زمان : 14 Azar 1395 - 17:39
شناسه : 132297
بازدید : 24958
مدیر مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در گفتگو با یزدفردا به شائبه های مطرح شده مدیر سازمان فرهنگی شهرداری یزد پاسخ داد(متن کامل گفتگو) مدیر مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در گفتگو با یزدفردا به شائبه های مطرح شده مدیر سازمان فرهنگی شهرداری یزد پاسخ داد(متن کامل گفتگو) «فکر بسته» و شانتاژهای سیاسی است که نمیگذارد صدها استاد فرهیخته یزدی که در شهرها و کشورهای دیگر مشغول فعالیت اند به یزد بیایند و تجربه های خویش را از مردم محترم یزد دریغ نمایند.

پس از استعفای ناگهانی دشتی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد و نامه نگاری های وی در ارتباط ا این موضوع به استاندار و شهردار یزد ، شائبه های فراوانی در نحوه همکاری موسسه آل یاسین با این سازمان در افکار عمومی یزد بوجود آمد ، آنچه دشتی مدعی آن بود خبر از اتفاقات ناخوشی در فضای فرهنگی استان می داد در همین راستا  "پایگاه خبری یزدفردا "در گفتگویی اختصاصی با "حجت الاسلام حمید فلاحتی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین "در جهت روشن شدن موضوع انجام شده است که در ادامه حاصل این گفتگو تقدیم مخاطبان فردایی می شود .

یزد فردا : در ابتدا نحوه آغاز همکاری تان با سازمان فرهنگی ، ورزشی شهرداری را توضیح دهید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :

یزدی ها  با دوراندیشی طی اقدامی ابتکاری، شورای توسعة فرهنگی استان را در سال 1394 با حضور امام جمعه و نمایندة محترم ولی فقیه در استان یزد و شخصیتهای برجستة فرهنگی تشکیل دادند.

این شورا بعد از چندین جلسه بحث و گفتگو، پیشنهاد داد تا طرحی عملیاتی برای ارتقاء فرهنگ دینی و اجتماعی استان تهیه و ارائه نماید. این طرح بعد از بررسیهای لازم در شورا به تصویب رسید و از" مؤسسه آل یاسین "خواسته شد تا فاز اول آن را در سال 1395 به اجرا گذارد.

همچنین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد به عنوان سازمان مجری مشخص گردیدو موسسه آل یاسین  با این سازمان همکارشد.

یزدفردا :هدف کلی این طرح چه بود؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :طرح مزبور دارای دو هدف اصلی بود؛

هدف اول تربیت نیروی کارآمد و تأثیرگذار که بتواند مسائل فرهنگی یزد را به صورت خودکفا ادامه دهد

هدف دوم کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی یزد.

یزدفردا "اینکه گفته شده پیشنهاد استاندار بوده است درست است یا نه؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی : ورود مؤسسة آل یاسین به برنامه های فرهنگی یزد به عنوان «مأموریت شورای توسعة فرهنگی» استان یزد بوده نه «پیشنهاد شخصی استاندار یا شخص دیگری». (مستندات در دفتر استانداری موجود است).

یزد فردا : پس از درخواست شورای توسعه فرهنگی استان از موسسه شما آیا جلساتی با مسئولین شهرداری در ارتباط با این طرح داشته اید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :بله ، برنامه مصوب شورای توسعة فرهنگی استان در جلسه ای (25/ 2/ 95) با حضور استاندار محترم، شهردار محترم، مدیر عامل محترم سازمان فرهنگی ورزشی و رئیس مؤسسه آل یاسین مطرح و بنا شد سازمان فرهنگی ورزشی این برنامه را به صورت کامل و دقیق اجرا کند.

مهندس عظیمی زاده شهردار محترم یزد در آن جلسه خطاب به مدیرعامل محترم سازمان این گونه گفتند: «این برنامه به نظر من کامل و جامع است و باید بعینه اجرا گردد.»

