زمان : 19 Ordibehesht 1396 - 19:21
شناسه : 136629
بازدید : 9046
معاون وزیر بهداشت: ‌پارازیت مضر است معاون وزیر بهداشت: ‌پارازیت مضر است

کتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در حاشیه سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نوع ضعیف امواج الکترومغناطیس از تلفن های همراه و بعد از آن از ماهواره ها ساطع می شوند؛ امواج ارسال شده از سوی ماهواره ها چون از فضا می آید چندان قوی نیست اما پارازیت ها چون از زمین پخش می شوند می توانند عوارض جانبی زیادی برای سلامت افراد ایجاد کند.


وی افزود: درهیچ کشوری تا کنون در زمینه تاثیر این امواج مطالعه ای صورت نگرفته،زیرا کشورهای دیگر کمتر از پارازیت استفاده می کنند اما با توجه به مطالعاتی که تاکنون بر روی حیوانات صورت گرفته مضر بودن این امواج به اثبات رسیده است.

ملک زاده اظهار کرد: پارازیت ها علاوه بر آسیب های جدی به سلامت افراد می توانند حتی منجر به تولد نوزادان ناقص و حتی سقط جنین شوند.

وی گفت: مطالعاتی در این زمینه در دست انجام است اما نتایج آن حدود 10 سال دیگر مشخص می شود و همچنین برای اینکه روند این مطالعات به درستی صورت گیرد در مرحله اول باید بخش هایی که پارازیت تولید می کنند باید با ما همکاری داشته باشند.

ملک زاده تاکید کرد: وزارت بهداشت مضر بودن این امواج را اعلام کرده و خواهان قطع آن شده است. همچنین کمیته ای در سطح ملی برای توقف این امواج از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است.

محققان جوان ایرانی هفت برابر کشورهای منطقه

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:محققان جوان کشورمان هفت برابر کشورهای منطقه همچون مصر، پاکستان، عربستان و ترکیه است که با سرمایه گذاری لازم در این حوزه می توانیم به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

دکتر ملک زاده ادامه داد:در حال حاضر 40 نیروی محقق در حوزه پزشکی و 210 نفر در سراسر کشور در رشته های مختلف داریم که درصد بالایی از این افراد طی چند سال آینده می توانند جزو دانشمندان یک درصد دنیا شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوان تولیدات علمی این محققان را به فناوری تبدیل کرد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تحقیقات و بویژه نیروی انسانی محقق در کشور داریم.

ملک زاده به رشد علمی ایران اشاره کرد و گفت: در سال 2016 بیش از 52 هزار مقاله علمی در سطح جهان منتشر کرده ایم و از لحاظ استنادات علمی رشد قابل توجهی داشته ایم و از کشورهای منطقه بالاترهستیم.

وی ادامه داد: دررشته پزشکی 11 درصد اساتید عضو هیات علمی هستند، تعداد دانشگاه ها در دو دهه اخیر به چهار برابر رسیده، تعداد دانشجویان دکترای تخصصی پزشکی 3 برابر شده و تعداد اعضای هیات علمی هفت برابر نسبت به گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه 32 درصد کل مقالات علمی ایران مربوط به حوزه پزشکی بوده است افزود: بیش از 567 مرکز تحقیقاتی، 30 پژوهشکده و 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور در حوزه های مختلف علمی فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در رشته پزشکی رقابت های بین المللی بیشتر از سایر رشته هاست و از آنجایی که در برخی از رشته ها با متوسط جهانی فاصله داریم لازم است در این زمینه برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.

ملک زاده درخصوص رشته رادیولوژی اظهار کرد: در 10 سال گذشته بهترین فارغ التحصیلان رشته پزشکی وارد رشته رادیولوژی شده اند بنابر این انتظار می رود که در زمینه تولید علم نیز فعال تر عمل کنند.

ملک زاده توضیح داد: رشته رادیولوژی بر اساس آمار اسکوپوس همکاری های بین المللی خود را افزایش داده اما در زمینه تعداد مقالات چندان فعال نبوده به گونه ای که از 300 مقاله منتشرشده در این پایگاه علمی فقط 60 مقاله مربوط به ایران بوده است.

