زمان : 06 Dey 1395 - 00:28
شناسه : 132956
بازدید : 27991
کارخانه کک سازی طبس در کشور منحصر به فرد است وزیر صنعت، معدن و تجارت: کارخانه کک سازی طبس در کشور منحصر به فرد است • معادن طبس دولتی نمی شود وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر راه اندازی کارخانه کک سازی طبس؛ این کارخانه را در کشور منحصر به فرد و بسیار پیشرفته عنوان کرد.

حمید رضا حجازی - به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس: محمد رضا نعمت زاده در حاشیه بازدید خود از کارخانه کک سازی طبس در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: پیشنهاد کردیم باتوجه به اینکه این کارخانه با هدف صادرات ساخته شده محصولات خود را پیش فروش کند تا بخشی از مشکلات آن حل شود.

وی افزود: بانک توسعه ایرانیان اعلام آمادگی کرده و قرار است وام موردنیاز کارخانه را پرداخت کند. کارخانه کک طبس که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز شده است، دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و با سرمایه‌گذاری ۲۸۰۰ میلیارد ریالی دارای ۳ میلیون مترمربع مساحت و ۲۷۰ هزار مترمربع زیربنا است که با بهره‌برداری از آن سالانه ۴۵۰ هزار تن کک متالوژیکی تولید و بالغ بر ۳۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین روز سفر خود بعد از بازدید از کارخانه کک سازی از طرح زغالشویی ممرادکو، معدن زغالسنگ معدنجو، واحد فرآوری زغال و تونل استخراج زغالسنگ پروده بازدید کرد.

وی در پایان سفر دو روزه خود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بازدید خیلی خوبی بود پیشنهاداتی نیز ارائه دادیم از جمله انتقال این تجارب به سایر معادن و تشکیل چندین شرکت تخصصی زیرمجموعه که به معادن دیگر نیز سرویس و خدمات ارائه دهند.

محمد رضا نعمت زاده گفت: شاید در آینده اینجا مکانی شود که علاوه بر تعمیرات، تجهیزات معدنی را بسازند و به داخل و خارج از کشور نیز ارائه کنند. وی ادامه داد: واحد پروده با داشتن حدود 200 نفر کارشناس و مهندس از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برگشت معادن پروده به ایمیدرو و بخش دولتی نیز گفت: اینجا خصوصی شده است و به ایمیدرو ربطی ندارد.

وی روز گذشته در نشست تخصصی حوزه صنعت، معدن و تجارت طبس نیز گفت: بحث معادن بحث جدی اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید رهبری نیز هست.

نعمت زاده افزود: در کشور ما معادن خوبی وجود دارد و تنوع مواد معدنی را داریم در استان خراسان جنوبی ۶۰ نوع مواد معدنی داریم و عین اقتصاد مقاومتی است که این مواد را استحصال کرده و آنها را خام صادر نکنیم.

وی در خصوص احداث کارخانه فولاد در طبس نیز گفت: تولید فولاد به آب نیاز دارد که در منطقه با وجود محدودیت آب منطقی نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد پژوهشکده زغال نیز گفت که این پژوهشکده باید تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: در خصوص صنایع مرتبط با زغالسنگ باید بیشتر کار شود و باید مدل اقتصادی تولید پی وی سی در طبس ایجاد شود . نعمت زاده: در خصوص ۲ درصد سهم عمران و آبادانی طبس از محل سود فروش مواد معدنی نیز گفت: مشکلی نداریم که پرداخت شود و از شرکت های مرتبط خواست تا این سهم را پرداخت کنند.

وی گفت:آب مشکل اصلی منطقه است و مطالعات ما نشان می دهد تا ۵۰ برابر بخش کشاورزی در صنعت می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح جامع زغالسنگ در طبس نیز گفت: طرح جامع اگر نیازبه بازنگری دارد انجام شود در غیر اینصورت انجام شود.

وی خواست تا در خصوص صنایع پایین دستی زغال بیشتر کار شود و مهندس پیوندی (مدیر عامل تاپیکو) هم که بومی منطقه است ورود پیدا کند.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برنهایی شدن طرح جامع زغالسنگ طبس تاکید می کنم و می خواهم این طرح سریعتر اجرایی شود.

وی افزود: اعتقاد دارم در اینجا ایمیدرو نقش موثری می تواند داشته باشد که باید مدیریت طرح جامع با ایمیدرو باشد.

دکتر محمد رضا امیر حسنخانی با بیان اینکه اینجا به اشتغال نگاه امنیتی داریم گفت: حداقل ۹ ماه با بانک توسعه صادرات جنگیدیم که می گفتند کارخانه کک توجیه اقتصادی ندارد تا ۲۰ میلیارد تومان واگذار شود. وی افزود: آب مسئله اصلی ماست و روی انتقال آب باید کار شود که بسیاربسیار اساسی است‌.

این نماینده مجلس گفت: پژوهشکده زغال مصوبه دولت است که هنوز راه اندازی نشده است. استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: در حوزه زیرساخت جاهایی که نیاز باشد ما اقدام کنیم انجام خواهد شد و بخش هایی نیز باید وزارت صنعت و معدن و تجارت انجام دهد.

وی ادامه داد:در تخصیص اعتبارات مربوطه به استان خراسان جنوبی به درستی انجام نشده که اگر غیر از این بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم.

