زمان : 07 Khordad 1396 - 22:05
شناسه : 137587
بازدید : 60109
فراخوان جهانی مسلمانان به اردوگاه تمرین آمادگی فراخوان جهانی مسلمانان به اردوگاه تمرین آمادگی بارها شنیده ایم که جوان تا به سربازی نرود، ساخته نمی شود. سربازی با نظمی بدون استثنا و گریزناپذیر و تمرینهایی سختگیرانه و جدی همراه است. احمدرضا قدیریان سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد

 

مذاهب و مکاتب الهی و بشری در طول تاریخ برای پیروان خود در زمینه های فردی و اجتماعی دستورالعملهایی صادر کرده اند و هر عضو از اعضای خود را ملزم به پیروی از آنها دانسته اند. نقطه هدف این دستورهای دینی گاه روح پیروان بوده است و گاه جسم آنان. در ادیان الهی نماز و روزه از جمله عبادات مشترکی است که برای مؤمنان در نظر گرفته شده و هدف از آنها پرورش روح و جسم آنان بوده است.

در جهان امروز هیچ دینی را نمی بینیم که پیروانش مانند اسلام به تمرینهای منظم و گاه دشوار بپردازند. اگر از تفسیرهای آسمانی درباره عباداتی چون نماز و روزه بگذریم، توجه به ابعاد زمینی این عبادات نیز بسیار قابل توجه است. مثلا نماز در چنین دیدگاهی پیروان دین اسلام را مقید به نظم و انضباطی مستمر و مؤثر می کند. کسی که نمازهای پنجگانه را هر روز و در ساعات مشخصی به جا می آورد، به داشتن برنامه ای منظم برای انجام کارهای خود عادت می کند و کسی که فریضه روزه به جا می آورد، هم نظم در کارها را تمرین می کند و هم استحکام و آبدیدگی می یابد.

بارها شنیده ایم که جوان تا به سربازی نرود، ساخته نمی شود. سربازی با نظمی بدون استثنا و گریزناپذیر و تمرینهایی سختگیرانه و جدی همراه است. اگر به ماه مبارک رمضان نگاه کنیم، علاوه بر وجوه عبادی و روحانی آن، درمی یابیم که اسلام چگونه پیروان خود را خودساخته و قدرتمند بار می آورد. رمضان، فراخوان جهانی پیروان اسلام به اردوگاه تمرینهای سخت است تا همگان در هر جای دنیا که هستند، هماهنگ و همراه با یکایک همکشیان خود در یک دوره زمانی معین گوش به فرمان فرماندهی واحد، دوره ای آموزشی را پشت سر بگذرانند و هر سال یک بار و هر بار یک ماه آن را تکرار کنند و روح و جسم خود را سرسخت و مقاوم سازند. چنین برنامه ریزی منظم در ابعاد جهانی که بار مالی بسیار سنگین آن وقتی بر دوش خود شرکت کنندگان قرار می گیرد بسیار آسان می شود و  این دوره آموزشی و این تمرین انسان ساز را در هیچ اردوگاه دیگری جز در اردوگاه پیروان دین اسلام نمی یابیم و شاید دلیل گسترش یافتن اسلام در دوره های تاریخی مختلف در سرزمینهای دوردست و این که اسلام بیشترین پیروان را در جهان داراست، همین آمادگی جسمی و روحی و همین سرسختی پیروان آیین پیامبر خاتم ص در دورانهای جنگ و صلح جهان باشد.