زمان : 07 Khordad 1396 - 22:04
شناسه : 137592
بازدید : 12098
بهترین رژیم های غذایی برای ماه رمضان بهترین رژیم های غذایی برای ماه رمضان

عده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده ی غذایی است این وعده ی غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می کند و سوخت و ساز پایه ی بدن را بالا نگه می دارد. 

اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می شوند این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه ی نامناسب است. در هنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات وسبزیجات به جای کربوهیدرات های ساده مثل قند، مربا، برنج و نان های بدون سبوس استفاده کنید؛ چرا که کربوهیدرات های پیچیده سرعت هضم کم و  خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارند و به حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی و تاخیر در ایجاد حس گرسنگی کمک می کنند. به هر میزان که سحری سبک تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب آلودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می کند. 

مثال هایی از انتخاب های غذایی در هنگام سحر: 

-2 تا 3 تکه نان (ترجیحاً نان سنگگ) به همراه پنیر و خرما یک وعده ی سبک و مناسب برای سحر است. 
-یک بشقاب سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی را می توان به عنوان سحری میل کرد (همراه با سالاد می توانید از 2 تا 3 قاشق مربا خوری روغن زیتون استفاده کنید). 
-حلیم یک منبع غذایی غنی از پروتئین با سرعت هضم کم برای وعده ی سحری مناسب می باشد. 

افطار

بهتر است روزه را با شیر یا آب ولرم، خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد  نمی کنند استفاده کنیم. همچنین بهتر است بین افطار و صرف شام یک فاصله ی زمانی کم در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده ی قبول غذاهای پرحجم تر کند. 

مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری است چرا که بدن به خصوص سلول های مغز نیاز مبرمی به دریافت منابع انرژی به شکل گلوکز دارد. بنابراین مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای خوری شکر به شیر یا چای خوری شکر به شیر یا چای کاری عاقلانه است. 

پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین چون نان خامه ای، زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد و... توصیه نمی شود؛ زیرا این خوراکی ها باعث تحریک  معده، اضافه وزن و نیز عطش شدید می شوند که اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد عطش شدید می شوند که اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی های سرد جبران می کنند. نوشیدن آب زیاد همراه با غذا باعث رقیق شدن شیره ی معده و تاخیر هضم غذا می شود، بنابراین این افراد دچار نفخ شکم و سایر ناراحتی های گوارشی خواهند شد. 

مصرف مواد غذایی از کلیه ی گروه های غذایی به صورت متعادل برای وعده ی شام توصیه می شود. البته مصرف انواع میوه پس از شام تا هنگام خواب را فراموش نکنید. 

توصیه های تغذیه ای


- مصرف مقادیر کافی آب بین افطار و هنگام خواب برای پیشگیری از کم آبی بدن 
- مصرف مقادیر کافی از سبزیجات در وعده ی غذایی و مصرف میوه در پایان وعده ی غذایی 
- اجتناب از مصرف مواد غذایی پر ادویه 
- اجتناب از زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا مانند شیرینی و شکلات به ویژه در سحر 
توصیه به مصرف کربوهیدرات های پیچیده برای سحر 
- اجتناب از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه به خصوص در هنگام سحر. 
کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث دفع زیاد ادرار و در نتیجه کم آبی و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود، بنابراین سه تا پنج روز قبل از ماه رمضان به تدریج دریافت این نوشیدنی ها را کاهش دهید. البته به خاطر داشته باشید که کاهش ناگهانی کافئین منجر به سردرد، تغییرات رفتاری و تحریک پذیری می شود. 
- اجتناب از پرخوری به ویژه در سحر 
- پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای چرب باعث سوزش سر دل سوء هاضمه و اضافه وزن می شوند. 
- سیگار یک عامل خطر برای سلامتی است اگر نمی توانید یکدفعه سیگار را ترک کنید چند هفته قبل از ماه رمضان به تدریج شروع به کاهش استعمال سیگار نمایید. 
- تهیه انواع و اقسام خوراکی ها در مهمانی های افطار موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه و منجر به پرخوری و اسراف می شود. 



روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. اما بدون شک زمانی می توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحر منطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد. در طول این ماه نیازی به پرخوری نیست؛ زیرا در طول روزه داری بدنمکانیسم های تنظیمی خود را از قبیل مصرف بهینه ی ذخیره ی چربی و کاهش سوخت و ساز بدن باعث حالت هایی چون کرختی، بی حالی و کاهش دمای بدن می شود که این امر در زوزهای طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

روزه به درمان برخی از بیماری سم زدایی بدن و استراحت دستگاه گوارش کمک می کند و به منظور کاهش وزن کاهش چربی خون و کنترل قند خون به افراد جامعه توصیه می شود . 
این مقاله توصیه هایی را در رابطه با تغذیه ی مناسب و پیشگیری از بروز مشکلات رایج در طول ماه رمضان در اختیار شما قرار می دهد با رعایت این نکات شما قادر خواهید بود به راحتی روزه بگیرید و به طور کامل از فواید معنوی و جسمانی ماه رمضان بهره مند شوید. 

خوراکیهای سفره ماه رمضان

 

برای لاغر شدن در ماه رمضان ، می توانید از دستورالعمل های اساسی زیر که برایتان آورده ایم استفاده کنید که به حفظ سلامتی و تندرستی بدن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

 
شکی نیست که ماه رمضان یک ماه برای تقویت ذهن و روح و بدن می باشد ، اما خوردن بیش از حد غذاهای خوشمزه و رفتن به مهمانی ها و مهمانی گرفتن ها و زیاده روی در خوردن  ممکن است منجر به چاقی و اضافه وزن زیاد در بدن شود.
متاسفانه ، این بدان معنی است که با وجود پرهیز از خوردن غذا و نوشیدنی ها در بخشی از روز ، بسیاری از مردم تمایل دارند که این کمبود را در ساعات بین افطار تا سحر جبران کنند که این باعث اضافه وزن نامناسب در بدن می شود. 
با این حال ، برای لاغر شدن در ماه رمضان ، می توانید از دستورالعمل های اساسی زیر که برایتان آورده ایم استفاده کنید که به حفظ سلامتی و تندرستی بدن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

اولین روش لاغری در ماه رمضان : کنترل کالری

بسیاری از مواد غذایی که برای وعده های غذایی ماه رمضان استفاده می شوند غنی ، چرب و پر از کالری هستند. ما در اینجا می گوییم که برای جلوگیری از غرق شدن در ظروف مملو از کالری و تمرکز کردن بر مواد غذایی سالم همراه با فعالیت های لازم برای افزایش سوخت و ساز بدن باعث می شود کالری اضافی در بدن ما سوخت شود. در ماه رمضان ما تمایل به مصرف غذای بیشتر داریم، اما به یاد داشته باشید ، این کار فواید سلامتی  به دست آمده در طول روز از روزه گرفتن را از بین می برد. 
به طور سنتی، خوردن غذاهای سبک مانند خرما و سوپ و ...بسیار مناسب می باشد که به سرعت هم قابل هضم می باشند و کالری کمتری دارند و به راحتی قابل سوخت می باشند .اما  متاسفانه، ما ازاین سنت پیروی نمی کنیم و مشتاق به خوردن وعده های غذایی سنگین در افطار هستیم.

