زمان : 21 Mehr 1396 - 12:06
شناسه : 141904
بازدید : 29993
شگفتا از شبیه‌سازی سعید جلیلی! شگفتا از شبیه‌سازی سعید جلیلی! رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

انتشار عکس حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور دوره هفتم و هشتم و مبدع گفت‌وگوی تمدن‌ها و مورد احترام اکثریت ایرانیان در کنار علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و عبدالعلی علی عسگری رئیس صدا‌وسیما در مراسم عزاداری در حسینیه جماران با واکنش‌های تند عده‌ای روبرو شد و بعضی از آن افراد در مصاحبه‌، اینستاگرام و طی اظهارنظرهایی به بازنشر مطالبی حاوی تهمت و افتراء و دروغ پرداختند و فراموش کردند «...تهمت، اخلاق اجتماعی را نابود می‌سازد و آبروی انسان را لکه‌دار می‌نماید. طبق احادیث نبوی حرمت آبروی انسان‌ها از حرمت خانه کعبه و حتی جان انسان‌ها بیشتر است. انسان اخلاقمدار، متدین و پاک‌سیرت زیست فردی و اجتماعی خود را به این پدیده زشت نمی‌آلاید. از سوی دیگر برخی از افراد توجیه شرعی نادرستی مطرح می‌کنند. آنان به حدیث جعلی دروغینی که جزو اسرائیلیات به شمار می‌آید، متوسل می‌شوند. در این نقل که به نظر نمی‌رسد متعلق به هیچ‌کدام از معصومین(ع) باشد بیان شده؛ اگر اعمال انسانی را خلاف اسلام دانستید یا اینکه آن شخص را فرد بدی پنداشتید، حق دارید برای جلوگیری از اجتماع مردم پیرامون او و پراکندن حامیان او از اطراف شخص، به او هر تهمتی را وارد سازید. برخی از تندروها این حدیث جعلی یهودی‌ساخته را نقطه اتکای خود قرار داده‌اند و علیه رقیب خود به کار برده‌اند. این افراد به رقبای سیاسی خود اتهاماتی نظیر ارتشا، گرفتن کمک از نظام سعودی، ساخت‌وپاخت با رژیم اشغالگر قدس، جاسوسی و مواردی از این دست را مطرح می‌نمایند، اما هنگامی که از آنان پرسیده شود شما چه سندی در دست دارید، با وجود اذعان به کذب بودن اتهامات خود، این جعل نادرست را دلیلی برای رفتار خود می‌دانند. نباید فراموش کرد که تهمت، گناه کبیره است و عقوبت اخروی دارد. امید است روزی فرارسد که دیگر شاهد تهمت‌ها در جامعه نباشیم.»(1)
آن‌چه هر آزاداندیشی را به شگفتی وا می‌دارد این‌که چگونه انسانی تحصیل‌کرده حاضر است همراهان و همفکرانش را در ردیف حضرت حسین‌بن علی(ع) بداند و برادر دینی خود را که تا کنون در هیچ دادگاه صالحی محاکمه نشده و حکمی علیه وی صادر نگردیده و اکثریت مردم ایران زمین هنگام شنیدن نام و یا دیدن عکس و شنیدن سخنان و پیامش به مناسبت، صلوات می‌فرستند و یا کف می‌زنند وی را از یزیدیان زمان بداند و آن‌چنان نشستن دو نفر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در کنار آن شخصیت بزرگوار که معمولاً در این‌گونه جلسات این امر طبیعی و بدون برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد او را آشفته‌خاطر نماید که برخلاف اصول پذیرفته شده در اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کانال تلگرامی‌اش بنویسد: «زیارت عاشورا را ملاحظه بفرمایید. بند بند این زیارت چگونگی الگو گرفتن را یاد می‌دهد. شرط این الگو گرفتن چیست؟ این است که تکلیف خود را با کسی که در صف مقابل است روشن کنیم. تعارف هم ندارد! از آن اول‌ ظالم تا آن آخر تابع. از آن کسی که مستقیم کار انجام می‌دهد تا آن کسی که تابعت و شایعت و جاهدت. همه اینها را باید بشناسی که برائت بجویی. در کنار برائت، فریاد است. فقط نمی‌گویی «إنّی أَتَقَرَّبُ إِلَی ا... بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ»، بعد باید فریاد دشمنی بر سر کسانی سر بدهی که می‌خواهند در برابر حقیقت بایستند. «اللهم العن و از آن‌طرف بِالْمُوَالاَةِ لِنَبِیکَ وَ آلِ نَبِیک»، هم فریاد دشمنی با دشمنان خدا سر بدهی و هم فریاد دوستی با پیامبر و فرزندان پیامبر.»(2)