وی اظهار کرد با اینکه در رشته های دیگر از متوسط جهانی بالاتر هستیم اما در رشته رادیولوژی با متوسط جهانی فاصله داشته و حتی از ترکیه نیز پایین تر هستیم؛ رتبه علمی ایران در تولید علم 22 است اما در زمینه رادیولوژی رتبه 26 دنیا را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برای پیشرفت در حوزه پژوهش امکاناتی را در وزارت بهداشت راه اندازی کرده ایم که از جمله ایجاد آزمایشگاه های مجهز در دانشگاه ها، افزایش کیفیت آموزشی، راه اندازی دوره Ph.D by Research در دانشگاه های علوم پزشکی و تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه ها بر اساس کیفیت مقالات می توان نام برد.

وی به فعالیت موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی( نیماد) اشاره کرد و گفت: تا کنون سه دوره طرح های تحقیقاتی در این موسسه پذیرفته شده، حدود 67 طرح ملی مورد حمایت قرار گرفته و هر سال دو بارطرح های جدید دریافت و بررسی می شود.

سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران از امروز 19 تا 22 اردیبهشت ماه در سالن همایش های برج میلاد با حضور صاحب نظران و اساتید داخلی و خارجی درحال برگزاری است.

یکی از راهکارهای آشکار غرب در برابر شکست برنامه‌های تهاجمی در حوزه حملات فرهنگی و جنگ نرم یا در حوزه جنگ سرد؛ رواج شایعه است. از 22 خرداد 1388 به بعد مساله jamming یا به قول ما ایرانی‌‌ها ارسال پارازیت بر امواج برخی شبکه‌های ماهواره‌ای برای بعضی از کشورهای غربی اهمیت بالایی یافته است. به طور مثال دولت‌های فرانسه، آمریکا، انگلیس و هلند به گونه‌ای با این موضوع مواجه شدند که گویی ایران مبدع روش مبارزه با امواج ناخواسته ورودی به مرزهای کشور است و این موضوع فاقد هرگونه سابقه جهانی است. علاوه بر آن با پخش گزارشات مغرضانه و فاقد پایه‌های علمی در فضای مجازی و رسانه‌های وابسته به شایعات و نگرانی‌های موجود در حوزه سلامت دامن زدند.

سابقه جهانی پارازیت امواج رادیویی
از زمان جنگ دوم جهانی پدیده ارسال پارازیت بر امواج رادیویی، امواج رادار و موتورهای الکترونیکی نظامی به کار رفته در جنگ آغاز شد اما به نظر می‌رسد اولین مورد آن به آلمان نازی نسبت داده شده است. آلمان‌ها در زمان جنگ دوم جهانی پایگاه‌های ایجاد اختلال در فرکانس‌های رادیویی خلبانان انگلیسی را در مرزها احداث کردند و به این ترتیب با گمراه کردن اسکادران‌های هوایی انگلستان و ارسال پیام‌هایی به زبان انگلیسی موفق شدند خلبانان دشمن را در حمله به اهداف از پیش تعیین شده ناکام کنند. علاوه بر آن آلمان‌ها موفق شده بودند با استفاده از دستگاه‌های تولیدکننده امواج افقی با بسامد بالا پخش برنامه‌های رادیو لندن را که ابزار ارتباط‌گیری جاسوسان انگلیسی بود در آلمان و کشورهای اشغالی با اختلال مواجه کنند. به همین دلیل بود که انگلیسی‌ها به پخش اعلامیه و شب‌نامه در مناطق اشغالی رو آوردند. در طول سال‌های جنگ سرد نیز جنگ الکترونیک و ارتباطی میان دولت‌های قدرتمند شرق و غرب ادامه داشت و مراکز پرقدرت ایجاد پارازیت رادیویی در مرزهای آمریکای جنوبی و آسیا ساخته شد.
امروز نیز ارسال پارازیت بر امواج برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، ایستگاه‌های رادیویی و حتی رادارهای زمینی و دریایی بسیار معمول است حتی بمب‌های معناطیسی نیز به عنوان بخشی از جنگ‌افزارهای نظامی پیشرفت زیادی داشته‌ است اما از آنجا که غرب در همه موارد تمامیت‌خواه است واقعیات را آن‌طور که به منفعت نزدیک‌تر باشد بیان می‌کند.

