زمان : 24 Farvardin 1396 - 09:34
شناسه : 135535
بازدید : 5470
پیشگیری از وقوع جرم در اولویت قرار گیرد آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار جمعی از پرسنل دادسرای نظیام، پیشگیری از وقوع جرم در اولویت قرار گیرد

 

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار جمعی از پرسنل دادسرای نظام، با اشاره به اینکه بر همه فعالیت ها در سطوح مختلف باید نظارت به بهترین صورت انجام شود، اظهار داشت: امام علی(ع) دو نوع نظارت بر افرادی که در پستی می گمارده انجام می داده است.

وی با اشاره به اینکه این نظارت ها محسوس و نامحسوس بوده، خاطرنشان کرد: گاهی امیر المومنین علیه السلام برای افرادی که نظار بودند هم ناظر می گذاشتند که یک موقع خطایی در گزارش ها ایجاد نشود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: خیلی از مواقع هم که در بحثی نیاز به تذکر وجود داشت، بر حسب شرایط، امیر المومنین علیه السلام تذکر را به گونه ای می دادند که تنها خود آن شخص متوجه شود و هیچ کسی از آن اطلاع پیدا نکند.

ناصری یزدی با بیان اینکه برخی کارها در جامعه حالت نظارت و تصمیم گیری دارد، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های افرادی که به عنوان ناظر فعالیت می کنند، اخلاق اسلامی و رحمانی است که حتما باید از آن بهره مند باشند.

امام جمعه یزد تصریح کرد: در مقابل دستگاه هایی هستند که نسبت به برخی مسئولان و دستگاه های دیگر وظیفه نظارتی بر عهده دارند به همین دلیل این کار از سختی بسیار بالایی برخوردار است.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه یزد با بیان اینکه کار نظارت و قضاوت از سختی بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر تشکیلات قضا درست کار کند، همه امور از جمله تولید، اشتغال، عدالت، سیاست و موارد مختلف دیگر در جامعه اصلاح می شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید یک رده های پیشگیری هم داشته باشد، گفت: در دین مبین اسلام نسبت به پیشگیری توجه بسیار ویژه ای شده به گونه ای که بخش زیادی از دستورات اسلام مربوط به پیشگیری از وقوع خلاف است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: برنامه های پیشگیرانه دین اسلام از قبل تولد انسان شروع می شود و در طول عمر وی ادامه دارد و در صورتی که به این دستورات به درستی عمل شود، جلوی همه مشکلات جامعه گرفته می شود.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه آیین نامه های قدیمی داگستری بر پایه پیشگیری تنظیم نشده، گفت: در صورتی که پیشگیری در امور نداشته باشیم، دستگاه قضا اگر کسی به وی مراجعه کرد رسیدگی می کند ولی اگر کسی مراجعه نکرد، هیچ اقدامی در ارتباط با پیش نیامدن مشکل و گناه و خلاف انجام نمی دهد.

امام جمعه یزد افزود: در ارتباط با پیشگیری موضوع مهمی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، بحث حذف زمینه های ایجاد خلاف و به گناه کشیده شدن افراد از جامعه است.

رئیس شورای مرکزی حوزه علمیه یزد افزود: در صورتی که با اخلاق نیکو در راستای پیشگیری از وقوع جرم و خلاف و گناه در جامعه قدم برداریم، مردم بهبه نظام و فعالان این حوزه اعتماد بالایی پیدا می کنند و خودشان هم به همراهی می پردازند.

.وی یکی از مشکلاتی که در ارتباط با خلاف ها و جرم ها وجود دارد را عدم آگاهی مردم دانست و گفت: مردم باید دستورات و وظایف عمومی خود را بدانند و از اینکه اگر کار خلافی انجام دهد چه میزان باید مجازات شود اطلاع کافی داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه یزد خاطرنشان کرد: در رابطه با کیفر کردن و بررسی هایی که انجام می شود هم باید شرایط لازم از جمله حفظ حیثیت، شخصیت و آبروی افراد را داشته باشیم. ممکن است کسی اشتباهی را انجام داده باشد و حتما باید به او تذکری داده شود ولی باید به گونه ای انجام شود که حیثیت و آبروی وی زیر سوال نرود.

ناصری یزدی خاطرنشان کرد: همه انسانها گناه های زیادی دارند و اگر خداوند قرار بود همه را فاش کند هیچ یک از ما آبرویی نداشتیم و ما هم باید سعی کنیم برای رضای خداوند جلوی لطمه وارد شدن به شخصیت افراد را بگیریم.