زمان : 21 Shahrivar 1395 - 22:21
شناسه : 128586
بازدید : 11368
استان یزد نیز جزء استانهای پرخطر در زمینه خودکشی است/ زنان متاهل خانه دار و مردان مجرد بیکار بیشترین امار اقدام به خودکشی در استان یزدرا به خود اختصاص داده اند!!! اختلالات سازشی؛ شایعترین علت خودکشی! استان یزد نیز جزء استانهای پرخطر در زمینه خودکشی است/ زنان متاهل خانه دار و مردان مجرد بیکار بیشترین امار اقدام به خودکشی در استان یزدرا به خود اختصاص داده اند!!! مدیر گروه سلامت روان و اعتیاد دانشگاه با اشاره به اینکه دلایل خودکشی در کشورهای شرقی و غربی با یکدیگر متفاوت است، اختلالات سازشی و عدم توانایی حل مسئله را مهمترین علت خودکشی در کشور عنوان کرد.

یزدفردا"مدیر گروه سلامت روان و اعتیاد دانشگاه با اشاره به اینکه دلایل خودکشی در کشورهای شرقی و غربی با یکدیگر متفاوت است، اختلالات سازشی و عدم توانایی حل مسئله  را مهمترین علت خودکشی در کشور عنوان کرد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" محمد هادی فرحزادی افزود: استان یزد نیز جزء استانهای پرخطر در زمینه خودکشی است و بیشترین آمار اقدام به خودکشی در بین زنان متاهل زیردیپلم خانه دار و مردان مجرد بیکار استان مشاهده می شود

وی تصریح کرد: خودکشی فرآیندی است که چندین عامل در رخداد آن موثر است که این عوامل شامل بیماریهای اعصاب و روان ( افسردگی، اختلالات شخصیتی، اختلالات اضطرابی و اختلال انطباق شایعترین بیماریهای روانی هستند که منجر به خودکشی می شوند)،عدم توانایی افراد در حل مسائل مختلف، آسیب های اجتماعی و خانوادگی مانند بیکاری، طلاق، روابط اجتماعی ناسالم و...، اعتیاد و بویژه اعتیاد به مواد صنعتی و روانگردان که به صورت مقطعی و یا دائمی در فرد مصرف کننده، اختلال شعور ایجاد می کند، تنها زندگی کردن  و فقدان حمایت خانوادگی، شکست در کار، تحصیل و ازدواج می باشند.

فرحزادی در ادامه اظهار داشت: بیشترین گروههای در معرض خطر خودکشی شامل افرادی است که دچار اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند، افرادی که سابقه حودکشی در بین اعضای خانواده آنها وجود دارد، افراد با سابقه قبلی خودکشی، افراد دچار سوء مصرف مواد و الکل،افراد دچار مشکلات عاطفی و طلاق، افراد دچار مشکلات اقتصادی و شغلی، مبتلایان به بیماریهای مزمن جسمی، افراد ناامید، منزوی و تنها و کسانی که در مورد خودکشی صحبت می کنند و طرح یا ایده جدیدی برای خودکشی دارند.

وی پیشگیری اولیه و ثانویه را مهمترین روشهای پیشگیری از خودکشی عنوان کرد و گفت: پیشگیری اولیه شامل شناسایی افراد از طریق غربالگری اعصاب و روان جمعیت عادی جامعه است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، افراد جامعه در سه حوزه با پرسشنامه های استاندارد بین المللی مورد بررسی و غربالگری قرار می گیرند و در پیشگیری ثانویه، گروهی که سابقه اقدام به خودکشی داشته اند شناسایی شده و اقدامات لازم جهت آموزش این افراد صورت می گیرد.

مدیر گروه سلامت روان و اعتیاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سند سلامت روان استان با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه و سایر مسئولین استان خبر داد و گفت: این سند شامل پنج هدف کلان مدیریت استرس در جامعه، ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه، پیشگیری از بیماریهای روان و اعتیاد درمحیط مدارس و محیط کاری، پیشگیری از رفتارهای خودکشی و خشونت خانگی و اجتماعی، ارتقای کمی و کیفی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است که با اجرای 44 برنامه راهبردی و 21 پروژه برای مدت پنج سال تدوین گردیده است.