قطبی سال 57 را می‌کرد اما مانند گذشته نبود. ایران کشوری بود که توانسته ایستادگی و پیشرفت کند و پیام‌آور سایرین باشد. برهمین اساس اکنون ما با غرب، آمریکا و نظام سلطه جبهه‌های مختلفی داریم و نظام سلطه نیز با ابزارهای متفاوتی به دنبال مهار ما است.

زاکانی با بیان اینکه نظام سلطه در گذشته در فکر نابودی انقلاب اسلامی بود، گفت: اما امروز به دنبال مهار انقلاب اسلامی است و ابزارهای خود را به سمتی می‌برد که تعریف کار مشترک از آن بیرون می‌‌آید تا در این مسیر ما را مهار و در نهایت ضربه اساسی را به ما وارد کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دعوای جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها در زمینه برخورد با جمهوری اسلامی گفت: جمهوری‌خواه‌ها می‌گویند اگر مسیر گذشته که همان اعمال تحریم‌ها بود را در پیش می‌گرفتند و این فشار را ادامه می‌دادند منجر به رویگردانی اجتماعی در ایران می‌شد که نتیجه آن ساقط شدن انقلاب اسلامی بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری‌خواهان معتقدند اگر برای ایران فرصت ایجاد کنند ایران با تنفسی که می‌کند می‌تواند مقاومتش را بیشتر کند و در بیرون نیز می‌تواند نهضت‌های منطقه را کمک کند.

زاکانی در ادامه رویکرد دموکرات‌ها نسبت به جمهوری اسلامی را این گونه بیان کرد: دموکرات‌ها معتقدند راه گذشته قابل استمرار نیست و این مثال را می‌آورند که وقتی در سال 2011 ایران را تحریم نفتی کردند فروش نفت ایران که قرار بود هر 6 ماه یکبار کاهش یابد تا به صفر برسد ادامه پیدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: از یک سال و نیم قبل از توافق ژنو دیگر نفت ایران روند کاهشی پیدا نکرد بدین صورت که در روز بین یک میلیون و 100 هزار تا یک میلیون و 200 هزار بشکه فروش نفت ایران بود. در حقیقت روند کاهش فروش نفت ایران به صفر نرسید و چون عربستان نیز کشش تولید نداشت. فروش نفت ایران در شرایط ثابت باقی ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دموکرات‌ها بر همین اساس می‌گویند ما نمی‌توانستیم این مسیر را ادامه دهیم چراکه تحریم کارایی خود را از دست داده بود. دموکرات‌ها می‌گویند با ساختار ایران هر فشاری در کوتاه‌مدت باعث رویگردانی اجتماعی و انقراض نظام جمهوری اسلامی نمی‌شود. در واقع دموکرات‌ها به دنبال فرصت‌های بلندمدت 10 تا 15 ساله هستند تا از درون ایران بتوانند اهداف خود را پیش ببرند.

زاکانی با اشاره به اینکه اوباما در 7 سال ریاست جمهوری‌اش در تمام وعده‌هایش شکست خورده بود، گفت: اینها حاضر بودند هر امتیازی به ایران بدهند تا ایران برای آنان آورده‌ای داشته باشد. تنها امیدشان این بودکه بتوانند با ایران به یک پیوستگی برسند.

وی با بیان اینکه مذاکرات در این وضعیت معنای جدیدی پیدا می‌کند، گفت: در این معادلات سه‌گانه جهانی اینکه مذاکره‌کننده تعادل و وزنه بیشتر را به کدخدا بدهد، معنای دیگری می‌دهد و امکانی ایجاد می‌کند تا از قدرت چانه‌زنی پایین‌تری برخوردار شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اشتباهاتی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول مذاکرات انجام داد، اشاره کرد و گفت: اولین اشتباه مذاکره‌کنندگان این بود که از نقطه صفر شروع کردند و از تمام تلاش‌های گذشته صرف‌نظر کردند و تمام وعده‌هایی که در آلماتی به ایران داده شده بود را صفر کردند.

زاکانی دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده را مذاکره یک‌جانبه با آمریکایی‌ها دانست و گفت: مذاکرات ابتدا با سه کشور اروپایی آغاز شد تا ما بتوانیم از گسل اینها با آمریکا استفاده کنیم تا تهدیدات آنان را به حداقل برسانیم و کار خود را پیش ببریم.

وی افزود: در ادامه دو کشور چین و روسیه نیز اضافه شدند و در ادامه کار آمریکایی‌ها نیز به این جمع پیوستند. ما همیشه از گسل‌های بین قدرت‌های جهانی استفاده می‌کردیم تا زمان بخریم. از اینکه در زمین بتوانیم به واقعیت‌هایی برسیم که آنان نتوانند این واقعیت‌ها را نفی کنند و مجبور شوند ایران اتمی را بپذیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما تیم مذاکره‌کننده در سفر اول خود به نیویورک با آمریکایی‌ها سناریویی را تصویب کرد که همان منجر به ژنو و بعد برجام شد.

وی اشتباه دیگر تیم مذاکره‌کننده را بازی در مدل غرب عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه تیم هسته‌ای مبنی بر پیش‌نویس‌های غربی مذاکره کردند. در حقیقت در میدانی بازی کردند که برای‌شان تنظیم شده بود. فرق امام(ره) و مقام معظم رهبری با دیگران این است که این عزیزان میدان بازی را خودشان تنظیم می‌کنند و در میدان دیگران بازی نمی‌کنند.