 

دومین روش لاغری در ماه رمضان : کمک به سیستم گوارشی

این روزها برخی از رژیم های غذایی مدرن بسیار باب شده است که ضررات ناشی از آن بسیار است. پس چه بهتر که به جای بهره گیری از این گونه رژیم ها ، یک ماه رمضان را به عنوان زمانی برای رژیم غذایی و کمک به بهداشت بدن در نظر بگیریم .اما باید بدانیم که چگونه از این یک ماه آنچنان به طرز مناسبی استفاده کنیم که نه تنها با نخوردن غذاهای چرب و مضر به سیستم گوارشی کمک کنیم بلکه از این یک ماه برای از بین بردن اضافه وزن بدن هم استفاده کنیم. 
فکر می کنم که می توان از ماه رمضان به عنوان یک  زمان بسیار مناسب برای کمک به سیستم گوارش بدن و خوردن غذاهای سالم برای کمک به کاهش وزن و لاغری استفاده کرد .

 

سومین روش لاغری در ماه رمضان : غذای سحر

هنگامی که بدن ما احساس کمبود غذا می کند ، شروع به سوزاندن چربی های موجود برای تولید انرژی کرده، در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. اما باید مراقب بود که این باعث از بین بردن پروتئین های بدن برای تولید انرژی نشود. گلوکزباید به طور مناسبی  در کبد و عضلات ذخیره شود ، و بعد از این مرحله است که چربی منبع بعدی برای تولید انرژی است. 
این است که  خوردن غذای سالم به هنگام سحر( قبل از سپیده دم ) بسیار ضروری است. بهتر است مواد غذایی تازه، سالم و بی خطر به هنگام سحر مصرف شوند  و همچنین خوردن غذاهای سبک مانند جو بسیار پیشنهاد می شود.

 

چهارمین روش لاغری در ماه رمضان : انجام تمرینات سبک

ثابت شده است که انجام ورزش های سبک در حالی که روزه هستیم می تواند به از بین بردن مواد سمی ذخیره شده در بدن کمک بسیاری کند. همچنین، هنگامی که ورزش می کنیم ، سطح اندورفین آزاد شده از بدن افزایش یافته و ما احساس سبکی  و هوشیاری می کنیم. انجام تمرینات یوگا قبل از افطار نیز می تواند کمک به آرام شدن بدن هم از نظر جسمی و هم از نظر معنوی کند.

 

پنجمین روش لاغری در ماه رمضان : خواب کافی داشته باشید

ایجاد توازن میان خوردن وعده های غذایی سالم از لحاظ پروتئین و کربوهیدرات و خوردن مواد غذایی تازه، سالم و بی خطر در کنار خواب کافی بسیارمهم است – چرا که داشتن خواب مناسب باعث می شود در طول روز احساس خستگی نکنید . اما در مقابل خوردن غذاهای سنگین و چرب باعث می شود که احساس سنگینی پیدا کنید و نتوانید به راحتی بخوابید و کمبود خواب خود یکی از علل ایجاد اضافه وزن می باشد.

 
 

ششمین روش لاغری در ماه رمضان : بستن قرارداد با خود

ماه رمضان یک فرصت بسیار عالی برای از بین بردن اضافی های بدن و کمک به سیستم سوخت و ساز بدن می باشد.پس از این ماه نه تنها برای بهره گیری از معنویات بلکه از جنبه ای دیگر برای کاهش وزن خود استفاده کنیم و در ذهن خود تجسم کنیم که یکی از اهداف ما از روزه گرفتن از بین بردن چربی های اضافی بدنمان می باشد و به جای آنکه با سفره ای رنگارنگ از انواع غذاها به هنگام افطار به سلامت بدن خود آسیب برسانیم این قرارداد را با خود ببندیم که ماه رمضان زمان کم کردن وزن می باشد و هیچگاه این قضیه را فراموش نکنیم. 
 
 

هفتمین روش لاغری در ماه رمضان : اجتناب از خوردن غذا در شب

در حالی که ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای گردهمایی های اجتماعی ودور هم جمع شدن های سرگرم کننده است، از این زمان می توان برای غذا خوردن در شب و یا گاهی اوقات در نیمه شب استفاده کرد که این بسیار بد می باشد چرا که قبل از سحر احساس سیری پیدا می کنیم  وبا معده ای پر زودتر به رختخواب می رویم و این باعث می شود متابولیسم بدن به خوبی انجام نشود و احساس تنبلی داشته باشیم و در طول روز نتوانیم حرکتی کنیم و این به اضافه وزن منجر می شود.

 

هشتمین روی لاغری در ماه رمضان : تهیه لیست مواد غذایی

اگر شما مسئول آماده سازی غذا برای افطار و سحر در منزل هستید  ، بهتر است یک لیست از اینکه چه مواد غذایی در این ماه نیاز دارید را تهیه کنید و سعی کنید در نهایت مواد غذایی تازه و سالم  از جمله انواع سبزیجات، گوشت بدون چربی و میوه را تهیه کرده و از چربی ها و شیرینی ها به دور باشید.
 
 

نهمین روش لاغری در ماه رمضان : دنبال کردن این هدف با دوستان

اگر شما به از دست دادن وزن و لاغری در ماه مبارک رمضان بسیار مصمم هستید، می توانید این هدف را با دوستان و آشنایان و دیگران به اشتراک بگذارید تا نه تنها برای رسیدن به این هدف انگیزه ای بیشتر پیدا کنید بلکه برای ماندن در این مسیر و حفظ آن به خود کمک بیشتری کنید و حداقل اینکه چون کار به صورت گروهی است به راحتی نتوانید آن را پشت گوش بیاندازید.

 
 

دهمین روش لاغری در ماه رمضان : نظارت داشتن بر وزن هر چند روز یکبار

اگر روزه گرفتن به درستی انجام شود ، روزه می تواند بلیطی برای سلامت بدن و سلامت روان باشد. داشتن یک طرح مناسب برای نظارت روی مصرف مواد غذایی و آنچه که می خوریم ، باعث ایجاد انگیزه در کمک به کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن های نامناسب خواهد شد. 
بدون برنامه ریزی ، ممکن است شما در این ماه غرق در اهداف معنوی شده و از تمرکز بر روی وزن غافل شوید . ترفند این است که از این ماه برای یاد گیری به سالم غذا خوردن و حفظ نظم و انضباط در طول دوره روزه داری استفاده کنیم . 

این ها پیام های اساسی هستند که به غیر از روزه داری در پشت ماه مبارک رمضان گنجانده شده اند و ما باید از این همه ی فواید اطلاع داشته باشیم .
 