پارازیت و بیداری اسلامی
در طول وقایع مربوط به موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه ارسال پارازیت و اختلال در شبکه‌های جهانی ایران مانند پرس‌تی‌وی، سحر2، العالم و حتی جام‌جم آشکارا توسط اسرائیل و آمریکا در دستور کار قرار گرفت. یک مورد گسترده آن مربوط به پرس‌تی‌وی می‌شود که از سوی پایگاه آمریکا در بحرین پارازیت بر امواج آن ارسال می‌شد و امروز به عنوان یک واقعیت بین‌المللی آشکار شده است. در مصر نیز در فاصله زمانی تحصن مردم انقلابی این کشور در مقابل سفارت اسرائیل و تا پایان قائله فتح سفارت، اسرائیل از مرز اردن، شبکه العالم را که به پخش زنده رویدادهای مصر اقدام کرده بود، با ارسال پارازیت بسیار قوی به کلی قطع کرد.
عوارض پارازیت بر سلامت جامعه
واقعیت این است که مدت‌هاست مانور روانی بسیار وسیعی در کشور ما بر موضوع مهم اختلالات رادیویی و عوارض ناشی از تشعشع بر سلامت بشر آغاز شده است. مطالعات بین‌المللی در سطح وسیعی در کشورهایی مثل استرالیا، چین، هند، انگلستان و آمریکای لاتین انجام شده است. اغلب کشورهای جهان اول مرکز تحقیقاتی واحدی را به عنوان «کنترل‌کننده میزان تششعات یونیزان و غیریونیزان» به صورت ملی و به عنوان سازمان‌دهنده باقی مراکز و محققان وابسته تعیین کرده‌اند تا برآیند همه داشته‌های آماری و تحقیقات موضوعی ثبت و برای قانونگذار و مرتبطان دولتی ارسال شود. به این ترتیب موفق شده‌اند با تعیین استانداردهای میزان مجاز امواج رادیویی و تششعات به صورت سالانه به پایش جامعه خود بپردازند.
در کشور ما سازمان انرژی اتمی به عنوان مرکز تعیین میزان تششعات موجود در شهرها و ارائه استانداردهای ملی در قانون تعریف شده اما ظاهرا وزارت بهداشت متولی کنترل تغییرات، اعلام هشدار و پاسخگویی به مخاطرات و مناقشات است. متاسفانه ناهماهنگی‌های زیادی در این حوزه دیده می‌شود به نحوی که در برابر افزایش هشدارهای شبکه بی‌بی‌سی فارسی که با بودجه وزارت خارجه انگلستان اداره می‌شود حتی نمایندگان خانه ملت نیز درگیر شایعات شدند و ضمن بازخواست از وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت تلاش کردند راهی برای حل مناقشه بیابند اما ناخواسته در دام شایعات و بازی دشمن گرفتار شدند. همچنین به دنبال عدم اتخاذ موضعی واحد از سوی مسؤولان وزارت بهداشت، ناهماهنگی‌هایی بروز کرده که در مقاطع مختلف موجبات سوءاستفاده شایعه‌سازان را فراهم کرد. صاحبان شبکه‌هایی که پخش برنامه‌هایشان با اختلال روبه‌رو‌‌ شده بود بارها تلاش کردند واقعیات علمی موجود در جهان را در کشور ما وارونه جلوه داده و جامعه را به سمت هر آنچه منافعشان ایجاب می‌کند، سوق دهند.
طبق تحقیقات متعدد انجام شده در سطح جهان تاکنون عوارض قابل ملاحظه، تکرارپذیری که وابسته به اختلالات امواج رادیویی– نه میزان تششعات یونیزان و غیریونیزان- باشد در مراکز تحقیقی معتبر ثبت نشده که اگر چنین اتفاقی سبقه علمی داشت مطمئنا تاکنون بارها با استناد به آنها قوانینی ضددولت‌های مطرحی مثل چین، رژیم اشغالگر قدس، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، آمریکا، لیبی، انگلستان و ... که جملگی در موارد و مقاطعی از تاریخ گذشته و حال ارسال پارازیت بر امواج ناخواسته را در دستور کار قرار داده‌اند، تصویب می‌شد.
بررسی دامنه فرکانس دستگاه‌های پارازیت‌ساز
به طور کلی دامنه فرکانس امواج ماهواره‌های تلویزیونی KHz 100-9 است. برای ایجاد اختلال در این محدوده 2 راه وجود دارد؛ پارازیت نوع اول پارازیتی است که روی فرستنده ارسال می‌شود و تاثیری بر جامعه هدف ندارد.
اما نوع دوم، پارازیت‌های محلی هستند که به آن پارازیت‌های افقی نیز گفته می‌شود. این امواج توسط دستگاه‌های فرستنده مایکروویو که روی دکل‌ها و مناطق مرتفع و بلند نصب می‌شوند، ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها با فرکانس متغیری که با توجه به دامنه شبکه مورد نظر ایجاد می‌کنند، روی گیرنده‌های ماهواره اثر می‌گذارند و مستقیما دریافت سیگنال توسط گیرنده‌ها را مختل می‌کنند. به طور معمول برای ایجاد اختلال در دریافت یک فرکانس خاص یا یک محدوده باید قدرت امواج ارسالی افقی- با توجه به خواست- کاربر برابر یا بیشتر از دامنه اولیه باشد. پس حتی اگر طبق شایعات موجود، فرکانس دستگاه جمر یا پارازیت‌ساز هزار برابر دامنه عنوان شده باشد– فارغ از غیرمنطقی بودن موضوع- میزان تشعشع برابر با 9 تا 100 مگاهرتز محاسبه می‌شود. طبق استانداردهای مرکز جهانی محافظت در برابر تشعشع که هر ساله در گزارش سالانه خود محدوده مجاز فرکانس امواج غیریونیزان اعم از آنتن‌های موبایل، آنتن‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، سیستم‌های اختلال امواج و حتی میزان تشعشع دریافتی از خورشید در هر منطقه را تعیین می‌کند حد مجاز دریافت تشعشع در محدودهGHz 300- 0 عادی تعیین شده است یعنی دریافت تشعشع تا میزان تعیین شده، طبق مطالعات فعلی؛ برای سلامتی انسان در درازمدت خطرآفرین تشخیص داده نشده است.

