زمان : 19 Farvardin 1396 - 10:28
شناسه : 135378
بازدید : 4009
حمایت از واحدهای بدون صرفه اقتصادی کمکی به تولید و اشتغال نمی‌کند/ ایجاد 50 هزار شغل با تسهیل و رفع مواد تولید استاندار یزد: حمایت از واحدهای بدون صرفه اقتصادی کمکی به تولید و اشتغال نمی‌کند/ ایجاد 50 هزار شغل با تسهیل و رفع مواد تولید استاندار یزد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید لازمۀ رشد اقتصاد را تغییر برخی روش‌ها دانست و گفت: رشد اقتصاد از نیازمند به‌روز شدن شیو‌های مدیریت؛ رقابت‌پذیری تکنولوژی، آموزش، کارآمدی و هوشمندی نیروی انسانی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «سید محمد میرمحمدی» در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که 17 اسفند در سالن زنده‌یاد حمیدیا استانداری برگزار شد، به مفاهیم اقتصاد مقاومتی اشاره و این پرسش را مطرح کرد که آیا در دانش‌بنیان کردن واحدهای صنعتی قدمی برداشته‌شده است؟
استاندار یزد بیان کرد: دانش‌بنیان شدن اقتصاد یکی از ملاک‌ها و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است و باید در نظر داشت که آیا شیوۀ درستی درحرکت مداوم واحدهای صنعتی برداشته‌ایم یا فقط تحرک مقطعی مدنظر بوده است.
میرمحمدی گفت: امسال که سال تولید و اشتغال است باید به جنبه‌های دیگری از اقتصاد پرداخته شود و لازم است بتوانیم تکلیف واحدهای صنعتی بدون صرفه اقتصادی را مشخص کنیم.
استاندار یزد ادامه داد: باید مشخص شود چه تعداد واحدهای صنعتی اقتصادی هستند و چه تعداد اقتصادی نیستند و نیز توجه کرد که آیا با تزریق پول به واحدهای غیراقتصادی، فقط هزینه می‌شود یا بیمار نیز نجات می‌یابد.
وی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» و نام‌گذاری سال گذشته به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری گفت: سال گذشته حرکت‌هایی دربارۀ وضع آشفته و متزلزل برخی واحدهای صنعتی انجام و باعث شد از بروز برخی آسیب‌ها پیشگیری شود.
میرمحمدی با تأکید بر پشتیبانی از واحدهای اقتصادی، گفت: در تولید بحث مدیریت، تکنولوژی، نیروی انسانی، ضایعات و بازار مطرح است و نباید همۀ این‌ها را رها و فقط بحث وام را مطرح کرد، بلکه باید در نظر داشت که صنعت در همۀ این بخش‌ها رشد کند.
استاندار یزد ادامه داد: باید توجه کرد که برای رشد اقتصاد از طریق صنایع باید مدیریت در واحدهای تولیدی و صنعتی به‌روز شود؛ تکنولوژی رقابت‌پذیر شود و نیروی انسانی نیز آموزش و کارآمدی و هوشمندی لازم را داشته باشد.
وی بازاریابی را یکی از مواردی دانست که در آن ضعف وجود دارد و دربارۀ صدور مجوز راه‌اندازی صنایع، گفت: صدور مجوزها باید در جهت اقتصادی کردن واحدهای موجود و نه غیراقتصادی کردن آن واحدها باشد.
 میرمحمدی افزود: مسائل حوزۀ اقتصاد را باید با توجه به مسائل همه‌جانبه مدنظر قرارداد و باید به‌جایی رسید که تولید را رقابتی و سفارشی کرد تا دیگر مشکل بازار و ضایعات وجود نداشته باشد.
استاندار یزد بیان کرد: نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که با تزریق پول مشکل واحدهای تولیدی بیشتر شود بلکه باید توجه کرد مشکل اشتغال امروز با مشکل اشتغال 10 سال گذشته متفاوت است.
وی مشکل اشتغال امروز را متوجه فارغ‌التحصیلان دانست و افزود: مشکل اشتغال نیروی فارغ‌التحصیل با استقرار واحدهای صنعتی بدون صرفه اقتصادی رفع نمی‌شود بلکه باید به دنبال پشتیبانی از اقداماتی بود که به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند.
میرمحمدی گفت: نباید سستی واحدهای صنعتی را نهادینه و کاری کرد که صاحبان صنایع به سمت ورشکستگی بروند بلکه باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که رونق تولید و پویایی اقتصاد محقق شود.


توجه به اصل سرعت در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی


استاندار یزد بیان کرد: پرداخت تسهیلات بانک‌ها به واحدهای تولیدی موجب شده است تحرک قابل‌توجهی در بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشیم.
میرمحمدی افزود: بعضاً مطرح می‌شود پرداختی بانک‌ها از طریق کارگروه تسهیل کم بوده، اما در این کار هدف مهم است و تفاوتی ندارد که پرداخت‌ها از طریق کارگروه یا غیرازآن پرداخت‌شده باشد، بلکه مهم پرداخت تسهیلات است.
رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان از بانک‌ها خواست اصل سرعت را در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی رعایت کنند و گفت: بانک‌ها وضعیت واحدهای صنعتی را از این نظر که می‌توان به آن‌ها تسهیلات پرداخت کرد یا خیر مشخص کنند.
گفتنی است در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به یکهزار و 954 واحد صنعتی رسیدگی شده که نتیجۀ آن ایجاد 50 هزار شغل بوده است.