 

چگونه می‌توان فهمید که دریافت غذایی مناسب است؟

پایش وزن یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌هاست. عدم تغییر وزن نشان‌دهنده دریافت مناسب انرژی می‌باشد. البته افرادی که دارای اضافه‌ ‌وزن و یا چاق هستند، در صورت کاهش دریافت غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌توانند مقداری از وزن اضافه خود را کم کنند. ضمناً صرف دریافت کافی انرژی برای اطمینان از یک تغذیه مطلوب کفایت نمی‌کند و باید به این نکته توجه نمود که استفاده از تمام گروه‌های غذایی برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز فرد الزامی است.

در ایام ماه مبارک رمضان چند وعده غذا باید خورد؟

توصيه می‌شود افراد، به ویژه نوجوانان و افراد مسن حداقل سه وعده غذایی داشته باشند. خوردن افطار، شام و سحری تامین‌کننده این هدف است. حذف هیچ‌کدام از این سه وعده برای هیچ گروه سنی و حتی افراد چاق و دارای اضافه ‌وزن توصيه نمی‌شود. جدا نمودن وعده افطار از شام باعث می‌شود که افراد چاق تمایل زیادی برای خوردن وعده سنگین پیدا نکنند؛ البته به شرطی که افطار سبک و با دانسیته انرژی پایین داشته باشند.

برای مثال توصیه می‌شود که شروع افطار با سوپ ولرم یا مقداری شیر به همراه مقدار کمی ازمیوه‌های خشک، نظیر خرما، کشمش و برگه آلو باشد. مصرف زولبیا و بامیه چون حاوی مقادیر زیادی قند ساده و چربی مضر است، به هیچ عنوان توصيه نمی‌شود و زمان مناسب برای صرف شام حدود دو ساعت بعد از وعده افطار می‌‌باشد. شام باید حاوی مقادیر متناسبی مواد غذایی از گروه نان و غلات (برنج، نان، سیب زمینی یا ماکارونی)، گروه گوشت و حبوبات (گوشت قرمز، مرغ، ماهي، لوبیا، عدس، نخود و …)، گروه لبنیات (شیر، ماست، دوغ) و گروه سبزیجات و همچنین با یک فاصله زمانی، گروه میوه‌جات باشد. در وعده سحر نیز همه گروه‌های فوق توصيه می‌شود. باید توجه نمود که دریافت مایعات و غذاهای حاوی آب، مانند شیر، سالاد، سبزی و میوه می‌تواند تا حدودی تشنگی، بویژه در ایام تابستان را کاهش دهد. ضمنا ًبرخی از مواد غذایی باعث تشدید تشنگی می‌شوند که باید از مصرف زیاد آنها در وعده سحر اجتناب کرد.

مواد غذایی مانند نمک، ادويه‌جات، غذاهاي پرچرب، كله‌پاچه و سیرابی و مصرف بیش از اندازه گوشت و پروتئین حیوانی كه موجب افزایش اوره و به تبع آن دفع زیاد آب از بدن می‌شود نیز توصيه نمی‌گردد. مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند نان‌ها، بویژه سنگک یا بربری كه قند آنها به آهستگی آزاد می‌شود، برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز توصيه می‌گردد.

افزایش وزن در افراد چاق

بسیاری از افراد چاق در این ایام نه تنها وزن‌شان کم نمی‌شود، بلکه دچارافزایش وزن نیز می‌شوند؟ قبل از اینکه به علت این مسأله بپردازیم، باید بگوییم که متأسفانه ‌هنوز خيلي از ما درست نمي‌دانيم كه اصلا تعريف چاقي چيست؟ شما به چه كسي چاق مي‌گوييد؟ تعاریف متعددی برایچاقی و افزایش وزن وجود دارد؛ براي مثال در گذشته اضافه‌وزن به حالتی گفته می‌شد که وزن بدن 10 تا 255 درصد بالاتر از وزن ایده‌آل برای قد و سن باشد و چاقی به حالتی گفته می‌شد که وزن بدن 255 درصد یا بیشتر، بالاتر از وزن ایده‌آل باشد.

از طرف ديگر در گذشته براي محاسبه وزن ايده‌آل يك فرد براساس نظریه بروکای فرانسوی قد فرد به سانتي‌متر را منهاي 100 ‌كرده و عدد به‌دست‌آمده را به عنوان وزن مناسب وي برآورد مي‌كردند.

با اين حال تعریفی که در مقیاس جهانی مقبولیت بیشتری یافته، از درجه‌بندی بر اساس نسبت قد و وزن به دست آمده است.در این تعریف از شاخصی به نام «نمايه توده بدنی» استفاده شده است. این نمايه از تقسیم وزن براساس «کیلوگرم» بر مجذور قد بر اساس«متر» به دست می‌آید. عدد به‌دست‌آمده چنانچه كوچك‌تر از 18.5باشد، فرد داراي كمبود وزن، اگر بين 18.5 تا 24.9 باشد، داراي وزن طبيعي، چنانچه بين 25 تا 29.9 باشد دچار اضافه‌وزن، اگر بيشتر از 30 و كمتر از 9/34 باشد، چاقي درجه يك، اگر 30 يا بيشتر، اما كمتر از 9/39 باشد، چاقي درجه دو و نهايتاً اگر بزرگ‌تر از 40 باشد، به عنوان چاقي درجه سه محسوب مي‌شود.

به عنوان مثال فردی با وزن 70 کیلوگرم و قد 1/7 متر، BMI=70/1.7*1.7 یعنی BMI=24/2، داراي نمايه توده بدني طبیعی است.اين طبقه‌بندي فقط در بزرگسالان بالاتر از 18 سال كارايي دارد و چنانچه بخواهيم وضعيت چاقي و يا اضافه‌وزن را در كودكان مورد ارزيابي قرار دهيم، با يستي از نمودارهاي رشد مربوطه استفاده نماييم.

با وجود آنکه شاخص توده بدنی روشی آسان و مناسب برای اندازه‌گیری چاقی است، مطالعات اخیر بیانگر اهمیت بعد دیگری از چاقی و یا انتشار موضعی چربی اضافه در بدن می‌باشد. براساس این مطالعات احتمال ناتوانی و مرگ و میر به دنبال چاقی با توجه به نحوه پراکندگی این چربی‌ها متفاوت بوده و به‌عبارت دیگر افراد با چربی شکمی (که تحت عنوان چاقی شکمی شناخته می‌شود) در معرض بالاترین خطر هستند. شاید شما اصطلاحی به نام چاقی سیبی‌ شکل یا گلابی ‌شکل را شنیده باشید. معمولاً خانم‌هاي چاق داراي مدل گلابي و آقايان داراي مدل سيب هستند. اگرچه شما ممكن است از تجمع چربی در بازوها، سینه، شکم و یا در ناحیه ران خود شکایت داشته باشید، ولی آنچه که در انواع مختلف تجمع چربی اهمیت بیشتری دارد، افزایش چربی به ویژه در ناحیه شکم و پهلوهاست که رابطه مستقیم با میزان خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افزایش چربی‌های خون خواهد داشت.