سؤال ما این است اگر برنامه مزبور اشکال داشت چرا در آن جلسه پذیرفته شد؟ و اگر بیهیچ ایرادی پذیرفته شد چرا اجرا نشد؟ البته سؤالهای دیگری هم هست؛

یزد فردا : پس از جلسه شما با مسئولین شهرداری در طی اجرای طرح با چه مشکلاتی روبرو شدید ؟

 حجت الاسلام حمید فلاحتی :در برگزاری جلسات مشکلات زیادی پیش آمد، از جمله: 

بعد از پذیرش و شروع فاز اول، در بعضی جلسات حتی بلندگو هم وجود نداشت! 

در برخی جلسات امکانات اولیه آموزشی وجود نداشت! 

رابط فرهنگی نبود ،

جلسات در مکان مناسب برگزار نمی شد به گونه ای که برخی از جلسات که در آن صدها نفر شرکت میکردند جایی برای نشستن نبود و صندلی هم وجود نداشت و مراجعه کنندگان ناراضی میشدند. حتی در برخی جلسات مخاطبین توجیه نشده بودند،  مکان مناسب برای اسکان اساتید فراهم نبود،   حتی یک مورد تبلیغات محیطی در شهر وجود نداشت!  و چندین مشکل دیگر در این مسیر بوجود آمد که از حوصله بحث خارج است .

این مسائل حاکی از یک چیز است و آن این که از اول بنا بر همکاری نبود.

یزدفردا :انتظارتان از مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری چه بود؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :شایسته یک مدیر عامل سالم و قدرتمند این بود  که اینگونه  برخورد نکند. اگر او با چیزی مخالف باشد به صورت مستدل آن را نمی پذیرد نه اینکه آن را قبول کند و سپس تا پایان در کار خلل ایجاد کند.

 یزدفردا :راجع به فعالیت هایی که نزدیک به چند صد مورد در ماه های رمضان و محرم انجام شده و مدیر عامل سازمان با آن مخالف بوده اند کمی توضیح دهید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :مؤسسه آل یاسین در سه برهة زمانی شامل قبل از ماه رمضان، ماه رمضان و دهة اول محرم جمعاً 19روز در یزد برنامه اجرا کرده است، این برنامه ها جمعاً حدود 130 کارگاه آموزشی بوده است،

میانگین افراد شرکت کننده در هر کارگاه 100 نفر بوده است و گاهی تا 400 نفر شرکت کننده وجود داشت. انتخاب ماه رمضان و دهة اول محرم هم بدین دلیل بود که شرایط روحی مردم برای پذیرش مسائل دینی مهیاست و همچنین زمینه ای مناسب برای برگزاری دوره تربیت مربی فراهم می شد.

 پس از این طرح و برنامه آیا مجدادا با مسئولین جلساتی جهت پیگیری کاستی ها داشته اید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :باید بگویم ،

 به دلیل بروز مشکلات فراوانی که توسط سازمان فرهنگی ورزشی در مسیر اجرای برنامه پیش آمد، جلسه ای با حضور استاندار محترم، شهردار محترم، مدیر عامل محترم سازمان و اساتید اعزامی (9/ 4/ 95) در دفتر استاندار تشکیل شد.

جناب شهردار محترم با صدای بلند، مدیر عامل محترم را مورد عتاب و خطاب قرار دادند که چرا شرایط مناسب فراهم نشده است؟ و مدیر عامل محترم هم رسماً عذرخواهی کردند. سوال این است که چرا بعد از آن، مشکلات ادامه یافت و حتی بیشتر هم شد.

یزد فردا : اساسا ضرورت انجام این فعالیت ها چیست ؟ و در خصوص ادعای برخی دوستان مبنی بر مناسب بودن فضای فرهنگی یزد و موثر بودن اقدامات فرهنگی سازمان قبل از همکاری با موسسه شما و  عدم نیاز به اجرای چنین طرح های پر هزینه ای چه پاسخی دارید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :همه میدانند که آسیب های اجتماعی در کشور از مسائل مهم به شمار میآید؛ به گونه ای که مقام معظم رهبری(حفظه الله) اخیراً هشدارهای جدی نسبت به آن دادهاند. استان یزد هم از این مسأله مستثنی نیست.

