زمان : 28 Khordad 1396 - 13:03
شناسه : 138182
بازدید : 13679
50 هزار کیلو میوه قاچاق در سبدغذایی محرومان یزد بهتر از نابودی آن نیست؟ 50 هزار کیلو میوه قاچاق در سبدغذایی محرومان یزد بهتر از نابودی آن نیست؟ در این روزها خبری مبنی برا نابودی 51 تن انواع میوه قاچاق به ارزش چهار میلیارد و 763 میلیون ریال در یزد منتشر شد، در متن خبر آمده است عمده کالاهای یاد شده شامل انبه، پرتقال، هلو، انگور، سیب درختی، لیموترش، گلابی و آووکادو بوده که این کالاها به تازگی کشف و ضبط شده و با حضور مقامات مسوول نابود شده است

محمد حسین تقوایی زحمتکش :

در این روزها خبری مبنی برا نابودی 51 تن انواع میوه قاچاق به ارزش چهار میلیارد و 763 میلیون ریال  در یزد منتشر شد، در متن خبر آمده است عمده کالاهای یاد شده  شامل انبه، پرتقال، هلو، انگور، سیب درختی، لیموترش، گلابی و آووکادو بوده که این کالاها به تازگی کشف و ضبط شده  و با حضور مقامات مسوول نابود شده است.
اینکه ورود کالای کشف شده قاچاق در بازار باعث تغییر در ثبات بازار و گاه افت قیمت می شود و از طرفی روح مبارزه با قاچاق را خدشه دار می کند امری قابل قبول است اما سوالی که پیش می آید اگر بیش از 51 هزار کیلو میوه در بین اقشار کم درآمد و تحت حمایت ارگانها به صورت رایگان توزیع می شد با توجه به اینکه محرومان و اقشار کم درآمد مشتری چنین میوه جاتی نیستند بازهم تعادل و ثبات عرضه و تقاضا در بازار بهم می خورد؟ بیشک بسیاری از محرومان ماهها توان خرید میوه را ندارند لذا تامین میوه آنها تاثیری در بازار و قیمت نداشت.

پیش از تنظیم گفتار، متن خبر در خبرگزاری و وبسایتهای را مرور کردم و موضوعی دال بر مسمویت یا خرابی میوه های امحا شده درج نشده بود، سوال است بهتر نبود در ماه مبارک رمضان به جای از بین بردن دهها تن میوه آن را با نظارت مراجع قانونی و واسطه ارگانهای حمایتی بین نیازمندان توزیع می شد؟ اگر قانون چنین اجازه ای نمی دهد بهتر نیست نمایندگان مردم فکری به حال چنین قوانینی نمود به هر حال 50 هزار کیلو میوه قاچاق در سبدغذایی محرومان بهتر از نابودی آن است، حداقل راهکارهای قانونی اندیشه شود که 50 هزار کیلو میوه به سادگی از بین نرود!