لذا اندازه‌گیری میزان چربی در این ناحیه اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراين يكي از راه‌هاي ساده و كم‌هزينه براي ارزيابي چربي در بدن اندازه‌گيري دور كمر است. مطالعات بر روی افراد دچار چاقی شکمی نشان داده است که دور کمر بیش از 94 سانتی‌متر در آقایان و بیش از 80 سانتی‌متر در خانم‌ها نقطه شروع خطر بوده و نیاز به کنترل دارد. دور كمر بيش از 102سانتي‌متر در مردان و بيش از 88 سانتي‌متر در زنان هم خطرناك تلقي می‌شود. همچنين نسبت دور كمر به دور باسن مناسب براي مردان 9/0 و براي زنان 8/0 مي‌باشد.

خورن غذاهای شیرین در ماه رمضان

یکی از علل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین مانند زولبیا، بامیه، خرما، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین، به ویژه هنگام افطار و همچنین غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در وعده سحر به همراه کاهش فعالیت بدنی و احیاناً حذف وعده سحری می‌باشد.

در خصوص حذف سحري و يا خوردن تنها يك وعده غذا درايام رمضان باید اشاره نمود که از نظر علمي و دانش تغذيه این روش به هیچ عنوان توصيه نمي‌شود. بدن انسان براي تأمين نيازهاي خود از منابع مختلفي، از جمله ذخاير گليكوژن، ذخاير چربي و حتي بافت عضلاني استفاده مي‌كند. البته منبع ترجيحي براي تأمين انرژي اكثر بافت‌ها، كربوهيدرات‌ها يا به عبارتي همان ذخاير گليكوژن موجود در بدن است. چنانچه وعده سحري حذف گردد، بدن فرد در اين روزهاي بلند تابستان به مدت تقريباً 20 ساعت در فاز گرسنگي قرار مي‌گيرد. به طور طبيعي ذخاير گليكوژن بدن يك فرد پس از 8 الي 12 ساعت ناشتايي يا گرسنگي تخليه مي‌گردد و بدن براي تأمين انرژي مورد نياز علاوه بر بافت چربي، بافت عضلاني را نيز مصرف مي‌كند. از طرف ديگر چون این افراد تنها يك وعده غذا مي‌خورند، مطمئناً بيش از اندازه غذا می‌خورند و چون بدن انسان ظرفيت محدودي براي مصرف اين دريافت بالاي غذايي دارد، بناچار آن را ذخيره خواهد نمود که معمولاً به شكل بافت چربي است. بنابراين نتیجه اين روش، كاهش تدريجي بافت عضلاني و افزايش درصد چربي بدن خواهد بود. 
 اين تغيير در تركيب بدن در درازمدت موجب كاهش متابوليسم و سوخت و ساز بدن و به تبع آن احتمال افزايش وزن بيشتر در ماه‌هاي بعدي خواهد بود.

تعیین میزان چربی

بايد در نظر داشت كه اضافه ‌وزن همواره ناشي از افزايش وجود چربي در بدن نيست، بلكه افرادي كه داراي حجم عضلاني زياد هستند نيز طبق تعريف مي‌توانند داراي اضافه‌وزن باشند. در حالي كه به تجمع بيش از حد بافت چربي در بدن، چاقي اطلاق مي‌شود. بسياري از ورزشكاران داراي نمايه توده بدني بالايي هستند و ممكن است با اين تعاريف، به ويژه استفاده از نمايه توده بدن داراي اضافه‌وزن يا چاق شناسايي شوند.

امروزه روش‌هاي مناسب‌تري براي شناسايي چاقي واقعي وجود دارد. براي مثال، دانسيتوگرافي، اولتراسونوگرافي، بررسي محتويات پتاسيم بدن، بررسي محتواي کل آب بدن و… از روش‌هاي معمول در تعيين ميزان چربي بدن و به تبع آن تعيين چاقي است. استفاده از بيو امپدانس كه در واقع يك روش بسيار دقيق و كم‌هزينه مي‌باشد، مي‌تواند به راحتي ميزان و توزيع چربي در نواحي مختلف بدن را اندازه گيري کند. ميزان چربي قابل قبول در آقايان 8 تا 24 درصد و در خانم‌ها 21 تا 35 درصد است. هرچند كه باز هم توزيع چربي از اهميت بيشتري برخوردار است و چه بسا افرادي كه تجمع چربي در پايين تنه آنها زياد و ميزان چربي آنها در مجموع از مقادير فوق هم بيشتر باشد، ولي از نظر متخصصان چاق محسوب نشوند.

یک توصیه برای کاهش وزن علمی

با توجه به مطالب فوق توصيه مي‌شود كه حتي اگر نياز به كاهش وزن داريد، نه تنها وعده سحري را بخوريد، بلكه وعده افطار و شام را هم به صورت مجزا صرف نماييد. داشتن يك افطاري سبك نه تنها باعث كاهش اشتها، بلكه باعث افزايش متابوليسم بدن نيزمي‌گردد. در ضمن رعايت يك برنامه غذايي مناسب با شرايط شما كه حاوي همه گروه‌هاي غذايي، از جمله نان وغلات، گوشت وحبوبات، شير و لبنيات، ميوه و سبزي باشد و همچنين داشتن برنامه ورزشي منظم، مثل پياده‌روي پس از افطار يا شام، در رسیدن به هدف نهایی که یک کاهش وزن علمی است، کمک‌کننده خواهد بود.اما کسانی که تحت یک رژیم کاهش وزن هستند، بهتر است بدانند چنانچه در این ماه عضلات آنها آسیب ببیند، بدون شک نه تنها سودی از کاهش وزن نبرده‌اند، بلکه خطر چاقی خود را در آینده افزایش داده‌اند.

بنابراین توصیه می‌شود که حتما کاهش وزن آنها از این نظر کنترل شود و بهتر است در هفته اول نوع کاهش وزن آنها مشخص شود و در صورت اطمینان از کاهش چربی برنامه خود را ادامه دهند.اما آنهایی که لاغرند و نگران لاغرتر شدن هستند، باید بدانند که رعایت یک الگوی غذایی مناسب مطمئناً مانع کاهش وزن آنان خواهد شد. این افراد باید آگاه باشند که معمولاً ذخایر گلیکوژن کمتری نسبت به افراد چاق دارند و زودتر ذخایرشان تخلیه می‌شود؛ لذا حذف وعده، بویژه سحری تحمل روزه‌داری را برای آنها دشوار می‌سازد. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند نان، برنج و ماکارونی در وعده سحر به همراه نوشیدن دو لیوان آبمیوه طبیعی در شب و سحر به حفظ ذخایر گلیکوژن این افراد کمک می‌کند. مصرف مغزها، مانند گردو، بادام و پسته پس از صرف سحری موجب افزایش انرژی دریافتی این افراد می‌گردد. کاهش فعالیت بدنی در طول روز نیز در به تأخیر انداختن تخلیه گلیکوژن کمک می‌کند.