زاکانی با اشاره به دو ضابطه‌ای که غرب در روند مذاکرات برای ایران ایجاد کرده بود، گفت: اولین ضابطه مسئله فرار هسته‌ای بود که آمریکا گفت: باید بیش از یک سال باشد که این یک موضوع موهوم است. دومین ضابطه نیز قضیه انحراف بود که شاید در اراک ایجاد شود. آمریکایی‌ها در همه مراحل مذاکرات با این دو ضابطه جلو آمدند و این اشتباه بزرگی بود که تیم مذاکره‌کننده ما خود را با این شرایط تنظیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عدم به‌کارگیری از قدرت کارشناسی کشور را دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: تیم مذاکره‌کننده یک رقیب‌پنداری انجام داد مبنی بر اینکه نباید از آنان استفاده کرد. به همین خاطر از ظرفیت های تخصصی کشور استفاده نکردند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اظهار داشت: ما در این کمیسیون برای بررسی برجام به سراغ اساتید حقوق رفتیم مبنی بر اینکه آیا می‌شود برجام را مشروط کرد یا اینکه باید صفر و صد بود. جالب بود که حقوق‌دانان می‌گفتند چرا الان سراغ ما آمدید؟

زاکانی با بیان اینکه تیم هسته‌ای سراغ کسانی رفت که ایده ذهنی آنان را تأیید کند، گفت: آقای ظریف در مجلس به ما گفت که تیم ما در ژنو 16 نفر بودند، اما تیم آمریکایی بالغ بر 140 نفر بودند که سرجمع دیگر کشورها عدد ما را کم‌تر از یک دهم می‌کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی دیگر اشتباهات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را استفاده غلط از ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ بعضی مواقع غرور یا مقهور توانمندی خود شدن و کم انگاشتن حریف، کار را سخت می‌کند. تیم مذاکره‌کننده، سازمان انرژی اتمی را بعد از ژنو بازی داد.

وی کتمان‌کاری را اشتباه دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دانست و اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده این کتمان کاری را هم از شورای امنیت ملی داشت و هم از کمیته هسته‌ای، البته لاریجانی سعی می‌کند که بقبولاند کمیته هسته‌ای در جریان بوده است.

زاکانی در همین رابطه با اشاره به جلسه ابوترابی با شمخانی، گفت: آقای ابوترابی در جلسه‌ای از آقای شمخانی می‌پرسد، مگر می‌شود این تیم خودسر حرکت کند؟ که شمخانی در جواب می‌گوید؛ اینها گزارشی در شورا ندادند و ما ارتباط جدی با اینها نداشتیم و حتی پرونده را از شورا بیرون برده بودند و کمیته هسته‌ای هم به‌طور جدی در جریان امر نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمونه مثال دیگر این است که قبل از برجام، آقای روحانی سفری به کشورهای شمالی ایران داشتند. در فرودگاه جلسه‌ای با حضور آقای روحانی، لاریجانی، شمخانی و ولایتی که برخی اعضای کمیته هسته‌ای هستند، برگزار شد. در آنجا نسخه‌ای دست آقای روحانی و لاریجانی بود که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرا می‌گیرد که آنها می‌گویند لااقل به ما هم بدهید تا ما هم ببینیم که چه چیزی محل بحث شماست. این نشان می‌دهد نه تنها دانشگاه یا مجلس در جریان دقیق کار نبود و اطلاع کافی را نداشت، بلکه خود کمیته هسته‌ای هم در جریان امر نبود.

زاکانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری کلیات مذاکرات را تعیین کرده بودند، گفت: اینکه سعی می‌کنند بگویند هسته‌ای، پرونده رهبری است، ظلم است. هرجا کم می‌آورند به رهبری سوق می‌دهند که این نادرست است. مقام معظم رهبری فرمودند؛ بنده در جزئیات مذاکرات دخالتی نکرده و نخواهم کرد، پس جزئیات نسبتی با ایشان ندارد، بلکه با کمیته هسته‌ای است و باید مسئولیت آن را روحانی و لاریجانی و خاصه آقای روحانی بپذیرند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی کم‌ارزش‌پنداری حوزه فناوری هسته‌ای را دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده خواند و گفت: این یک آسیب است که حوزه هسته‌ای را از سایر حوزه‌های فناوری مجزا کنیم. اگر در این حوزه دست‌مان را ببندند، قطعاً دست‌مان در سایر حوزه‌ها نیز بسته خواهد شد. برای مثال قطعاتی که کاربرد دوگانه دارند (که در برجام آمده)، تنها مربوط به حوزه هسته‌ای نمی‌شود، 70-60 درصد از حوزه‌های نظامی ما را نیز دربرمی‌گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وقتی وارد برجام می‌شویم، مشکلات دیگری را پیش روی خود می‌بینیم، گفت: اولین سؤال بنده از تیم مذاکره‌کننده در کمیسیون برجام این بود که آیا شما آمریکا را دشمن می‌دانید؟ چراکه وقتی برجام را بررسی می‌کنیم، به گونه‌ای تنظیم نشده که نشان دهنده روابط بین دو دشمن باشد.

