زمان : 06 Shahrivar 1397 - 14:22
شناسه : 141307
بازدید : 4467
بقعه محمدی یزد بقعه محمدی یزد

بقعه محمدی                                         شماره ثبت ملي _____

 

 

 

 

موقعيت مكاني

 این بقعه درخیابان مسجد جامع ، چهارسوق ، کوچه نامدار واقع شده است .

 

منابع تاریخی

 

منابع تاریخی محلی یزد ازبقعه مذکور هیچ سخنی به میان نیاورده اند . درخصوص تاریخ ساخت این بنا ، با توجه به سبک معماری و مقایسه با بناهای مشابه ، می توان آن را متعلق به قرون 7و8 هجری دانست.

براساس گزارش ثبتی موجود در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد آنچه می توان در مورد این بنا احتمال داد: باقیمانده ای از مدارس و خانقاهای موجود در یزد می باشد که بعدها به مقبره مبدل شده است. به هرحال نام کنون آن از نامهایی است که با قدمت وکاربری اصلی بناهم ردیف نبوده و بعدها به این نام اشتهار یافته است.

 

 

مشخصات

 

  این بقعه نیمه ویرانه منحصر به یک درب چوبی شکسته که هم اکنون برداشته و دربی فلزی یه جای آن نهاده اند و هشتی که مزین به فیلپوشهایی می باشد . پلان حیاط بقعه محمدی مستطیل شکل وشبیه به پلان بقعه سید شمس الدین است ازاین بقعه مخروبه 4 دیوار و طاق نمایی درقسمت فوقانی دیوار باقی مانده است . زیارتگاه مذکور احتمالاً درقرون گذشته دارای تاق آهنگ بوده است.

که اکنون اثری از آن برجای نیست وامروزه تنها هشتی بقعه تا حدودی سالم مانده و نمای خارجی آن گلی می باشد. تنها کاربرد آن برای پخت پز درایام سوگواری محرم ویا ایام مذهبی دیگر می باشد. جلوی درب ورودی بقعه پیش فضایی همراه با فیلپوش هایی و طاق نماهایی و احتمالا یک نیم گنبد برروی آن بوده است که هم اکنون از آن تنها قسمتی باقی مانده است.

 

                                                                                                    

 

 

 

 

 

كتيبه هاي تاريخي                  

 

دراین بناهیچگونه اثر و سند دیداری ونوشتاری مشاهده نمی شود .