البته نباید فراموش کرد که علت بسیاری از لاغری‌ها بایستی مشخص شود. ممکن است فرد از نظر پزشکی مشکلاتی داشته باشد و تا این مشکلات مرتفع نشوند، فرد نتواند به وزن ایده‌آل خود برسد. برای مثال یک کم‌خونی ساده می‌تواند با کاهش اشتها جلوی وزن‌گیری را بگیرد و چنانچه این مسأله با گرسنگی روزه‌داری و نداشتن یک برنامه غذایی مناسب توأم گردد، مشکل وزن را دوچندان می‌کند.امید است که بتوانیم به جنبه معنوی این ماه توجه داشته باشیم و آن را فرصتی برای خودسازی معنوی و تقویت اراده بدانیم که می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات ماه‌های دیگر سال کمک‌کننده باشد.

ماه رمضان بهترین فرصت برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام ایده آل است. اگر شما هم تصمیم دارید در این ماه لاغر شوید باید غذ به اندازه کافی بخورید و همچنین فعالیت خوبی داشته باشید. برخی از افراد بجای اینکه در این ماه لاغر شوند چاق می شوند که دلایل آن می تواند پرخوری و فعالیت کم باشد. در ادامه مطلب روش های لاغر شدن در ماه مبارک رمضان را با هم می خوانیم.

اگر فردی می‌ خواهد با روزه‌ داری وزن کم کند، باید به اندازه غذا بخورد و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشد.

بعضی روزه‌ داران می‌گویند در پایان ماه رمضان، چاق می‌شوند! وقتی روزه می‌گیریم، معمولاً انرژی دریافتی بر انرژی مصرفی غالب می‌شود. معمولاً میزان فعالیت فیزیکی افراد در ماه رمضان کمتر و استراحت و خواب بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، بعد از آنکه چند روز روزه می‌گیریم، سوخت‌ و ساز بدن پایین می‌آید و وزن افزایش پیدا می‌کند.
از طرفی در ماه رمضان از آنجا که فرصت کمتری برای خوردن داریم، بسیاری از ما در مقایسه با روزهای عادی از افطار تا سحر با ولع بیشتری غذا می‌خوریم.

برخی از غذاهای مخصوص این ماه مثل حلیم، زولبیا و بامیه نیز انرژی بالایی دارند، بنابراین اگر فردی می‌خواهد با روزه‌داری وزن کم کند، باید به اندازه غذا بخورد و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشد.

برخی افراد می‌گویند روزه نمی‌گیرند چون ضعف می‌کنند اما دلیل ضعف، کم خوردن نیست و کم آبی بیشتر باعث ضعف می‌شود. امسال ماه رمضان با روزهای بلند تابستان، همزمان شده و طبیعی است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار کم آبی می‌شود و ضعف می‌کنیم. در ضمن، بسیاری از افراد چون فاصله افطار تا سحر کوتاه است، ساعت ۱۲-۱۱ شب شام می‌خورند و دیگر برای سحری خوردن بلند نمی‌شوند و این فاصله طولانی غذا خوردن تا افطار روز بعد خود باعث افت قندخون می‌شود و افت قند عامل ضعف در طول روز است. اگر کسی کم وزن اما سالم است، می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، دریافت غذایی خود را بین ساعت‌های افطار تا سحر بالا ببرد و روزه بگیرد.

ریزه خواری ممنوع!

برخی افراد به صورت مرتب در یخچال را باز می‌کنند و چیزی برمی‌دارند این خود باعث اضافه وزن می‌شود. لازم است در ماه مبارک رمضان نیز این عادات غلط تغذیه‌ای کنار گذاشته شود. بسیاری از افراد پس از اتمام ماه مبارک رمضان، چاق می‌شوند. این افراد معمولاً در وعده افطار افراط و بدخوری می‌کنند.

بدخوری شایع‌تر از پرخوری است

در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ی زیاد از مواد چاق کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها از جمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند به این علت که در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.

وعده سحری را حذف نکنید

در این میان حذف وعده غذایی سحری بسیار آسیب‌رسان است. این تصور هم که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحر شود بسیار اشتباه است زیرا فرد دچار افت قند خون در طول روز می‌شود و تمایل فرد را به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌کند.

با آب ولرم افطار کنید

بهتر است با مصرف آب ولرم به روزه‌داری پایان داد. پس از آن مصرف شیر گرم همراه با عسل، گردو یا خرما؛ مصرف نان و پنیر رژیمی به همراه هندوانه یا انگور یاقوتی؛ صرف ساندویچ پنیر، گردو، خیار و گوجه‌فرنگی به عنوان یک وعده افطار سالم توصیه می‌شود.

بهتر است میان وعده غذایی افطار با شام نیم ساعت تا سه ربع فاصله باشد. یک شام سبک نظیر مرغ پخته یا ماهی تازه می‌تواند تا حدود زیادی به یک روزه‌دار کمک کند تا روزهایی همراه با سلامتی را پشت سر بگذارد.

دلیل ضعف، کم خوردن نیست و کم آبی بیشتر باعث ضعف می‌شود. امسال ماه رمضان با روزهای بلند تابستان، همزمان شده و طبیعی است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار کم آبی می‌شود و ضعف می‌کنیم

مصرف آش و سوپ در وعده افطار بدون اشکال است اما در مصرف حلیم باید کمی مراقب بود. زیرا حلیم‌هایی که در بیرون از منزل طبخ می‌شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شکر زیادی در حین مصرف به آن‌ها اضافه می‌شود.

باید توجه کرد که پر کردن شکم در وعده افطار از آب و مواد غذایی فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

و آخر این که:

پیاده‌روی و ورزش به ویژه پس از افطار می‌تواند تا حدود زیادی برای بدن مفید باشد.

 

اصل كلی برای پیروی از برنامه های غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است. رعایت این مسئله در طول ماه مبارك رمضان نیز بسیار حائز اهمیت است. مسئله قابل توجه این است كه بر خلاف تصور عموم، نیازی نیست كه در این ماه حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف كنید.
در طول ماه رمضان میزان سوخت و ساز بدن شما كاهش می یابد و ساز و كارهای تنظیم كننده شروع به فعالیت می كنند. مهم ترین ساز و كار فعال، سوخت چربی بدن است كه می تواند میزان كلسترول خون را كنترل كند و بهمین دلیل نیازی به مصرف غذاهای پركالری نیست.
برنامه غذایی را باید طوری تنظیم كنید كه دچار كاهش یا افزایش وزن نشوید. البته باید توجه كنید برای افرادی كه اضافه وزن دارند، این ماه بهترین فرصت برای پیروی از غذاهای سبك و كم كالری و در نتیجه كاهش وزن است. برنامه غذایی شما در ماه مبارك رمضان باید به گونه ای باشد كه تمام گروه های غذایی به صورت زیر مصرف شوند:

 

1. نان وغلات:
این گروه شامل انوع نان، سیب زمینی و ماكارونی است كه منابع خوبی از انرژی، مواد حاوی نشاسته، پروتئین، املاح و فیبر هستند. توصیه می شود از نان های كامل مانند نان سنگك و جو، كه منابع خوب فیبر هستند، استفاده كنید.

2. شیر و لبنیات:
این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ و كشك است، كه منابع خوبی از كلسیم و پروتئین برای حفظ فعالیت طبیعی بدن هستند، ولی بهتر است انواع كم چرب و كم نمك را انتخاب كنید.