زاکانی تصریح کرد: برجام از طرف آمریکایی‌ها با توجه به اینکه ایران دشمن است، تنظیم شده و این را اوباما نیز رسما اعلام کرد، اما از طرف ایران این‌گونه نیست و به گونه‌ای است که انگار آمریکا دیگر قصد براندازی ندارد و آژانس قرار است دیگر راست بگوید و هیچ وقت دیگر گزارش غلط نخواهد داد،‌ اروپایی‌ها نیز از دید نفوذ و سیطره به ایران نگاه نکنند و همکاری‌های صمیمی با ایران داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برجام از طرف آمریکا در نهایت دقت، اما از طرف ما در نهایت اعتماد، سادگی و اطمینان به عدم سلطه‌گری آمریکا تنظیم شده است، گفت: سند برجام بسیار تو در تو است و وقتی به زمینه پنجم آن می‌ رسیم، می‌فهمیم عجب کلاهی سر ما گذاشته‌اند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های متن برجام گفت: آقای روحانی و آقای لاریجانی می‌گویند که تحریم‌ها برداشته می‌شوند، حالا آیا واقعاً این‌گونه است؟ در جلسه‌ای که ما با آقای لاریجانی داشتیم، گفت؛ من نگاه دوستان را قبول ندارم و تحریم‌ها برداشته می‌شوند. بنده به آقای لاریجانی گفتم اطلاعات دوستانی که می‌گویند تحریم‌ها برداشته می‌شود، کامل نیست. کسانی که می‌خواهند اظهار‌نظر کنند باید تمام ضمائم را خوانده باشند، اما آنها فقط 37 بند کلیات را خوانده‌اند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اشکال جدی که وجود دارد، نگاه سطحی به ماجراست. از همین منظر یک نگاه بین نمایندگان وجود داشت که نگاه آقای لاریجانی و دوستان ایشان بود که می‌گفتند؛ این سند نوشته شده و البته اشکالاتی دارد، اما محاسنی نیز دارد و ما باید در آنجایی که اشکالات وجود دارد، تفسیر خودمان را بکنیم. ما گفتیم این نگاه واقع‌بینانه نیست؛ چرا که ما با متن طرف هستیم. یعنی اگر برجام می‌گوید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، ما بگوییم برداشته می‌شود؟ ما گفتیم این برداشت درستی نیست.

زاکانی اشکال دیگر را خوش‌بینی برخی نمایندگان را به برجام عنوان کرد و گفت: برخی نمایندگان به ما که در کمیسیون برجام بودیم، گفتند گزارش دقیقی از برجام ندهید؛ چرا که آمریکایی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون گفت؛ گزارش کمیسیون ضربه به نظام زد. اینان فکر می‌کردند آمریکایی‌ها مواردی را که ما عنوان کردیم را نفهمیده بودند.

زاکانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اشکال دیگر برجام این است که در آن تمام شرایط و تعهدات ما شفاف بیان شده، درحالی که تعهدات طرف مقابل مبهم است. اشکال دیگر این است که گام‌های ما مقدم بر طرف مقابل است.

وی افزود: از دیگر اشکالات برجام این است که ما باید راستی‌آزمایی شویم، ولی برای طرف مقابل چنین چیزی وجود ندارد، سازوکار رسیدگی به حل‌وفصل اختلافات نیز به گونه‌ای تعیین شده که در هر صورت ما محکوم می‌شویم، همچنین این سند بر پیش فرض‌های غلطی استوار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اینکه می‌گویند ما در گذشته در معرض جنگ بودیم و الان نیستیم و اینکه الان از ذیل فصل 7 بیرون آمدیم، درست نیست و اینکه در گذشته فروش نفت ما صفر بود و نمی‌شد کشور را اداره کرد، درست نیست. بعد از ژنو بر همان پایه قبلی فروش رفت، اما قیمت نفت کاهش پیدا کرد و کشور ضربه خورد.

زاکانی در ادامه سخنان خود پیرامون اقدامات مجلس در خصوص برجام گفت: اشکالی که ما در طرح مجلس دیدیم این بود که شعاری است تا قانونی باشد و طرحی نیست که مسیر را ریل‌گذاری کند.

وی افزود: ما در کمیسیون ویژه برجام کف نقاط منفی را گرفتیم، اما از واقعیت پایین‌تر نیامدیم، البته نقاط مثبت را هم بیان کردیم. در این مسیری که ما آمدیم، آنچه باعث دل‌آرامی است این است که بناست اشکالات موجود به طریق دیگر جبران شود.

زاکانی اضافه کرد: این را باید بدانیم آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد (در مدل سه بخشی آمریکا، روسیه ـ چین و انقلاب اسلامی) ظرفیت‌های بخش دوم به استخدام بخش سوم درآمده است، یعنی بخش دوم که روسیه و چین است، اصلاً خود می‌دانند که ماندگاری‌شان معطوف به هم‌پیمانی با جهان اسلام، آن هم اسلام عقلانی و خردمند است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی پیرامون شرایط پس از برجام نیز گفت: برجام سرپلی است که می‌شود از قبل آن اندیشه‌های نادرست شیطان بزرگ در سایر عرصه‌های ما رسوخ کند و ما را دچار انفعال، عقب‌گرد و عدول از ارزش‌های انقلابی کند.

وی با اشاره به نقش دانشجویان در دوران پس از برجام، گفت: دانشجو باید بر پیامد‌های نرم‌افزاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پس از برجام متمرکز شود و این موضوع را واکاوی کند؛ چراکه این حوزه جایی است که بیش‌ترین آسیب را به ما می‌زند.

زاکانی با بیان اینکه برجام براساس یک خوش بینی بسته شده، گفت: وظیفه دانشجویان دقت در کلیات برجام است؛ چرا که مبنی بر ذائقه‌های مردم است. برخی تلاش می‌کنند قبح جنایتکاری آمریکا را از بین ببرند، اما شما دانشجویان باید واقعیت‌ها را به مردم بگویید تا جامعه را مصونیت بخشید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میدان بازی اصلی جریان دانشجویی این است که دائماً افق‌های پیش رو را یادآوری و خطرات موجود در برجام را یادآوری کند تا جامعه دچار خمودگی نشود. این را هم باید بدانیم که ممکن است دشمن برای اهدافش از جریانی در داخل حمایت کند، مانند کسانی که می‌گویند آمریکا آنقدرها هم بد نیست و فقط به دنبال شفافیت ما هستند.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دفاع برخی نمایندگان اصولگرای مجلس ناظر به انتخابات بعدی است، گفت: من نمی‌توانم نیت خوانی کنم اما این را می‌توانم بگویم برخی آقایان علاقه‌مند بودند آنچه خود از برجام می‌پسندند را تفسیر کنند و نه واقعیت‌ها را، البته دوم خرداد‌ی‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا این طیف از آقایان را به خودشان نزدیک کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد کمیسیون برجام اظهار داشت: کمیسیون برجام به صد درصد اهداف خود رسید. این کمیسیون وظیفه طرح دادن نداشت، اما گزارش خود را تهیه و در صحن مجلس قرائت کرد. از آن زمان تا امروز نیز کسی نگفته یک خط از گزارش غلط است.