پارازیت و اختلالات ژنتیکی
بر اساس تحقیقات انجام شده بر کشورهای حوزه آمریکای جنوبی از سال 98 تا 2002 و تحقیقات وسیع انجام شده در استرالیا از سال 2000 تا 2008 و برآیند نتایج دیگر مقالات علمی معتبر، بروز علائم اختلالات ژنتیکی ناشی از جهش‌های کروموزومی و ژنی در میان افرادی که در معرض تشعشع بیش از 300 گیگاهرتز بیشتر از 4 سال زندگی کرده‌اند تفاوت چشمگیری با گروه‌های شاهد نشان نداده است. حتی برخلاف آنچه در کشور ما تبدیل به شایعه‌ای همه‌گیر شده است حیواناتی که در معرض تشعشع موضعی تا میزان 400 مگاهرتز قرار گرفته‌اند علائمی از سقط جنین بروز نداده‌اند. مدیر پروژه تحقیقاتی انجام شده در کشوره‌های حوزه لاتین، از بروز جهش‌های نقطه‌ای در مواردی از آزمایشات خبر داده اما به علت تکرارپذیر نبودن نتایج و معنادار نبودن تفاوت‌های میان گروه‌های با شاخص‌های سلامت بالا و سطح تشعشع عادی نسبت به ساکنان مورد آزمایش قرار گرفته در مناطقی از کشور اکوادور با سطح تشعشع بالا، از نسبت دادن نتایج به عامل «تشعشع با قدرت بالا» خودداری کرده است. بروز عوارض ناشی از تشعشع، وابسته به زمان در معرض قرار گرفتن و فاصله با منبع تولیدکننده است. علاوه بر آن سن و جنس نیز در نتایج به دست آمده موثر است. برخلاف آنچه عموم به آن باور دارند کودکان مقاومت بیشتری نسبت به تشعشع از خود نشان داده‌اند، هرچند این موضوع کلی نیست و نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد اما به طور کلی یک فرضیه بر این موضوع استوار است که سن به عنوان نمایشگری از میزان زندگی در میان انواع منابع تولیدکننده تشعشعات یونیزان و غیریونیزان دلالت بر تاثیر در معرض بودن طولانی‌مدت دارد.
در کل با توجه به اینکه زمان به کارگیری دستگاه‌های مختل‌کننده امواج ماهواره محدود بوده و از گستردگی کشوری برخوردار نیستند، ضمن در نظر گرفتن میانگین‌های ارائه شده توسط سازمان‌های جهانی از جمله WHO هنوز هیچ یافته‌ای مبنی بر خطرناک بودن چنین روش‌هایی روی شاخص‌های حیاتی بشر در دست نیست.