3. گوشت و جانشین های آن:
این گروه شامل انواع گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ و حبوبات هستند كه منابع خوبی از پروتئین ، ویتامین های گروه B و آهن می باشند. هنگام استفاده از گوشت قرمز، چربی های قابل رؤیت گوشت را پاك كرده و از حبوبات و گوشت سفید بیشتر از گوشت قرمز استفاده كنید.

4. سبزی ها :
از انواع سبزی به صورت پخته یا خام در برنامه رژیم روزانه استفاده كنید. این گروه منابع خوبی از ویتامین های A,C و فیبر هستند.

5. میوه ها:
این گروه شامل انواع میوه های تازه و خشك مانند برگه ها، كمپوت و آب میوه ها بوده و منابع خوبی از ویتامین C و فیبر هستند. توصیه می شود از مركبات كه منبع خوب ویتامین C هستند، به طور روزانه استفاده كنید و در صورت تمایل از آبمیوه و كمپوت، حتماً از نوع خانگی و با میزان قند كم، مصرف كنید.

6. گروه متفرقه
این گروه شامل انواع دانه های گیاهی از قبیل پسته، بادام و فندق، و انواع روغن های مایع، جامد، كره ،خامه، سس سفید هستند. همچنین منابع خوبی برای تأمین انرژی و ویتامین محلول در چربی ( A,D,E,K) به شمار می روند. توصیه می كنیم مصرف روغن های جامد نباتی و حیوانی، كره، خامه، سس سفید، انواع دسرها، شیرینی ها و شكلات را كاهش دهید و از روغن های مایع گیاهی مانند زیتون و دانه های گیاهی از قبیل پسته، بادام، فندق و بادام زمینی استفاده كنید.

:: چند توصیه مهم برای روزه داری

1. غذاهای پر حجم برای سحری استفاده نكنید.

2. از مصرف غذاهای چرب برای سحری پرهیز كنید.
3. از مصرف چای زیاد در سحری خودداری كنید.
4. از كربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی در وعده سحر استفاده كنید. مصرف این مواد باعث كاهش حس گرسنگی در طول روز می شود.
5. با منابع قندی و انرژی مانند خرما، آب میوه، انواع شربت و شله زرد افطار كنید.
6. اگر وعده افطار و شام جدا بودند، شام را سبك و كم حجم میل كنید. هیچ گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نكنید.
7. مصرف شام را با استفاده از میوه در حجم كم خاتمه دهید.
8. پس از مصرف شام، حتما وعده مختصری، شامل میوه، شیر یا انواع مغزهای گیاهی مانند پسته و بادام استفاده كنید.
9. از زمان صرف افطار تا قبل ازخواب مایعات، زیاد بنوشید.
10. از مصرف انواع دسرها و شیرینی هایی با شكر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری كنید.
11. مصرف قندها و شیرینی های طبیعی مانند خرما و توت را كه منابع خوبی از املاح، ویتامین ها و انرژی هستند را بعنوان جایگزین انواع شیرینی تهیه شده با شكر توصیه می كنیم.
12. مصرف غذا در وعده های سحر و افطار به صورتی باشد كه هیچگاه احساس سیری كامل نكنید.
13. با وجود این كه روزه داری می تواند، مشكلات سلامتی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اختلالات گوارشی را بهبود بخشد، اما افرادی كه بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی وعروقی، نارسایی های كلیه و نوسانات فشار خون دارند، حتماً با پزشك معالج خود مشورت كرده و در صورت صلاحدید پزشك می توانند روزه بگیرند.

 

:: نمونه رژیم 2200 كالری برای فرد بزرگسال با فعالیت سبك

سحر: نان سنگك یا تافتون 4 كف دست( یك كف دست = 10×10 سانتی متر)
پنیر پاستوریزه 30 گرم( به اندازه یك قوطی كبریت )
شیر یك دوم لیوان معمولی كم چرب
یك عدد میوه متوسط

افطار: یك لیوان شیر كم چرب داغ + 3 عدد خرما
3 برش نان سنگك یا تافتون 10×10 سانتی متر+ 15 گرم پنیر كم نمك + یك عدد گوجه فرنگی + یك عدد میوه متوسط

شام: یك و یك سوم لیوان برنج پخته + 90 گرم گوشت مرغ بدون پوست + چهار قاشق مرباخوری روغن مایع + یك لیوان سالاد + یك عدد میوه متوسط یا یك دوم لیوان آب میوه تازه. برای تهیه سس سالاد می توانید یك قاشق مرباخوری روغن زیتون را با كمی سركه یا آبلیمو مخلوط و استفاده كنید.

بعد از شام: یك عدد میوه متوسط + دوازده عدد پسته یا بادام یا فندق+ دو عدد برگه.

 

"صبحانه"

صبحانه 100 کالری:
1- یك فنجان شیر کم چرب + ۲ عدد خرما
2- دو عدد بیسكویت ساقه طلایی + یك فنجان شیر کم چرب
3- یك تخم مرغ آب پز + چای + یک عدد خرما
4- یك كف دست نان تافتون + دو قاشق عسل
5- یک کف دست نان + نصف قوطی کبریت پنیر (۱۵ گرم)
6- یک و نیم کف دست نان + یک قاشق مرباخوری عسل یا مربا


صبحانه 150 کالری:
1- یك عدد بیسكویت + یك فنجان شیر کم چرب + یک عدد تخم مرغ آبپز
2- یك لیوان آب پرتقال طبیعی (بدون شکر) + یک کف دست نان لواش + یک قاشق مربا خوری پنیر 
3- یك كف دست نان (بربری. سنگک. تست یا تافتون) + یک قوطی كبریت پنیر + خیار و گوجه
4- یك استكان چای شیرین (یک پیمانه شکر) + یک کف دست نان + نصف قوطی کبریت پنیر + یک عدد گردو
5- یک عدد تخم مرغ آبپز + یک کف دست نان 
6- دو عدد بیسكویت + چای یا قهوه + یک عدد تخم مرغ آبپز
7- یك كف دست نان +  كره (1۰گرم) + یک قاشق مربا خوری مربا یا عسل
9- یك لیوان شیر + یك تكه كیك معمولی
10- یک و نیم کف دست نان + نصف قوطی کبریت پنیر
11- یک و نیم کف دست نان + یک قاشق غذاخوری عسل


صبحانه 200 کالری:
1- یك كف دست نان + یك عدد تخم مرغ نیمرو
2- یك كف دست نان +‌ چای شیرین  + نصف قوطی کبریت پنیر + یک عدد گردو
3- یك لیوان شیر و عسل + یك عدد موز متوسط
4-  كره ۱۰گرم + سه قاشق مربا + یك كف دست نان 
5- دو کف دست نان + 30 گرم پنیر
6- یک و نیم کف دست نان + یک تخم مرغ آب پز + یک قاشق مرباخوری عسل
7- تخم مرغ یک عدد متوسط آب پز + نان یک کف دست + چایی با یک قاشق غذاخوری شکر


