زمان : 13 Tir 1395 - 01:26
شناسه : 124216
بازدید : 9971
ایران در چه شرایطی ایرباس ۳۸۰ را نمی‌خواهد؟ ايرباس A380 پرنده لوكسي كه نباید برای خريدش عجله كرد ایران در چه شرایطی ایرباس ۳۸۰ را نمی‌خواهد؟ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است تصمیم گیری نهایی درباره چگونگی اجرایی شدن پیش قرارداد ایران با ایرباس منوط به بررسی‌های ایران‌ایر و نظر نهایی این شرکت خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است تصمیم گیری نهایی درباره چگونگی اجرایی شدن پیش قرارداد ایران با ایرباس منوط به بررسی‌های ایران‌ایر و نظر نهایی این شرکت خواهد بود.


به گزارش اعتدال، مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد: براساس بندهای گنجانده شده در پیش ‌قرارداد ابتدایی ایران‌ایر با شرکت ایرباس این‌که در طول زمان اجرای این قرارداد هواپیماهای خریداری شده از چه مدلی باشند و در چه شرایطی واگذار شوند بسته به بررسی‌های شرکت ایرانی و مذاکره با ایرباس خواهد بود.

به گفته وی این‌که ایران از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده خود چگونه و در چه شرایطی استفاده کند بسته به شرایط اقتصادی و تجاری ایرلاین و همچنین بازارهای پیش‌روی این شرکت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که هواپیماهای با برد متوسط مانند ایرباس ۳۲۰ در حال حاضر می‌تواند به ناوگان هوایی کشور کمکی جدی کند، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در طول سال‌های گذشته داشته‌ایم، قطعا افزایش نفوذ در پروازهای منطقه‌ای برای ایران اهمیت جدی خواهد داشت که این هواپیما می‌تواند در این حوزه کارساز باشد.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال لغو خرید ایرباس ۳۸۰ وجود دارد نیز ادامه داد: در توافقی که با ایرباس به امضاء رسید چند تایپ متفاوت هواپیمایی بررسی شده و در نهایت در تفاهم‌نامه گنجانده شدند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که طول زمان اجرای این تفاهم‌نامه بیش از هشت سال خواهد بود، ایران‌ایر می‌تواند در طول تمام این سال‌ها با تکمیل بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود و به تناسب شرایط و قیمت‌های موجود سفارشات مربوط به خرید هواپیما را تغییر داده و یا نسبت به آنها تصمیماتی جدید اتخاذ کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطر نشان کرد: هرچند هنوز در این زمینه مساله‌ای جدی پیش نیامده و هرگونه تغییر در شرایط این پیش‌قرارداد نیاز به مقدماتی جدی خواهد داشت، اما در صورتی که شرایط برای استفاده از هواپیمایی مانند ایرباس ۳۸۰ فراهم نشود می‌توان به این موضوع فکر کرد که هواپیماهایی جایگزین آن شود.

به گزارش ایسنا، چند روز قبل خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: ایران‌ایر از خرید ایرباس ۳۸۰ منصرف شده و قصد دارد هواپیماهایی جایگزین را وارد کند.

پیش از این نیز در گمانه‌زنی‌های مطرح شده از پیش‌ قرارداد ایران‌ایر و ایرباس اعلام شده بود خرید ایرباس ۳۸۰ می‌تواند در طول سال‌های آینده با هواپیماهای جایگزینی مانند ایرباس ۳۵۰ جابه‌جا شود.

ایرباس ۳۸۰ با ظرفیت مسافرگیری بیش از ۵۰۰ نفر و طول مسیری که طی می‌کند به عنوان غول‌پیکرترین عضو خانواده ایرباس و یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافرتی جهان شناخته می‌شود که به‌طور معمول در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران‌ایر در پیش قرارداد خود با ایرباس سفارش ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ را داده است.

ايرباس A380 پرنده لوكسي كه نباید برای خريدش عجله كرد

با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی کشور، در ضرورت خرید هواپیماهای جدید، تردیدی نیست اما با این حال، در رفتار دولت در موضوع خرید هواپیما از ایرباس، سؤالاتی مطرح است.
خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
گروه اقتصادي مشرق- قرارداد خرید 12 هواپیمای غول پیکر A380  در حالی انجام شده که تنها يکي از فرودگاه‌های کشورمان ظرفیت پذیرش این نوع هواپیما را دارند.
 
در جریان سفر حسن روحانی به فرانسه، قرارداد خرید 118 هواپیما از شرکت ایرباس امضا شد.
 
وزیر راه شهرسازی با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.
 
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: در سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود.
 
دکتر آخوندی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، ۴ مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند.
 
دکتر آخوندی گفت: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما شامل، ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری کردیم.
 
خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
 
با توجه به ناوگان فرسوده هوایی کشورمان، در ضرورت خرید هواپیماهای جدید هیچ تردیدی نیست. حتی با توجه به احتمال خصومت مجدد غربی‌ها و وضع تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر، ضروری است از فرصت ایجادشده برای خرید هر چه بیشتر هواپیما اقدام کنیم.
 
با این حال، در رفتار دولت در موضوع خرید هواپیما از ایرباس، سوالاتی مطرح است. یک سوال مهم، نحوه تامین اعتبار هواپیماهای جدید است که گفته شده از طریق فاینانس بانک‌های اروپایی تامین خواهد شد.
 
در این‌باره باید به تجربه تلخ دولت سازندگی اشاره کرد که کشور را زیر بار بدهی‌های سنگین خارجی برد. بنابراین ضروری است در خرید هواپیما از ایرباس که گفته شده نزدیک به 27 میلیارد دلار رقم این خریدها است، این ملاحظه جدی صورت گیرد که کشور در یک دوره طولانی زیر بار بدهی‌های خارجی نرود.
 
نکته دیگر درباره نوع خریدهای ایران است؛ با توجه به ظرفیت فرودگاهی کشور و حجم مسافران هوایی که عمدتا داخلی هستند، نیاز واقعی ایران به هواپیماهای کوچک و متوسط است، نه هواپیماهای غول‌پیکر و بزرگ که مخصوص پروازهای خارجی و طولانی هستند، خصوصا آن که قرار است برای خرید این هواپیماها زیر بار استقراض خارجی هم برویم.
 
بر این اساس خرید  12 فروند هواپیمای A380  که هم‌اکنون بسیاری از فرودگاه‌هاي کشورهای پیشرفته نیز ظرفیت پذیرش آن را ندارند، جای تعجب دارد.
 
خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
 
تاکنون فقط تعداد محدودی از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از هواپیماهای A380   استفاده می‌کنند. این هواپیما هم‌اکنون فقط در 50 فرودگاه جهان پذیرش می‌شود و فرودگاه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی نیز هنوز ظرفیت پذیرش این هواپیما را ندارند.
 
خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
با توجه به ظرفیت پایین فرودگاه‌های کشورمان، انعقاد قرارداد خرید 12 فروند از این نوع هواپیما که قیمت حدودا نیم میلیارد دلاری هم دارد، قابل تامل است.
 
قیمت هواپیمای ایرباس A380 به نرخ دلار امروز بیش از 1500 میلیارد تومان است؛ یعنی معادل نیمی از یارانه نقدی ماهانه‌ای که به مردم داده می‌شود. به عبارت دیگر هزینه خرید این 12 فروند بیش از 18 هزار میلیارد تومان خرج در بر دارد.
 
  رقيب بوئينگ و ايرباس 
 
  Embraer رقيب سنتي هواپيماهاي بوئينگ 717، بوئينگ 737 و ايرباس 318-A به حساب مي‌رود، به علت محبوبيت و كارايي اين جت هاي مسافربري منطقه اي، شركت هواپيمايي FlyBe بريتانيا كه بزرگ ترين شركت پروازهاي داخلي اين كشور به شمار مي رود بزرگ ترين ناوگان هواپيمايي Embraer را در اختيار دارد. آن ها به اين نتيجه رسيده اند كه جت 175-E بهترين گزينه براي پروازهاي منطقه اي مي باشد. 
 
خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
 
شركت Embraer در حال حاضر بالغ بر 25 مدل هواپيما از نوع تجاري كوچك، جت هاي مسافربري منطقه اي، نظامي و حتي آموزشي را توليد مي كند كه هر نوع آن مشتريان خاص خود را دارد. هم اكنون اين كمپاني جزو چهار توليد كننده معتبر هواپيما در دنيا است.
 
در زمینه تولید هواپیما، شرکت‌هایی چون Embraer و ....که به ساخت هواپیماهای درجه یک و اقتصادی مشهور هستند، آيا دولت نمی‌توانست بخشی از ناوگان بین استانی و حتی بین المللی كشور را از طريق هواپيماهاي شركت هاي ديگر پوشش دهد...آیا امکان مذاکره با این شرکت ها مقدور نبود؟
 
حال مسئولين اقتصادي دولت بهتر است جواب دهند؛ چرا پس از رفع تحریم ها فورا سراغ کشور فرانسه که الحق در زمان تحريم ها در خیانت به جمهوری اسلامی کم نگذاشته، رفتند؟
 
آيا در زمینه بحث خرید هواپیما، امکان برگزاری نشست ها و جلسات بيشتر برای بررسی الزامات هوایی کشور و دعوت از شرکت های بزرگ مقدور نبود؟ اینهمه شتابزدگی برای چیست؟
خرید یکباره بيش از يكصد فروند هواپیما از کشوری که سابقه چندان درخشانی در پایبندی به تعهدات نسبت به ايران اسلامي ندارد با چه منطقی صورت گرفته است؟ قراردادهای دهها میلیارد دلاری از پول بیت المال با چه حسابی فورا بسته می‌شوند؟