حال سؤال این است که اگر برنامه های فرهنگی که توسط سازمان فرهنگی ورزشی در یزد اجرا شده بود، مؤثر بود پس چرا اعتیاد در یزد افزایش یافته است؟ چرا طلاق در یزد رشد فزایندهای یافته است؟ چرا خیانت در یزد پدید آمده است؟

چرا ماهواره در یزد رشدی افزون یافته است؟ و چرا و چرا و چرا؟

اساساً فلسفة تصویب برنامه فرهنگی مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در شورای توسعة فرهنگی استان، رشد آسیبهای اجتماعی در یزد و ضعف کارآمدی برنامه های سازمان فرهنگی، ورزشی، علی الخصوص اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی بود.

یزد فردا : آیا مردمی که در جلسات شما شرکت کرده اند هم همین نظرات را داشته اند یا اساسا طرح نظر سنجی از حاضرین بوده است ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :خوشبختانه اساتید اعزامی از شرکت کنندگان به صورت کتبی نظرخواهی کرده اند و همگان دو چیز را اظهار داشته اند؛ یکی رضایت کامل از کلاسها (بیش از 95درصد) و دوم گلایه از رشد آسیب های اجتماعی در یزد. (مستندات موجود است)

یزد فردا : مردم چه نکاتی را باید در مورد موسسه شما بدانند ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :دربارة مؤسسة سبک زندگی آل یاسین نکاتی قابل ذکر است؛

اولاً برنامه های کلان مؤسسه با دفتر مقام معظم رهبری(حفظه الله) هماهنگ می شود، ثانیاً این مؤسسه در سطح کشور به صورت گسترده فعالیت میکند،

ثالثاً مؤسسه از هیچ سازمانی بودجه دریافت نمیکند و ردیف بودجه هم ندارد و به صورت خودگردان اداره میشود، رابعاً اساتید مؤسسه به لحاظ علمی دارای تحصیلات عالی حوزوی و نیز دانشگاهی در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی میباشند.

سؤال این است که اگر استادی با چنین شرایط به صورت پروازی برای برگزاری کارگاه به یزد بیاید هزینه آن چقدر است؟ (آنگونه که مدیرعامل محترم سازمان فرهنگی ورزشی اظهار میداشتند برای اساتید پروازی خود، روزانه حداقل یک میلیون تومان میباشد).

 

یزد فردا : پس از این کش و قوس ها آیا با مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد نشست دو جانبه ای داشته اید ؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :بله ،  مدیر عامل محترم سازمان به همراه دو نفر مورخ 1/ 6/ 95 به صورت ناگهانی رنج سفر به قم و مؤسسه را به جان خریدند و در آن جلسه سه ساعته در صدد توجیه و دلجویی مدیران مؤسسه برآمدند و از آنان خواست که از استاندار محترم خواسته شود که از حضور ایشان در این سمت حمایت جدی شود.

یزدفردا :شما این درخواست را انجام دادید؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :اعتقاد اینجانب این است که از هر اقدامی برای ماندن یا نماندن مدیری اجتناب ورزم؛ زیرا این کار را درست نمیدانم و به اینجانب هم ارتباطی ندارد و تاکنون گامی به این منظور برنداشته ایم.