سید علی اکبر پرویزی اظهار امیدواری کرد: در این سفر طرح جامع زغال سنگ طبس نهایی شود تا دستاورد خوبی از دولت تدبیر و امید در این شهرستان به یادگار بماند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس نیز در این مراسم گفت: طبس با وسعت ۵۷ هزار کیلومتر بزرگترین شهرستان کشور است که یکی ازبزرگترین مشکلات شهرستان خشکسالی است که شاید یکی از راه های برون رفت از این وضعیت توجه به معادن و فرآوری مواد معدنی درشهرستان باشد.

وی در خصوص افزایش قیمت زغالسنگ گفت: اینکار که به همت وزیر انجام شده است آینده بسیارخوبی را برای شهرستان طبس رقم خواهد زد.

سید مهدی طلایی مقدم پیشنهاداتی از جمله: طبس به عنوان منطقه ویژه معدنی مصوب شود، راه اندازی پژوهشکده معدنی در طبس، پرداخت دو درصد عمران و آبادانی شهرستان که به دستور امام و مصوبه هیئت دولت برای شهرستان های طبس و بافق مصوب شده است،تامین خوراک واحداهای فرآوری مواد معدنی، حل مشکل کارخانه های کک ،کانسرام و سیمان طبس را ارائه داد.

امام جمعه طبس نیز در این مراسم با تاکید بر پیشنهادات معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: تمام زیرساخت های طبیعی و آنهایی که حکومت اسلامی ایجاد کرده است در طبس وجود دارد که برای کل کشور می تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: از جمله این زیرساخت ها می توان به معادن زغالسنگ، فلورین و ... اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلین سید ابراهیم مهاجریان گفت: انتظار است منطقه ویژه معدنی، دو درصد سود معادن، تصویب طرح جامع زغالسنگ با محوریت طبس انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: با واگذاری معادن زغالسنگ به بخش خصوصی مخالف بودم ولی اینکار انجام شد و اکنون می خواهیم که این معادن به بخش دولتی برگردد.

امام جمعه طبس احداث کارخانه فولاد و قطران در طبس را یکی از ضرورت ها دانست. وی ادامه داد: با وجود این ظرفیت ها بیکاری در شهرستان دردناک است که اگر این معادن فعال شود مشکل بیکاری شهرستان حل می شود.

مهاجریان گفت: توسط کرباسیان رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو) قول داده شده که برای خرید دستگاه ام آر آی در طبس همکاری شود که امیدواریم اینکار به زودی انجام شود.

محمد حسین پیوندی مدیر عامل تاپیکو و قائم مقام سابق پتروشیمی ایران نیز گفت: اگر در کارخانه کک طبس ماده اولیه تولید شود کارخانه های زیادی ایجاد خواهد شد و این اتفاق بسیار خوبی است که در منطقه با یک واکنش کک تبدیل به پی وی سی می شود و من نیز قول می دهم در صورت راه اندازی کارخانه کک طبس هر ماه یک مرتبه از این کارخانه سرکشی کنم.

وی ادامه داد: سرانه بیکاری در طبس زیاد است؛ یعنی اینکه در مدیریت کلان معادن شهرستان شخص وزیر باید ورود کند.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس نیز گفت: در ابتدای کار شرکت در سال ۸۷ مشکلات زیادی داشتیم وحتی به سمتی رفتیم که تجهیزات مکانیزه در حال نابودی بود ولی با کمک ایمیدرو به نیروها آموزش داده شده و تجهیزات فعال شد.

وی با بیان اینکه بهره بردار نمونه سال ۹۳هستیم گفت: بیشترین تولید زغال راداریم و روند صعودی داشته و رکوردهای خوبی از جمله تولید۴۱۰۰ تن زغالسنگ را ثبت کرده ایم.

کریتی گفت: ۱۵۰۰ نفر نیرو داریم و در این منطقه تاکنون یک حادثه منجر به فوت نداشته ایم. وی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی را بر اساس اصل ۴۴ دانست و گفت: ادامه فعالیتمان بعد از واگذاری نیز خوب بوده و روند صعودی خود را حفظ کرده است اما بعد از این واگذاری محدود شده ایم و جایی برای توسعه ما نیست.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس افزود: معادن زغالسنگ در کشور و طبس مظلوم واقع شده است و نیاز به توجه ویژه دارد. وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست: زیرساخت ها به دولت برگشت داده شود و اعتبار ویژه ای نیز برای زیرساخت ها اختصاص داده شود.

کریتی گفت: امروز روزانه ۱۸ اتوبوس بین معدن و طبس تردددمی کنند که بسیار خطرناک است و نیاز است در این مسیر ریل باس یا مترو ایجاد شود.

نماینده ایمیدرو در طبس نیز گفت: ایران رتبه ۲۶ زغالسنگ دنیا را دارد و با ۱.۲ میلیون تن تولید زغال رتبه ۴۴ را در دنیا دارد. وی افزود: ۱۱ میلیارد تن کل ذخایر زغال کشور است که ۷۶ درصد آن در طبس است. فلاح گفت: در سال های ۹۲تا۹۵ به میزان ۴۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی زغال طبس اضافه شده است.

وی با بیان اینکه طبس ۵۸ درصد زغال کشور را تولید می کند گفت: در طبس ۴ محدوده اصلی زغال داریم که مهمترین ناحیه آن پروده است و ذخیره ۱.۱ میلیون تن زغال کک شو دارد.

نماینده ایمیدرو در طبس گفت: با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون یورو ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن زغالسنگ کک شو تولید خواهیم داشت و در صورت این سرمایه گزاری در طبس از خروج ۴۰۰ میلیون دلار جلوگیری شده و ۱۰ هزار شغل نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در منطقه زیرساخت های خوبی هم وجود دارد و برخی پروژه های زیرساخت هم باید ایجاد شود.