زمان : 23 Mehr 1396 - 12:24
شناسه : 141999
بازدید : 6128
مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد با هنرهای سنتی طراحی می‌شود معاون سابق مهندسی و امور یادمان‌های اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس یزد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد با هنرهای سنتی طراحی می‌شود معاون سابق مهندسی و امور یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد با اشاره به مشخصه‌های مرکز فرهنگی این استان گفت: یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد، استفاده از هنرهای سنتی و هنرمندان بومی برای ارائه سوژه‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا به نقل از دفاع پرس، یکی از حساس‌ترین و مهمترین کارهای فرهنگی، کار در عرصه حفظ و انتشار فرهنگ دفاع مقدس است و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس در این راستا نقش عمده و بسزایی بر عهده دارد.

طبیعی است که خدمت کردن در این جایگاه هم افتخار است و هم مسئولیت‌آور؛ به همین منظور خبرنگار ما با «علی‌محمد خواجه‌حسینی» معاون سابق مهندسی و امور یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در مورد مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: از چه سالی تصمیم برای ساخت مرکز فرهنگی گرفته شد؟

حدود سال 78 فرماندهی ارشد سپاه استان به دنبال تأسیس موزه جنگ بود. اقدامات مکان‌یابی برای ایجاد مرکز فرهنگی به صورت جدی پیگیری شد و حدود 19 مکان در شهر برای این امر به استانداری پیشنهاد شد که در سال 83 در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد استان، مکان فعلی برای ساخت مرکز فرهنگی اختصاص یافت.

طراحی اولیه ساختمان مرکزی توسط استانداری انجام شد. کارهای قانونی از جمله تغییر کاربری، تصویب در کمیسیون زیربنایی، عمرانی و نیز شورای برنامه‌ریزی استان در سال 86 صورت گرفت و به شکل یک پروژه استانی مصوب شد.

با تأمین اعتبار اولیه ساختمان مرکزی به مناقصه گذاشته شد و ساخت آن از ابتدای سال 87 شروع شد. البته محوطه مرکز فرهنگی با تغییر کاربری باغ موزه و نیز ساختمان مرکز اسناد، تحقیقات و کتابخانه تخصصی نیز توسط این اداره طراحی شد.

دفاع پرس: ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس چه ضرورتی دارد؟

ساخت مرکز فرهنگی از جهات مختلفی قابل اهمیت است؛ واضح است که برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های آن به نسل امروز و نسل‌های آینده، نیاز به یک ظرفیت فرهنگی داریم تا محنوا و فرهنگ دفاع مقدس در قالب کارهای هنرمندانه به مخاطبین ارائه شود.

باید دلاوری‌ها، اتفاقات، ارزش‌ها، شجاعت و جانفشانی‌های ایثارگران یزدی را در معرض دید قرار دهیم؛  یک ظرفیت و یک مکانی باید برای حفظ آثار و انجام کارهای پژوهشی باشد تا محققین بتواند به راحتی تحقیق کنند.

از دیگر ضروریات ساخت مرکز فرهنگی جمع‌آوری کلیه آثار دفاع مقدس در یک مرکز برای استفاده آیندگان است که ضرورت ساخت مرکز فرهنگی را الزام می‌کند.

دفاع پرس: مرکز فرهنگی دارای چه بخش‌هایی است؟

مرکز فرهنگی دفاع مقدس شامل چندین بخش مانند محوطه پارک موزه شامل: المان‌ها، سر در ورودی، سردیس‌های سرداران، حوض 40 فواره، فضای استراحت و نشیمن، محل بازسازی عملیات، باغ گلها، حوض توحید، حسینیه، محل نمایش ادوات و ... می‌باشد.

بخش بعدی مرکز فرهنگی، ساختمان مرکزی که گالری‌های اصلی و محل نمایش اسناد می‌باشد و حاوی وید مرکزی محل زیارت شهید گمنام، سالن توجیه، کنفرانس و نمایش فیلم، محل نمایشگاه‌های فصلی، موضوعی و محتوایی، گالری‌های نمایش اسناد و آثار دفاع مقدس و گالری است.

ساختمان مرکز اسناد بخش دیگر این مرکز می‌باشد که کتابخانه، مرکز اسناد، سالن مطالعه کتاب و اسناد، کلاس‌های آموزشی و مدیریت مجموعه، سالن جلسات و کارگاه آموزشی در آن قرار دارد.

دفاع پرس: تاکنون چه مقدار از این پروژه پیشرفت داشته است؟

محوطه از لحاظ ساختمانی 95 درصد و از نظر محتوایی حدود 80 درصد پیشرفت داشته است؛ ساختمان مرکز اسناد پیشرفت 100 درصدی داشته و در حال استفاده می‌باشد؛ ساختمان مرکزی نیز عملیات ساختمانی آن 95 درصد پیشرفت داشته است و کار طراحی داخلی و محتوایی آن در حال اتمام است ولی موزه‌آرایی و چیدمان گالری‌ها هنوز شروع نشده‌اند.

دفاع پرس: این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

قصد داریم عملیات اجرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس را طی یک‌ماه آینده به اتمام برسانیم و امیدواریم کار محتوایی و موزه‌آرایی از زمان شروع، 6 ماهه به سرانجام برسد.

دفاع پرس: مشخصه خاصی که مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد نسبت به بقیه کارهای مشابه دارد، چیست؟

واقع شدن در بافت مرغوب شهری اولین مشخصه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان یزد است. دیگر مشخصه‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس شامل پرهیز از حجم و سطح زیاد و خسته نمودن مخاطبین، استفاده از هنرهای سنتی و هنرمندان بومی برای ارائه سوژه‌ها، برنامه محور بودن اطلاعات، جذاب و هنری بودن سوژه‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس است.

دفاع پرس: اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

اولا فائق آمدن بر مشکلات کنونی داخلی و خارجی جز با تکیه بر ارزش‌های دفاع مقدس میسر نمی‌باشد و ثانیا همانطور که همه ادارات، ارگان‌ها، مسئولین و مردم در دفاع مقدس نقش‌آفرین بودند اکنون برای حفظ و نشر این ارزش‌ها نیاز است که همه پا به میدان بگذارند و حمایت و پشتیبانی همه جانبه صورت بگیرد؛ برای پیروز شدن در دنیای امروزی چاره‌ای نیست جز آنکه ارزش‌های دفاع مقدس زنده نگه داشته شود و پیام‌های آن به نسل آینده منتقل شود.