زمان : 23 Mehr 1396 - 12:49
شناسه : 142011
بازدید : 6411
متن را رها کردیم و گرفتار حاشیه شدیم متن را رها کردیم و گرفتار حاشیه شدیم

امجد فرشی در نوشت :

دوستان باید در نظر داشته باشند که اولا آقای ترامب رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی شب گذشته خود درباره برجام به مسائلی به مراتب مهم تر از ذکر نام خلیج فارس اشاره کرد، چرا که اصلا بحث وموضوع سخن ترامپ درباره فارسی یا غیر فارسی بودن نام خلیج فارس نبود، لهذا ذکر چند مساله در این باره شاید برای دوستان خالی از لطف نباشد.

نخست این که براساس سخنرانی شب گذشته ترامب ایشان متن سخنرانی خود را به صورت غیر مکتوب وبسیار مطالعه شده و بدون تپق وداستان وار بیان کرد، یعنی به صورتی که افراد عامی جامعه هم متوجه ماجرا شوند وگویی از یک امر واقعی سخن می گوید او سخنانش را با توجه به آخرین شیوه های جنگ روانی بیان کرد که یکی از آثار غیر قابل باور آن سخنان همین ذکر عبارت خلیج ع ر ب ی به جای نام متعارف خلیج فارس است که ساعتها وقت کانال ها و مردم و صد البته نگاه برخی از افرادی که در مقابل متن واتفاقی که افتاده بود کم آورده بودند به خود مشغول کرد، حال این که اصلا هدف ترامپ در واقع بررسی موضع دولتش درباره برجام بود، نه وجه تسمیه خلیج فارس.

متاسفانه ملت ایران اسیر حاشیه ای در این سخنرانی ترامپ شدند که نه تنها در سخنان او چندان مهم نبود، بلکه ما را از توجه به اصل آنچه حاصل شد، منحرف ساخت و در آن چه روی داد دو نکته بسیار مهم تر بود، اما پیش از اشاره به آن دو نکته توجه به یک ماجرا خالی از لطف نیست.

برخی از دوستان و مقامات کشورمان در این دولت گویی از خدا خواسته به دنبال این خطای لفظی ( که البته خطا نبود وبیشتر برای جلب نظر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیان شد) بودند، آنها با دست آویز قرار دادن این گفته ترامپ نگاه ها را از نقض برجام از سوی ترامب به بحث تسمیه تاریخی واضح یک مکان تاریخی معطوف داشتند.

اصلا قرار نبود ترامپ در این سخنرانی به وجه تسمیه خلیج فارس وتغییر نام این آبراهه مهم منطقه خاورمیانه بپردازد، او هدفی بزرگ تر را با لحنی جدی وبی تعارف و رک بیان کرد.

او از سال ۱۹۸۳ سخنانش واتهاماتش درباره ایران را آغاز کرد وایران را به انفجار مقر نیروهای نظامی ( تفنگداران دریایی ارتش آمریکا ) در بیروت متهم کرد، سپس ایران را به حمایت از تروریسم و گروه های تند رو در لبنان وفلسطین ویمن وسوریه متهم ساخت وسپس ایران را به حمایت از طالبان والقاعده وپناه دادن به فرزند اسامه بن لادن متهم نمود، وی خطاب به ملت سوریه گفت ایران در قتل عام شما نقش مستقیم دارد.

سپس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از دولتمردان دولت اوباما توافق هسته ای یعنی برجام را به زیان آمریکا و جامعه بین المللی و کشورهای متحد وهم پیمان عربی و اسرائیل دانست، تاکید می کنم اسرائیل؛ این عبارت را با منظور بیان کردم و بعد به هدف خود اشاره خواهم کرد.

او یک مساله تازه را به برجام افزود بر خلاف نظر وتیتر روزنامه کیهان برای روز شنبه بعد از سخنرانی ترامپ وآن مرتبط کردن آزمایش های موشکی و بالستیک ایران با برجام بود موضوعی که ظریف و دولت روحانی آن را خط قرمز خود اعلام کرده بودند.

مساله دیگری که ترامپ به آن اشاره کرد و بلافاصله عملی ساخت افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تحریم ها بود، موضوعی که در چهل سال گذشته به این شکل وصراحت هرگز سابقه نداشته است.

حالا باز می گردیم به تاکید دو سه جمله قبل تر خود که از نام صریح اسرائیل در کلامم استفاده کردم ومی بایست از عبارت رژیم صهیونیستی یا رژیم اشغالگر برای ذکر نامش استفاده می کردم اما هدفم از ذکر آن نام یعنی اسرائیل بیان بازی با الفاضی است که ترامب با عبارت خلیج فارس از آن استفاده کرد، او این عبارت را شاید برای بازی با اذهان استفاده کرده بود همانطور که الان در این نوشتار بنده هم از عبارت اسرائیل بجای صهیونیستی یا اشغالگر استفاده کردم.

بهر حال ترامپ به وعده ای که داده بود عمل کرد و ایران را هم تحریم کرد وهم برنامه موشکی ونظامی را جزو برجام قرار داد وهم تهدید کرد هر زمان که خودش تشخیص دهد آمریکا از برجام خارج خواهد شد و پاسخ ما وتصاویری که بعضی از کاربران برای پاسخ به ترامپ صلاح دیدند که استفاده کنند ذکر نام خلیج فارس بود در حالی که اصلا بحث تغییر نام خلیج فارس نبود وهدف توهین بیشتر به نظام ونادیده گرفتن برجام وافزایش تحریم ها بر خلاف توافق ها وتحریم سپاه بود.

متشکرم .