زاکانی در ادامه پیرامون انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انتخابات، صحنه بسیار سختی است، بسیاری از آقایان در جریان اصولگرا یا عبرت نگرفتند یا شرایطی را دنبال می‌کنند تا خود محور اصولگرا شوند، به جای اصول و ارزش‌ها، لذا ممکن است ما از قبل این آسیب ببینیم.

وی افزود: هوشیاری در متن نیروهای انقلاب ثابت کرده که راه گذشته‌ای در جهت افتراق بوده، غلط است و اگر در رأس هم به وحدت نمی‌رسیم باید در بدنه به وحدت برسیم و این وحدت را بر محور اصول و ارزش‌ها قرار دهیم و در انتهای کار نیز دست به شایسته‌گزینی بزنیم.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود مجلس در بحث برجام ورود نمی‌کرد، گفت: این را باید بدانیم علاقه‌ای نداشت مجلس در این خصوص ورود کند، اما در خود مجلس دو نگاه وجود داشت. یک نگاه این بود که باید درباره برجام کلی‌گویی کنیم و نیازی به واکاوی‌ها نیست، اما گروه دیگر می‌گفتند این نگاه سطحی است و ما وظیفه داریم برجام را بررسی و واکاوی کنیم.

عضو فراکسیون اصولگرای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این جهت ما وارد شدیم و کمیسیون برجام به بررسی متن برجام اقدام و گزارشی ارائه کرد، اما آقای لاریجانی از 2 ماه قبل‌ طرح هسته‌ای را آماده کرده بود و آن را پایه کار قرار داد و دیدید که آن اتفاق در مجلس افتاد که هیچ منفعتی برای مجلس نداشت و تبدیل به امری صوری و ظاهری شد.

زاکانی در ادامه سخنان خود پیرامون عملکرد کمیسیون برجام گفت: کمیسیون برجام نشان داد مجلس چقدر می‌تواند خود را بالا بکشد، برای مثال در دعوت از آمانو، مجلس نشان داد اگر خود را دست کم نگیرد، می‌تواند در رأس امور باشد. در همین رابطه باید بگویم وقتی آمانو را به مجلس دعوت کردیم، آقای لاریجانی به ما گفت: ‌چه می‌خواهید به او بگویید و ما گفتیم می‌خواهیم حرف حق‌مان را بزنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: در جلسه‌ای که با آمانو داشتیم، به وی گفتیم که ما به شما اعتماد نداریم و مشکل ما گذشته سیاه شماست. ما در نهایت احترام با آمانو برخورد کردیم و این آمانو بود که در مقابل منطق صحیح و انقلابی ما، قرار گرفته بود. آمانو در جلسه دست و پای خود را گم کرده بود و می‌گفت من خودم را در بین شما گم کرده‌ام.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واقعیت جلسه‌ آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی پیرامون تأیید طرح مجلس برای برجام، گفت: برگزاری چنین جلسه‌ای دروغ است، اصلاً چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

وی افزود: در جریان بررسی طرح هسته‌ای مجلس آقای باهنر پیش آقای کوچک‌زاده می‌رود و به وی می‌گوید؛ آقایان حجازی، شمخانی و لاریجانی جلسه‌ای داشتند و این طرح را تنظیم و تأیید کردند. من همان جا به آقای کوچک‌زاده گفتم این حرف دروغ است. من اطلاع دارم سخن آقای باهنر نادرست بود، اطلاعات غلط به آقای باهنر داده بودند، اما همین اطلاعات غلط را در صحن مجلس به خیلی از نمایندگان می‌دادند و آنها را دچار اشتباه کردند.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که چگونه است آقای صالحی از گزارش کمیسیون برجام حمایت کردند، اما در زمان بررسی طرح هسته‌ای مجلس آن گونه رفتار کردند، گفت: من در یک جایی گفتم آقای صالحی در جلسه‌ای گفتند بروید دعا کنید آمریکایی‌ها برجام را به هم بزنند. بعد از اینکه این مطلب را بنده گفتم، آقای صالحی گفتند زاکانی این را در خواب دیدند. این درحالی است که در آن جلسه آقایان نجابت، زارعی و نبویان بودند و شنیدند. به همین خاطر از این اظهارات تعجب نمی‌کنم.

وی در خصوص بیانیه 5 عضو کمیسیون بررسی برجام علیه گزارش کمیسیون گفت: جنس 5 نفری که علیه کمیسیون برجام بیانیه داده‌اند، یکی نیست و برای من عجیب است که چگونه اینها با هم این بیانیه را صادر کرده‌اند. دو نفر از اینان از جمله آقایان تاج‌گردون و پزشکیان سابقه اصلاح‌طلبی دارند، آقای منصوری آرانی نیز از حامیان دولت است. یکی از اینها اعتقاد داشت اصلاً ما نباید درمورد متن برجام کاری انجام دهیم و باید درمورد مشکلات جامعه بگوییم. آقای پزشکیان نیز از روش کار ایراد گرفت، البته من به ایشان گفتم شما این روش کار را بنویس، اما ایشان نیاورد.

وی افزود: برخی از دوستان دیگر نیز می‌گفتند شما دقیق گزارش ندهید؛‌چرا که ضعف‌ها مشخص می‌شود و آمریکا سوءاستفاده می‌کند، انگار طرف مقابل هیچ اطلاعی ندارد و اگر ما از مکانیزم ماشه سخن بگوییم، آن وقت آنها می‌فهمند این مکانیزم چیست.

