زمان : 07 Bahman 1394 - 15:02
شناسه : 117698
بازدید : 9513
 تصویر خاتمی در رسلنه ملی در برنامه ویژه «پارلمان» شبکه خبر ؟+عکس تصویر خاتمی در رسلنه ملی در برنامه ویژه «پارلمان» شبکه خبر ؟+عکس

یزدفردا: بعد از مدت‌ها ممنوع‌التصویر بودن سیدمحمد خاتمی در رسانه‌ها، تلویزیون ایران برای اولین بار شامگاه سه‌شنبه تصویر و سخنرانی او را در برنامه ویژه «پارلمان» شبکه خبر پخش کرد؛ سخنرانی‌ای که مربوط به دوران نمایندگی خاتمی در مجلس شورای اسلامی بود.

ایران آنلاین» با این مقدمه نوشت: برنامه‌سازان تلویزیون حدود 5 دقیقه سخنرانی خاتمی را گزینش و منتشر کردند. عباراتی که از سخنرانی وی انتخاب شده بود مربوط می‌شد به تاکید خاتمی بر تفاوت‌های عمیق و شدید گفتمان ایران اسلامی و آمریکا.

اتفاق جالب در پخش سخنرانی خاتمی این بود که تلویزیون این بار اصراری بر دستکاری در تصویر چهره خاتمی یا محو و مبهم نشان دادن او نداشت بلکه چهره رئیس دولت اصلاحات به صورت مکرر نمایان شد و در همان حال تهیه‌کننده برنامه، چکیده سخنان او را نیز به صورت زیرنویس منتشر کرد.

در این تصاویر، رئیس‌جمهور اسبق ایران با شمایل جوانی‌اش دیده می‌شد.

اتفاق دیگر در برنامه پارلمان شبکه خبر، این بود که همزمان و در تکمیل سخنان خاتمی، اظهارات آن روز حسن روحانی در دوره‌ای که او نیز نماینده مجلس بود، روی آنتن رفت.

و نهایتا در پرده سوم این برنامه که به نظر می‌آمد با هدف آماده‌کردن فضای سیاسی برای انتخابات مجلس و نیز تاکید بر تضادهای ایران و آمریکا تهیه شده بود، سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه رئیس مجلس پخش شد.

پخش تصویر و اظهارات خاتمی، هاشمی و روحانی به صورت همزمان، بلافاصله بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرد و کاربران از زوایای مختلف این اتفاق را تحلیل و تفسیر کردند.

اغلب کاربران بر این نکته تاکید کرده‌اند که تهیه‌کنندگان برنامه عمدتا در پی داغ نگه داشتن تنور سیاست تضاد با آمریکا در آستانه انتخابات به سراغ آرشیو سخنان شخصیت‌های بزرگ رفته‌اند و از سوی دیگر به نوعی قصد القای این تصور را دارند که سران جبهه اعتدال و اصلاحات از تفکرات انقلابی دهه 60 خود عدول کرده‌اند. گروه سومی از کاربران نیز بر این نکته تاکید کرده‌اند که در آستانه انتخابات، برخی از ممنوعیت‌ها در تلویزیون به اقتضای نیازهای سیاسی شکسته می‌شود؛ مثل تصاویری که در دوره‌های گذشته انتخابات تلویزیون از زنان موسوم به بدحجاب درباره ضرورت مشارکت در انتخابات و رای‌دادن پخش کرده است، یعنی نوعی نگاه ابزاری.