زمان : 03 Bahman 1394 - 13:44
شناسه : 117423
بازدید : 10655
مجموعه کهن تأمین رفاه کاروانیان در میبد مرمت شد مجموعه کهن تأمین رفاه کاروانیان در میبد مرمت شد

یزدفردا:مرمت اضطراری چاپارخانه مجموعه کاروانی میبد با اعتباری بالغ بر هشتاد میلیون ریال به پایان رسید.

به گزارش یزدفردا" مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد عنوان کرد: فاز نخست عملیات استحکام بخشی و مرمت اضطراری مجموعه کاروانی میبد شامل دوخت و دوز ترک ها با چوب، پی بندی ها، جمع آوری تاق آسیب دیده خشتی و اجرای مجدد آن با مهاربندی و ساماندهی بدنه های آسیب دیده اجرا گردید.

ساشا ریاحی مقدم افزود: این فعالیت توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد و با همکاری انجمن یاوران یادگارهای فرهنگی و حمایت بنیاد میبدی با هزینه ای بالغ بر هشتاد میلیون ریال به مدت یک ماه انجام و به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان ساخت: مجموعه کاروانی میبد یک ایستگاه بزرگ کاروانی در مسیر معبر شرقی ـ غربی ایران بوده است که از میبد، از سوی جنوب به یزد و کرمان و از شرق به سیستان و ماوراءالنهر و از شمال به عقدا و نایین و اصفهان و کاشان و ری و از سوی غرب تا تیسفون و بین النهرین می رسیده است. کارکرد این مجموعه کهن تأمین رفاه کاروانیان، خدمات سفر، راهداری و نیز انجام مبادلات پستی و ارتباطی قدیم بوده است. این مجموعه در مسیر شاهراه باستانی «ری ـ کرمان» و پشت دروازه غربی شارستان قدیم میبد شکل گرفته و از دوران گذشته تا پنجاه سال پیش دارای رونق بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال های گذشته به دلیل عدم مراقبت های دوره ای و صدمات ناشی از آبیاری نامناسب فضای سبز واقع در سمت جنوبی بنای چاپارخانه میبد، آسیب زیادی به پایداری سازه بنا در بخش های ورودی، شاه نشین و فضاهای دو سمت آن  وارد شده بود.

ریاحی مقدم بیان کرد: بنای دژ مانند چاپارخانه میبد در کنار راه باستانی ری ـ کرمان و در سمت غرب کاروانسرا واقع است. این بنا اگر چه ساختار چاپارخانه های دوره زندیه و قاجاری را دارد، اما گویا در جایگاه چاپارخانه قدیمی تری ساخته شده است. وظیفه چاپارخانه ها، نگهداری و تیمار تعدادی اسب و پیک تازه نفس، جهت ارسال و مبادله سریع نامه ها و امانت های مهم بوده است. از این رو چاپارخانه ها بصورت قلعه ساخته می شدند که دفاع و  حفاظت از آن میسر باشد و این موضوع از برج ها و دیوارهای بلند و روزنه های دیده بانی و تیراندازی و موقعیت مناسب دفاعی آن پیداست.

گفتنی است: چاپارخانه میبد در تاریخ 19/5/1379 با شماره 2767 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هم اکنون به موزه پست تبدیل شده است.