یزدفردا :قبل از گفتگو مسائلی پیرامون انتصاب مدیران فرهنگی بیان نمودید میشود بیشتر توضیح دهید :

حجت الاسلام حمید فلاحتی :من سئوال شما را با طرح چند سئوال جواب می دهم .آیا کسی که سکاندار حفظ فرهنگ دینی و اجتماعی مردم یزد است نباید دین شناس و فرهنگ شناس باشد؟ آیا لازم نیست درس دین خوانده باشد و مدیریت فرهنگی را از اساتید خبره فرا گرفته باشد؟ چگونه است که حتی مکانیکی ماشین هم تخصص می خواهد اما مسأله دین، فرهنگ و مدیریت فرهنگی تخصص لازم ندارد؟ چرا مسأله دین تا این اندازه سبک گرفته میشود؟

 

یزد فردا : از مؤسسه سبک زندگی آل یاسین به عنوان مؤسسه پایتخت نشین یاد میکنند. در این خصوص چه توضیحی دارید ؟

 حجت الاسلام حمید فلاحتی :اولاً مگر در یزد از اساتید و مداحان از تهران یا قم یا مشهد دعوت نمی شود و بنرهای آن با افتخار در شهر نصب نمیگردد؟

ثانیاً محل فعالیت مؤسسه آل یاسین در قم است،

ثالثاً همین «فکر بسته» و شانتاژهای سیاسی است که نمیگذارد صدها استاد فرهیخته یزدی که در شهرها و کشورهای دیگر مشغول فعالیت اند به یزد بیایند و تجربه های خویش را  از مردم محترم یزد دریغ نمایند.

یزد فردا : گفته اند مؤسسه آل یاسین قرارداد میلیاردی با سازمان فرهنگی ورزشی یزد دارد. نظر شما در این خصوص چیست آیا چنین قرار دادی وجود دارد ؟

 حجت الاسلام حمید فلاحتی :اولاً هیچ قراردادی وجود ندارد و هر کس اینگونه بگوید یا بنویسد قابل پیگرد قانونی است،

ثانیاً مجموعة برآورد مالی مؤسسه برای دوازده برنامه کلان فرهنگی به اندازه  ساخت یک پل هم نمی شود، ثالثاً آیا امور عمرانی مهمتر است یا امور فرهنگی؟

همه در حرف میگویند فرهنگ ولی نگاهها به فرهنگ کاملاً بسته است. علت آن این است که «خیابان و پل دیده میشود اما فرهنگ دیده نمیشود». تا این نگاه در یزد باشد، یزد رشد فرهنگی و دینی لازم را نخواهد داشت و باید منتظر روزهای اسفبارتری بود.

یزد فردا : ارزیابی شما دررابطه با مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری چیست؟

حجت الاسلام حمید فلاحتی :شاید مدیر عامل محترم سازمان فرهنگی ورزشی مشکلات خویش را به مؤسسه آل یاسین ربط دهد. واقعیت آن است که مدیر عامل محترم سازمان فرهنگی ورزشی با عملکرد بسیار ضعیف خویش در برگزاری کلاسها نشان داد که توانائی لازم را برای مدیریت فرهنگی و دینی مردم یزد ندارد. به نظر میرسد ضعف مدیریت، عامل اصلی شکست اقدامات سازمان مربوط میباشد.

یزدفردا :سخن پایانی :

احجت الاسلام حمید فلاحتی :ینجانب بر خود لازم میدانم از امام جمعه محترم، استاندار محترم، شهردار محترم و همه فرهیختگانی که در این راستا دلسوزانه و صادقانه تلاش نمودهاند، تشکر و سپاسگزاری کنم. به امید روزهای آرام و تلاشهای صادقانه.

 

 در پایان برای آشنایی مخاطبان با نمایی کلی ازطرح سئوالی پیرامون این موضوع طرح کردیم که دوستان در صورت تمایل می توانند مطالعه کنند .

یزد فردا : برنامه های فرهنگی که بنا بود اجرا شود در چند بخش طرح ریزی شده بود و شامل چه فعالیت هایی بوده است ؟

 

حجت الاسلام حمید فلاحتی :برنامه های فرهنگی ارائه شده  در دو بخش طراحی شده بود  :

 

بخش اول: طرح کلی

 

این طرح با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی در استان یزد طراحی شده که با همکاری تمام نهادها و متولیان فرهنگی استان اجرا خواهد شد.