زاکانی افزود: دو نفر دیگر که آقای حقیقت‌پور و بروجردی هستند، تمایل به طیف آقای لاریجانی دارند و علاقه‌مند به نگاه آقای لاریجانی هستند. اینها می‌گفتند آنچه مطلوب خودمان است را در گزارش بنویسیم که ما گفتیم اگر مطلوب خودمان با متن تعارض داشت، چه می‌شود؟ اینان می‌گفتند نباید همه ابعاد را واکاوی کنیم. بنده می‌بینم برخی‌ها خلاف واقع مصاحبه می‌کنند، البته ما سکوت می‌کنیم، اما اگر بخواهند ادامه دهند و اگر بخواهیم واقعیت‌های پشت پرده را بگوییم، برای خیلی‌ها بد می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون نظر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیرامون طرح هسته‌ای مجلس گفت: دبیرخانه نگاهش بر تفاهم بود و در جلسه‌ای هم که در شب قبل از تصویب طرح هسته‌ای برجام در شورا داشتیم، یک کفی را مدنظر گرفتند و بنا شد سایر نقاط را با آقای لاریجانی تفاهم کنند، اما آقای لاریجانی گفتند، من نمی‌توانم درب پیشنهادات را باز کنم؛ چرا که دیگر نمی‌توانم پیشنهادات را جمع کنم.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه این شورا درباره برجام چیست؟ گفت: در شورای عالی امنیت ملی دو گروه موافق و مخالف برجام وجود داشتند. درخصوص نظر دبیر شورا نیز باید از خود ایشان سؤال بپرسید، با خروجی‌هایی که کمیسیون برجام داشت، دبیر شورا این خروجی‌ها را مثبت می‌دیدند و می‌گفتند منصفانه و دقیق است.

وی در پایان گفت: در خصوص طرح هسته‌ای مجلس نیز از دبیر شورا بسیار خرج شد، دبیرخانه ناظر بر تفاهم بود، اما این مورد نظر برخی دوستان نبود.
زاکانی: تهدید کردم پیراهنم را از تنم در می‌آورم
 
۱۵ مهر ۱۳۹۴ 
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، ناگفته‌های خود از جریان تشکیل کمیسیون برجام، انتخابات هیئت رئیسه و جمع بندی این کمیسیون را تشریح کرد.
 