صبحانه 250 کالری:
1- پنیر یک قوطی كبریت + گوجه فرنگی + دو كف دست نان بربری + یک گردو
3- یك كف دست نان  + یك عدد تخم مرغ نیمرو + چای


صبحانه 300 کالری:
1- دو كف دست نان + پنیر یک قوطی كبریت + یك لیوان شیر 
2- دو كف دست نان تافتون + 15 گرم كره + یك قاشق عسل + چای


صبحانه450 کالری:
1- تخم مرغ نیمرو + دو كف دست نان سنگك + یك لیوان چای شیرین + یك سیب
۲- شیر یک لیوان+عسل دو قاشق غذا خوری+کره 10 گرم+دو کف دست نان
۳- خامه 6 قاشق مرباخوری + چایی شیرین با دو قاشق مرباخوری شکر + نان 2 واحد


"ناهار و شام"

ناهار و شام150 کالری
1- سه تكه جگر + یك كف دست نان سنگك + یك لیوان دوغ150ك
2- یک سیب زمینی آب پز متوسط + یک تخم مرغ آب پز متوسط + سالاد150 ک
3- نصف یک نوار کاست مرغ آب پز + كدو آب پز + هویج آب پز150ك
4- یک کف دست نان + یک عدد تخم مرغ آب پز150ك
5- 2/3 لیوان سوپ جو + یک کف دست نان150ك


ناهار و شام 200 کالری:
1- یك كف دست نان + یك لیوان ماست + چهار عدد خیار سبز
2-50 گرم جگر + دوكف دست نان سنگك200ك
3- یك سیخ جوجه كباب200ك
4-50 گرم مرغ آب پز + كدو آب پز + هویج آب پز + خیارشور + كاهو200ك
5- یک لیوان لوبیا چیتی پخته + سالاد200ك
6- یک کف دست نان + یک و نیم لیوان هندوانه + 20 گرم پنیر200ك
7- 5عدد میگوی آب پز +‌ سالاد200ك
8- 1/4 پیتزا متوسط ۲۰۰ ك
9- یک لیوان عدسی + سالاد200ك
10- یک و نیم لیوان سوپ جو200ك
11- یک عدد کوکو سیب زمینی200ك
12-نصف ساندویچ همبرگر + سالاد200ك
13- یک کف دست نان + دو عدد گردو + 20 گرم پنیر200ك


ناهار و شام 300 کالری
1- سالاد + یک کف دست نان + یک تکه ماهی کوچک300ك
2- چهار قاشق غذاخوری برنج + یک تکه ماهی کوچک300ک
3- یک کفگیر غذاخوری باقلا پلو بی گوشت300ك
4- یک کف دست نان + نصف سیخ کوبیده +گوجه300ك
5- یک کف دست نان + یک تکه گوشت خورشتی کوچک300ك
6- یک و نیم کف دست نان + یک عدد کتلت300ك
7- چهار قاشق غذاخوری برنج + یک تکه مرغ کوچک300ك
8- یك كف دست نان +‌یك سیخ كباب چنجه +‌سالاد300ك
9- یک و نیم کف دست نان + یک عدد کوکو سبزی300كالری
10- یك كف دست نان +‌یك سیخ كباب چنجه +‌سالاد300 
11- سه تکه پیتزا300ک
12- یک و نیم لیوان لوبیا چیتی پخته + سالاد300ك
13- یک کف دست نان + سه سیخ جگر300


ناهار و شام350 کالری:
1- نصف قوطی تن ماهی بدون روغن+یک کف دست نان350ك
2- میوه + یک کف دست نان + یک عدد کوفته + سالاد
3- سالاد + یک کف دست نان + یک سیخ برگ350ك
4- یک کف دست نان + یک تکه کوکو سبزی + سالاد350ك
5- سالاد + یک کف دست نان + یک تکه کباب تابه ای350ك
6- نصف بشقاب ماکارونی + سالاد350ك


ناهار و شام 400 کالری:
1- یك كف دست نان + صد گرم سیب زمینی سرخ كرده +‌صد گرم سینه مرغ بدون پوست
2- یك كفگیر برنج +‌صد گرم میگو +‌سالاد400ك
3- یك كفگیر برنج +‌یك پیمانه خورش سبزی 400ك
4- نصف تن ماهی جنوب + دو كف دست نان400ك
5- یك كفگیر برنج + یك پیمانه قیمه400ك
6- یك كفگیر و نیم لوبیاپلو+ سالاد400ك
7- یک کفگیر برنج + یک قطعه مرغ کوچک


ناهار و شام 450 کالری:
1- سالاد + یک و نیم کفگیر باقلا پلو بی گوشت450ك
2- پنج قاشق غذاخوری برنج + یک تکه مرغ متوسط450ك
3- یك كفگیر برنج +‌ یك سیخ كباب برگ450ك
4- سالاد + یک کفگیر برنج + یک تکه مرغ کوچک450ك


ناهار و شام 500 کالری:
1- یك كفگیر برنج + یك سیخ كباب كوبیده + گوجه500ك
2- سالاد + یک و نیم کف دست نان + یک تکه ماهی بزرگ
3- یک و نیم کف دست نان + 2 عدد کتلت500ك
4- یک کفگیر برنج + یک تکه ماهی متوسط500ك
5- سالاد + یک و نیم کف دست نان + یک تکه مرغ بزرگ500ك
6- یک تکه گوشت خورشتی متوسط + یک کفگیر برنج
7- سالاد + یک و نیم کف دست نان + یک تکه گوشت خورشتی بزرگ500ك


ناهار و شام 550 کالری:
1- یك كفگیر زرشك پلو +‌ نصف سینه مرغ بدون پوست550ك
2- یك كفگیر باقلاپلو + یك ران مرغ550ك
3- یک کفگیر برنج + یک ران مرغ + ماست نصف لیوان-550ک
4- یك كفگیر برنج + نصف سیخ كباب برگ + یك قاشق سس گوجه فرنگی + ‌سالاد550ك
5- یك كفگیر برنج + صد گرم گوشت قرمز بدون چربی + یك قاشق سس گوجه فرنگی +‌ سالاد


ناهار و شام 600 کالری:
1- یك بشقاب برنج (100گرم)+ یك كاسه كوچك خورشت بادمجان600ك
2- یك بشقاب برنج (100گرم)+ یك كاسه كوچك خورشت كرفس600ك
3- سالاد + یک قاشق سس + یک و نیم کف دست نان + 2 عدد کتلت


ناهار و شام 650کالری:
1- یک تکه بزرگ ماهی + برنج یک کفگیر + ماست نصف لیوان + سالاد با یک قاشق غذاخوری سس
2- یك بشقاب برنج (100گرم) + یك كاسه كوچك خورشت قیمه بادمجان650ك
۳- سالاد + 2 کف دست نان + 2 تکه کباب تابه ای + سالاد با سس یک قاشق


ناهار و شام 700 کالری:
یک کفگیر برنج + یک ران مرغ + ماست نصف لیوان + یک کف دست نان + سالاد با یک قاشق سس



"ناشتا (ساعت دهی) و عصرانه"

