زمان : 02 Esfand 1394 - 23:23
شناسه : 119139
بازدید : 14647
ثبت خانه قاجاری حکیم زاده در استان یزد ثبت خانه قاجاری حکیم زاده در استان یزد

یزدفردا"خانه سید مجید ابریشمی واقع در خیابان سیدگلسرخ، کوی شاه ابوالقاسم در آذر ماه سال جاری به شماره 31361 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در خصوص این خانه تاریخی گفت: همانگونه که از خصوصیات معماری و نوع مصالح به کار رفته در این بنا بر می آید، قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد و نام بنا نیز از نام مالک آن (حکیم زاده) گرفته شده است.

محسن ذاکری نیا افزود: این بنا از جمله خانه های تاریخی واقع در بافت می باشد که در طرفین درب ورودی خانه که در ضلع شمال غربی خانه قرار دارد دو سکو برای استراحت در هنگام انتظار برای ورود بنا شده است. پس از ورود به خانه شاهد یک هشتی هستیم. در ضلع غربی هشتی راه پله های پشت بام و در کنار آن اتاق کوچکی قرار دارد. در سمت مقابل و شرقی هشتی نیز دالان خانه وجود دارد که پس از گذر از آن وارد حیاط خانه می شویم. در سه ضلع غربی و جنوبی و شمالی، اتاق های خانه قرار دارد. بنا دارای دو ایوان با طاقی خنچه پوش است که یکی در طرف شرقی و دیگری در سمت جنوبی  واقع شده است. ضلع شمالی خانه دارای سه راه پله ورودی به زیرزمین های واقع در همین سمت می باشد. زیرزمین های خانه در هر چهار ضلع آن قرار دارند که مطبخ خانه نیز در زیرزمین سمت غربی خانه قرار دارد. در سمت مقابل آن نیز سرویس بهداشتی خانه که آن هم در قسمت زیرزمین واقع است، قرار دارد. دور تا دور حیاط و در بالای قاب اتاق ها نیز منقوش شده به گچ بری های چشم نوازی که از این تزیینات می توان به قدمت و دوره ساخت بنا پی برد.

وی اظهار داشت: در این خانه تاریخی سه بادگیر وجود دارد که دریچه های یکی از آن ها به ایوان واقع در ضلع جنوبی خانه و دیگری به اتاق سمت راستی این ایوان و دریچه های بادگیر اصلی نیز در اتاق منتها الیه همین ضلع خانه قرار دارد. بادگیر اصلی مستطیلی شکل بوده و دو ضلع طولی آن دارای شش دهنه و دو ضلع دیگر آن چهار دهنه دارد. باد از طریق دو ضلع طولی آن داخل می شود و ضلع های دیگر آن مسدود می باشد. بادگیر واقع در اتاق همجوار تالار جنوبی مستطیل شکل است و باد تنها از یک دهنه آن یعنی از جهت شمالی آن از طریق چندین حفره دایره ای شکل وارد اتاق زیر بادگیر می شود. کوچکترین بادگیر موجود بر روی تالار جبهه جنوبی واقع شده است که باد برخلاف بادگیر قبلی از سمت جنوب وارد بادگیر شده و به تالار می رسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: وجود سه بادگیر در بنا که یکی از آنها دارای معماری خاص و منحصربفردی است از ویژگی های کم نظیر این خانه محسوب می گردد. یکی از بادگیرهای خانه قابل رویت نیست، ارتفاع آن کم بوده و تا جداره دیوار پشت بام امتداد پیدا کرده است.

ذاکری نیا افزود: تزئینات گچبری در جداره های دور تا دور دیوار حیاط نیز از دیگر ویژگیهایی است که این بنای تاریخی را خاص و منحصر به فرد جلوه می دهد.

گفتنی است: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.