آیا افرادی نظیر سعید جلیلی نمی‌دانند رتبه و مقام هریک از افراد در پیشگاه عدل الهی اعم از دانشجو و استاد دانشگاه، معلم و مجتهد، مکلا و معمم، استاد و شاگرد، تاجر و کاسب، امیر و مامور، مسئول اداری و وزیر و وکیل و رئیس‌جمهور و کارمند معمولی، زن و مرد، پیر و جوان، غنی و فقیر، مُقلِّد و مقلَّد و... به میزان تقوی و پرهیزگاری آنها بستگی دارد؟ تشخیص این امر نیز تنها با پروردگار یکتا و عالم به رموز و آگاه به اسرار دل‌های بندگان می‌باشد. آیا به ما حق داده‌اند با شبیه‌سازی و مقایسه غلط مردم جامعه را دوقطبی آن هم به صورت مطلق حق و باطل جلوه دهیم یا از همراهان و بیعت‌کنندگان با بنی‌امیه و قاتلان حضرت حسین‌بن علی(ع) به حساب آوریم؟ همفکران دکتر سعید جلیلی به این نکته عنایت داشته باشند که هنگام بررسی اصل سی‌وهفتم و سی‌وششم قانون اساسی یکی از خبرگان ملت حاضر در مجلس بررسی قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس اعلام نمود:. ..آقایی که یکی را کشته و رفته است باید او را مجرم بشناسیم یا نه؟ رئیس مجلس در جواب می‌گوید: این شخص متهم است و در صورتی مجرم خواهد بود که در دادگاه جرمش احراز بشود، چون ممکن است به این شخص تهمت زده باشند و او مرتکب قتلی نشده باشد. و اصل سی‌وهفتم بدین شرح به تصویب رسید «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.» و در اصل سی‌وششم آمده است «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح به موجب قانون باشد.»(3)
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به مرحوم آیت‌ا... مشکینی و مرحوم فخرالدین حجازی و خطاب به حاضران می‌گویند: «من خوف این را دارم که مطالبی که آقای حجازی‏‎ فرمودند درباره من، باورم بیاید.‏‎ ‎‏من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان برای من یک غرور و‏‎ ‎‏انحطاطی پیش بیاید. من به خدای تبارک و تعالی پناه می‌برم از غرور. من اگر خودم را‏‎ ‎‏برای خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتی قائل باشم، این انحطاط فکری است و‏‎ ‎‏انحطاط روحی. من در عین حال که از آقای حجازی تقدیر می‌کنم که ناطق برومندی‏‎ ‎‏است و متعهد، لکن گله می‌کنم که در حضور من مسائلی که ممکن است من باورم بیاید‏‎ ‎‏فرمودند...»(4)
«من قبلاً از آقای مشکینی گله کنم: ما آن قدری که گرفتار به نفس خودمان هستیم کافی‏‎ ‎‏است، دیگر مسائلی نفرمایید که انباشته بشود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند. شما‏‎ ‎‏دعا کنید که آدم بشویم، دعا کنید که حتی به همین ظواهر اسلام عمل بکنیم. ما که دستمان‏‎ ‎‏به آن بواطن نمی‌رسد، لااقل به این ظواهر عمل بکنیم.‏
من زاید می‌دانم که در خدمت آقایان که هستم، مطلبی بگویم. من دعا می‌کنم و بنایم‏‎ ‎‏هم بر این است که به دعا کفایت کنم. من دعا می‌کنم که خداوند تبارک و تعالی ما را از‏‎ ‎‏قید و بند نفس اماره نجات بدهد. من عرض می‌کنم که خداوندا، ما گرفتار هستیم؛ گرفتار‏‎ ‎‏در دست خودمان هستیم؛ گرفتار به نفوس خودمان هستیم...»(5)
مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه 12/11/75 تهران می‌گویند: «...ما هیچ کداممان قابل مقایسه با او (حضرت امیرمومنان علی(ع)) نیستیم نمی‌شود گفت او بهتر است، او بالاتر است و ما پایین‌تریم نه اصلاً این مقایسه غلط است او در اوج فلک است و ما در خاک تیره، دور خودمان می‌چرخیم، فاصله‌ها خیلی زیاد است... و در اجتماع عظیم مردم اصفهان در تاریخ 8/8/1380 اظهار می‌دارند... «خودما انسان‌های ضعیفی هستیم وقتی کسانی اسم میارک امیرالمومنین علیه‌السّلام یا اسم مبارک ولی عصر روحی فداه را می‌آورند بعد اسم ما را هم دنبالش می‌آورند بنده تنم می‌لرزد آن حقایق نور مطلق با ما که غرق در ظلمتیم بسیار فاصله دارند ما گیاه همین فضای آلوده دنیای امروزیم ما کجا، کمترین و کوچکترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبر آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشی فدا شده در کربلای امام حسین علیه‌السّلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی‌شویم اما آنچه که حقیقت است این است که ما به عنوان مسلمانی که راهمان را شناخته‌ایم تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروی خود را برای این راه گذاشته‌ایم با همه وجود در این راه حرکت می‌کنیم و ادامه خواهیم داد. نواقصی در کار ما وجود دارد همه این نواقص هم قابل حل است البته وقتی این نواقص را حل کنیم این‌طور نیست که به عنایت مطلوب رسیده‌ایم... و در برابر تعریف و تمجید یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می‌نمایند: «...من فقط یک جمله عرض بکنم: این مطالبی که برادر عزیزمان بعد از صحبت‌های آقای لاریجانی فرمودند، واقعاً من را شرمنده می‌کند. ولو می‌دانم از روی محبت و اخلاص و صفاست -در این تردیدی نیست- لیکن اینجور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است. نبایستی این بیانات به این شکل بیان شود. یک مجموعه‌ی زمانی تصادفاً کنار هم قرار گرفته‌ایم و داریم با هم کار می‌کنیم؛ من یک کار می‌کنم، شما یک کار می‌کنید. اینجور تعبیرات، تعبیراتی نیست که انسان را خوش بیاید یا کمکی به کار پیشرفت انسان بکند. ما همگی بندگان خدا هستیم و ان‌شاءا... خدمتگزاران مردم هم باشیم. امیدواریم ان‌شاءا... خدای متعال همه‌ی ما را مشمول تفضلات خودش قرار بدهد. والسّلام علیکم و رحمه‌ا... و برکاته»(6)
بسیاری از مردم از طبقات مختلف و فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس و دولتمردان با حل مسأله حصر موافق هستند و با ممنوع‌التصویری و ایجاد محدودیت برای سید محمد خاتمی مخالف می‌باشند -گرچه براساس نوشته علی مطهری و مسعود پزشکیان و 86 نفر از نمایندگان مجلس روزبه‌روز بر محبوبیت آن «سید شریف و بزرگوار» در نزد ملت افزوده می‌شود- طی سال‌های اخیر نظر و رأی خود را مکرراً از جمله 29 اردیبهشت ماه سال جاری پای صندوق‌های رأی اعلام نموده‌اند. به یقین اکثریت قریب به اتفاق هشتاد میلیون ایرانی خواهان سربلندی بیشتر برای این کشور و ساکنان آن می‌باشند اختلاف سلیقه سیاسی دارند عملکرد مدیران و مسئولان در هر سه قوه قابل انتقاد و اعتراض می‌دانند اما عموم شهروندان و جامعه ایرانی تشابه‌سازی و منطق دکتر سعید جلیلی را مردود می‌دانند و بارها دست رد بر سینه ایشان و همفکرانش زده‌اند. اقلیت باید بپذیرند اکثریت را از قاتلان امام حسین(ع) و بیعت‌کنندگان با آنها ندانند و در گفتار و نوشتار از مقایسه و شبیه‌سازی به جدّ خودداری کنند و به سخنان اخیر تعدادی از روحانیون، علما، دولتمردان، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون رفع حصر و بیانیه فراکسیون امید در مجلس و انتقاد از محدودیتی که برای حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی قائل شده‌اند توجه داشته باشند.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- نقل از مقاله مصطفی ایزدی، روزنامه آرمان، 13/7/96
2- روزنامه آرمان، 12/7/96
3- «مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی»، ذیل ماده 36 و 37 به اختصار
4- «صحیفه نور امام(ره)»، جلد 12، صفحه 343
5- همان، جلد 20، صفحه 394
6- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، 8/3/1390