 به گزارش تسنیم، اهم اظهارات علی‌رضا زاکانی را در ادامه بخوانيد:
  • جریان خاصي در ابتدا می‌خواست رئیس‌ کميسيون از خودشان باشد و حتی پیام دادند که رئیس از ما باشد و پس از آن هر کدام از سمت ها مانند نایب رئیس را خودتان انتخاب کنید، پس از انتخاب هیئت رئیسه برای ورود به کار نیز با نظرات متفاوتی مواجه بودیم که چطور آن را آغاز کنیم. 
  • آقای پزشکیان که قرار بود روش کار را تهیه کند و به کمیسیون بیاورد آن را نیاورد و این هفته هم که بحث شد در شنبه آخر هم من این مورد را به هر یک از اعضایی که اعتراض می کردند یادآوری کردم که من به شما گفتم فلان کار را انجام دهید که انجام ندادید.مواردی از جمله اینکه چه کسی و چند بار به کمیسیون فراخوانده شود را نیز در هیئت رئیسه کمیسیون تصمیم گیری می کردیم و من هرگز تصمیم فردی نگرفتم. در طول مدت سه یا چهار هفته فرصتی که داشتیم. سه چهار جلسه هیئت رئیسه تشکیل شد که آقایان حقیقت پور، نبویان، نجابت، نقوی حسینی و احمدی و خود بنده اعضای هیئت رئیسه تشکیل می دادند.
  • برای پیام‌رسانی اجتماعی یک چهارچوب و برای مسیر حرکت نیز آئین نامه ای چهار صفحه ای تنظیم کرده بودیم و این افرادی که روز شنبه اصرار داشتند که این گزارش خارج از کمیسیون نوشته شده است پاسخ من به آنها این است که خیر. لذا این گزارشات از صفر تا صد مصوبه جمع اعضا کمیسیون است. روزی که ما می خواستیم برای بازدید از فردو برویم من این متن آئین نامه را توشتم بین اعضا تقسیم کردم و گفتم بخوانید و اگر ایرادی داشت مطرح کنید و این آئین نامه از روز چهارشنبه تا شنبه در اختیار اعضا بود تا در مورد آن اظهار نظر کنند. کار پیاده سازی آنچه در کمیسیون گذشته بود صورت یک کار سیستمی با رعایت موارد محرمانه انجام شد. اینها نه اینکه همیشه کار غیر سیستمی کرده اند، کار سیستمی را بر نمی تابند، در حالی که مشکل از خود آنهاست".
  • برای هر یک از مواردی که برخی اعضا مانند آقای پزشکیان اشکال می گرفتند به صورت مستند پاسخ داده می شد. 5 کمیته برای بررسی برجام در کمیسیون تشکل شد از این 5 کمیته 4 کمیته مسئول داشت و کمیته اقتصادی مسئول نداشت، قرار شد آقای تاج گردون و من در کمیسیون و در هیئت رئیسه، رئیس کمیته اقتصادی را انتخاب کنیم. از یک سوی قرار بود من، آقای نجابت و آقای بذرپاش در هیئت رئیسه حضور یابیم و آقای تاج گردون و آقای پزشکیان حضور یابند. اما در آن موقع آنها به سراغ آقای ابوترابی فرد برای دفاع از برجام رفته بودند. تا باندی و گروهی برای هماهنگی در جلسه کمیسیون برای دفاع از برجام تشکیل دهند، این امر توسط آقای ترابی فرد تایید شده و فایل صوتی آن هم موجود است که من نیز به آقای ابوترابی فرد گفتم که از نظر من این کار توطئه است.
  • در مسیر بررسی برجام آئین نامه تعداد 65 سوال از منابع مختلف همچون دولت و اساتید دانشگاه استخراج شد که قرار نبود در اختیار کمیته ها قرار بگیرد، سوالاتی از اساتید دانشگاه دریافت کردیم و به وزارت امورخارجه ارائه کردیم اما حتی یک سند هم این وزارتخانه در اختیار ما قرار نداد. آقای قشقاوی تماس گرفتند که تو خیلی موضوع را جدی گرفته ای موضوع حل شده است. ولی من پاسخ دادم نه اینگونه نیست و کار جدی است. در کمیسیون چه راه ارائه شد،‌ اول اینکه هر آنچه در کمیسیون گذشته است را بدون قضاوت پیاده سازی کنیم و به مجلس ارائه کنیم( اعتقاد برخی اعضا کمیسیون این بود) راه دوم این بود که کمیته ها موضوع را بررسی کنند و البته هر نمایند عضو کمیسیون حق اظهار نظر نیز داشته باشد و راه سوم این بود که ما 65 سوال را محور قرار دهیم(20 سوال فنی و 45 سوال غیرفنی شامل 5 سوال سیاسی کلان و 40 سوال هم راجع به تحریم ها) برای استخراج سوالات جلسات متعددی برگزار شد و از نظرات بسیاری از متخصصان از جمله کارشناسان مرکز پژوهش استفاده شد و نهایتا قرار شد براساس پیشنهاد آقای بذرپاش هم گزارش کمیسیون سوال محور و هم کمیته محور باشد و این پیشنهاد تصویب شد.
  •  گزارشاتی که اینها {پنج نفر نماينده معترض به گزار کميسيون برجام} ارائه کردند خنده دار است. خود هیئت رئیسه این گزارش کمیته سیاسی را که می خواندند خنده شان گرفته بود. در گزارش کمیته امنیتی نیز راجع به مسائل اسلامی صحبت کرده بود و بعد 7 پیشنهاد مطرح کرده بود که هیچ یک راجع به برجام صحبت نکرده بود و مثلا مواردی همچون اینکه ما باید توان موشکی را تقویت کنیم، اسلحه صادر کنیم و مواردی از این مطرح شده بود و چیزی راجع به برجام در آن مطرح نشده بود. که همین گزارش نیز از نظر آقای کوثری قابل قبول نبود و می گفتند خودتان با یکدیگر روی آن توافق کرده اید که چه بنویسید.
  • گزارش کمیته حقوقی نیز در حقیقت یک گزارش 3-4 صفحه ای بود که دو صفحه سوالاتی بود که قبلا ارائه شده بود که کپی شده بود فارغ از هرگونه داوری سه نکته را نیز اشاره کرده بود که دو نکته غیرحقوقی بود و ربطی به کمیته حقوقی نداشت. در گزارش کمیته اقتصادی نیز، آقای تاج گردون ارائه کرده بودند که در آن معتقد بودند ما به مسائل اقتصادی بپردازیم و با برجام کاری نداشته باشیم که نکند اختلافی پیش بیاید؛ در گزارش کمیته صنعت نیز، دوستان آقای بذرپاش مواردی را ارائه کرده بودند که همه اینها تکثیر شده و در اختیار اعضا قرار گرفت.