 

یک) چشم انداز فرهنگی استان

 

تقویت هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی

 

تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی

 

مقابله با جنگ نرم و کم شدن آسیب‌های اجتماعی

 

پیشتازی در اخلاق و رفتار حسنه و عمل به مناسک دینی

 

دو) اهداف

 

نهادینه سازی فرهنگ ناب دینی در میان اقشار مختلف استان

 

پیشگیری از نفوذ فرهنگ‌های غیراسلامی در استان

 

شناسایی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در استان

 

مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی

 

سامان‌دهی منابع انسانی و مالی در ارتقاء فرهنگ اسلامی در استان

 

تربیت، بازپروری و ارتقاء فرهنگی مردم براساس معیارهای دینی

 

بهینه‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی استان

 

ارتقای فرهنگی افراد مؤثر و معتمدین محل

 

کارآمدسازی دانش‌های دینی در مواجهه فعال با نیازها، چالشها و پرسش‌های نوپدید

 

ایجاد ارتباط میان روحانیون و اقشار مختلف جامعه

 

سه) سیاست‌ها

 

استفاده از امکانات ادارات، سازمانها و نهادهای استان

 

فعال‌کردن فعالان فرهنگی و روحانیت استان

 

استفاده از ظرفیت حوزه علمیه استان

 

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی استان

 

استفاده از ظرفیت هیأت و تشکیلات مردم نهاد فرهنگی مذهبی استان

 

برنامه‌ریزی فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه

 

توانمندسازی نیروهای بومی استان

 

چهار) برنامه‌ها

 

الف) مدیریت جامع فرهنگی با روش‌های زیر:

 

تشکیل کارگروه ویژه از تمام نهادهای فرهنگی و هنری، جهت شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکارها و همچنین یافتن نقاط قوت و ضعف منابع مختلف موجود در استان

 

مصاحبه با فعالان فرهنگی استان نظیر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، مدیران فرهنگی، نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مسئولین موسسات فرهنگی مردم نهاد در استان

 

شناسایی و دریافت ایده‌ها و ساماندهی، تصویب و اجرایی کردن آنها

 

بکارگیری ظرفیت‌های درون استان و استفاده از ظرفیت‌های خارج استان

 

ایجاد هماهنگی میان نهادهای فرهنگی با مراجع قضایی، امنیتی و انتظامی جهت نهادینه‌کردن راهکارهای پیشگیری

 

 جمع‌بندی نیازها، خلأها، آسیب‌ها و نیز راهکارها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان در کارگروهی ویژه

 

تقسیم وظایف به صورت سازماندهی شده میان سازمان‌های مختلف

 

ایجاد گفتمانی عمومی در حوزه مسائل فرهنگی در سطح استان

 

برگزاری همایش با حضور مدیران و فعالان فرهنگی استان و ارائه دستاوردهای فرهنگی استان به صورت نمایشگاه

 

تشکیل کارگروه زن و خانواده، فضای مجازی، مهارتهای زندگی، کودک و نوجوانانان، جوانان، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ شهروندی

 

ب) طرح‌ها و ایده‌ها جهت تحقق اهداف با استفاده از شیوه‌های زیر:

 

آموزشی و کارگاهی

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها شامل همسرداری، آیین‌زندگی، فرزندپروری، مهارتهای زندگی

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موضوعات مختلف فرهنگی جهت اقشار مختلف مرد، اصناف مختلف، دانش‌آموزان، دانشجویان و فرهنگیان، مدیران و خانواده‌ها

 

برگزاری کارگاه‌های آزاداندیشی با محوریت مسائل فرهنگی در مراکز علمی و دانشگاهی

 

آموزش مهارت‌های زندگی برای اقشار مختلف

 

برگزاری دوره‌های آموزشی پودمانی جهت تربیت مربی در مباحث مختلف فرهنگی و مهارت‌های زندگی

 

