زمان : 18 Shahrivar 1396 - 16:59
شناسه : 140835
بازدید : 6299
جنگ بعدی خاورمیانه در راه است؛ ایران و اسرائیل در سوریه «وال استریت ژورنال» عنوان کرد؛ جنگ بعدی خاورمیانه در راه است؛ ایران و اسرائیل در سوریه مشکل این است که پایان داعش ثبات بیشتری را برای سوریه به ارمغان نمی آورد و منافع آمریکا در خاورمیانه به داعش ختم نمی شود. خطر یک جنگ نیابتی یا حتی مستقیم میان ایران و اسرائیل افزایش یافته و با ادامه حضور ایران در سوریه بیشتر می شود. ترامپ اگر نمی خواهد پای آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه باز شود، برای سوریه پس از داعش به استراتژی مهار ایران نیاز دارد

حمله هوایی روز پنج شنبه اسرائیل به پایگاه مصیاف در نزدیک حما و در عمق خاک سوریه توجهات و تحلیل های زیادی را پیرامون خود به همراه داشته است. بسیاری از تحلیل گران این حمله اسرائیل را ناشی از ترس و نگرانی این کشور از تثبیت نظام سوریه و گسترش نفوذ ایران در این کشور می دانند.

 
به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، در همین رابطه، در حالی که برخی از تحلیل گران جنگ در سوریه را به نفع نظام سوریه پایان یافته قلمداد می کنند، تحلیل گران دیگری بر این باورند که با شکست داعش و پیروزی اسد، منازعات دیگری ممکن است در سوریه آغاز شود که محور اصلی این منازعه ایران و اسرائیل هستند. جایی که اسرائیل نمی خواهد شاهد تثبیت حضور ایران در سوریه باشد.
 
در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مطلبی تحت عنوان «جنگ بعدی در خاورمیانه» به احتمال برخورد ایران و اسرائیل در سوریه اشاره کرده است و نویسنده مطلب در توصیه ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواست برای جلوگیری از وقوع این جنگ، نفوذ ایران در سوریه را محدود کند.
 
این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت؛ اسرائیل پنج شنبه به یک تاسیسات نظامی در سوریه حمله هوایی کرد. این بمباران همان قدر برای سوریه زنگ خطر است که برای دولت ترامپ. این حملات هشداری حاکی از جنگ بعدی در خاورمیانه را در بر دارد و می تواند پای آمریکا را هم به آن بکشاند.
 
اسرائیل حملات هوایی را تایید یا رد نمی کند، اما مقام های پیشین می گویند هدف حمله پایگاهی آموزشی و انبار موشک های کوتاه و میان برد بوده است. در این حمله همچنین تاسیساتی هدف گرفته شده است که آمریکا از نقش آن در ساخت جنگ افزار شیمیایی در سوریه پرده برداشته بود.
 
وال استریت ژورنال در ادامه افزود؛ ابعاد وسیع تر مساله مواجهه قریب الوقوع اسرائیل و ایران با به پایان رسیدن جنگ با داعش در سوریه و عراق است. ایران از جنگ داخلی سوریه و نبرد علیه داعش به عنوان انگیزه ای برای حضور نظامی دائم در سوریه استفاده می کند؛ امری که به طور مستقیم یا از طریق گروه های وابسته به ایران در سوریه و لبنان تهدیدی برای اسرائیل است.
 
اسرائیل ممکن است مجبور به حملات بیشتری به سوریه شود ولی ایران بعید است از این فرصت استراتژیک عقب نشینی کند. سپاه پاسداران می داند که از حمایت روسیه برخوردار است. آمریکا هم نشان داده است که تمایلی به دست زدن به هر اقدامی برای تغییر اوضاع پس از بیرون راندن داعش از رقه ندارد.
 
در نهایت این روزنامه آمریکایی نوشته است؛ مشکل این است که پایان داعش ثبات بیشتری را برای سوریه به ارمغان نمی آورد و منافع آمریکا در خاورمیانه به داعش ختم نمی شود. خطر یک جنگ نیابتی یا حتی مستقیم میان ایران و اسرائیل افزایش یافته و با ادامه حضور ایران در سوریه بیشتر می شود. ترامپ اگر نمی خواهد پای آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه باز شود، برای سوریه پس از داعش به استراتژی مهار ایران نیاز دارد.