  • "اینها {پنج نفر نماينده معترض به گزار کميسيون برجام} می گفتند بیایید این موارد را در کنار هم بچینید و به عنوان گزارش ارائه کنیم غافل از اینکه هر یک از گزارشات با یک ادبیات متفاوتی نوشته شده است و جالب اینکه این افراد چشم بسته از برجام دفاع می کردند و ورود تخصصی به کمیته ها نداشتند"،  مباحث را فنی بحث نمی کردند بلکه سیاسی بحث می کردند آنها می‌گفتند اگر بخواهد گزارش هم تهیه شود 4 تا 6 ماه زمان می برد و برخی اعضا(آقای ابوترابی) می گفتند اصلا گزارش ندهیم. اما ما آمدیم دبیرخانه را فعال کردیم و شروع به نوشتن کردیم و پایه و بنیان را موارد گردآوری شده و بررسی شده را قرار دادیم و در مورد آن به بحث و بررسی پرداختیم.
  • "از یک طرف هم آقای لاریجانی اصرار داشتند که گزارش سریعتر تهیه شود چند شب تا صبح من کار کردم تا گزارش به شکلی اصولی و تنظیم شده با توجه به موارد مصوب شده در دستور کار تهیه شود"، هیچ کس در این کمیسیون ما نیامد بگوید که این برجام ما سایه جنگ را برداشت، کسی جرات نمی‌کرد و هرکسی اظهار نظر می‌کرد می گفت عمق منطقه‌ای ما. هم آقای عراقچی و هم آقای جلیلی همه این گزارش را خواندند، این گفته که می‌گویند برجام سایه جنگ را از ایران برداشته است، از اساس بیهوده و اشتباه است یا در بحث اینکه می‌گفتند طبق بند3 نفت ما صفر می شود، ما آمدیم بررسی کردیم و هیچ یک از این موارد را نیافتیم و دروغ محض بود.
  • ظهر چهارشنبه این گزارش در اختیار 9 نفر از اعضا کمیسیون قرار گرفت( بقیه نیامده بودند) در دو روز باقی مانده تا روز شنبه نیز من با افراد بسیاری از جمله اساتید دانشگاه ساعت ها وقت گذاشتم تا این گزارش قوام پیدا کرد. در روز شنبه گزارش را ارائه کردیم ( آقای پزشکیان بلیطش را به هلند لغو کرد) ما در این مدت مصیب های زیادی کشیده بودیم. بیشترین سرسختی نیز از سوی آقای ابوترابی فرد که فرد بزرگواری است ولی اطلاعاتشان ناقص بود، مطرح شد که ایشان حتی اصرار داشتند که اصلا وارد گزارش نشویم.
  • پس از ارائه گزارش در کمیسیون یک به یک اعتراضات به گزارش آغاز شد که این گزارشات برای کمیته ها نیست. در این گزارش ما موارد اعلامی کمیته ها را در قالب منسجم و مورد به مورد آورده بودیم( گزارشات 4 و 5 صفحه ای به یک یا دو صفحه تبدیل شده بود) و هر کس هر نقدی کرد به آن پاسخ دادیم زیرا این گزارش کاملا براساس آنچه کمیته ها از جلسات کمیسیون استخراج و پیاده سازی کرده بود تنظیم شده بود تمام موارد و طبق زمان بندی و در 7 گام آماده سازی شده بود و طبق روش کاری که خود اعضا کمیسیون مصوب کرده بودند تنظیم شده بود.
  • برای هر بند تک تک موارد و اعلام نظ اعضا بررسی و اعلام نظر رای گیری می شد. تا بند 13 و دوباره کل این موارد به رای گذاشته می شد و از اعضا می خواستم هرکس نظری دارد و مخالف است اعلام کند و همه این مراحل تا قبل از پیشنهادات آن رفت دوباره یک دور برای همه موارد رای گیری شد. نکته دوم اینکه به ما ( هیئت رئیسه) برای یکپارچه سازی و بخش پیشنهادات سیاسی ( چون بخش پیشنهادات فرهنگی کلا حذف شد) اختیار بدهند وقتی گزارش به صحن آمد، هیچ بازخورد منفی در صحن نداشت و هر کس آن را می خواند به قوام آن اذعان داشت اما اکنون نمی‌دانم اعتراض کنونی برخی افراد به گزارش کمیسیون چیست؟ آیا به دستورالعمل هایی که خودشان تصویب کردند اعتراض دارند؟.
  • "ما گفته ایم که در گزارش ما با متن کار داریم، آقای ابوترابی فرد می گفت با گفته دولتی ها قضاوت کنید. بعد از متن عقل جمعی و استنباط و بعد از رای هر کجا ابهام داشتیم( بین آمریکایی ها و دولت) ما حتما به گفته دولتی ها نگاه داریم.در قضیه آمانو به ما گفتند شما می خواهید از آمانو سند محرمانه بگیرید، گفتم من اصلا آمانو را قبول ندارم من به تیم خودمان اعتماد دارم. می خواهیم آمانو را به حساب بکشیم."
  •   مشکل برخی این بود حرف کم آورده بودند و می خواستند بازی را به هم بزنند، به لطف خدا ما اجازه چنین کاری را نخواهم داد. اگر حرفی دارد مستدل و منطقی ارائه کنید. برای تک تک موارد مانند اقتصاد با اساتید اقتصاد مشورت شده تا مشکل فنی نداشته باشد.ما برای بند بند آن عقل جمعی و نظر دانشگاهیان را به کار گرفته ایم. کاری که باید خود تیم مذاکره کننده انجام می داد و بسیاری از حقوق دانان می پرسند چرا تیم مذاکره کننده ما را دعوت نکردند و در مورد این موارد با ما مشورت نکردند؟ اساتید دانشگاه از این خوشحال بودند که کسی آمده تا حرفهایشان را بشنود. 30 نفر از اساتید دانشگاه شریف متنی را تهیه کرده اند که در آن به این موارد اشاره کردند که این ( دوال یوزها) چه اثراتی به صنعت دارد. در حالیکه که آنها می گفتند هیچ تاثیری ندارد.
  • در دو جلسه اولی که دیدند ما روی بیدای اسلامی حساسیم، آمدند و گفتند این کار بیداری اسلامی را در منطقه تقویت می کند. بعد آقای وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح آمدند و به طور منطقی و استدلالی آن را رد کردند و گفتند این ادعاهایی اساس است یا در مورد طراحی موشک ها آقای ابوترابی فرد می گفتند ما که موشک ها را طراحی نکرده ایم ولی ما سند ارائه کردیم که برخی موشک های ما مانند سجیل از نظر سازمان ملل جزء این موارد قرار می گیرد.