برگزاری دوره‌های ویژه برای روحانیون و ائمه جماعت استان

 

برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی برای مشاورین مراکز بهداشت و فعالان فرهنگی جهت اتخاذ  رویکرد دینی در ارائه مباحث

 

استفاده از ظرفیت رسانه‌های استان (صدا و سیما) جهت ارائه برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و عموم مردم و قشرهای مختلف

 

ارائه آموزش‌های فرهنگ شهروندی و شهروند نمونه از دیدگاه اسلام

 

برگزاری نشست‌های علمی در موضوعات مختلف فرهنگی در مراکز علمی و دانشگاهی

 

تدوین برنامه مشخص به همراه معرفی کتاب و فیلم جهت ارتقاء علم مباحثه برای مدیران فرهنگی

 

فرهنگی تبلیغی

 

طرح دیدار با محوریت حضور کارشناسان مذهبی در مقاطع مختلف تحصیلی جهت بیان مسائل مختلف فرهنگی و دینی و پاسخ به سؤالات و شبهات و ارائه موضوعاتی مانند روابط دختر و پسر، سواد رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، موبایل، مدیریت استرس، تفکر خلاق، شادی و نشاط و...

 

برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و کتابخوانی در مقاطع مختلف تحصیلی و به صورت عمومی

 

طرح خیمه‌های معرفت با محوریت مساجد، هیأت مذهبی و امام‌زادگان در سطح استان جهت حضور کارشناسان فرهنگی و ارائه مباحث مختلف دینی و پاسخ به سؤالات و شبهات

 

برنامه‌های محله محور جهت شناسایی نیازهای فرهنگی ناظر به محله‌های مختلف و ارائه کارهای فرهنگی و تبلیغی متناسب با نیازها با محوریت بوستان‌ها و امکان تفریحی

 

برپایی نمایشگاه‌های مختلف در موضوعات فرهنگی با محوریت عرضه کتاب و محصولات فرهنگی

 

راه‌اندازی سامانه بپرسیم جهت دریافت پرسش‌ها به صورت پیامکی و ارائه مشاوره و پاسخ‌دهی به سؤالات به صورت پیامکی

 

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در سطح استان جهت ارتقاء فرهنگ دینی و همچنین نهادینه‌سازی فرهنگی کتابخوانی

 

هنری

 

تولید محصولات هنری نظیر مستند، فیلم کوتاه، پویانمایی،‌انیمیشن، کلیپ و نماهنگ، جهت ارائه مباحث فرهنگی و دینی در قالب‌های هنری

 

راه‌اندازی ایستگاه بلوتوث با هدف فرهنگسازی و تولید محتوای کاربردی دینی

 

فراخوان آثار هنری دینی در قالب‌های مختلف برای جهت دادن به تولیدات هنری و ارائه آن به صورت نمایشگاهی و...

 

استفاده از المان‌های شهری براساس نیازهای فرهنگی

 

جهت‌دهی به تبلیغات محیطی و شهری در استان براساس اولویت‌های فرهنگی

 

استفاده از نمادهای فرهنگی در مبلمان شهری و طراحی تم پارک

 

تولید نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای با محوریت ارائه محصولات فرهنگی

 

طراحی و تولید بازی‌های کودکان با محتوای فرهنگی و مذهبی

 

راه‌اندازی مرکز گرافیک دینی جهت تولیدات هنری مانند بیلبورد، پوستر و...

