زمان : 25 Esfand 1395 - 15:36
شناسه : 134850
بازدید : 5160
هنوز آثار انفجار قطعی نیست هنوز آثار انفجار قطعی نیست با گذشت ماه ها از فاجعه پلاسکو اما همچنان گاه و بی گاه خبرهایی از این حادثه و علل و عوامل این رخداد به گوش می رسد که شبهات و ابهاماتی را درباره انفجار این ساختمان قدیمی تهران ایجاد کرده است.
 در روزهای ابتدایی پس از ریزش ساختمان پلاسکو فیلم هایی منتشر شد که نشان می داد اتفاقی مشابه با یک انفجار در هنگام ریزش ساختمان رخ داده است، در رابطه با علت این اتفاق گمانه زنی های متفاوتی ایجاد شد و حتی برخی گفتند که در ساختمان پلاسکو بمب گذاری انجام شده است. موضوعی که بارها از سوی مسئولان تکذیب شد و در توضیح آن گفته شد که علت شباهت ریزش ساختمان پلاسکو با انفجار شکست ستون های آهنی بر اثر ذوب در گرمای زیاد بوده است.  
به دنبال این شایعات اما خبرآنلاین در گفت و گو با کارشناسان به این شبهات و ابهامات پاسخ داد. 
محمدرضا اسلامی دانش آموخته رشته مهندسی سازه در مقطع دکترا از دانشگاه کوبه ژاپن، پژوهشگر مقطع پسادکترا در دانشگاه های ایالتی میشیگان و کلمسون کارولینای جنوبی در مهندسی آتش و انفجار چندی پیش در میزگردی در کافه خبر با موضوع فاجعه پلاسکو علت این اتفاق را توضیح داد و گفت: شدت ضرباتی که سقف ها به هم می زنند، مشابه رفتاری به نظر می رسد که در یک انفجار رخ می دهد. عنوان شده در طبقات بالایی پلاسکو چند مورد انفجار کپسول گاز هم وجود داشته، زمانی که من این فیلم ها را به همراه اساتید دانشگاه میشیگان و میشیگان استیت می دیدم به این نتیجه رسیدیم که حتی اگر انفجار (موضعی و محدود) هم در طبقات وجود داشته باشد، اما یک روندِ خرابی پیش رونده در حال رخ دادن بود. از زمانی که سقف های بالایی پایین می آید و مثل یک دومینو اتفاق می افتد. واضح است که در حادثه پلاسکو زمان زیادی فرایند آتش سوزی ادامه داشته و تیم های آتش نشان باید پیش بینی میکردند که روند خرابی پیشرونده، صورت می گیرد. البته ما در آنجا حضور نداشتیم ...