زمان : 07 Azar 1396 - 12:13
شناسه : 142708
بازدید : 5823
مهریز حیات خلوت متخلفان تولیدکنندگان دامی نخواهد بود رئیس دامپزشکی مهریز مهریز حیات خلوت متخلفان تولیدکنندگان دامی نخواهد بود محمدی گفت در شهرستان مهریز یک دامپزشک، هم مسئول اداره است و هم مسئولیت بازرسی و نظارت و مبارزه با بیماری‌ها را بر عهده دارد.

نجیب الله محمدی  با اشاره به نقش دامپزشکی به عنوان تامین کننده سلامت غذا از مزرعه تا سفره و امنیت غذایی و بهداشت عمومی مردم، اظهار داشت: دامپزشکی در مقایسه با سایر نهادهای اجرایی، مسئولیتی به مراتب سنگین‌تر در زمینه تامین سلامت مردم دارد.

وی بیان کرد: در همین راستا دامپزشکی مهریز در حوزه کشتارگاه، فرآورده‌های خام دامی و تامین بهداشت عمومی مردم، وظایف خود را در حد توان با جدیت انجام خواهد داد.

محمدی با اشاره به اهمیت شهرستان مهریز از نظر دامپروری و محصولات دامی در بین شهرستان‌های استان یزد، عنوان کرد: مهریز به دلیل همجواری با شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور وبرخورداری از آب و هوای مناسب یکی از شهرستانهای حائز اهمیت در تولیدات محصولات دامی است به طوری که این شهرستان با دارا بودن ۶۰ هزار دام سبک بعد از خاتم و تفت سومین شهرستان استان و با ۹۰ واحد پرورش طیور رتبه چهارم استان و در تولید تخم مرغ، رتبه اول استان را دارا است.

وی افزود: قرار گرفتن یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های کشور با شش خط کشتار در این شهرستان و دارا بودن ۱۶ هزار رأس گاو و تولید روزانه ۱۱۰ تن شیر در مهریز، نقش این شهرستان را در استان در زمینه دامپزشکی دارای اهمیت بسیاری کرده است.

محمدی با تاکید بر اولویتهای این اداره در زمینه نظارت گفت: دامپزشکی شهرستان مهریز با  ۱۰ پرسنل که سه نفر در پست قرنطینه و یک نفر در پست روستای تنگ چنار و شش کادر اداری در حال فعالیت است و چهار اکیپ نظارتی نیز بر عملکرد تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات دامی شهرستان نظارت می کنند.

سرپرست دامپزشکی مهریز افزود: در کنار کمیت محصولات تولید دامی، کیفیت حرف اول را از نظر کارشناسان دامپزشکی می زند و ارائه محصولات دامی با کیفیت مناسب از طرف تولیدکنندگان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن ساختمان دامپزشکی در منطقه مسکونی و بروز مشکلات خاص هم برای سکنه و هم اداره دامپزشکی گفت: تخصیص یک مکان مجهز به تجهیزات دامپزشکی خارج از منطقه مسکونی با توجه به حجم بالای دام شهرستان و تولیدات آن از مهمترین نیازهای این مجموعه است.

محمدی ادامه داد: وجود یک دامپزشک در مجموعه شهرستان نیز از دیگر نیازهای دامپزشکی مهریز است زیرا هم اکنون یک دامپزشک، هم مسئول اداره است و هم مسئولیت بازرسی و نظارت و مبارزه با بیماری‌ها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه آمار کشتار غیرمجاز در مهریز به واسطه وجود کشتارگاه صنعتی کم است اما در عین حال اعلام می کنیم که در مورد کشتار غیرمجاز و تخلفات بهداشتی هیچ گونه تعللی نداریم و با متخلفان برخورد می کنیم.

محمدی تصریح کرد: بحث نظارت در شهرستان چه در پست قرنطینه و چه اکیپ‌های بازرسی تشدید خواهد شد و با کسانی که کوتاهی و سهل انگاری در سلامت و بهداشت مردم می‌کنند، هیچگونه مماشاتی نخواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد مهریز، حیات خلوت متخلفان در زمینه تولیدات دامی باشد.

وی افزود: در طول یک ماه گذشته در این شهرستان ۲۶۰ کیلوگرم مواد پروتئنی شامل گوشت قرمز و سفید و بلدرچین به دلیل فاسد بودن و غیرقابل مصرف بودن و ۱۲۰ کیلو کله‌پاچه که توسط پست قرنطینه کشف شد، معدوم شد و به شش واحد صنفی نیز به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی اخطار داده و دو متخلف قصاب به دلیل کشتار غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.

محمدی تاکید کرد: تولیدکنندگان محصولات دامی و دامداران باید به این یقین برسند که دامپزشکی را در مقابل و در تضاد با خود نبینند بلکه این نهاد را برای حفظ سلامتی مردم در کنار خود ببینند تا همه با هم برای حفظ سلامت جامعه نقش موثری ایفا کنیم.