 

استفاده از ظرفیت IPTV جهت ارائه برنامه‌های فرهنگی مجازی

 

برنامه‌نویسی و طراحی سایت جامع مدیریت فرهنگی استان

 

طراحی سایت‌های مختلف فرهنگی

 

استفاده از ظرفیت وبلاگ‌نویسی فرهنگی

 

راه‌اندازی مرکز آموزش‌های مجازی

 

 راه‌اندازی مرکزی مجازی مشاوره و پرسش‌های فرهنگی مذهبی

 

تولید محتوای فرهنگ اسلامی جهت استفاده در گروه‌های اجتماعی

 

پنج) طرح سلامت معنوی

 

شناسایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه نظیر، خانواده زندانیان، فرزندان طلاق، فرزندان فراری از خانواده، کودکان کار، سالمندان دور از خانه

 

تقسیم‌بندی گروه‌های آسیب دیده براساس نوع نیازها

 

تعیین رابط فرهنگی

 

برگزاری جلسات حضوری، استفاده از سامانه‌های پیامکی یا مجازی جهت استمرار ارتباط

 

تدوین محتوای متناسب با آسیب‌ها

 

بخش دوم: طرح عملیاتی

 

اولویت‌های نخست

 

یک) دوره تربیت مربی ویژه روحانیون

 

الف) جامعه هدف

 

این برنامه برای 40 نفر از روحانیونی که دارای شرایط لازم باشند، برنامه‌ریزی شده است. شرایط لازم برای شرکت در دوره :

 

( شرایط عمومی:

 

ـ اعتقاد و التزام عملی به اسلام

 

ـ برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی

 

ـ حسن شهرت و اخلاق

 

 

 

( شرایط اختصاصی:

 

داشتن حداقل سطح 2 حوزوی

 

داشتن حداقل 25 و حداکثر 30سال سن و متأهل‌بودن

 

ب) نحوه جذب

 

جذب با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان، امام جمعه محترم یزد و سازمان تبلیغات خواهد بود.

 

ج) سرفصل‌ها

 

محورهای بحث در این دوره شامل خانواده و مهارت‌های زندگی خواهد بود. که شمال جلسات زیر می شده است

 

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_138412.jpeg

 

یزد فردا : رمانبندی اجرا این برنامه ها به چه شکل بوده است ؟

 

ـ فراخوان جذب 15/ 2/ 95 تا 31/ 2/ 95

 

ـ انتخاب افراد واجد شرایط 1/ 3/ 95 – 15/ 3/ 95

 

ـ برنامه‌ریزی و تهیه مقدمات و هماهنگی با اساتید 16/ 3/ 95 – 25/ 3/ 95

 

ـ برگزاری کلاس‌ها ـ نیمه دوم تیرماه

 

هـ) ملزومات

 

ـ تهیه مکان مناسب همراه با تجهیزات مانند بلندگو، دیتا و...

 

ـ هماهنگی رفت و برگشت اساتید

 

ـ هماهنگی محل اقامت اساتید

 

دو) کلاس‌های مهار‌ت‌های زندگی

 

الف) جامعه هدف

 

این طرح برای عموم شهروندان علاقه‌مند به آموزش‌های کاربردی در نظر گرفته شده است. کلاس‌ها در این طرح براساس دو موضوع کلان، خانواده و مهارت‌های زندگی تقسیم و عناوین دروس مشخص شده است.

 

ب) نحوه جذب

 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری یزد از طریق فراخوان عمومی اقدام به ثبت نام داوطلبان شرکت در کلاس‌های مختلف نموده، ظرفیت کلاس‌ها براساس مکان برگزاری کلاس ها تعیین خواهد شد.

 

ج:موضوعات

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_138413.jpeg

 

د) شیوه اجرا

 

در این طرح محتوای کاربردی در غالب متن‌های کوتاه، کلیپ‌های کوتاه و طرح‌های گرافیکی تهیه و در اختیار قرار خواهد گرفت و سپس با هماهنگی سازمانها و نهادهای مختلف و ایجاد بسترهای مورد نیاز در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

هـ) زمان‌بندی

 

تولید محتوای متنی به میزان 1000 صفحه در نیمه اول سال 1395

 

تولید محتوای چند رسانه‌ای به میزان 1200 دقیقه در نیمه دوم سال 1395

 

چهار) خیمه‌های معرفت

 

الف) جامعه هدف

 

عموم مردم، مخاطب این طرح هستند.