  • در مواقع دو روز بعد از توافق برجام، نماینده امریکا در سازمان ملل سندMTCR را ثبت کرده که بین 34 کشور در حوزه موشکی بوده است به ما اضافه کرده است. می خواهم بگویم که از عهده این کار بر نمی آمدیم جز با لطف خدا. من هر روز کمیسیون را تحویل شهدا می دادم و شب از آنها می گرفتم و آنها در هنگام دشواری ما را کمک می کردند. کار ما بارها در کمیسیون به مو رسد ولی پاره نشد. حال اینها رفته اند 160 مورد ارائه کرده اند که نگاه کنید اینها همه کلیات است و راجع به انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام نوشته اند با تمام این حرفها ما سعی کردیم سندی منصفانه، فنی و غیرسیاسی ارائه کنیم حال ممکن است اشتباهاتی داشته باشد که نداشته است(وحی منزل نیست)
  • { درباره ادعاهای که برخی سیاسیون مجلس درباره گزارش کمیسیون ویژه مطرح کرده اند} این دوستانی که مواردی را مطرح می کنند یا اطلاع ندارند یا نمی خواهند اطلاع داشته باشند. آقای تاج گردون مطرح کرده اند که این گزارش، منطبق با گزارش آقای جلیلی است! من به آقای تاج گردون گفتم شما گفتید مهمترین بخش کار سوئیفت است، گزارش آقای جلیلی چه بود؟ گزارش آقای جلیلی این بود که تحریم سوئیفت 8 سال دیگر برداشته می شود. بنده در گزارش آورده ام سوئیفت روز اجرا از بانک مرکزی برداشته می شود. پس همه حرف‌های شما زیر سوال رفت. "همه حرفهای این افراد، جواب دارد و نشان می دهد اینها می‌خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیاندازند. من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من پیراهنم را از تن در می آورم و در خیابان به همه مردم خواهم گفت شما چه می خواهید بکنید و من نمی گذارم حق شهدا و آقا ضایع شود".
  • کنار این اتفاق چیزی که رخ داد این بود که از هفته قبل آقای لاریجانی طرحی را تنظیم کرده بود، این طرح را به محضر حضرت آقا ارائه کرده بودند. ایشان هم این طرح را گرفته بودند ولی پاسخی نداده بودند. مجدد آقای لاریجانی ویرایش جدید طرح را خدمت حضرت آقا ارائه کرده بودند و مجددا آقا جواب نداده بودند( 2 ماه بود آقا جواب نداده بودند) و حضرت آقا بنا نداشتند دخالت کنند و بنابر مجلس مستقلا تصمیم گیر بود. لذا اینها آمدند طرحی را مطرح کردند و از چند هفته پیش در صحن مجلس امضا کردند. آقای حجازی به ایشان گفته اند مجلس می خواهد چکار کند؟ تصمیم بگیرد. برای این گزارش حتی یک کلمه به ما نگفتند من به آقای ابوترابی گفتم این طرح اشکال دارد. یک خلاء تحقیق و توسعه داشت راجع به تحریم و حذف امکانات خودمان هم اشکال داشت و آن را مطرح کردم. من گفتم که شما باید نظارت کمیسیون برجام را هم در نظر داشته باشید.
  •  اینها می خواستند چهارشنبه این طرح را به صحن بیاورند، قرار شد من با آقای زارعی صحبت کنم آقای زارعی گفتند ما خودمان طرح داریم. صبح ساعت 8 با آقای لاریجانی جلسه گذاشتیم و 7 تا 8 نفر رفتیم با ایشان صحبت کردیم. آقایان نقوی حسینی، آقای حداد،‌ زارعی،‌دهقان، بذرپاش، بنده و آقای نبویان و جلالی و لاریجانی در این جلسه بودند که قرار شد 3 نفر انتخاب شوند و این چند طرح را با هم یکی کنند آقای حداد گفتند شما متولی این سمت باش،آقای جلالی هم که متولی آن سمت است کار را به جمع بندی برسانید، فردای آن روز(در روز پنجشنبه) ما قرار گذاشتیم و روی کلیات بحث کردیم که اصولمان در نوشتن طرح چه باشد. بعد من به همدان رفتم تماس گرفتم که من به علت کار کردن روی گزارش برجام به جلسه شما نمی رسم و عذرخواهی کردم و پنج شنبه و جمعه هم نرفتم.
  • "روز شنبه ساعت 5/6 صبح گفتند ساعت 2 بعداز ظهر با آقای لاریجانی جلسه است. در 2-3 بند بحث شد، اختلافاتی وجود داشت و بنا شد من و آقای بروجردی به جلسه کمیسیون برویم و آقای بذرپاش و حقیقت پور با آقای لاریجانی و زارعی و توکلی بمانند و به نتیجه برسند. ( ما هم یکسری پیشنهاداتی داشتیم) پس از آن من به کمیسیون رفتم، از کمیسیون که بیرون آمدم. بعد که آقایان از جلسه با آقای لاریجانی بیرون آمدند طرح را که دیدم، گفتم این بیشتر شبیه بیانیه و شعار است".
  •   این طرح آن‌روز در صحن مطرح شد، آقای لاریجانی به عنوان آخرین موافق در مورد آن صحبت کردند ولی طرح دو فوریتی رای نیاورد( 5 رای کم آورد) و معلوم شد16 نفر رای ندادند که 8 نفر از فراکسیون رهروان هستند( آقای جهانگیرزاده، ابوترابی و دستغیب رای نداده بودند) بعد آنها اعتراض کردند که ما رای ندادیم و دستگاه خراب بود. ولی مقررات اجازه نمی داد. دوباره یک فوریتی کردند و آن طرح رای آورد بعد از این رای آوردن یک فوریت طرح هم حق و هم عرف و هم بررسی تخصصی مجلس حکم می کرد که آن را به کمیسیون تخصصی آن که برجام است ارائه کنند اما طرح به کمیسیون امنیت ارجاع شد. این اقدام برای ما از چند جهت خیلی خوب شد و کار خدا بود. یکی اینکه راه ما باز شد که راجع به این موضوع حرف بزنیم. به موضوع ورود کره و در مورد آن بحث کنیم.
  • برجام یک سند است که ما می توانیم با آن 5 تا 6 کار انجام دهیم. اول یک سندی است که یا باید رد کنیم یا تایید کنیم. یا باید برای آن بیانیه تفسیری بدهیم( یعنی بگوئیم از برجام این را می فهمیم) یا آن را مشروط کنیم( بگوئیم می پذیریم ولی با این شرایط دولت حق دارد آن را اجرا کند) یا اشکال آن قابل اصلاح نباشد و ما در مجلس کلیات آن را در مجلس تصویب کنیم اما مبتنی بر ماده 177 آئین نامه به اشکالات آن رای نمی دهیم و این باید برای اصلاح به دولت برود و برگردد. مدل آخر هم رد کردن آن است البته سکوت نیز گفته می شود که چون در قبال آن تعهد داریم پذیرفتنی نیست.
کار گزارش کمیسیون برجام تمام شده است ولی دستمایه تصمیم قرار گرفته است، ما به نمایندگان گزارش داده ایم تا با توجه به این گزارش ما تصمیم بگیرند.