خلأ آماری و سوءاستفاده دشمن
اما آنچه در این میان قابل بیان است ضعف وزارت بهداشت به عنوان نهاد متولی بهداشت روانی در جامعه است. انجام مطالعات بالینی گسترده درباره وقایعی در جامعه که توام با موضع‌گیری‌های مغرضانه و اقدامات پیش دستانه دشمن است بی‌شک ضروری است. متاسفانه برخلاف آنچه بارها توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود آمارهای میزان ناباروری و نازایی در جامعه ایرانی بیش از میانگین جهانی است. به نظر می‌رسد میزان سقط‌های بدون دلیل قطعی نیز رشد چشمگیری داشته هرچند با مشاهدات شخصی نمی‌توان به نتایج متقن و قابل اطمینانی دست یافت. در شرایط خلأ آماری، دشمن قادر است بروز علل و شواهدی که احتمال می‌رود در راستای جنگ بیولوژیک شایع شده‌اند را با فرافکنی به گردن دولت انداخته و نتایج ناشی از آن را به جمرهای امواج ماهواره یا آب آلوده تهران و ... نسبت دهد و به واسطه بهره‌مندی از دستگاه‌های شایعه‌ساز محلی به نظریه‌های مغرضانه خود دامن زند. شایسته است نهادهای متولی بهداشت و سلامت جامعه با علم به جنگ‌های بیولوژیکی رخ داده در عراق، غزه، فلسطین، لبنان، افغانستان، اکوادور و... صرفا احتمال دستکاری‌های ژنتیکی یا زیستی را در نظر داشته باشند.

راه‌های مبارزه با شایعه
یک راه معمول مبارزه با جنگ روانی در چنین مواردی ارائه توضیحات و اطلاعات ضروری در اسرع وقت به جامعه هدف است. راه دیگر تهیه آمارهای دقیق و به روز در موارد شبهه‌ناکی است که سلامت روانی جامعه را درگیر می‌کند مثل تشکیل تیمی از دانشمندان و محققان برای بررسی موضوع مهم سقط‌های شایع یا انجام تحقیقاتی برای یافتن علل بالا بودن میانگین ناباروری و نازایی در ایران نسبت به میانگین جهانی و منطقه‌ای. هرچند چنین تحقیقاتی زمانبر است اما نباید از یاد ببریم که از آغاز بروز شایعه تاثیرات دستگاه‌های پارازیت‌ساز در جامعه ایرانی بیش از 2 سال می‌گذرد. بدترین اتفاق ممکن شاید این باشد که بلافاصله بعد از اعلام بی‌خطر و بی‌اثر بودن جمرهای امواج بر سلامت جامعه توسط شخص دکتر وحیددستجردی به عنوان بالاترین مقام متولی سلامت و بهداشت کشور، معاون وی– امامی‌رضوی- در گفت‌وگو‌یی مدعی می‌شود دستگاه‌های سنجش میزان پارازیت در وزارت بهداشت وجود ندارد! 
در پایان لازم به یادآوری است که میزان دریافت تشعشع ناشی از انواع ابزارها و وسایل ایجادکننده امواج از جمله موبایل، فرستنده‌های امواج و تقویت‌کننده موج‌های رادیویی و تلویزیونی، دیش‌های ماهواره، دکل‌های برق فشار قوی و حتی مترو یا نور آفتاب بویژه در کشوری مثل استرالیا با توجه به صدمات لایه اوزون، بحث‌هایی جهانی است و سال‌هاست که دانشمندان در حال تحقیق حول محور‌های مختلف این موضوع هستند. ایجاد حساسیت بسیار زیاد در کشور ما مسلما به علت سودجویی‌های سیاسی و حتی تجاری کشورهای بیگانه است. شبکه‌های تلوزیونی و رادیویی بیگانه فارسی‌زبان که از حمایت دولت‌های متبوع‌شان برخوردارند با هدفگذاری‌های دقیق و برنامه‌ریزی درازمدت برای ایجاد تغییرات فرهنگی و سیاسی از پیش تعیین شده متولد می‌شوند و انتظار این است که با بهره‌گیری از قوانین ثبت شده جهانی موفق به حضوری ماندگار در جامعه هدف شوند. پس مبارزه با این نفوذ نرم قطعا تبعاتی دارد که ساده‌ترین آنها ایجاد شایعه در میان اقشار متعین و ایجاد بدبینی نسبت به دولت کشور هدف است.

منابع:

ایرنا

صراط نیوز