زمان : 15 Azar 1395 - 10:48
شناسه : 132301
بازدید : 11417
صادرات 70 درصدی انار یزد به خارج از استان صادرات 70 درصدی انار یزد به خارج از استان

به گزارش یزد فردا ، سیدجمال سجادی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: استان یزد یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی است که محصولات متنوعی در زمینه کشاورزی به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه عمده محصولات صادراتی استان یزد را خیار سبز گلخانه‌ای، پسته، انار‌دانه و حنا تشکیل می‌دهد ادامه داد: خوشبختانه از این مسیر درآمد ارزی خوبی برای استان به ارمغان داشته اما معتقدیم باید در این زمینه جدی‌تر وارد شد و بازارهای بیشتری را به دست آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد در بسیاری از محصولات صادراتی مانند خیار گلخانه‌ای، پسته، روناس و گل‌های زینتی نیز شهرت جهانی دارد گفت: خوشبختانه این محصولات در بازارهای جهانی جایگاه خوبی دارد و مشتریانی متقاضی خرید این محصولات از کشاورزان هستند.

وی با اشاره به صادرات 60 درصدی محصولات گلخانه‌ای یزد به خارج از کشور بیان داشت: در حوزه باغداری نیز برخی محصولات از جمله انار به خارج از استان صادر می‌شود و بخشی از این محصول نیز به کشورهای همسایه می‌رود.

سجادی‌پور با بیان اینکه محصول انار به صورت اناردانه خشک به خارج از کشور صادر می‌شود عنوان کرد: عمده مشتریان این محصول کشورهای هند و پاکستان هستند که برای تهیه ادویه از اناردانه استفاده می‌کنند.

وی میزان صادرات انار را حدود 70 درصد از حجم تولید این محصول از سطح باغات استان اعلام کرد و افزود: همچنین بخشی از انار تولیدی در استان به صورت کنسانتره انار مرغوب و ساندیس آب انار فرآوری می‌شود و بیش‌از 10 نوع آن به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بحرانی خواندن وضعیت آب استان و انتقاد کشاورزان در زمینه بیکاری ناشی از کم آبی اظهار داشت: در سال زراعی جاری متاسفانه تولید محصول انار در استان یزد بیش‌از 15 درصد کاهش داشته و بخشی از باغات استان نیز به واسطه بی‌آبی و خشکسالی از بین رفته است.

وی تصریح کرد: همچنین آفت‌های موجود در باغات از جمله کرم گلوگاه انار و آفت مگس مدیترانه‌ای در کاهش تولید این محصول و خسارت به کشاورزان نقش داشته است.