زمان : 12 Dey 1395 - 15:42
شناسه : 133113
بازدید : 9737
مرمت بنایی ارزشمند در شهر تاریخی یزد مرمت بنایی ارزشمند در شهر تاریخی یزد

سردر ورودی بقعه سلطان  شیخداد بافت تاریخی شهر یزد مرمت می گردد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمود ادیبان از مرمت و بازسازی یکی از بناهای بسیار ارزشمند در بافت تاریخی یزد خبر داد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد: محله شیخداد در بافت تاریخی یزد قرار دارد و دارای تعداد زیادی بناهای تاریخی شاخص می باشد که همگی حائز اهمیت هستند.

وی افزود: مجموعه سلطان شیخداد که شامل: بقعه، مسجد، حسینیه و آب انبار می باشد در مرکز محله و مسیر فرهنگی شیخداد می باشد.

ادیبان گفت: این مجموعه تاریخی مربوط به قرون هفتم، هشتم و دهم هجری می باشد که به شماره 2434 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به عنوان  یکی از برند های این محله و بافت تاریخی به شمار می آید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل یاد آور شد: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با توجه به اهمیت این بنای تاریخی اقدام به مرمت و احیای آن نموده است و اجرای اندود سردر ورودی بقعه شیخ داد در دستور اولیه کار می باشد که شامل تراشیدن اندود فرسوده و اجرای اندود ته کش و روکش می باشد.

وی در خصوص احداث بنای سلطان شیخداد به روایت از کتاب یادگار های یزد افزود :احداث بنای سلطان شیخداد از نظر دوره تاریخی مربوط به سال 726 هجری قمری می باشد و شیخداد نیز همزمان با حکومت آل مظفر در یزد می زیسته است.