 

ب) کیفیت اجرا

 

طرح خیمه‌های معرفت ویژه اماکن مذهبی نظیر هیأت و امام‌زادگان در ایام خاص است. در این طرح حداقل 3 کارشناس که دارای تخصص‌های مورد نیاز در امور خانواده و مهارتهای زندگی و مسائل شهروندی هستند، در کنار هیأت و امام‌زادگان مستقر شده و به اجرای برنامه می‌پردازند. برنامه‌های این کارشناسان شامل ارائه مشاوره در حوزه‌های تخصصی، ارائه بحث قبل از شروع سخنران اصلی می باشد.

 

ج) مراحل اجرا

 

انتخاب 5 مکان با هماهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری یزد

 

مکان مناسب (خیمه)

 

استقرار 3 کارشناس در هر مکان و در زمان تعیین شده

 

د) زمان اجرا

 

زمان اجرا دهه اول محرم 1395 می باشد.

 

هـ) ملزومات مورد نیاز

 

تهیه جایگاه مناسب برای استقرار کارشناسان

 

هماهنگی با مسئولین هیأت و امام‌زادگان

 

وسیله جهت رفت و آمد کارشناسان

 

اولویت دوم

 

یک) برپایی نمایشگاه

 

الف) جامعه هدف

 

عموم مردم مخاطب این برنامه هستند.

 

ب) ضرورت اجرا

 

برنامه‌های فرهنگی باید به گونه‌ای طراحی شود که عموم شهروندان از آن استفاده لازم را داشته باشند با توجه به این که بوستان‌ها پذیرای قشرهایی از جامعه است که شاید حضور کمتری در اماکن مذهبی داشته باشند از این رو استفاده از فضای پارک برای ارائه برنامه‌های فرهنگی مناسب به نظر می رسد.

 

ج) مراحل اجرا

 

طراحی تابلوهای نمایشگاه

 

چاپ تابلوها

 

برپایی نمایشگاه

 

هماهنگی با کارشناسان

 

د) زمان اجرا

 

زمان پیشنهادی برای اجرای طرح مرداد ماه 95 می باشد و زمان برپایی نمایشگاه 18-23 خواهد بود.

 

هـ) ملزومات

 

تعیین یک پارک برای اجرای طرح

 

آماده‌سازی فضای نمایشگاه و محل استقرار کارشناسان

 

دو) برگزاری مسابقات فرهنگی

 

الف) مخاطب

 

مخاطب این طرح عموم افراد جامعه می‌باشند.

 

ب) ضرورت اجرا

 

فرهنگ سازی نیاز به فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب دارد، با توجه به این که برگزاری مسابقه یکی از راه‌های مناسب برای جلب مخاطب به مطالعه بر روی متن خاصی است به نظر می‌رسد اجرای این طرح برای تکمیل طرح‌های فرهنگی ضروری به نظر می رسد. علاوه بر آنکه با اجرای این طرح فرهنگ کتابخوانی نیز ترویج می‌شود.

 

ج) شیوه اجرا

 

در این طرح 15 موضوع با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و یا ارتقاء فرهنگ عمومی انتخاب شده محتوای مورد نیاز تولید و یا تهیه می‌شود و سپس مسابقاتی ناظر به آن طراحی و اجرا خواهد شد.

 

د) مراحل اجرا

 

انتخاب محتوا

 

تبلیغات گسترده شهری و مجازی

 

طراحی سؤالات

 

اجرای مسابقه

 

هـ) زمان اجرا

 

نیمه اول سال 1395

 

و) ملزومات

 

تهیه محتوا

 

طراحی سؤال

 

اختصاص پایگاه اینترنتی مستقل یا استفاده از پایگاه‌های موجود

 

 والسلام


درپایان یزدفردا آمادگی دارد تا برای تنویر افکار عمومی با افراد مرتبط با موضوع و یا کسانی که در این گفتگو از آنها نام برده شده است گفتگو یا مطالبشان را منتشر کند