زمان : 10 Khordad 1396 - 13:51
شناسه : 137671
بازدید : 29069
نظرات جدید مقام معظم رهبری در باره احکام نماز و روزه مسافر نظرات جدید مقام معظم رهبری در باره احکام نماز و روزه مسافر
 

باسمه تعالی

نظرات جدید مقام معظم رهبری در باره احکام نماز و روزه مسافر

برگرفته از سایت رسمی معظم له

  • از شرایط شکسته شدن نماز در سفر آن است که سفر بخاطر شغل یا خودش شغل نباشد، و چنانچه سفر شغل و یا برای شغل  باشد، نماز تمام و روزه صحیح است.

2) در سفر شغلی تفاوتی نمی کند که شغل برای کسب مال و درآمد باشد یا نباشد.

3) برای تمام بودن نماز و صحت روزه لازم است عرفاً سفر، شغل او محسوب شود ؛ خواه با چند سفر باشد یا در یک سفر طولانى، مانند کسی که یک مسیر دریایی طولانی را برای شغل خود طی می کند.

4) برای آنکه عرفاً سفر را سفر شغلی بدانند سه چیز معتبر است:

الف: قصد انجام سفر شغلی

ب: شروع سفر شغلی

ج: قصد استمرار انجام سفر شغلی

5) در مواردی که صدق عنوان حرفه و شغل نسبت به سفر مشکوک باشد( شک داشته باشد که سفر برای شغل است یا نه)، نماز قصر و روزه باطل است.

6) اگر سفر برای تحصیل علم، جزء حرفه و شغل باشد مثل آنکه دوره ی آموزشی برای کارمند اداره قرار دهند و او مجبور است برای گذراندن دوره به مسافرت برود، سفر او سفر شغلی می باشد.

7) سفری که امثال محصلان علوم دینی یا دانشجویان افسری برای تحصیلشان انجام می دهند و با انجام آن در سلک و حرفه خاصی قرار می گیرند، سفر شغلی محسوب می شود؛ و نسبت به نماز و روزه حکم سفر شغلی را دارد.

8) سفری که دانشجو و دانش آموز برای تحصیل علم می کند تا در آینده شغلی را اختیار کند، حکم سفر شغلی را ندارد. ولى احتیاط واجب به تمام بودن نماز است که در چنين سفرى نمازش را به صورت جمع بين تمام و قصر بخواند و روزه­ اش را بگیرد و  بعداً نيز قضا کند.

9) کسی که اشتغال به شغلی دارد که در سال یک بار به مدت مثلاً دو سه هفته یا یک ماه طول می کشد مانند: کاروان داران حج، چنانچه بنا دارد همه ساله به این کار اشتغال داشته باشد، نمازش حتی در اولین سفر تمام است. اگر بنابر استمرار نداشته باشد، حکم سفر شغلی را ندارد.

10) کسی که در فصلی از سال سفر شغلی دارد و قصد و عزم او استمرار همه ساله آن است، مانند شغل رانندگی در تابستان، سفرش حکم سفر شغلی را دارد و حتی در سفر اول نمازش تمام است.

12) کسی که در فصلی از سال اشتغال به کاری دارد و قصد استمرار در سالهای آینده را ندارد ، چنانچه بخواهد به مدت طولانی مثلاً حداقل سه ماه اشتغال به آن داشته باشد، نمازش تمام است و چنانچه مدت آن طولانی نباشد، حکم سفر شغلی را ندارد و نماز او شکسته است.

13) کسی که شغلش تردد به بیرون شهر به اندازه کمتر از مسافت شرعی است مانند بعضی از رانندگان تاکسی، چنانچه اتفاقاً در حدّ مسافت شرعی(هشت فرسخ) برای همان شغلش مسافرت کند، حکم سفر شغلی را ندارد و نمازش شکسته است مگر آنکه بنا داشته باشد برای مدت طولانی به بیش از مسافت شرعی(هشت فرسخ) آن شغل را ادامه دهد.که در این صورت از همان سفر اول حکم سفر شغلی را دارد و نمازش تمام است.


 

سید محمد جواد میرشمسی

دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی

نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد

 

تلفن گویا31121-035

 

پیامک 30008497

 

www.naseriyazdi.ir