زمان : 15 Azar 1395 - 12:05
شناسه : 132337
بازدید : 11181
عربستان و ضربه بزرگ نفتی عربستان و ضربه بزرگ نفتی

به گزارش یزد فردا ، یکی از حساس‎ترین نشست‎های اوپک با حضور وزیران نفت ١٤ کشور عضو و هیات‎های همراه در وین برگزار شد. بررسی بازار نفت و تصمیم‌گیری درباره توافق الجزایر در دستور کار صد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان قرار داشت. اعضای اوپک برای اولین بار در هشت سال اخیر، بر سر کاهش تولید نفت به توافق رسیدند و در نشست خود توافق کرده‌اند که تولید نفت روزانه این سازمان را با 2/ 1میلیون بشکه کاهش در روز به 32 میلیون و 500هزار بشکه برسانند. با منتشر شدن سیگنال کاهش نیم میلیون بشکه‌ای عربستان، قیمت نفت ۸ درصد افزایش یافت و به بیش از ۵۰دلار در هر بشکه رسید.

گزارش‌ها حاکی از این است که عربستان سعودی در نهایت پذیرفت تولید روزانه خود را از ۱۰ میلیون و ۵۴۰هزار بشکه به ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. همچنین ایران نیز مجاز شد تولید روزانه خود را به سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه برساند تا همتراز تولیدش قبل از آغاز تحریم‌های بین‌المللی بشود. تولید نفت کشورهای عضو اوپک در حال حاضر، ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است و آن گونه که وزیران انرژی و نفت کشورهای عضو توافق کرده‌اند قرار است این میزان را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. وزیر نفت ایران درباره رقم صادرات نفت ایران گفته است: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران روزانه ٢میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز است. وزیر انرژی و معادن الجزایر از پیشنهاد کاهش تولید ٦٠٠ هزار بشکه‌ای به کشورهای غیرعضو اوپک خبر داده و گفته بود: باید جلوی کاهش قیمت نفت که سبب آسیب به اقتصاد جهان شده است، گرفته شود. بر اساس این توافق مقدماتی، ایران، لیبی و نیجریه از این طرح معاف می‌شوند.


میزان کاهش و سقف تولید کشورها
میزان کاهش سهمیه توافق‌شده کشورها در مورد تولیدکنندگان اصلی به شرح زیر خواهد بود:
تولید عربستان با کاهش ۴۸۶ هزار بشکه‌ای در روز به رقم ۱۰میلیون و ۵۸ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
تولید امارات با کاهش ۱۳۹ هزار بشکه‌ای در روز به رقم ۲میلیون و ۸۷۴ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
تولید عراق با کاهش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز به رقم ۴میلیون و ۳۵۱ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
تولید ونزوئلا با کاهش ۹۵ هزار بشکه در روز به رقم یک‌میلیون و ۹۷۲ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
تنها به ایران اجازه داده شده تولید روزانه نفت خود را ۹۰هزار بشکه در روز افزایش دهد.
سقف تولیدات کشورها پس از حصول توافق به این شرح است (میلیون بشکه در روز)
الجزایر: 1.039-آنگولا: 1.673-اکوادور: 0.522-گابن: 0.193-ایران: 3.797-عراق: 4.351-کویت: 2.707-قطر: 681-عربستان سعودی: 10.058-امارات متحده عربی: 2.874-ونزوئلا: 1.972
همچنین اندونزی عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد و برای لیبی و نیجریه سطح تولیدی تعیین نشد.

سایر جزئیات توافق
علاوه بر این تصمیم تعیین‌کننده در نشست 171 اوپک تصمیمات کلیدی دیگر نیز گرفته شده است:
- تعیین مدت شش‌ماهه برای توافق و امکان تمدید آن برای شش ماه دیگر
- عدم تاثیرپذیری توافق‌های آتی از این توافق
- برقراری کمیته پایش وزارتی متشکل از الجزایر، کویت، ونزوئلا و دو کشور غیراوپک به ریاست کویت، با همکاری دبیرخانه. کار این کمیته، پایش، اجرا و تطابق با توافق است و به کنفرانس اوپک گزارش می‌دهد.
- حصول توافق با مشاوره‌های گسترده و تفاهم با اعضای کلیدی غیراوپک، از جمله روسیه که پذیرفته‌اند تولید خود را 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.
وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان صد و هفتاد و یکمین نشست عادی خود، وزیر انرژی عربستان را به‌عنوان رئیس دوره‌ای این سازمان در سال ٢٠١٧ میلادی انتخاب کردند.