زمان : 27 Farvardin 1397 - 22:09
شناسه : 143688
بازدید : 5878
برخورداری 8 میلیون روستایی از آب شرب تا پایان دولت دوازدهم وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد: برخورداری 8 میلیون روستایی از آب شرب تا پایان دولت دوازدهم وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد گفت: وزارت نیرو از شعار جهانی " پنل می‌کاریم برق درو می‌کنیم" حمایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد؛ دکتر «رضا اردکانیان» روز شنبه 14 بهمن‌ماه در آئین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد بابیان این مطلب که؛ در جهان شعاری مطرح است که " پنل می‌کاریم و برق درو می‌کنیم " ضمن ابراز حمایت وزارت نیرو از این شعار، اظهار داشت: ظرفیت انرژی خورشیدی در استان کرمان و یزد به‌گونه‌ای است که ما نیز بایستی در تدارک مزرعه‌های خورشیدی باشیم.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب در بخش صنعت برق، گفت: میزان تولید و عرضه برق در ابتدای انقلاب 7 هزار مگاوات بوده که هم‌اکنون این میزان به 78 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده در کشور رسیده است.
اردکانیان افزود: در بخش انرژی‌های تجدید پذیر نیز فعالیت‌های خوبی در دولت دوازدهم انجام‌شده است که ازجمله می‌توان به نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی نور در یزد اشاره کرد.
وی سپس بابیان این مطلب که ظرفیت نصب‌شده 90 مگاواتی خورشیدی در ابتدای دولت دوازدهم بایستی در تا پایان این دولت به 4 هزار مگاوات برسد، گفت: این کار کمک مؤثری به کاهش میزان آلاینده‌ها خواهد بود و از سوی نیز با توجه به اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک آسیا قرار دارد، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صرفه‌جویی در آب باشد.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های قانونی و قراردادهای خرید تضمینی و همکاری با بخش خصوصی که به‌صورت 20 ساله منعقدشده است، اذعان داشت: از 2.5 میلیارد دلار قرارداد منعقده، 70 درصد آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی و 30 درصد مربوط به سرمایه‌گذاران داخلی است.
وی آنگاه بابیان اینکه در دوران گذشته فقط 74 درصد جمعیت 30 میلیونی کشور از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار بودند، افزود: امروزه 99.4 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش آب شرب سالم و بهداشتی هستند.
اردکانیان با اشاره به اینکه در بخش آب شرب روستایی نیز درگذشته فاقد بهره‌مندی مناسب بودیم، گفت: امروز بیش از 81 درصد روستاییان از آب شرب سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند و تا پایان دولت دوازدهم بیش از 8 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور از این نعمت برخوردار خواهند شد.
وی بابیان اینکه در قبل از انقلاب 8.5 درصد مردم شهرنشین از سامانه‌های فاضلاب استفاده می‌کردند، افزود: امروزه بیش از 47 درصد از جمعیت شهری تحت پوشش سامانه‌های فاضلاب قرار دارند.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه 6.5 میلیارد مترمکعب آب شرب و بهداشتی در کشور مصرف می‌شود که فاضلاب تولیدی آن 4.3 میلیارد مترمکعب است، اظهار داشت: با امکانات موجود قادر هستیم فقط از 2.5 میلیارد مترمکعب پساب حاصله استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تأمین آب شرب در اولویت وزارت نیرو است، افزود: مطمئن‌ترین منبع آب برای بخش خصوصی و صنعت، پساب تولیدی از آب مصرفی است.
رضا اردکانیان بابیان اینکه در بخش برق‌رسانی روستایی نیز هم‌اکنون 57 هزار روستا برق‌دار هستند، گفت: تلاش دولت بر این است تا تمامی مردم روستاها از نعمت برق برخوردار باشند و خانه بدون برق در کشور وجود نداشته باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: با استفاده از لایحه بودجه سال 97 موضوع تهاتر مطالبات این صنعت را می‌توان حل کرد و از تمامی ظرفیت دولت برای توسعه مشارکت بخش خصوصی در تولید آب و برق استفاده کرد.
وزیر نیرو افزود: بحث باروری ابرها و شیرین سازی آب شوردریاها و در صورت نیاز انتقال آب شرب، در دستور کار وزارت نیرو است و در صورت تضمین کافی، این مشکلات به‌صورت پایدار حل خواهد شد.
وی تصریح کرد: این تضمین چیزی جز برنامه‌های مدون و قطعی برای مصرف بهینه آب و مدیریت تقاضا نیست.
اردکانیان در خاتمه به اهمیت مدیریت مصرف اشاره کرد و افزود: چنانچه 200 ساعت در زمان پیک مصرف برق صرفه‌جویی کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه نخواهد بود.