ناشتا و عصرانه 50 کالری:
1- یك میوه کوچک-50ک
2- سیب ترش کوچک 4 عدد50ك
3- شكلات كاكائویی 10گرم-50ک
4- هندوانه یك قاچ


ناشتا و عصرانه 100 کالری:
1- شربت آلبالو یك لیوان-100ک
2- میوه + چای + یک عدد خرما-100ک
3- میوه + چای + یک حبه قند100ك
4- میوه یك عددبزرگ-100ک
5- انجیر خشک 4 عدد-100ک
6- شکلات مغز دار آناتا 4 عدد-100ک
7- کشمش 60 عدد یا 30 گرم+خرما 2 عدد متوسط-100ک 
8-پسته 12 عدد درشت9- بستنی وانیلی 50 گرم

ناشتا و عصرانه 50 1کالری:
 خرما پنج عدد +چای-150ک

ناشتا و عصرانه 200 کالری:
1- بستنی(یك لیوان كوچك)-200ک
2- شکلات مغز دار آناتا 7 عدد-200ک
3- یك شكلات كاكائویی 40گرمی-
4- بیسکویت دیجستیو 4 عدد
5-بستنی عروسکی میهن یک عدد+کشمش 15 عدد-200ک

 

 

لیست نهار و شام با کالری مشخص

 

» ناهار یا شام 150 کالری

1- یک کف دست نان + یک عدد تخم مرغ آبپز
2- 1 کاسه کوچک سوپ جو + یک کف دست نان
3- نصف سینه مرغ آب پز + کدو آب پز + هویج آبپز
4- سه تکه جگر + یک کف دست نان سنگک + یک لیوان دوغ
5- یک سیب زمینی آب پز متوسط + یک تخم مرغ آب پز + یک کاسه سالاد

 

» ناهار یا شام 200 کالری

1- یک و نیم لیوان سوپ جو
2- دو کف دست نان بربری + 50 گرم جگر
3- یک سیخ جوجه کباب
4- یک عدد کوکو سیب زمینی
5- یک لیوان لوبیا چیتی پخته + یک کاسه سالاد
6- نصف ساندویچ همبرگر + 1 کاسه سالاد
7-  پنج عدد میگوی آبپز + 1 کاسه سالاد
8- دو برش کوچک پیتزا
9- یک لیوان عدسی + 1 کاسه سالاد
10- یک کف دست نان + یک لیوان ماست + چهار عدد خیار سبز
11- نصف سینه مرغ آب پز + کدو آب پز + هویج آب پز + خیارشور + کاهو
12- یک کف دست نان + یک و نیم لیوان هندوانه + 1 قاشق غذاخوری پنیر
13- یک کف دست نان + دو عدد گردو + 11 قاشق غذاخوری پنیر

 

» ناهار یا شام 300 کالری

1- یک کاسه سالاد + یک کف دست نان + یک ماهی کوچک
2- چهار قاشق غذاخوری برنج + یک ماهی کوچک
3- یک کفگیر غذاخوری باقلا پلو بدون گوشت
4- یک کف دست نان + نصف سیخ کوبیده + گوجه فرنگی
5- یک کف دست نان + چند تکه گوشت خورشتی
6- یک و نیم کف دست نان + یک عدد کتلت
7- چهار قاشق غذاخوری برنج + یک تکه مرغ کوچک
8- یک کف دست نان + یک سیخ کباب چنجه + یک کاسه سالاد
9- یک و نیم کف دست نان + یک عدد کوکو سبزی
10- سه برش کوچک پیتزا
11- یک و نیم لیوان لوبیا چیتی پخته + یک کاسه سالاد
12- یک کف دست نان + سه سیخ جگر کبابی

 

» ناهار یا شام 350 کالری

1- نصف قوطی تن ماهی بدون روغن + یک کف دست نان
2- یک میوه + یک کف دست نان + یک عدد کوفته + یک کاسه سالاد
3- یک کاسه سالاد + یک کف دست نان + یک سیخ کباب برگ
4- یک کف دست نان + یک تکه کوکو سبزی + یک کاسه سالاد
5- یک کاسه سالاد + یک کف دست نان + یک تکه کباب تابه ای
6- نصف بشقاب ماکارونی + یک کاسه سالاد

 

» ناهار یا شام 400 کالری

1- یک کفگیر برنج + نصف سینه مرغ کبابی
2- یک کفگیر برنج + 100 گرم میگو + یک کاسه سالاد
3- یک کفگیر برنج + یک پیمانه خورشت سبزی
4- نصف تن ماهی + دو کف دست نان بربری
5- یک کفگیر برنج + یک کاسه خورشت قیمه کم روغن
6- یک کفگیر و نیم لوبیاپلو + یک کاسه سالاد
7- یک کف دست نان + نصف سیب زمینی سرخ کرده + نصف سینه مرغ

 

» ناهار یا شام 450 کالری

1- یک کاسه سالاد + یک و نیم کفگیر باقلا پلو بدون گوشت
2- پنج قاشق غذاخوری برنج + نصف سینه مرغ
3- یک کفگیر برنج + یک سیخ کباب برگ
4- یک کاسه سالاد + یک کفگیر برنج + نصف سینه مرغ

 

» ناهار یا شام 500 کالری

1- یک کفگیر برنج + یک سیخ کباب کوبیده + 1 گوجه کبابی
2- یک کاسه سالاد + یک و نیم کف دست نان + یک ماهی بزرگ
3- یک و نیم کف دست نان + 2 عدد کتلت
4- یک کفگیر برنج + یک ماهی متوسط
5- یک کاسه سالاد + یک و نیم کف دست نان + یک سینه مرغ
6- چند تکه گوشت خورشتی + یک کفگیر برنج
7- یک کاسه سالاد + یک و نیم کف دست نان + چند تکه گوشت خورشی

 

» ناهار یا شام 550 کالری

1- یک کفگیر زرشک پلو + نصف سینه مرغ پخته
2- یک کفگیر باقلاپلو + یک ران مرغ پخته
3- یک کفگیر برنج + یک ران مرغ + نصف لیوان ماست
4- یک کفگیر برنج + نصف سیخ کباب برگ + 1 گوجه فرنگی + یک کاسه سالاد
5- یک کفگیر برنج + 100 گرم گوشت قرمز بدون چربی + 11 گوجه فرنگی + یک کاسه سالاد

 

» ناهار یا شام 600 کالری

1- یک بشقاب برنج ( 100گرم ) + یک کاسه کوچک خورشت کدو یا بادمجان
2- یک بشقاب برنج ( 100گرم ) + یک کاسه کوچک خورشت کرفس
3- یک کاسه سالاد + یک قاشق سس + یک و نیم کف دست نان + 22 عدد کتلت

 

» ناهار یا شام 650 کالری

1- یک ماهی + یک کفگیر برنج+ نصف لیوان ماست + یک کاسه سالاد + 1 قاشق سس
2- یک بشقاب برنج ( 100گرم ) + یک کاسه کوچک خورشت قیمه بادمجان
3- یک کاسه سالاد + 2 کف دست نان + 2 تکه کباب تابه ای + 11 قاشق سس