زمان : 29 Farvardin 1397 - 12:43
شناسه : 144587
بازدید : 6760
تلاش برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جدید نیز ادامه دارد. مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه سفر به یزد گفت: تلاش برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جدید نیز ادامه دارد. دکتر اکبرشاهی در رابطه با کنترل انفلوانزای فوق حاد پرندگان اذعان داشت: از آنجا که مبارزه با بیماری های مشترک و دامی واگیر دار نیازمند تلاش مداوم و پیگیری های مستمر دارد. لذا در ادامه اقدامات انجام گرفته در سال های قبل تلاش برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جدید نیز ادامه دارد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه سفر به یزد گفت:

تلاش برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جدید نیز ادامه دارد.

دکتر اکبرشاهی در رابطه با کنترل انفلوانزای فوق حاد پرندگان اذعان داشت: از آنجا که مبارزه با بیماری های مشترک و دامی واگیر دار نیازمند تلاش مداوم و پیگیری های مستمر دارد. لذا در ادامه اقدامات انجام گرفته در سال های قبل تلاش برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جدید نیز ادامه دارد.

وی از معدوم سازی تعداد 625 کانون مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح بومی و صنعتی خبر داد و گفت: با توجه به قابلیت شیوع بسیار بالای این بیماری معدوم سازی تمامی طیور مبتلا و در معرض ابتلاء جزو اصول اولیه مبارزه با این بیماری است.

این مقام مسئول با  اشاره به تشکیل ستاد اجرایی کنترل و پیشگیری انفلوانزا گفت: این ستاد اجرایی با بررسی علل شیوع بیماری آنفلوانزا به ارائه راهکارهای اجرایی به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری می پردازد و سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی اجرایی نمودن مصوبات این ستاد در سطح کشور به انجام اقدامات عملیاتی متناسب با بروز بیماری می پردازد.

اکبرشاهی در خصوص کنترل این بیماری خاطر نشان کرد: ارتقاء امنیت زیستی در واحدهای مرغداری، با همکاری تشکل ها، اتحادیه ها و وزارت جهاد کشاورزی در اولویت کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: تقویت قرنطینه ها، ساماندهی کود مرغی، شناسایی واحد های مستقر در حاشیه تالاب ها، ابگیرها و سدها برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق پرندگان مهاجر و همچنین پیگیری واکسیناسیون به عنوان یکی از ابزارهای مهم کمکی در کنترل بیماری در دستور کار این سازمان است.

اکبرشاهی تصریح کرد: طی برنامه ریزی صورت گرفته، طرح واکسیناسیون امسال در چهار استان که بیشترین تراکم مرغ مادر تخمگذار را دارند و حائز شرایط امنیت زیستی هستند اجرایی می شود. این طرح در سال های بعد به 9 استان گسترش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید همگام با سازمان دامپزشکی کشور در حال برنامه ریزی و تلاش به منظور به بازگرداندن مجدد واحدهای آسیب دیده از بیماری به چرخه تولید با شرایط بهتر و تولید پایدار هستند.