زمان : 09 Bahman 1394 - 21:48
شناسه : 117867
بازدید : 5975
دانشمندان اتمی: ۳ دقیقه مانده به آخر الزمان دانشمندان اتمی: ۳ دقیقه مانده به آخر الزمان

یزدفردا"دانشمندان اتمی گروهی که در سال 1947 ساعت پایان دنیا را ابداع کرد، در بیانیه‌ای گفت: این گروه عقربه‌های ساعت را در سه دقیقه مانده به نیم شب تنظیم کرد.

 
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دانشمندان اتمی اعلام کردند: این ساعت اکنون درست به سه دقیقه مانده به نیمه شب می‌رسد زیرا رهبران بین‌المللی در اجرای مهم ترین وظیفه شان در حال شکست هستند.
 
لورنس کرائوس، رییس بولتن شورای حامیان در این باره گفت:‌ تا زمانی که ما نحوه تفکرمان را تغییر ندهیم، بشریت در خطر جدی باقی می‌ماند.
 
این ساعت این که چقدر جهان در برابر فاجعه تسلیحات هسته‌ای، تغییر آب و هوا و تکنولوژی‌ جدید آسیب‌پذیر است را منعکس می‌کند و نیمه شب نمایان کننده آخر الزمان است.
 
کرائوس با بیان این که توافق هسته‌ای ایران و توافق آب و هوا در پاریس خبرهای خوبی بودند اضافه کرد: اما این خبرهای خوب به وسیله تهدیدهای هسته‌ای از جمله تنش بین کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای پاکستان و هند و تردیدها مبنی بر این که توافق پاریس به اقدامی مستحکم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی منجر شود، خنثی شد.
 
دانشمندان اتمی در سال گذشته این ساعت استعاری را از هیچ دقیقه به نیمه شب به سه دقیقه به نیمه شب کاهش دادند.
 
آن‌ها ابراز کردند که تغییر آب و هوا، مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای و زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای بی‌شمار، تهدیدهای غیرقابل انکار و شگفت‌آور برای موجودیت بشریت به شمار می‌روند.
 
مایکل اپنهیمر، استاد علوم زمین شناسی و امور بین‌الملل دانشگاه پرینستون که به این بولتن وابسته نیست در این باره اظهار کرد: از منظر تغییر آب و هوا اگر نیمه شب ساعت نابودی بشریت را نشان دهد، سه دقیقه مانده به نیمه شب بیش از حد وحشتناک است.
 
وی اضافه کرد:‌ به عبارت دیگر اگر نیمه شب به معنی این است که انسان‌ها گازهای گلخانه‌یی زیادی را منتشر کرده‌اند که باعث شده تغییر آب و هوا اجتناب ناپذیر شود، پس سه دقیقه تحلیل منصفانه‌ای است.
 
جری براون، فرماندار کالیفرنیا همواره با جورج شولتز، وزیر خارجه پیشین آمریکا و ویلیام پری، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده پس از مراسم پرده‌برداری از این ساعت برای بحث و گفت‌وگو در دانشگاه استنفورد حاضر شدند.
 
ویلیام پری با ابراز نگرانی درباره اظهارات روسیه در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای گفت: تهدید فاجعه هسته‌ای امروزه از دوران جنگ سرد بیش‌تر شده است.
 
بولتن دانشمندان اتمی در سال 1945 توسط دانشمندان دانشگاه شیکاگو که به توسعه اولین سلاح‌های اتمی کمک کردند، تاسیس شد. این ساعت نمادین نیز دو سال بعد ابداع شد.
 
در سال 1953 زمانی که اتحاد شوروی در پی آزمایش بمب هیدروژنی آمریکا، به آزمایش بمب هیدروژنی پرداخت، ساعت بر روی دو دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد که نزدیک‌ترین زمان به پایان دنیا بود.