زمان : 15 Azar 1395 - 12:19
شناسه : 132347
بازدید : 13241
یک تفاوت دیگر میان احمدی نژاد و روحانی یک تفاوت دیگر میان احمدی نژاد و روحانی

این روزها که سخن از بودجه و تقدیم آن به مجلس برسرزبان‌هاست، بی فایده نیست نگاهی نیز به دوران احمدی ن‍ژاد بیندازیم. آن زمانی که مجلس ماه‌ها منتظر و چشم به راه می‌ماند تا رییس‌دولت، لایحه بودجه را تقدیم کند ولی نه تنها مدت‌ها طول می‌کشید، بلکه شخص نفر اول قوه مجریه نیز برای تحویل این لایحه به بهارستان نمی‌رفت!
به گزارش یزد فردا : 
این وضعیت مدت‌ها ادامه داشت تا به زمانی رسید که بی نظمی دولت، بهارستان را کلافه کرد و سبب شد تا این قوه برای نظم بخشیدن به قوه‌ای دیگر، آیین‌نامه داخلی خود را تغییر دهد. همین روند سبب شد تا در سال 87 و بعد از کنار زدن حدادعادل از ریاست مجلس، علی لاریجانی در مجلس هشتم با تغییر در آیین نامه داخلی مجلس، دولت را موظف به ارایه لایحه بودجه تا تاریخ 15 آذر هر سال کند.

اما در آن دوران و بعد از تغییر آیین نامه داخلی مجلس، بازهم رئیس جمهور در موعد مقرر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم نمی کرد. این بی قانونی حتی تا جایی پیش رفت که احمدی نژاد در زمان ارایه بودجه سال 92 با چند ماه تاخیر و نیزعدم حضور در زمان تحویل به این کار خاتمه داد.

ماه ها تاخیر و بی قانونی

احمدی نژاد بودجه سال های 88،89،90،91 و 92 را به ترتیب در سه شنبه ۸ بهمن، یکشنبه 04 بهمن، پنحشنبه 11 دی، 12 بهمن و چهارشنبه ۹ اسفند تقدیم مجلس کرد و همانطور که شاهد هستیم هیچ نظم و قانونی در عملکرد وی وجود ندارد.

اما دیروز زمانی که روحانی،رییس‌ کابینه یازدهم ایران، بودجه را تحویل مجلس داد، هنوز یک روز تا موقع مقرر وقت داشت.فراموش نشود این اقدام روحانی نه برای حمایت‌های بهارستان از اقدامات پاستور، بلکه برای احترامی بود که قوه مجریه برای پارلمان ایران قائل است. اگر به روند ارایه لایحه بودجه توسط روحانی مشاهده کنیم خواهیم یافت که احمدی نژاد و دولتش در این مورد نیز با روحانی قابل مقایسه نیستند.

تلاش برای عمل به قانون

رییس‌دولت اعتدالگرای یازدهم لایحه بودجه سال‌های 93،94،95 و 96 را به ترتیب در روزهای ۱۸ آذر،۱۶ آذر،27 دی و 14آذر تقدیم مجلس کرد تا نشان دهد که به عنوان مجری و حافظ قانون اساسی، به وظیفه خود تا حدی که بتواند عمل می‌کند. لازم به ذکر است زمانی که قوای سه‌گانه کشور بر مبنای منافع ملی عمل کرده و با هم تعاملی سازنده داشته باشند تمام امور به بهترین شکل انجام خواهد شد و آن افراد یا جریان‌هایی که تلاش دارند تا از جایگاه و قدرت خود در راستای منافع شخصی و جناحی خود استفاده کنند، مشخص شده و از دایره سیاست و قدرت کشور حذف می‌شوند.